Auto industrijas aizkulises – mikroshēmu trūkums un finansiālā atbalsta samazināšanās
Mikroshēmu trūkums izraisa krīzi
Augstāka auto cena un ilgākas rindas
Nepieciešams valdību atbalsts krīzes pārvarēšanai

Pusvadītāju krīzes jeb mikroshēmu
trūkuma radītie zaudējumi varētu būt radījuši vēl lielāku triecienu auto
ražotājiem nekā pandēmijas “lokdauns”.
Par auto industrijas finansu
rezevēm neviens nekad nav šaubījies, taču tikšana galā ar pusvadītāju krīzes
sekām ir liels izaicinājums. It īpaši brīdī, kad pasaulei vienlaikus jāspēj
rast risinājumi un naudas līdzekļi pandēmijas ierobežošanai.
Pusvadītāju jeb mikroshēmu krīzes
sākums bija itin vienkāršs – auto ražotāji samazināja pieprasījumu pēc čipiem
brīdī, kad pircēju rindas pēc automašīnām saruka līdz minimumam pandēmijas
sākumā. Par pārsteigumu auto zīmoliem, čipu ražotājiem uzradās jauna klientūra.
Cilvēki arvien vairāk iegādājās elektroierīces un videospēļu aksesuārus, un,
atsākoties interesei par jaunu automašīnu iegādi, iestājās pusvadītāju
defecīts. Visu vajadzībām tos gluži vienkārši nebija un vēl joprojām nav iespējams
saražot.
Situāciju vēl vairāk pasliktina
dažādi ārējie apstākļi. Zemestrīces, plūdi un ugunsgrēki dažādos Āzijas
reģionos, kur galvenokārt pusvadītāji tiek ražoti. To papildina arī Covid
saslimstības atkārtota izplatība, samazinot rūpnīcu veiktspēju.
Ar laiku situācija normalizēsies,
taču vai visi izdzīvos? Analītikas kompānija AlixPartners aprēķinājusi, ka
globālā pusvadītāju krīze auto industrijai gadā radīs 80 miljardu mārciņu
zaudējumus. Tas nozīmē, ka visā pasaule netiks saražoti 3,9 miljoni automašīnu.
Desmitā daļa no šī apjoma skars Lielbritāniju.
Pusvadītāju krīzes dziļākais
punkts varētu būt sasniegts tieši brīdi, kad valstis sākušas samazināt
finansiālo atbalstu uzņēmumiem. Nodokļu slogs un citas finansiālās saistības
kļūst par arvien lielāku rūpi auto rūpnīcām, kuru izveide un uzturēšana izmaksā
vairākus miljardus eiro, turklāt šīs ir darba vietas desmitiem tūkstošu
cilvēku. Ticiet vai nē, bet pusvadītāju krīze auto industrijai varētu nodarīt
lielāku kaitējumu kā Covid pandēmijas lockdauns, ko piedzīvojām gada
aukstajos mēnešos.
Varam tikai iedomāties, cik
nepatīkami auto ražotājiem ir lūkoties katastrofiskajos finansu rādītājos,
zinot, ka turpat dīlercentrā ir rinda ar pircējiem, kuri gatavi atdot savu
naudu. Ja vien būtu, ko saņemt par to pretī…
Jaguar Land Rover ziņo, ka
gaidīšanas laiks pēc jauniem auto sasniedz 12 mēnešus. Viņi tādi nav vienīgie.
Auto nozares eksperti norāda, ka valdības atbalsts šajā laikā ir ļoti nozīmīgs,
lai palīdzētu ražotājiem pārvarēt finansiālo nestabilitāti.
Tikmēr auto ražotājiem jārod jauni risinājumi. Tas nozīmē aprīkojuma un modifikāciju klāsta restrukturizāciju, koncentrējoties tikai uz tādu modeļu ražošanu, kas potenciāli nes lielālo peļņu. Pircējiem tikmēr nākas maksāt vairāk un gaidīt ilgāk. Iespējams, pusvadītāju krīzes beigās ceļš uz elektrifikāciju šķitīs vieglāks.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...