Testa brauciens

Honda e: pirmie iespaidi

Aizmugures piedziņa sniedz braukšanas prieku un izveicību.
Kabīnes arhitektūra, apdare un tehnoloģijas premium līmenī.
Ātri izlādējas, taču arī ātri uzlādējas - arī no sadzīves tīkla.

AutorsNormunds Avotiņš Eksperts

Honda pirmais 100% elektriskais automobilis ir kā iPhone uz riteņiem. Tas apvieno pirmklasīgu dizainu šī vārda estētiskajā un funkcionālajā nozīmē, bet lietošana, vadāmība un inovācijas ar uzviju kompensē iespējamās nepilnības, piemēram, necilu sniedzamību ar vienu uzlādi.

Stingri ņemot, E nav absolūti pirmais Hondas elektromobilis, tomēr pirms vairāk kā divdesmit gadiem nomas formātā piedāvātais EV nav atstājis pamanāmas pēdas nedz industrijā, nedz ļaužu atmiņā. Goda vietu tur ieņem 1972. gada Honda Civic, kā ikonisko dizainu godina Honda E apaļie lukturi. To rotējošajā "sveicienā" daži saskata līdzību arī ar veco, labo audiokaseti, kuras uzplaukums sākās tajā pašā desmitgadē.

Lai gan Honda varēja iebūvēt lielāku bateriju un elektromotoru jau tā plaši elektrificētajā Jazz Hybrid, japāņi tomēr izvēlējās radīt E uz pilnībā jaunas platformas, ko neierobežo saikne ar iekšdedzes dzinēju. Tādējādi izdevies panākt unikālas proporcijas, kas stūros atvirzīto riteņu dēļ attāli līdzinās britu Mini, bet ar vienu būtisku atšķirību - Honda E ir pakaļpiedziņas automobilis. Tas ir arī netipiski plats, bet garenbāze (2530 mm) ir viena no lielākajām kāda redzēta tikai 3,9 metrus garā spēkratā.

Kāds tas ir?

Honda E apbur vēl pirms iekāpšanas. Sajutis tuvumā savu atslēgu, mazais automobilis ne tikai iegriež dienasgaitas riņķu deju starmešos, bet arī pakalpīgi izbīda durvju rokturus. Šī rituāla aizgrābts, braucējs var nepamanīt, ka elektromobilim nav atpakaļskata spoguļu. Tie aizstāti ar kamerām, kuru attēli redzami divos lielos ekrānos paneļa stūros, krietni veiksmīgākā augstumā un atstatumā nekā Audi e - tron durvīs.

Pavisam Honda E atrodami pieci ekrāni - divi kamerām, divi izklaides un komunikācijas sistēmai un viens - mērskalu paneļa vietā. Ja pieskatām ekrāniņu salona spogulī, iznāk pat seši. Vienlaikus klimata sistēmas vadība uzticēta tradicionālas konstrukcijas blokam ar fiziski satveramiem - un ļoti kvalitatīviem kloķīšiem.

Izklaides ekrāniem ir plašas konfigurācijas iespējas, to attēlus var mainīt vietām, kā arī vienlaikus vadīties pēc rūpnīcas navigācijas un, piemēram, Waze, ko nodrošina Apple Car Play bezvadu savienojums. Lai pārsteigtu draugus, Honda iestrādājusi sistēmā efektīgu ekrānsaudzētāju kolekciju, kurā atrodami sakuras zari, zivtiņas, bambusa birzis un tamlīdzīgi.

Sēdekļu apdare atgādina dārgas dizaina mēbeles un labi saskan ar matēta koka imitācijas paneļa apdari un tumši brūnām drošības jostām. Viduskonsoles apakšā atrodams mājiens uz vintage vērtībām - aiz ādas siksniņas izvelkams glāžu turētājs. Iepretim tam slejas plaša uzlādes ligzdu kaskāde, kurā Honda atradusi vietu 220 voltu izvadam ar 1,5 kilovatu pieļaujamo slodzi. Visai neparasti automašīnai, kas pati barojas no elektrības.

Tā kā Honda E ir desmit centimetus augstāka par Mini, gan iekāpšana, gan uzturēšanās automašīnā ir ārkārtīgi ērta. Mazāk vietas ir aizmugurē, tomēr garās bāzes dēļ vietas kājām tik un tā ir vairāk nekā vairumā supermini klases automašīnu. Bagāžnieks ir mazs, jo zem tā grīdas mitinās piedziņas elektromotors.

Kā tas brauc?

Pietiek nobraukt pāris simtus metru, lai pamanītu, ka Honda E nav konstruēta tikai bezizmešu nirvānai, bet arī braukšanas priekam. Grīdā iebūvētā 35,5 kWh baterija pazemina smaguma centru, savukārt uzlādes ligzdas, invertora un citu iekārtu izvietošana priekšā izlīdzina automašīnas izsvarojumu līdz teju ideālam 50 : 50. 

Tā kā uzlādes vieta (Eiropas tipa) atrodas motorpārsega vidū, nav japrāto, ar kuru sānu piebraukt uzlādes stacijai. Ātrā uzlāde no 10% līdz 80% no 50 kWh stacijas aizņem vien 35 minūtes, un Honda E patīkami ātri lādējas arī no parasta sadzīves tīkla. Lielākas ietilpības baterija prasītu vismaz Wallbox uzstādīšanu, turklāt būtu arī smagāka. Honda E svars ir elektromobilim pieņemama pusotra tonna.

Atkarībā no tā, vai braucam ar bāzes modeli vai Advance, elektromotora jauda ir 100 vai 113 kilovatu. Jaudīgākās versijas jauda, izteikta zirgspēkos, ir 154 zirgspēki, kas jau tā adekvāto paātrinājumu 9 sekundes līdz 100 km/h saīsina līdz 8,3. Kā vairums nelielu, pilsētai paredzētu elektromobiļu, vairāk aizrauj un biežāk noder Honda E elastība, piemēram no 30 līdz 50 vai 70 km/h. 

Automašīnai ir arī sporta režīms, kas sniedz papildus jautrību, un bremžu rekuperācijas režīms, kas ļauj braukt, gandrīz nelietojot bremžu pedāli, - kā arī nedaudz palielināt sniedzamību. Pēc tehniskajiem datiem tā ir 210 km, tomēr mūsu testā pilnībā uzlādētas automašīnas dators solīja vien 136 kilometrus.

Retāk pieminēta, taču ārkārtīgi svarīga ir Honda E amortizācija un vadāmība. Šādas klases elektromobiļi bieži ir vai nu pārlieku mīksti vai, gluži pretēji, pārlieku cieti. Agregātu masa gan piespiedusi ražotāju izvēlēties salīdzinoši maigus aizmugurējās piekares iestatījumus, bet, tā kā visus četrus riteņus balsta neatkarīgi MacPherson statņi, Honda E uzvedība uz visdažādākā tipa segumiem (pat Rīgas bruģa) ir apbrīnojami harmoniska. 

Vēl pārsteidzošāks ir apgrieziena rādiuss. Uz iekšpusi paplašinātas priekšējo riteņu arkas un šaurākas riepas nekā aizmugurē ļauj izgriezt riteņus līdz leņķim, kurā elektromobilis šķiet ķeram savu asti un spēj apgriezties nieka 8,6 m diametra aplī.

Ārpus pilsētas Honda E jauda un balstiekārta ļauj cienījami iekļauties plūsmā, tomēr tur strauji izsīkst baterijas rezerves, un salonā sāk lauzties riepu troksnis. Zinot, kā mazas automašīnas ar klasisko piedziņu var pārsteigt nepieredzējušus vadītājus, elektroniskā stabilitātes sistēma nav pilnībā atslēdzama, un Honda E pasažieru drošību modri uzrauga mazauto klasei ārkārtīgi dāsns elektronisko asistentu komplekts.

Vai to ir vērts pirkt?

Honda jau pašā sākumā vaļsirdīgi atzina, ka E nav elektromobilis sniedzamības rekordu uzstādīšanai, vienlaikus norādot, ka caurmēra eiropietis dienā tik un tā nobrauc labi ja piecdesmit kilometrus. Ja ar to nepietiek, lūdzu iegādājieties otru automašīnu, turiet E kā otru automašīnu vai meklējiet ko citu. Tehniski nebūtu grūti uzbūvēt elektromobili ar ietilpīgāku bateriju, tikai šis auto būtu vismaz divdesmit centimetrus garāks, par saviem 150 kilogramiem smagāks, un tātad ne tik izveicīgs kā E.

Cenas ziņā Honda seko Apple piemēram, līdzīgi iPhone cenu nosakot pietiekami augstu, lai īpašnieks aptvertu un citi novērtētu pirkuma vērtību. 34 910 eiro par bāzes modeli un 37 330 eiro par Advance ir iespaidīga summa, ja tai liekam blakus sniedzamību.

Izvēloties subjektīvākus vērtēšanas kritērijus līdz pat triviālam "patīk - nepatīk", Honda E cena kļūst tikpat abstrakts jēdziens kā izvēloties rokaspulksteni. Pareizu laiku ērtāk paskatīties datorā vai tālrunī, bet pulkstenis ir statusa apliecinājums un īpašnieka dzīvesstila ilustrācija. Tāda neapšaubāmi ir arī Honda E.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Honda Jazz Hybrid

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Kompaktā Honda Jazz hečbeka lielākais trumpis ir salona un bagāžas nodalījuma ietilpība, ko izceļ dažādos veidos salokāmie aizmugures sēdekļi. Uz ceļa tas nebūs tik aizraujošs kā Ford Fiesta, savukārt Peugeot 208 to pārspēs komforta ziņā, taču Jazz sniedz lielisku apkārtējo pārskatāmību, kas būtiski atvieglo pārvietošanos pilsētā. Ekonomiskais hibrīda dzinējs, bagātīgais aprīkojums un stabilā tālākpārdošanas vērtība vismaz daļēji attaisno tā augsto cenu.