Testa brauciens

Nissan Ariya pirmais brauciens

Futūristisks elektroauto no Nissan
Salona iekārtojums ir kā konceptauto
Virsbūves forma nesekmē praktiskumu, taču bagāžnieks ietilpina 468 litrus

KAS TAS IR?

Pēdējos gados strauji pieaugot elektrisko modeļu piedāvājumam, e-mobilitātes pionieris Nissan Leaf pēkšņi izrādījās kaut kur pēdējās rindās un tagad dažkārt tiek pelts par salīdzinoši pieticīgu akumulatora kapacitātes un autonomijas sniegumu. Kas to zina, ko Nissan ieviesīs Leaf vietā (droši var prognozēt vienīgi to, ka tas būs krosovers), taču pērn debitējušais Ariya izskatās pēc mēģinājuma atjaunot status quo un visai pasaulei atgādināt, kādu lomu elektrifikācijas procesā spēlē Nissan. Pirmā pazīme ir modernais dizains.

Automobilis šķiet izlaidis “pieradināšanas” fāzi un pa taisno no dizaina studijas izbraucis uz ielas, un tāds pats ir Ariya salons. Taču sāksim ar tehnisko pusi un pie reizes veiksim šādu tādu salīdzināšanu. Kā visi jaunās paaudzes elektromobiļi, Ariya ir tapis uz specializētas platformas, kas nodrošina priekšējo vai visu riteņu piedziņu. Starp konkurentiem tas izceļas ar lielāku akumulatoru kapacitāti: tā “mazais” akumulators ietilpina 65 kWh (neto 63 kWh), bet “lielais” – 90 kWh (neto 87 kWh). Piemēram, Volkswagen grupā ražoto modeļu akumulatoru bruto kapacitāte ir 55, 62 un 82 kilovatstundas, bet Kia EV6 ir 58 un 77,4 kWh enerģijas uzkrājēji.

Tiesa gan, ja Dienvidkorejas automobiļi var lepoties ar 800 V elektrisko sistēmu, kas nodrošina superātru uzlādi, Nissan akumulatora spriegums ir 352 V, bet maksimālā jauda, ar ko tas var paņemt līdzstrāvu, – 130 kW. Iebūvētais maiņstrāvas lādētājs atkarībā no versijas ir 7,4 vai 22 kWh. Interesanti, ka Nissan nesola fantastiski zemu enerģijas patēriņu (17,6–19,9 kWh uz 100 km), taču akumulatoru ekstrakapacitāte tam dod ļoti konkurētspējīgu autonomiju: 403 km priekšpiedziņas mašīnai ar mazo akumulatoru un 533 vai 515 ar lielo.

Piedevām Nissan nav vēlējies šokēt ar ekstrēmu dinamiku: bāzes Ariya motors attīsta 160 kW un 300 Nm, un 100 km/h sasniedz 7,5 sekundēs; jaudīgajai priekšpiedziņas Ariya šie rādītāji ir 178 kW (300 Nm) un 7,6 s, savukārt pilnpiedziņas mašīnas motori pa abiem attīsta 225 kW un 600 Nm, un simtu tā sasniedz 5,7 sekundēs. Visām versijām ir iespējami divi aprīkojuma līmeņi, un atbilstīgi piedziņai/akumulatoram cenas sākas no 53 600, 60 600 un 63 600 eiro. Cenas solis starp komplektācijām – 4500 eiro.

Trešā unikālā Ariya iezīme ir salons, kas ir tikpat neparasts kā eksterjers. Uz zema priekšējā paneļa ir divi ekrāni, starp priekšējiem sēdekļiem brīvi stāvoša konsole, bet salona aizmugurē, kā elektromobiļos pierasts, plakana grīda un daudz vietas ceļgaliem. Ariya savdabību izceļ arī apdares krāsas – dažas no tām var patikt vai ne, taču tās padara iekārtojumu oriģinālāku. Ariya forma un lielie riteņi liedz saprast, cik liels ir šis auto.

Tehniskie dati atklāj, ka tā garums ir 4595 mm, bet riteņu bāze – 2775 mm. Piemēram, Škoda Enyaq šie rādītāji ir 4653 un 2767 mm. Tas, kur Ariya iepaliek, ir bagāžas ietilpība: priekšpiedziņas mašīnām tā ir 468 litri, bet pilnpiedziņas tikai 415 l jeb tik, cik modernā kompaktklases hečbekā.

KĀ TAS BRAUC?

Nissan izmēģinājuma braucienu bija noorganizējis pa Francijas ceļiem, un tā virsotne tiešā un pārnestā nozīmē bija ziemas sacīkšu trase Andorā, līdz ar to ceļš kalnos – tikai un vienīgi ar jaudīgo pilnpiedziņas Ariya – pavēra lielisku iespēju noskaidrot, kas šādos apstākļos notiek ar enerģijas patēriņu.

Braucot augšup dinamiskā tempā, tas uzkāpa līdz aptuveni 40 kWh un šādā līmenī arī nostabilizējās. Savukārt, braucot no kalna – īpaši viena pedāļa režīmā ar aktīvu rekuperāciju, borta dators rādīja nulles patēriņu, un mašīna faktiski bija liels dinamo. Vēlāk, nokļūstot līdzenumā, patēriņš ieņēma “vidējo stāvokli”, paceļoties līdz 20–21 kilovatstundai, kas, ņemot vērā 120–130 km/h braukšanas ātrumu, uz automaģistrāles šķiet samērā adekvāts.

Bet kāda tad Aryia ir aktīva braucēja rokās? Uz kalnu ceļa mašīna izceļas ar izteikti neitrālu uzvedību, un sataustīt riepu saķeres robežu legālā ātrumā nemaz nav vienkārši. Stūres mehānisms ir salīdzinoši ātrs, tāpēc auto labprāt metas līkumos. Uz uzdotās trajektorijas tas stabili velk līniju, un, pat pāršaujot ar ātrumu, tas neizslīd ne ar priekšējiem, ne aizmugurējiem riteņiem. Glīti!

Tiesa, un te Ariya nav izņēmums – neraugoties uz mašīnas zemo smaguma centru, par sevi visu laiku atgādina palielā pašmasa. Tā liedz rotaļīgumu un ātras saspēles izjūtu ar mašīnu, taču atbilstīgos apstākļos ar Aryia var, tā teikt, piesiet dūšu, kam palīdz arī labi strādājošais viena pedāļa režīms. Izvedot japāņu mašīnu Andoras ziemas trasē, jautājumu, patiesību sakot, radās vairāk nekā atbilžu. Tas tāpēc, ka trases virsma bija pārvērtusies ledusspogulī. Bija tik slidens, ka nelīdzēja pat radžotas riepas. Šādos apstākļos, kā pierasts, vairāk jāpaļaujas uz fiziku un iemaņām un jāapbruņojas ar gumijas pacietību, jo steigā var paspēt vienīgi uz kramā sasalušu kupenu.

Šādā situācijā skaidri iezīmējās vienīgi tas, ka Aryia uzvedībā nav nekā nepieņemama, – jūs uzmanīgi aizripināt līdz līkuma izejai un droši spiežat pedāli grīdā, un auto, vadītājam pareizi rīkojoties ar stūri, izdara visu pārējo. Taču kopumā, motoriem attīstot lielu griezes momentu, braukšana uz šāda seguma ir nebeidzama cīņa par kaut jebkādu saķeri, bet to, tāpat kā konkurenti, Nissan ļoti sargā, un ir lieki cerēt uz kaut kādām ēverģēlībām.

Tieši tāpēc būtu interesanti redzēt Ariya uzvedību parastos, normālos ziemas apstākļos, kad saķere patiesībā ir labāka un tās zaudēšana ne tuvu nav tik spēja. Bet atgriezīsimies uz ceļa! Runājot par normāliem, parastiem braukšanas apstākļiem, Ariya iekļaujas pašreizējā elektromobiļu piedāvājumā, piedāvājot patīkami zemu trokšņu līmeni un līganu gaitu. Taču nešķiet, ka Nissan būtu izdevies uzminēt rēbusu, kas patiesībā nav bijis pa spēkam arī citiem ražotājiem, proti, kā apveltīt mašīnu ar “vieglām kājām” jeb spēju eleganti apstrādāt tieši sīkos nelīdzenumus. Vēl viena pieminēšanas vērta lieta saistīta ar ergonomiku.

Ariya piedāvā plašu priekšējo sēdekļu augstuma regulēšanas diapazonu, un zemākā pozīcija ir pietiekama, lai rastos sajūta, ka braucat ar vieglo auto. Ja vien neesat no tiem, kas grib sēdēt kā medību tornī (jo tā var tālāk redzēt), tas ir patīkami, jo aiztaupa augstākiem krosoveriem raksturīgo gāzelēšanos salīdzinoši lielā diapazonā un pie reizes rada labāku sēdēšanas sajūtu, straujāk izbraucot līkumus uz interesanta ceļa. VAI

TO IR VĒRTS PIRKT?

Nissan Ariya spēcīgākā puse ir tā bezkompromisa pieeja dizaina jautājumiem un ietilpīgie akumulatori. Ja jums tie šķiet spēcīgi argumenti, tad japāņu auto ir interesanta alternatīva gan vācu un čehu elektriskajām mašīnām, gan jaunajiem dienvidkorejiešiem.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!