Ziņas

Auto industrijas aizkulises – mikroshēmu trūkums un finansiālā atbalsta samazināšanās

Mikroshēmu trūkums izraisa krīzi
Augstāka auto cena un ilgākas rindas
Nepieciešams valdību atbalsts krīzes pārvarēšanai

Pusvadītāju krīzes jeb mikroshēmu trūkuma radītie zaudējumi varētu būt radījuši vēl lielāku triecienu auto ražotājiem nekā pandēmijas “lokdauns”.

Par auto industrijas finansu rezevēm neviens nekad nav šaubījies, taču tikšana galā ar pusvadītāju krīzes sekām ir liels izaicinājums. It īpaši brīdī, kad pasaulei vienlaikus jāspēj rast risinājumi un naudas līdzekļi pandēmijas ierobežošanai.

Pusvadītāju jeb mikroshēmu krīzes sākums bija itin vienkāršs – auto ražotāji samazināja pieprasījumu pēc čipiem brīdī, kad pircēju rindas pēc automašīnām saruka līdz minimumam pandēmijas sākumā. Par pārsteigumu auto zīmoliem, čipu ražotājiem uzradās jauna klientūra. Cilvēki arvien vairāk iegādājās elektroierīces un videospēļu aksesuārus, un, atsākoties interesei par jaunu automašīnu iegādi, iestājās pusvadītāju defecīts. Visu vajadzībām tos gluži vienkārši nebija un vēl joprojām nav iespējams saražot.

Situāciju vēl vairāk pasliktina dažādi ārējie apstākļi. Zemestrīces, plūdi un ugunsgrēki dažādos Āzijas reģionos, kur galvenokārt pusvadītāji tiek ražoti. To papildina arī Covid saslimstības atkārtota izplatība, samazinot rūpnīcu veiktspēju.

Ar laiku situācija normalizēsies, taču vai visi izdzīvos? Analītikas kompānija AlixPartners aprēķinājusi, ka globālā pusvadītāju krīze auto industrijai gadā radīs 80 miljardu mārciņu zaudējumus. Tas nozīmē, ka visā pasaule netiks saražoti 3,9 miljoni automašīnu. Desmitā daļa no šī apjoma skars Lielbritāniju.

Pusvadītāju krīzes dziļākais punkts varētu būt sasniegts tieši brīdi, kad valstis sākušas samazināt finansiālo atbalstu uzņēmumiem. Nodokļu slogs un citas finansiālās saistības kļūst par arvien lielāku rūpi auto rūpnīcām, kuru izveide un uzturēšana izmaksā vairākus miljardus eiro, turklāt šīs ir darba vietas desmitiem tūkstošu cilvēku. Ticiet vai nē, bet pusvadītāju krīze auto industrijai varētu nodarīt lielāku kaitējumu kā Covid pandēmijas lockdauns, ko piedzīvojām gada aukstajos mēnešos.

Varam tikai iedomāties, cik nepatīkami auto ražotājiem ir lūkoties katastrofiskajos finansu rādītājos, zinot, ka turpat dīlercentrā ir rinda ar pircējiem, kuri gatavi atdot savu naudu. Ja vien būtu, ko saņemt par to pretī…

Jaguar Land Rover ziņo, ka gaidīšanas laiks pēc jauniem auto sasniedz 12 mēnešus. Viņi tādi nav vienīgie. Auto nozares eksperti norāda, ka valdības atbalsts šajā laikā ir ļoti nozīmīgs, lai palīdzētu ražotājiem pārvarēt finansiālo nestabilitāti.

Tikmēr auto ražotājiem jārod jauni risinājumi. Tas nozīmē aprīkojuma un modifikāciju klāsta restrukturizāciju, koncentrējoties tikai uz tādu modeļu ražošanu, kas potenciāli nes lielālo peļņu. Pircējiem tikmēr nākas maksāt vairāk un gaidīt ilgāk. Iespējams, pusvadītāju krīzes beigās ceļš uz elektrifikāciju šķitīs vieglāks.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

BMW X5

What Car? Vērtē Novērtēts ar 5 no 5

Jaunais BMW X5 ir lielisks luksusa SUV. Bavārietis nav tik praktisks kā plaši zināmie konkurenti, bet tas izceļas ar vairākām citām kvalitātēm – interjera apdari, sportiskām gaitas īpašībām un lielisku multimediju sistēmu. xDrive45e ir viens no šī brīža iespaidīgākajiem plug-in hibrīdiem, demonstrējot apskaužamus efektivitātes rādītājus.