Neparastākie ceļu satiksmes noteikumi pasaulē
Neparastākie ceļu satiksmes noteikumi
Ārvalstu pieredze
Seni noteikumi un esošie likumi
Vai zināt, cik lielu kartupeļu
daudzumu ir atļauts likumīgi pārvadāt? Visticamāk, ka jums nav ne jausmas, jo
jūsu dzīvesvietā šāda ierobežojuma nav,
tomēr dažās pasaules valstīs tas autobraucējiem sagādā lielas raizes, piemēram,
Jaundienvidvelsas štatā Austrālijā. Braukšanas likumus ietekmē attiecīgo valstu
automašīnas, to braucēji un pat apkārtējā vide.
Teju katrā valstī ir aizliegts
pārkāpt ātrumu vai braukt alkohola reibumā, taču dažviet pastāv šķietami
dīvaini noteikumu, kas izstrādāti, lai risinātu vietējās apkārtnes problēmas. Tieši
tāpēc likumdevēji visā pasaulē ķērušies klāt pie kartupeļiem, dubļu sargiem un
citām lietām, kuras likuma pantos neesam raduši redzēt.
Mēs apkopojām neparastākos ceļu
satiksmes noteikumus pasaulē:
Austrālija – aizslēdziet savu auto
Dažos Austrālijas štatos,
piemēram, Jaundienvidvelsā likums nosaka, ka vadītājam ir jāaizslēdz savs auto,
ja pēc brauciena no tā grasāties attālināties trīs metrus. Tāpat jāaizver arī
automašīnas logi. Likumā gan rakstīts, ka logu iespējams atstāt nelielā šķirbā
– ne lielākā kā divi centimetri. Protams, šie noteikumi neattiecas uz
automašīnām, kurā nav durvju slēdzenes mehānisma vai logu, piemēram, Mini Moke
vai Jeep Wrangler kabriolets.
1946. gadā tika pieņemts
kartupeļu tirdzniecības likums, aizliedzot braucējiem pārvadāt vairāk nekā 50
kg kartupeļu, ja vien attiecīgais autovadītājs nestrādā “Potato Marketing”
korporācijā. 40. gados likumpārkāpējiem tika piemērots prāvs sods, taču nekas
neliecina, ka šādi noteikumi ir aktuāli arī 2020. gadā.
Bahreina – dodieties uz cietumu
Bahreinā tiesībsargi var piemērot
cietumsodu par teju ikvienu ceļa satiksmes noteikumu pārkāpumu. Šķērsojot
krustojumu pie luksofora sarkanās gaismas, braucējs riskē līdz pat sešiem
mēnešiem nonākt cietumā un maksāt aptuveni 1200 eiro sodu. Ja brauksiet pie
sarkanās gaismas un sabojāsiet kāda īpašumu, var tikt piemērots līdz vienam
gadam aiz restēm, bet naudas sods var sasniegt 7300 eiro.
Ķīna – savs brauciens būs jālaimē
Lai ierobežotu gaisa piesārņojumu
un satiksmes sastrēgumus, Ķīnas varas iestādes ierobežo jaunu automašīnu
tirdzniecības apjomu pēc to degvielas veida. 2019. gadā Pekinas Transporta
komisija uz pilsētas ceļiem ļāva pievienoties 60 000 automašīnu, kas
darbināmas ar alternatīvu enerģiju (lielākoties elektroauto) un 40 000
spēkratu ar klasisko iekšdedzes motoru. Lai piedalītos ceļu satiksmē un iegūtu
tiesības iegādāties automašīnu, braucējiem ir jāpiedalās loterijā. Iespējas
laimēt – 1 pret 500.
Kipra – paēd pirms brauciena
Kiprā aizliegts dzert pie stūres
pat ūdeni no pudeles. Arī ēšana pie stūres ir nelikumīga, jo autovadītājiem
vienmēr abas rokas jātur uz stūres. Līdzīgi kā vairākās Skandināvijas valstīs,
arī Kiprā priekšējiem lukturiem allaž jābūt ieslēgtiem.
Francija – sagatavo savu alkometru
Francijā autobraucējiem kopš
2013. gada mašīnā jābūt neizmantotam alkometram. Tie vadītāji, kuru ignorē šo
prasību, sākotnēji riskēja ar 11 eiro sodu, taču attiecīgās sankcijas tā arī
netika apstiprinātas likuma galīgajā skatījumā. Tas nozīmē, ka sods netiek
piemērots, bet prasība ir spēkā. Ja uz ceļa jūs apturēs kārtībsargi, viņi par
šo prasību atgādinās, taču alkohola pārbaudei izmanto savu alkometru.
Interesanti, ka Francijā pilnīgi
likumīgi var braukt bez autovadītāja apliecības. Protams, ja vien atbilstat
konkrētiem kritērijiem – vadītājam jābūt vismaz 14 gadus vecam un jāsaņem
atļauja, lai brauktu ar mopēdu uz četriem riteņiem. Šo spēkratu maksimālā jauda
ir 8 zirgspēki, bet maksimālais ātrums ir 45 km/h. Tāpat šo mašīnu ražotājiem
jāņem vērā arī svara ierobežojums. Šie mazie, skaļie, ļoti lēnīgie un pārlieku
dārgie auto Francijā nav retums.
Nedaudz ieskatoties vēsturē,
Francijā bija viens itin neparasts noteikums. Gadu
desmitiem Francijā reģistrētajām automašīnām vajadzēja būt aprīkotām ar
dzeltenām priekšējo lukturu spuldzēm. Likuma pirmsākumi meklējami 1936. gadā,
un, domājams, tas tika pieņemts, lai kara laikā karavīri varētu atšķirt franču
automašīnas un ienaidnieka spēkratiem. Daži apgalvo, ka tam nebija nekā kopīga
ar ģeopolitiku un gaismas bija dzeltenas, lai izvairītos no tuvojošos
autobraucēju apžilbināšanas. Katrā ziņā dzeltenās spuldzes bija obligātas līdz
1993. gadam.
Vācija – pieskati, lai degvielas bāka būtu pilna
Beigusies degviela uz Vācijas
autobāņa – tas ir aizliegts ar likumu. Lai arī šo likstu var novērst, ja kāds
jums atved degvielu, varasiestādes degvielas beigšanos uzskata par rupju
pārkāpumu, jo apstāšanās vietā, kur nav maksimālā braukšanas ātruma
ierobežojuma, ir ļoti bīstama. Naudas sods par šādu pārkāpumu ir līdz 70 eiro.
Japāna – mitrā laikā esi piesardzīgs
Japānā autobraucējiem ir jāpadomā
divreiz, pirms viņi izbrauc cauri peļķei. Likums nosaka, ka automašīnai jābūt
aprīkotai ar tā sauktajiem riteņi dubļu sargiem, jāsamazina ātrums un jāveic
citas darbības, lai samazinātu iespējamību apšļakstīt gājējus ar ūdens šalti.
Šajā valstī ļoti strikti vēršas
pret dzērājšoferiem. Braukšana alkohola reibumā ir pretlikumīga daudzviet, taču
Japānā sodu var saņemt arī līdzbraucējs. Par sēšanos automašīnā, kuru vada
iereibis šoferis, pasažieris var saņemt 500 000 jēnu jeb aptuveni 4200
eiro sodu.
Mongolija – brauc kā vēlies
Mongolijā satiksme tiek
organizēta pa ceļa labo pusi, taču teju puse no visām valstī reģistrētajām
automašīnām ir ar labajā pusē novietotu stūri. Mongolijas galvaspilsētā
Ulanbatorā šī attiecība ir vēl lielāka. Šāds sajaukums raisa arī visai lielu
haosu ceļu satiksmē, tāpēc amatpersonas tuvākajā nākotnē apsver nopietnus
ierobežojumus.
Spānija – nekādu austiņu
Braukšana ar austiņām ir bīstama
visā pasaulē, tomēr Spānijā tas ir pretlikumīgi un nav pat svarīgi vai
klausījāties mūziku vai runājāt pa telefonu brīvroku režīmā. Likums nosaka, ka
austiņas atļauts izmantot vien tad, kad tiek kārtots motocikla vadītāja
eksāmens, lai saņemtu norādījumus no eksaminētāja.
Dienvidāfrika – ja auto ir saplīsis, paliec salonā
Šis gan vairāk ir ieteikums,
nevis likums, taču bīstamākajos Dienvidāfrikas reģionos valdība neiesaka kāpt
ārā no auto un meklēt iespējamo automašīnas problēmu gadījumā, ja auto vairs
nekust no vietas. Drošāk ir palikt mašīnas salonā un izsaukt palīdzību, nekā
riskēt tikt aplaupītam vai notriektam.
Krievija – notīri numura zīmi
Varbūt esat lasījuši, ka Krievijā
ir aizliegts braukt ar netīru auto. Tā nav taisnība. Maskavā vadītājs var tikt
apstādināts un sodīts, ja automašīnas numura zīme ir pārklāta ar putekļiem,
dubļiem, sāli vai citiem netīrumiem, padarot to grūti salasāmu. Par virsbūves
tīrību vadītājs atbildību likuma priekšā nenes, taču dažkārt ceļu policisti šo
mītu izmantojuši, lai sodītu tos vadītājus (drīzāk saņemtu kukuļus), kas
pēdējās nedēļas laikā nav apmeklējuši automazgātuvi. Šī prakse vienā brīdī bija
tik izplatīta, ka radiostacijas sāka stāstīt autovadītājiem par viņu tiesībām.
Zviedrija – ieslēdziet priekšējos lukturus
Zviedrijā likums nosaka, ka
katrai automašīnai jābūt iedegtiem lukturiem, neatkarīgi no diennakts stundas,
ceļa stāvokļa vai laika apstākļiem. Autobraucējiem nav noteikts, ka jāieslēdz
arī aizmugures lukturi. Tas tādēļ, lai jaunie auto varētu izmantot mūsdienās
iecienītos dienas gaitas lukturus.
Šveice – nemazgā auto mājās
Šveicē autovadītājiem ir
aizliegts mazgāt savus auto uz mājas piebraucamā ceļa vai mājas priekšā.
Valdībai nav nekas pret tīriem auto – likums vienkārši aizliedz Šveices
iedzīvotājiem izliet zemē jebko, kas varētu potenciāli piesārņot ūdens
kanalizācijas sistēmu. Tai skaitā arī šampūnu, kas tiek uzmantots auto
mazgāšanai. Lai tīrītu virsbūvi likumīgā ceļā, autovadītājiem jādodas uz kādu
no oficiālajām mazgātuvēm.
Taizeme – nevelc nost kreklu
Taizemē ir karsts un mitrs gaiss,
taču tas nav attaisnojums, lai jūs brauktu bez krekla. Autovadītājiem,
motobraucējiem un pat velosipēda stūrētājiem ir obligāti jābūt mugurā vismaz
kreklam. 2014. gadā varas iestādes brīdināja saules alkstošos tūristus, ka šie
ierobežojumi attiecas arī uz iebraucējiem, norādot kā braukšana bez krekla ir
ne tikai nelikumīga, bet arī nepieklājīga.
ASV – nekādu pārbaužu vienā štatā, rūpīgi ierobežojumi citviet
Amerikas Savienotajās Valstīs
štatiem un apgabaliem ir tiesības izlemt, vai transportlīdzekļiem
jāveic regulārā drošības un izmešu pārbaude. Dažviet no šīm procedūrām tiek
atbrīvoti konkrēti auto tipi, ņemot vērā viņu vecumu vai virsbūves veidu, bet
citviet šādi testi ir pilnībā atcelti, piemēram, Mičiganā, Montanā un
Ziemeļdakotā.
Kas attiecas uz likuma brīvību,
havajiešu autobraucējiem ir atļauts pārvadāt pasažierus pikapa aizmugurē, ja ir izpildīti noteikti nosacījumi. Viņiem jābūt vismaz
12 gadus veciem un visiem salona sēdekļiem jābūt aizņemtiem. Tā šajā štatā ir
parasta, bet visai pretrunīgi vērtēta prakse. Daži apgalvo, ka tas nekādu
ļaunumu nenodara un ir daļa no valsts tradīcijām, bet citi norāda, ka tas ir
ļoti bīstams veids, kā vest cilvēkus.
Jūs būsiet īsts dumpinieks, ja
mēģināsiet “kūpināt” riepas Derbijā, Kanzasas štatā. Pilsētiņā ar 25 000
iedzīvotājiem ir aizliegta riepu svilināšana, neatkarīgi no tā, vai darāt to
dragreisa sacīkšu taisnē vai lielveikala stāvvietā. Ikviens, kurš atzīts par vainīgu, var saņemt aptuveni
500 eiro lielu naudas sodu vai 30 dienu cietumsodu.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...