Ziņas

Neparastākie ceļu satiksmes noteikumi pasaulē

Neparastākie ceļu satiksmes noteikumi
Ārvalstu pieredze
Seni noteikumi un esošie likumi

Vai zināt, cik lielu kartupeļu daudzumu ir atļauts likumīgi pārvadāt? Visticamāk, ka jums nav ne jausmas, jo jūsu dzīvesvietā  šāda ierobežojuma nav, tomēr dažās pasaules valstīs tas autobraucējiem sagādā lielas raizes, piemēram, Jaundienvidvelsas štatā Austrālijā. Braukšanas likumus ietekmē attiecīgo valstu automašīnas, to braucēji un pat apkārtējā vide.

Teju katrā valstī ir aizliegts pārkāpt ātrumu vai braukt alkohola reibumā, taču dažviet pastāv šķietami dīvaini noteikumu, kas izstrādāti, lai risinātu vietējās apkārtnes problēmas. Tieši tāpēc likumdevēji visā pasaulē ķērušies klāt pie kartupeļiem, dubļu sargiem un citām lietām, kuras likuma pantos neesam raduši redzēt.

Mēs apkopojām neparastākos ceļu satiksmes noteikumus pasaulē:

Austrālija – aizslēdziet savu auto

Dažos Austrālijas štatos, piemēram, Jaundienvidvelsā likums nosaka, ka vadītājam ir jāaizslēdz savs auto, ja pēc brauciena no tā grasāties attālināties trīs metrus. Tāpat jāaizver arī automašīnas logi. Likumā gan rakstīts, ka logu iespējams atstāt nelielā šķirbā – ne lielākā kā divi centimetri. Protams, šie noteikumi neattiecas uz automašīnām, kurā nav durvju slēdzenes mehānisma vai logu, piemēram, Mini Moke vai Jeep Wrangler kabriolets.

1946. gadā tika pieņemts kartupeļu tirdzniecības likums, aizliedzot braucējiem pārvadāt vairāk nekā 50 kg kartupeļu, ja vien attiecīgais autovadītājs nestrādā “Potato Marketing” korporācijā. 40. gados likumpārkāpējiem tika piemērots prāvs sods, taču nekas neliecina, ka šādi noteikumi ir aktuāli arī 2020. gadā.

Bahreina – dodieties uz cietumu

Bahreinā tiesībsargi var piemērot cietumsodu par teju ikvienu ceļa satiksmes noteikumu pārkāpumu. Šķērsojot krustojumu pie luksofora sarkanās gaismas, braucējs riskē līdz pat sešiem mēnešiem nonākt cietumā un maksāt aptuveni 1200 eiro sodu. Ja brauksiet pie sarkanās gaismas un sabojāsiet kāda īpašumu, var tikt piemērots līdz vienam gadam aiz restēm, bet naudas sods var sasniegt 7300 eiro.

Ķīna – savs brauciens būs jālaimē

Lai ierobežotu gaisa piesārņojumu un satiksmes sastrēgumus, Ķīnas varas iestādes ierobežo jaunu automašīnu tirdzniecības apjomu pēc to degvielas veida. 2019. gadā Pekinas Transporta komisija uz pilsētas ceļiem ļāva pievienoties 60 000 automašīnu, kas darbināmas ar alternatīvu enerģiju (lielākoties elektroauto) un 40 000 spēkratu ar klasisko iekšdedzes motoru. Lai piedalītos ceļu satiksmē un iegūtu tiesības iegādāties automašīnu, braucējiem ir jāpiedalās loterijā. Iespējas laimēt – 1 pret 500.

Kipra – paēd pirms brauciena

Kiprā aizliegts dzert pie stūres pat ūdeni no pudeles. Arī ēšana pie stūres ir nelikumīga, jo autovadītājiem vienmēr abas rokas jātur uz stūres. Līdzīgi kā vairākās Skandināvijas valstīs, arī Kiprā priekšējiem lukturiem allaž jābūt ieslēgtiem.

Francija – sagatavo savu alkometru

Francijā autobraucējiem kopš 2013. gada mašīnā jābūt neizmantotam alkometram. Tie vadītāji, kuru ignorē šo prasību, sākotnēji riskēja ar 11 eiro sodu, taču attiecīgās sankcijas tā arī netika apstiprinātas likuma galīgajā skatījumā. Tas nozīmē, ka sods netiek piemērots, bet prasība ir spēkā. Ja uz ceļa jūs apturēs kārtībsargi, viņi par šo prasību atgādinās, taču alkohola pārbaudei izmanto savu alkometru.

Interesanti, ka Francijā pilnīgi likumīgi var braukt bez autovadītāja apliecības. Protams, ja vien atbilstat konkrētiem kritērijiem – vadītājam jābūt vismaz 14 gadus vecam un jāsaņem atļauja, lai brauktu ar mopēdu uz četriem riteņiem. Šo spēkratu maksimālā jauda ir 8 zirgspēki, bet maksimālais ātrums ir 45 km/h. Tāpat šo mašīnu ražotājiem jāņem vērā arī svara ierobežojums. Šie mazie, skaļie, ļoti lēnīgie un pārlieku dārgie auto Francijā nav retums.

Nedaudz ieskatoties vēsturē, Francijā bija viens itin neparasts noteikums. Gadu desmitiem Francijā reģistrētajām automašīnām vajadzēja būt aprīkotām ar dzeltenām priekšējo lukturu spuldzēm. Likuma pirmsākumi meklējami 1936. gadā, un, domājams, tas tika pieņemts, lai kara laikā karavīri varētu atšķirt franču automašīnas un ienaidnieka spēkratiem. Daži apgalvo, ka tam nebija nekā kopīga ar ģeopolitiku un gaismas bija dzeltenas, lai izvairītos no tuvojošos autobraucēju apžilbināšanas. Katrā ziņā dzeltenās spuldzes bija obligātas līdz 1993. gadam.

Vācija – pieskati, lai degvielas bāka būtu pilna

Beigusies degviela uz Vācijas autobāņa – tas ir aizliegts ar likumu. Lai arī šo likstu var novērst, ja kāds jums atved degvielu, varasiestādes degvielas beigšanos uzskata par rupju pārkāpumu, jo apstāšanās vietā, kur nav maksimālā braukšanas ātruma ierobežojuma, ir ļoti bīstama. Naudas sods par šādu pārkāpumu ir līdz 70 eiro.

Japāna – mitrā laikā esi piesardzīgs

Japānā autobraucējiem ir jāpadomā divreiz, pirms viņi izbrauc cauri peļķei. Likums nosaka, ka automašīnai jābūt aprīkotai ar tā sauktajiem riteņi dubļu sargiem, jāsamazina ātrums un jāveic citas darbības, lai samazinātu iespējamību apšļakstīt gājējus ar ūdens šalti.

Šajā valstī ļoti strikti vēršas pret dzērājšoferiem. Braukšana alkohola reibumā ir pretlikumīga daudzviet, taču Japānā sodu var saņemt arī līdzbraucējs. Par sēšanos automašīnā, kuru vada iereibis šoferis, pasažieris var saņemt 500 000 jēnu jeb aptuveni 4200 eiro sodu.

Mongolija – brauc kā vēlies

Mongolijā satiksme tiek organizēta pa ceļa labo pusi, taču teju puse no visām valstī reģistrētajām automašīnām ir ar labajā pusē novietotu stūri. Mongolijas galvaspilsētā Ulanbatorā šī attiecība ir vēl lielāka. Šāds sajaukums raisa arī visai lielu haosu ceļu satiksmē, tāpēc amatpersonas tuvākajā nākotnē apsver nopietnus ierobežojumus.

Spānija – nekādu austiņu

Braukšana ar austiņām ir bīstama visā pasaulē, tomēr Spānijā tas ir pretlikumīgi un nav pat svarīgi vai klausījāties mūziku vai runājāt pa telefonu brīvroku režīmā. Likums nosaka, ka austiņas atļauts izmantot vien tad, kad tiek kārtots motocikla vadītāja eksāmens, lai saņemtu norādījumus no eksaminētāja.

Dienvidāfrika – ja auto ir saplīsis, paliec salonā

Šis gan vairāk ir ieteikums, nevis likums, taču bīstamākajos Dienvidāfrikas reģionos valdība neiesaka kāpt ārā no auto un meklēt iespējamo automašīnas problēmu gadījumā, ja auto vairs nekust no vietas. Drošāk ir palikt mašīnas salonā un izsaukt palīdzību, nekā riskēt tikt aplaupītam vai notriektam.

Krievija – notīri numura zīmi

Varbūt esat lasījuši, ka Krievijā ir aizliegts braukt ar netīru auto. Tā nav taisnība. Maskavā vadītājs var tikt apstādināts un sodīts, ja automašīnas numura zīme ir pārklāta ar putekļiem, dubļiem, sāli vai citiem netīrumiem, padarot to grūti salasāmu. Par virsbūves tīrību vadītājs atbildību likuma priekšā nenes, taču dažkārt ceļu policisti šo mītu izmantojuši, lai sodītu tos vadītājus (drīzāk saņemtu kukuļus), kas pēdējās nedēļas laikā nav apmeklējuši automazgātuvi. Šī prakse vienā brīdī bija tik izplatīta, ka radiostacijas sāka stāstīt autovadītājiem par viņu tiesībām.

Zviedrija – ieslēdziet priekšējos lukturus

Zviedrijā likums nosaka, ka katrai automašīnai jābūt iedegtiem lukturiem, neatkarīgi no diennakts stundas, ceļa stāvokļa vai laika apstākļiem. Autobraucējiem nav noteikts, ka jāieslēdz arī aizmugures lukturi. Tas tādēļ, lai jaunie auto varētu izmantot mūsdienās iecienītos dienas gaitas lukturus.

Šveice – nemazgā auto mājās

Šveicē autovadītājiem ir aizliegts mazgāt savus auto uz mājas piebraucamā ceļa vai mājas priekšā. Valdībai nav nekas pret tīriem auto – likums vienkārši aizliedz Šveices iedzīvotājiem izliet zemē jebko, kas varētu potenciāli piesārņot ūdens kanalizācijas sistēmu. Tai skaitā arī šampūnu, kas tiek uzmantots auto mazgāšanai. Lai tīrītu virsbūvi likumīgā ceļā, autovadītājiem jādodas uz kādu no oficiālajām mazgātuvēm.

Taizeme – nevelc nost kreklu

Taizemē ir karsts un mitrs gaiss, taču tas nav attaisnojums, lai jūs brauktu bez krekla. Autovadītājiem, motobraucējiem un pat velosipēda stūrētājiem ir obligāti jābūt mugurā vismaz kreklam. 2014. gadā varas iestādes brīdināja saules alkstošos tūristus, ka šie ierobežojumi attiecas arī uz iebraucējiem, norādot kā braukšana bez krekla ir ne tikai nelikumīga, bet arī nepieklājīga.  

ASV – nekādu pārbaužu vienā štatā, rūpīgi ierobežojumi citviet

Amerikas Savienotajās Valstīs štatiem un apgabaliem ir tiesības izlemt, vai transportlīdzekļiem jāveic regulārā drošības un izmešu pārbaude. Dažviet no šīm procedūrām tiek atbrīvoti konkrēti auto tipi, ņemot vērā viņu vecumu vai virsbūves veidu, bet citviet šādi testi ir pilnībā atcelti, piemēram, Mičiganā, Montanā un Ziemeļdakotā.

Kas attiecas uz likuma brīvību, havajiešu autobraucējiem ir atļauts pārvadāt pasažierus pikapa aizmugurē, ja ir izpildīti noteikti nosacījumi. Viņiem jābūt vismaz 12 gadus veciem un visiem salona sēdekļiem jābūt aizņemtiem. Tā šajā štatā ir parasta, bet visai pretrunīgi vērtēta prakse. Daži apgalvo, ka tas nekādu ļaunumu nenodara un ir daļa no valsts tradīcijām, bet citi norāda, ka tas ir ļoti bīstams veids, kā vest cilvēkus.

Jūs būsiet īsts dumpinieks, ja mēģināsiet “kūpināt” riepas Derbijā, Kanzasas štatā. Pilsētiņā ar 25 000 iedzīvotājiem ir aizliegta riepu svilināšana, neatkarīgi no tā, vai darāt to dragreisa sacīkšu taisnē vai lielveikala stāvvietā. Ikviens, kurš atzīts par vainīgu, var saņemt aptuveni 500 eiro lielu naudas sodu vai 30 dienu cietumsodu.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Lexus RX

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

RX demonstrē ļoti labu sniegumu, pateicoties tā izsmalcinātībai, greznajam salonam un iespaidīgajai hibrīda veiktspējai. Protams, arī uzticamība ir būtiska priekšrocība. Parastā hibrīddzinēja versija lieliski noderēs tiem, kam nav pieejama uzlādes iespēja mājās vai darbā. Lai gan sniedzamība elektriskajā režīmā plug-in hibrīda versijai nav tik iespaidīga kā dažiem konkurentiem, Lexus pieejams par saprātīgāku cenu.