Testa brauciens

Range Rover Sport testa brauciens

Sākumcena - 102 950 eiro
P530 versija ieguvusi 4,4 litru V8 no BMW
Tiešākais konkurents - Porsche Cayenne

KAS TAS IR?

Esmu nolaidis jaunā Range Rover Sport logus, lai aprunātos ar kolēģiem par to, kurp braukšu, un, dodoties ceļā, atstāju tos vaļā. Izbraucot no autostāvvietas, Sport bez grūtībām iztur “50 metru testu” – pirmo iespaidu, kas rodas, kad tik tikko iekāpjat un sākat braukt. Land Rover ar to vadības rīku izsvērtību un paredzamajām reakcijām to spēj vienmēr.

Divas minūtes vēlāk esmu uz šosejas un, pastiprinoties vēja troksnim, logus aizveru. Sport uzreiz kļūst par vienu no vislabāk izolētajiem un klusākajiem auto tirgū. Tā izolācija, kādu novērojām lielajā Range Rover, šeit šķiet ļoti līdzīga. Tas varētu pārsteigt, kaut patiesībā lielam izbrīnam nav pamata. Abi modeļi ir parādījušies vien ar dažu mēnešu intervālu, jo tie izstrādāti vienlaicīgi un tiem ir daudz kopīga.

Gan Range Rover, gan Sport balstīti uz Land Rover jaunās modulārās garenvirziena arhitektūras, kurā lielākoties izmantots alumīnijs, un šasija ir līdz pat 35% noturīgāka pret vērpi salīdzinājumā ar priekšgājēju.

Sport ir īsāks un zemāks par automobili, ko mēs sauksim par tā lielāko brāli, taču izmēru ziņā tas gandrīz ne ar ko neatšķiras. Abiem ir vienāda 2997 mm riteņu bāze (Range Rover ar garo bāzi, protams, lielāka), un Sport garums ir 4946 mm, kamēr Range Rover – 5052 mm. Tie ir vienādi plati (2047 mm) visā virsbūves garumā, taču Sport ir par 50 mm zemāks – 1820 mm. Atšķirības ir lielākas, ja runājam par svaru. Pirmais dienas kārtībā bija Sport P530 ar BMW izcelsmes 4,4 litru V8, kas attīsta 530 ZS.

Tas sver 2430 kg, kamēr Range Rover ar tādu pašu motoru – 2510 kg. Nedaudz lielāka degvielas tvertne (90 litru pretstatā Sport 80 litriem) veido nelielu daļu no starpības (svars tiek mērīts ar 90% degvielas), taču ar to nav iespējams izskaidrot visu starpību, tāpēc iznāk, ka Sport tomēr ir nedaudz mazāks un tam nav Range Rover dalāmo aizmugurējo durvju. 80 kg šķiet daudz, bet mēs runājam tikai par trim procentiem. Konstrukcijas ziņā lielākās atšķirības, iespējams, meklējamas balstiekārtā.

Protams, abiem auto ir dubultās sviras priekšā un piecu sviru sistēma aizmugurē, bloķējams diferenciālis ar griezes momenta vektorēšanu bremzējot, 48 V aktīvie šķērsstabilizatori un aizmugurējo riteņu stūrēšana, taču tas, ar ko Sport atšķiras no Range Rover, ir divkameru pneimatiskie statņi, kuros vienai kamerai ir mainīgs tilpums, kas paplašina gaitas dinamiku.

Es zinu, tā neizklausās pēc nezin kādas atšķirības. Tad nu jautājums ir, vai Sport drīzāk ir atšķirīgs virsbūves stils vai pa īstam citāds auto, kā tas bija agrāk. Un, atgriežoties pie pirmajiem iespaidiem par izsmalcinātību, man jāteic, ka atšķirības ir minimālas. Līdzīgs iespaids rodas iekšpusē. Te ir liels ādas ķīlis pāri panelim zem ventilācijas atveru virknes, lieli sēdekļi ar atlokāmiem roku balstiem, digitālais instrumentu panelis, virs paneļa levitējošais Pivi Pro skārienekrāns un virkne pārskatāmu apsildes un ventilācijas slēdžu, kā arī Land Rover Terrain Response kontrolieris. 

Sport sēdvieta ir par 20 mm zemāka, savukārt Range Rover ir lielāks stūresrats ar diviem platiem horizontāliem spieķiem salīdzinājumā ar Sport trīsspieķu stūri. Taču, runājot par stūres rata diametru, var just, ka atšķirība nav būtiska. Materiāli un apdare ir līdzīgi labi. Range Rover ir pozicionēts augstākā luksusa segmentā, tāpēc Sport cenas sākas zemāk – no 102 950 eiro. P510e PHEV maksā 141 740 eiro, bet V8 – 145 850 eiro.

Te man nāk prātā, kā es reiz sēdēju blakus Bentley vadītājai kādā apbalvošanas pasākumā, kur tika pasniegta balva par labāko luksusa klases automobili, un viņai ideja par to, ka godalgai izvirzāma Mercedes-Benz S-klase, nešķita pārliecinoša. Savā ziņā šādu loģiku var saprast – atšķirīgs tirgus, atšķirīgs klientu tips, un vai jūs patiešām esat īsta luksusa marka, ja līdzās flagmanim tirgojat Ford Focus konkurentu?

Es varu iedomāties līdzīgu sarunu par Range Rover, taču tas nevairās piedāvāt īpašu, tīru dizainu, pat ja tā materiāli nav tādi kā augstākā luksusa noteicējiem. Sport lielākoties ir pirmklasīgs un līdzvērtīgs galvenajiem konkurentiem: BMW X5 augstākajām versijām un Porsche Cayenne. Tas nav Bentley Bentayga, taču arī tā cena ir citā līmenī.

KĀ TAS BRAUC?

Sport tiešākais un dabiskākais konkurents man šķiet Cayenne. Lielais Range Rover ir zemju īpašnieka auto. Sport redzu stāvam pie tā īpašnieka biznesa biroja darbdienās vai pie veikala vai sporta zāles nedēļas nogalēs, līdzīgi kā tur būtu Cayenne. Pozicionējuma jautājums kļūst interesants, kad skatāmies dinamikas, komforta un apvidus spēju apvienojumu.

Cayenne vispirms ir sportisks ielas auto un tikai pēc tam SUV. Vai tādam jābūt Sport? Vai tas to vispār spēj? Ja runā par gaitas kvalitāti un izolāciju, nekas cits šajā klasē nesasniedz tādu līmeni. Lielākā daļa Range Rover valdonīgās atturības te pārnesta neskarta, un aktīvie skaļruņi slāpē trokšņus, lai komforta līmeni padarītu vēl augstāku. Jūs varētu klusi čukstēt savam partnerim par ēdiena pasūtīšanu uz mājām, kamēr aizmugurē vandās bērni. Tas ir tik kluss.

Tas ir arī patīkams kompanjons uz automaģistrālēm – gan V8 versijā, gan kā uzlādējamais hibrīds. Pēdējā apvienots 32 kWh akumulators, 3,0 litru benzīna dzinējs un elektromotors, tiem kopā dodot 510 ZS, 18–20 g/km CO2 un 113 km elektrisko sniedzamību. Minētie rādītāji, saprotams, ir mainīgi, taču Land Rover uzskata, ka neatkarīgi no apstākļiem

elektriskā nobraukuma rezerve būs vismaz 80 kilometru. Līdzās V8 un uzlādējamajam hibrīdam ir arī virkne vieglo hibrīdu ar 3 litru benzīna un dīzeļa dzinējiem. PHEV – ar apzīmējumu P510e vai P440e mazākas jaudas versijā – ar 2735 kg pašmasu ir smagāks nekā V8. Taču tas ir arī automobilis, kurā uzvedība uz līkumotiem ceļiem šķiet ļoti iespaidīga. Virsbūve sasveras minimāli, un auto līkumos iegriežas ar iespaidīgu pārliecību. Tas izmanto satelītnavigāciju, lai noteiktu, kādi līkumi gaidāmi priekšā, un tiem atbilstīgi pielāgojas.

Cayenne uz ceļa sēž stabilāk un ir pārliecinošāks, taču cik gan daudz var prasīt no SUV, un šis, manā skatījumā, dara vairāk nekā pietiekami. V8, sverot mazāk (tiesa, arī rijīgāks – 11,7 l/100 km un 266 g/km), sevi nes vieglāk, taču mēs te runājam par niansēm, un tas vienalga sver 2,5 tonnas. Ar V8 es iebraucu arī bezceļā. Ja neskaita degošu brīdinājuma indikatoru, ko varēja nodzēst ar restartu (Land Rover pieredze bez tā nebūtu pilnīga, vai ne?

Man teica, ka agrīnajiem auto ir jāveic jaunākās programmatūras lejupielāde), tas ir nopietni iespaidīgs braucamais, kas atrod saķeri nogāzēs un izlien vietās, kur konkurentiem nebūtu ko darīt. Un tieši šeit visvairāk izjūtama izrādījās aizmugurējo riteņu stūrēšana, kas samazina apgriešanās apli līdz mazāk nekā 11 m. Sport apbrauks kokus un izlīdīs cauri vārtiem kā daudz mazāks automobilis. Turklāt tas var vilkt 3500 kg piekabi (PHEV – 3000 kg).

VAI TO IR VĒRTS PIRKT?

Fakts, ka tajā iestrādātas šīs spējas un vienlaikus tas sniedz tik daudz prieka uz ceļa pat šajā smagākajā versijā, ir patiess varoņdarbs. Viena lieta, uz ko var paļauties Jaguar Land Rover gadījumā, ir automobiļu gaitas dinamika, un arī šajā gadījumā tā ir izcila. Varbūt Sport nav tik sportisks kā Cayenne, taču tas vienalga sniedz lielu gandarījumu, un gaitas ziņā Sport ir ārpus konkurences.

Sport nešķiet tik ļoti nošķirts no Range Rover, kā tas bija agrāk (man ir aizdomas, ka topošais SVR modelis atšķirības padarīs izteiktākas), taču es negribētu mainīt to dinamikas kombināciju, kas šķiet trāpījusi desmitniekā. Tā ielas auto/4 x 4 kombinācija ir vienkārši pareiza.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!