Ziņas

Degvielu taupoša paredzošā tehnoloģija bruģē ceļu uz autonomo braukšanu

Auto industrijas nākotne
Tehnoloģijas, kas mūs tuvina autonomajai braukšanai
Sistēmas aizmetņi redzami jau 10 gadus senā pagātnē

Lai arī priekšstats, cik drīz būs pieejama pilnīgi autonoma autobraukšana, visu laiku mainās, mēs jau vairākus gadus uz esam ceļā uz to. 

Visu veidu sistēmas, ko pazīstam kā modernos palīgus – automātiskā avārijas bremzēšana, joslas ieturēšana, ceļa zīmju atpazīšana un adaptīvā kruīzkontrole ar stop-start –, ir elementi, kas mūs tuvina pilnīgi automātiskiem spēkratiem un satiksmei.

Hyundai-Kia jaunā Connected Shift sistēma ir vēl viens piemērs tam, ko varam gaidīt šajā jomā, lai gan korejiešu grupa nav pirmā, kas eksperimentē ar šāda veida tehnoloģiju. CSS jeb savienotās pārslēgšanas sistēmas ideja ir, ka atbilstīgi gaidāmajai satiksmes situācijai tā ieslēdz piemērotāku pārnesumu. 

Faktiski tā dara to pašu, ko jums mācītu ekonomiskas braukšanas kursos, – skatīties un domāt uz priekšu, lai kontrolētu ātrumu, brauktu piemērotākajā pārnesumā un izvairītos no liekas bremzēšanas.

Hyundai-Kia sistēmas transmisijas kontroles modulis analizē datus no 3D navigācijas, ņemot vērā ceļa posmu slīpumu, augstumu, līkumu konfigurāciju un uz ceļa notiekošo, savukārt kruīzkontroles radars uzrauga priekšā braucošo transportlīdzekļu ātrumu un attālumu, kamerai vērojot priekšā esošo joslu. 

Programmatūra ar mākslīgā intelekta spējām izlemj, kuru pārnesumu ieslēgt, un “izspiež sajūgu”, kad apstākļi ļauj automobili ripināt tukšgaitā.

Hyundai-Kia apgalvo – salīdzinājumā ar parastu braukšanu pārnesumu pārslēgšana samazinās gandrīz divas reizes, bet bremzēšana (īsta ekonomijas bende) par mazliet vairāk nekā desmitdaļu. Sistēma arīdzan automātiski pārslēdzas uz režīmu Sport, ja paredzama straujāka paātrināšanās, piemēram, uz šosejas ieskriešanās joslas. 

Pagaidām vēl esot agrīnā izstrādes stadijā, sistēma tiks veidota tā, lai izmantotu uz 5G bāzētos sakaru signālus, turklāt uzvedības algoritmos integrēs individuālus braukšanas stilus.

BMW kaut ko līdzīgu demonstrēja 2012. gadā un sistēmu savulaik ieviesa 7. sērijas mašīnās. Kontroles sistēma ļāva pāresumkārbai ‘redzēt’ ceļu un ņemt vērā līkumus. Prognozēšanas palīgs, automobilim strādājot Eco režīmā, brīdināja vadītāju samazināt ātrumu, kad ‘juta’, ka tas nepieciešams, tādējādi novēršot lieku bremzēšanu.

Piedevām par Route-Ahead Assistant dēvētais BMW palīgs aprēķināja visefektīvāko maršrutu un piemērotā ceļa un satiksmes situācijā ļāva mašīnai ripot tukšgaitā.

Kā daļu no efektīvās dinamikas kompleksa BMW ieviesa arī gudro stop-start sistēmu, kas neizslēdz dzinēju, ja tas nav nepieciešams, un, ja tas izslēgts, iedarbina, nevis paļaujoties uz vadītāja darbībām, bet izmantojot radara un kameras datus.

Hyundai-Kia CSS sistēma vēl nav pieejama, taču kompānijas apgalvo, ka to iekļaus savos nākotnes automobiļos. Šādu palīdzības funkciju attīstība sniedz vairāk nekā tikai papildu efektivitāti. 

Ar to starpniecību vadītāji ikdienas braucienus no A uz B varēs padarīt mazāk nogurdinošus (pārslogoti ceļi tik drīz nekur nepazudīs) un šad tad, kā braucot ar elektromobili, kad reģeneratīvā bremzēšana ieslēgta aktīvākajā režīmā, gūt arī kaut ko no braukšanas prieka.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota Highlander

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Highlander nebūs slikta izvēle. Ņemot vērā automašīnas izmēru, apvidnieks demonstrē pietiekami labu ekonomiju, bet Toyota zīmols – uzticamību. Tāpat šeit būs septiņas sēdvietas, kaut arī brīvā vieta galvai ir nedaudz ierobežota. Diemžēl automašīnas cena ir būtisks trūkums, kuru grūti kompensēt.