Ziņas

Četru acu valdzinājums - Peugeot 504 Coupe

Reiņa Vilnīša "Laika kapsula"
Auto nācis no Beļģijas
Pininfarina šarms

  • Īpašnieks – Reinis Vilnītis
  • Pirmais klasiķis – VW Golf GTI MkI
  • Sapņu klasiķis – Peugeot 205 GTI

Man šķiet, ka, sākot jebkuru projektu, pats galvenais ir izvirzīt mērķi, bet klasiskā auto gadījumā ļoti daudz nozīmē arī personīgā pieredze – bērnības vai jaunības atmiņas, varbūt kāda īpaša epizode, kad kaut ko ieraugi pirmoreiz. Mans pirmais personiskais auto bija pirmās sērijas Volkswagen Golf GTI, un, pērn pabeidzis citu atjaunošanas projektu, domāju, ka tas varētu būt laba izvēle. Taču tad nolēmu visu kārtīgi pārdomāt un paliku pie pavisam citiem kritērijiem.

Vēlējos auto no 60., 70. gadiem (tie man saistās ar grūti definējamu romantiku), no Itālijas vai Francijas, kupeju vai sedanu, ar klasisko piedziņu un manuālo pārnesumkārbu. Vēl viens kritērijs kā sveiciens no GTI bija saistīts ar priekšējiem lukturiem – tiem bija jābūt dubultiem un apaļiem. Droši vien sava ietekme bija arī tam, ka vēl nesen braucu ar jaunu Peugeot 308 GTI un atkal pārliecinājos, ka vairums aizspriedumu pret franču auto nav pamatoti, turklāt gan Peugeot, gan Citroën pasaules autobūvē ir ienesuši daudzas inovācijas un gandrīz vienmēr izcēlušies ar oriģinālu dizainu.

Populārajos sludinājumu portālos drīz sapratu, ka itāliešu mašīna man nebūs pa kabatai, taču tad meklēšanas rezultātos parādījās Peugeot 504 Coupe, par kuru iepriekš neko nezināju. Sāku iedziļināties modeļa vēsturē, izlaides sērijās un nonācu pie secinājuma, ka šajā modelī taču ir viss, par ko sapņoju: franču marka, itāliešu dizains (Pininfarina), kupejas virsbūve utt. Pat lukturi izrādījās dubulti! Pētot nianses, atklājās vēl vairāk interesantu detaļu. Ja ieskatās dizaina elementos – lukturos, modeļa nosaukuma dizainā, logo, parādījās pārsteidzošas paralēles ar modernajiem Peugeot. Ir interesanti redzēt, kā dažā labā lietā attīstība nogājusi pilnu loku un kādreizējie risinājumi ir nepārprotams iedvesmas avots 21. gadsimta mašīnu veidotājiem.

Tik tālu viss šķita ideāli, atlika vien atrast labu eksemplāru… Ja kāds man jautā, kur var dabūt labus vēsturiskos Peugeot, tad lielākais tirgus, protams, ir Francija. Taču ir nianses. Pirmkārt, jāprot franču valoda, jo citās tur runās vien retais. Par laimi, man ir draugs, kas to prot. Viņš zvanīja īpašniekiem, bet viņi – brauc šurp, skaties –, kas nebija praktiski īstenojams. Šā gada sākumā man bija brauciens uz Romu, un, tā kā viens 504 bija uzpeldējis Venēcijā, nolēmu aizskriet to apskatīt. Diezgan dārgi samaksāju par mācību, ka foto nedrīkst uzticēties, toties nu jau man bija radusies saprašana, ka pieejamie auto iedalāmi trīs stāvokļa un cenas kategorijās, kas arī bija svarīgi.

Galu galā savu 504 atradu Beļģijā, kura īpašnieks bija pilnīgs pretmets tiem, ar kuriem runāju iepriekš. Šis cilvēks pats nodarbojas ar atjaunošanu. Auto bija padārgs, taču izcēlās ar labu stāvokli – bija sakopts motors un pārnesumkārba, atjaunota virsbūve un sataisīts salons. Es domāju, man tiešām paveicās.

Situācija nav gluži tāda, ka modelis vairs nav pieejams, tomēr, nesen skatoties, pārdošanā bija divi trīs ievērības cienīgi eksemplāri. Ir daži sīkumi, kam nepieciešama uzmanība: pasažiera puses stikla pacēlājs, šis tas salonā, taču aizgājušajā vasarā varēju braukt bez rūpēm. Reizumis aizbraucu uz darbu, taču pārsvarā vizinājos nedēļas nogalēs un ar prieku apmeklēju Youngtimer pasākumus. To ir pagrūti aprakstīt, bet man ļoti patīk, kā 504 Coupe brauc. Jādomā, tas saistīts ar nelielo svaru un savdabīgajām proporcijām, jo auto ir diezgan zems un plats, tajā ir zema sēdēšana.

Gaita ir ārkārtīgi patīkama un līgana, un klusa, un līkumos 504 uzvedas lieliski. Tajā nejūt ātrumu. Tā ir pavisam cita lieta, kad varu paņemt līdzi dēlu, un viņa dzīvē līdzās modernajām lietām ir klasiska tehnika. Manu interesi par auto iededza tēvs, un varbūt tā būs arī manam puikam. Manuprāt, ir svarīgi, ka cilvēku dzīvē ir agrāko laiku liecības – tehnika vai mēbeles. Reizēm var tikai pabrīnīties, kā kādreiz radītas lietas, kurām mūsdienās nav analogu. Gandrīz aizmirsu piebilst – manu 504 projektu sauc Laika kapsula!

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Peugeot e-2008

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Peugeot e-2008 ir bagātīgi aprīkots elektriskais krosovers ar lielisku interjeru, kas piedāvā lielu plašumu gan pasažieriem, gan viņu bagāžai. Ar vienu uzlādi veicamais attālums nav tik iespaidīgs kā Kia e-Niro un Hyundai Kona, tomēr Peugeot pārspēj abus konkurentus ar zemāku cenu. Ja nepieciešams relatīvi kompakts elektriskais SUV, e-2008 kandidatūru noteikti ir vērts izskatīt.