Testa brauciens

Ceļojums Peugeot vēsturē - What Car? speciālreportāža

Whatcar.lv apceļo Franciju ar vēsturiskajiem Peugeot
Brāļi Pežo liek pamatus Francijas autobūvei
No 19. gadsimta beigām līdz mūsu dienām - franču auto kultūra

Peugeot – tas nav tikai auto. Ģimenes uzņēmums, kurā sakņojas šis senais zīmols, tika radīts 1810. gadā un sākotnēji ražoja vien kafijas dzirnaviņas un velosipēdus. Gandrīz pusgadsimtu vēlāk, 1858. gadā Emīls Pežo piereģistrēja vēl šobaltdien pazīstamo “lauvas” preču zīmi, savukārt pirmo transportlīdzekli ar Peugeot logo – triciklu ar tvaika dzinēju - 1889. gadā uzbūvēja Armands Pežo. Pēc tikšanās ar Gotlību Daimleru viņa pārliecība par auto nākotni nostiprinājās vēl vairāk un tā tapa auto ar Panhard dzinēju. Ģimenei īsti nebija saprotams virziens, kādā uzņēmumu vēlējās attīstīt Armands Pežo, tāpēc 1896. gadā viņš nodibināja pats savu kompāniju - Société des Automobiles Peugeot.

Lai saprastu Peugeot, ir jāsaprot arī franču kultūra un dzīvesveids – francūžiem daudz svarīgāk par to, ar ko viņi brauc, ir tas, kur viņi brauc. To izbaudījām arī mēs, ar vēsturiskajiem un mūsdienu Peugeot modeļiem apceļojot Franciju un piestājot muzejos, siera rūpnīcās un vīna darītavās.

Divi gadsimti vienā muzejā

Ja tuvākajā nākotnē plānojat doties uz Franciju, tad noteikti varam rekomendēt apmeklēt vienu no šīs valsts nacionālajiem lepnumiem – Adventure Peugeot muzeja kompleksu, kas atrodas Sošo (Sochaux) pilsētā – vietā, kur no 1810. gada līdz pat šodienai ir bāzēts franču autoražotājs. Pašu muzeju pēc Pjēra Pežo iniciatīvas izveidoja 1982. gadā, lai ar neskaitāmiem eksponātiem ilustrētu vairāk nekā divus gadsimtus seno vēsturi un radītu vietu, kur tiek rīkoti vēsturisko auto īpašnieku saieti.

Auto muzejos pārsvarā var redzēt antīkos auto, taču ar Peugeot ir mazliet citādi – šeit var uzskatāmi iepazīties ar šī uzņēmuma attīstību, sākot jau no 19. gadsimta, turklāt kolekcija ietver ne tikai auto, bet arī velosipēdus, ielas un sacīkšu motociklus, vairāk nekā 500 dažādu mājsaimniecības lietu, instrumentu un produktu, kas savulaik tika ražoti ar pazīstamo lauvas logo.

Faktiski ir pat grūti pateikt, ko Peugeot nav ražojis – te ir gan radioaparāti, veļasmašīnas, šujmašīnas, klavieres (!) un, protams, joprojām aktuālās Peugeot kafijas, sāls un piparu dzirnaviņas, kas laikā gaitā ir kļuvušas par globālu biznesu un ir atrodamas restorānos un mājsaimniecībās arī tajās valstīs, kur nepazīst Peugeot automašīnas.

Tomēr tieši automašīnām atvēlēta Peugeot muzeja lielākā daļa. Desmitiem dažādu vēsturisku auto, kopā vairāk kā 120 transportlīdzekļi apliecina franču uzņēmuma iespaidīgo vērienu, ar kādu tas sevi pieteicis pasaules auto vēsturē.

Eksponātu vidū noteikti jāpiemin unikālais, 1894. gada Vis a Vis, pirmais Peugeot ar benzīna motoru. Brāļi Pežo šo motoru izgatavoja pēc vēl viena tolaik Eiropā pazīstama auto entuziasta Gotlība Daimlera licences, bet pašu auto uzbūvēja Panhard-Levassor. Lai arī mūsdienu izpratnē tas īsti nav sacīkšu auto, Vis a Vis uzvarēja pašās pirmajās auto sacensībās pasaulē - un ir godam pelnījis sacīkšu auto ciltstēva titulu.

Autosports Peugeot dibinātājiem vēlāk kļuva par diezgan nopietnu aizraušanos, kas ir dzīva vēl šobaltdien. Par to liecina arī atsevišķa halle, kur izvietoti sporta Peugeot. Tajā redzami tādi unikāli spēkrati kā, piemēram, somu autosportista Ari Vatanena Pikes Peak rekordauto - kas redzams arī šajā leģendārajā īsfilmā "Climb Dance".


Daudzo muzejā redzamo sacīkšu auto klāstā redzams arī divkārtējais pasaules rallija čempionāta uzvarētājs Peugeot 205 Turbo, Dakāras rallija auto, kā arī Lemānas uzvarētāju bolīdi un F-1 Jordan komandas formula.

Muzejā apskatei izlikti arī daudzi Peugeot konceptauto, kas tā arī nekad nav nokļuvuši ražošanā, uzmanību noteikti piesaistīs arī slavenā franču kinorežisora Luka Besona komēdijas “Taksists”  baltais Peugeot 406, ar kuru filmas varonis, ātrākais picu izvadātājs pasaulē - Sami Naceri neprātīgā ātrumā nesās pa Marseļas ielām.   

Staigāt pa muzeju var ilgi, taču – ja sāk mākt nogurums, tad droši varat doties uz muzejā esošo brasēriju iebaudīt glāzi vīna vai saldējumu un apcerēt redzēto. Vēl ir arī iespēja organizēt individuālo tūri Sošo rūpnīcā, taču tad noteikti iepriekš jāveic atsevišķa rezervācija.

Aiz slēgtām durvīm

Ja muzeju droši var apmeklēt jebkurā gada laikā, tad to nevar teikt par rūpnīcas arhīva telpām, kas apmeklētājiem parasti ir slēgtas. Šeit daudzās halles atrodas visa PSA (PSA Peugeot Citroen, tagad arī DS, Opel un Vauxhall) uzņēmuma vēsture – tūkstošiem dokumentu, rasējumu un dažādu citu vēsturisku liecību par kompānijas attīstību jau no autobūves nozares pirmsākumiem.

Visās telpās netiekam ielaisti, taču pašā unikālākajā gan – milzīgā angārā vairākos stāvos stāv vairāk kā četrsimt Peugeot markas auto. Noputējuši šeit stāv lielākā daļā Peugeot modeļu no 19. gadsimta sākuma līdz mūsdienām. Bez pavadošas apsardzes šeit var apskatīt ražotāja koncepauto, kas vien redzēti izstādēs, visu laiku un visu sacīkšu formātu, kur piedalījies Peugeot, sporta auto (skatīt fotogaleriju) – tai skaitā automašīnas, pie kuru stūres sēdējušas tādas autosporta zvaigznes, kā jau minētais Ari Vatanens, arī Bruno Sabī, WRC leģendas Markuss Gronholms un Ričards Bērnss un daudzi citi.


Siers, vīns un franču auto klasika

Mūsu ceļojums Peugeot vēsturē ar muzeju vēl nebeidzās. Izmantojot iespēju, devāmies izbraucienā ne tikai ar jaunākajiem franču autoražotāja modeļiem, bet arī dažiem no zīmīgākajiem Peugeot vēsturiskajiem auto – sportisko 205 GTI, ar ko 80. gados aizsākās tā saukto hot-hatch ēra, sešdesmitajos gados ražoto, Moskvič 412 dizaina un gaitas ziņā līdzīgo ģimenes auto 404 Berline un arī graciozo 304 S kabrioletu, ar kuru varēja brīvi baudīt Francijas kalnaino ceļu serpentīnus ar ātrumu līdz pat 150 km/h.

Vēl viens auto, kas kļuva par mūsu kompanjonu šajā ceļojumā bija itāļu dizaina guru Pininfarinas radītais 504 Coupe. 1977. gadā klajā nākušais auto aprīkots ar V6 motoru, kas attīsta 135 ZS jaudu un arī šodien izskatās iekārojams.

Klasiskais un modernais Peugeot autoparks lieliski noderēja, lai nokļūtu nākamajās divas pieturvietās – pirmā ir siera rūpnīca The Cathedral of Comte. Tā atrodas kādreizējā armijas cietoksnī Sententuānā, kas starp Malbusonu un Metabiē pilsētām tika uzcelts 19. gadsimta beigās, lai aizsargātu Francijas robežu ar Šveici.

Pusgadsimtu vēlāk uzņēmējs Marsels Petī cietoksni pārveidoja par siera ražotni, kas darbojas vēl šodien. Vēsturiskajās telpās atrodas apmēram simt tūkstoši siera rituļu, kas tiek izturēti no desmit līdz divdesmit mēnešiem, bet tad pārdoti piegādātājiem vairāk kā 40 pasaules valstīs. Katrs siera rullis sver ap 35 kilogramiem un maksā ap 600 eiro. Arī šo vietu noteikti rekomendējam apmeklēt un izbaudīt patiešām lieliskus franču sierus. (Vairāk informācijas: www.comte-petite.com)

Mūsu pēdējā pieturvieta - Peugeot mājsaimniecības piederumu rūpnīca, kuras aizsākumi meklējami 1840. gadā, kad tika saražotas pirmās kafijas dzirnaviņas. Pēc tam sekoja piparu dzirnavas, kas šobrīd ir populārākais rūpnīcas produkts - gadā tiek saražoti 2,5 miljoni eksemplāru (arvien roku darbs) – tieši tikpat cik Peugeot automašīnas.

Šeit arī noteikti jāpiemin kāds jautrs atgadījums no pagājušā gadsimta trīsdesmitajiem gadiem, kad Žans Pjērs Pežo devās pāri okeānam, lai iepazītos ar autobūvi Amerikā. Kādā no banketiem viņam tika īpaši uzsvērts, ka viss šeit ir amerikāņu ražojums. Francūzis nepalika atbildi parādā – viņš pacēla piparu dzirnaviņas un teica: ‘’šīs ir franču un tās ražo Peugeot.’’

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Peugeot e-2008

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Peugeot e-2008 ir bagātīgi aprīkots elektriskais krosovers ar lielisku interjeru, kas piedāvā lielu plašumu gan pasažieriem, gan viņu bagāžai. Ar vienu uzlādi veicamais attālums nav tik iespaidīgs kā Kia e-Niro un Hyundai Kona, tomēr Peugeot pārspēj abus konkurentus ar zemāku cenu. Ja nepieciešams relatīvi kompakts elektriskais SUV, e-2008 kandidatūru noteikti ir vērts izskatīt.