Modernizētā Volvo XC90 pirmais brauciens
XC90 iesoļo jaunā modernizācijā
Saglabāti iekšdedzes dzinēji
Sākumcena - 70 716 eiro

KAS TAS IR?
Vēl nesen “Zero 2030” tipa stratēģijas ietvaros lielam iekšdedzes krosoveram vairs nebūtu vietas, un zviedru ģimenes SUV čempionam Volvo XC90, gribi negribi, nāktos noslēgt savu slavas pilno karjeru. Taču, mainoties ģeopolitiskajai situācijai un pieprasījumam pēc elektromobiļiem (abiem ne uz to labāko pusi), Volvo nu proponē mazāk radikālu pieeju un apgalvo, ka pasaulē ir gana daudz pircēju, kas vēl nav gatavi pilnībā elektriskajam EX90 vai tā alternatīvām.
Vēl vairāk – XC90 ar iekšdedzes dzinējiem nu ražos tik ilgi, cik būs pieprasījums. Un, tā kā pat izšķērdīgi aprīkots XC90 ir lētāks par salīdzināmu Volvo EX90, jādomā, ka pieprasījums tik drīz nebeigsies. Šādos apstākļos 2024. gadā ieplānotā XC90 modernizācija no modeļa gulbja dziesmas negaidīti transformējās kārtējā modeļa dzīves pagarinājumā, bet, lai to īstenotu, Volvo steigšus nācās ieviest dažādas korekcijas. Galvenokārt tās skāra programmatūru un digitālās saskarnes, lai veterānu uzskaņotu uz tās pašas augsto tehnoloģiju nots, kādu spēj noturēt jaunākie firmas elektromobiļi.
Par braucošu četrkodolu datoru kā Volvo EX90 jaunākais XC90 gan nav kļuvis, jo tik spēju progresu nav iespējams panākt gan izmaksu, gan senākas platformas dēļ. Runājot par senāku platformu, vērts atgādināt, ka XC90 tika ieviests 2003. gadā, un pa šo laiku ražotājs pasaulei ir devis tikai divas modeļa paaudzes, radikālas atjaunošanas vietā izvēloties nemitīgu, bet, kā liecina pircēju reakcija, sekmīgu uzlabošanu un pulēšanu. Patiesībā XC90 nebūtu nepareizi salīdzināt ar lidaparātu vai tankkuģi, kas tiek pastāvīgi kopts un modernizēts.
No 2015. gada otrās paaudzes oriģināla ir saglabāta “ziemeļu SUV” koncepcija, galvenie izmēri un divu litru četrcilindru turbodzinēji, tiesa, arī ne visi. Tā dīzeļu XC90 vairs nav, un izvēle palikusi starp divām versijām – vieglo hibrīdu B5 (250 ZS) un topmodeli T8, kam ir uzlādējamā hibrīda iekārta (455 ZS). Tā gaitas akumulatora kapacitāte mazāk nekā desmit gados izaugusi no 9,2 līdz 18,8 kWh, nu jau piedāvājot visnotaļ praktisku 71–89 km elektrisko WLTP sniedzamību.
Astoņu pakāpju automāts visiem Volvo XC90 ir obligāts, taču piedziņas sistēmas atšķiras. B5 tiek izmantota tradicionāla mehāniskā pilnpiedziņas transmisija ar starpasu sajūgu, bet T8 īstenota elektriska aizmugurējās ass piedziņa ar 145 ZS (107 kW) elektromotoru. Arī 310 ZS benzīna dzinējs ir īpašs, jo turbobedres izskaušanas nolūkā tā turbopūte papildināta ar mehānisko kompresoru. Ārēji 2025. gada modeli var sazīmēt pēc retušēta bufera, vertikālām gaisa atverēm agrāko horizontālo vietā, šaurākiem, modernākiem LED starmešiem, spilgtākiem aizmugurējiem lukturiem un dažos izpildījumos arī pēc sevišķi elegantas radiatora restes.
Citādi XC90 palicis tikpat universāli simpātisks un acij tīkams kā iepriekš. Šo novērojumu var attiecināt arī uz salonu, kurā mūs gaida ierasti skandināviskais toņu, materiālu un apveidu salikums, kas kaut kādā neizprotamā veidā izstaro omulīgu siltumu pat tad, ja XC90 interjers ir pilnīgi melns.
Atšķirībā no EX90, kur stūre un spoguļi jāregulē kā maskmobiļos, proti, caur centrālo ekrānu, zviedru ilgdzīvotājs visu to pašu piedāvā paveikt ar pirmatnējiem puļķīšiem un pogām, bet stūre vispār iestatāma kā daudz lētākos auto, tas ir, manuāli. Centrālais ekrāns gan pievilkts EX sērijas standartiem. 11,2 collu izmērs vairs neļauj to iespīlēt starp ventilācijas lūkām, tāpēc tas tagad it kā uztupināts virs viduskonsoles.
Procesors, grafiskais izkārtojums un Google platforma arī līdzinās Volvo elektromobiļiem, bet dažas apakšsadaļas pielāgotas iekšdedzes automašīnas vajadzībām. Virtuālais mērskalu panelis ar vienu vienīgu skatu plus navigāciju ir tikpat skops kā agrāk, taču visu braucienā nepieciešamo var redzēt projekcijas displejā. Volvo XC90 vēl arvien ir ārkārtīgi praktisks. Tas ir septiņvietīgs, ar grandiozu 668 litru bagāžnieku, otrās rindas sēdvietas bīdās un nolokās atsevišķi, abu aizmugurējo rindu atzveltnes iegulst grīdā pilnībā horizontāli, un atšķirībā no avangardiskā EX90 virs sānu logiem vēl arvien ir rokturi, pie kuriem pieķerties grūtā brīdī.
No smalkiem, bet neobligātiem atribūtiem Volvo XC90 pieejama Orrefors kristāla pārnesumkārbas svira un Bowers & Wilkins audiosistēma
KĀ TAS BRAUC?
Ikdienas braukšanai atliku likām pietiek ar bāzes modeļa B5 250 benzīna zirgspēkiem, taču lielākas jaudas, mazāku nodevu un valsts atbalsta solījums arvien biežāk pavērš lielā Volvo pircēju skatienus T8 virzienā. 455 ZS jauda, 1,2 litru patēriņš pie pilna akumulatora un samērā ātra uzlāde trijās stundās pat no prastākā 7,2 kWh lādētāja ir pietiekami spilgts starta saraksts, lai tādai afišai skatiens tik vienkārši nepaslīdētu garām.
Ar uzlādētu akumulatoru XC90 T8 uzvedas kā īsts elektromobilis. Benzīna dzinējs piedalās tikai sevišķi spējos paātrinājumos vai aktivizējot attiecīgo braukšanas režīmu. Nevar noliegt, ka degvielas agregāta atmošanās ir pamanāma, un dažkārt pazīstamais komplicētais dzinējs var kļūt raupjš un skaļš, turklāt asi reaģēt uz gāzes pedāļa nospiešanu. Šī blakne vēl jo vairāk motivē pēc iespējas vairāk braukt ar elektrību.
Tie, kas premium SUV vērtē pēc pneimopiekares, būs apmierināti. 2470 eiro vērtās gaisa atsperes ir katra eiro vērtas, jo piešķir jau tā līganajam automobilim īstu lidojošā paklāja komfortu. Pēc vajadzības pneimostatņi var samazināt klīrensu par diviem centimetriem un palielināt par četriem, pirmajā gadījumā palutinot vadītāju ar izjustāku vadāmību, otrajā – ar papildu drosmes devu dziļā sniegā vai dubļos.
Un, ja ierobežotas lēngaitas bezceļu spējas Volvo XC90 piemita arī agrāk, tad tik slaidi pirms desmit gadiem zviedru SUV nestūrējās gan, nemaz nerunājot par gaitas komfortu tuvu Range Rover standartiem. Informācijā par modernizēto XC90 Volvo min arī daudzpusīgus skaņas izolācijas uzlabojumus gan virsbūvē, gan balstiekārtā, un esmu gatavs parakstīties, ka tādi ir ieviesti. Tiklīdz gaitas akumulators iztukšots, pieaug degvielas patēriņš, tomēr ne dramatiski mūsu testā tas sasniedza pieņemamus 7,8 litrus.
Salīdzinājumā XC90 B5 oficiālais rādītājs ir 8,5 l/100 km. Sarūk arī pilnpiedziņas sistēmas dinamiskais potenciāls, tomēr nelielos ātrumos T8 arvien velk ar abām asīm, lai lielais Volvo piepeši neiestigtu. Ja ņemamies salīdzināt XC90 versijas, degvielas tvertņu tilpums abām ir vienāds – 71 litrs. Paātrinājums līdz 100 km/h ir 5,4 pret 7,7 sekundēm, bet CO2 izmeši T8 ir 6,5 reizes mazāki nekā B5, tiesa, pie fakta, ka T8 ir par 160 kg smagāks.
Spridzīgi tas, ka lādējamā hibrīda bagāžnieks ir tikai par 13 litriem mazāks nekā B5, tātad līdz pamatgrīdai būtībā tikpat ietilpīgs. Tas tāpēc, ka hibrīda akumulators atjautīgā veidā uzstādīts transmisijas tunelī starp priekšējiem sēdekļiem.
VAI TO IR VĒRTS PIRKT?
Volvo XC90 palikšana ierindā vien ir svinību vērta. Šādu automobiļu tirdzniecībā vairs nebija palicis daudz, un arī paša Volvo izstrādātais EX90 tomēr nav tiešs zviedru klasiķa aizstājējs. EX90 ir labs, bet citāds Volvo. Dīzeļa likvidēšana kož kaulā gargabalniekiem, taču tas ir mazākais ļaunums pret ļoti tuvu iespēju, ka XC90 vairs neražotu vispār.
Runājot par šo, Volvo burukuģa halze pārmetusies uz otru bortu arī universāļu regatē, vairākās valstīs atjaunojot dažādu pirms tam “izņemtu” 668 litru bagāžnieks un bīdāmi otrās rindas sēdekļi padara salonu ļoti praktisku. 32 V modeļu tirdzniecību. Un – atšķirībā no elektriskā EX90, ko montē Trampa laimīgie pavalstnieki, Volvo XC90 vēl arvien ir īstens Torslandas dēls no Zviedrijas.
Neatkarīgi no spēka agregāta Volvo XC90 pieejams trīs dažādās komplektācijās: Core, Plus un Ultra, no kurām aktuālas ir mūsu tirgum pielāgotās Plus Bright un Ultra Bright. Lādējamais hibrīds T8, grozi, kā gribi, ir dārgs prieks. Cenām sākoties no 70 000 eiro un kopā ar papildaprīkojumu viegli pārsniedzot 100 tūkstošu robežu, tas ir 15 000 eiro dārgāks par B5.
Par tādu naudu gandrīz var nopirkt vācu lādējamo hibrīdu ar sešiem cilindriem. Volvo pārstāvis ir pasteidzies sagatavot daudz pievilcīgāku B5 piedāvājumu, ko nebūt ne bāzes komplektācijā un dažādās krāsās var dabūt jau par 69 990 eiro. Jā, tas ir par četriem tūkstošiem eiro dārgāk nekā Hyundai Santa Fe Calligraphy, taču atlikušās vērtības duelī Volvo kaujas cirvis noteikti būs garāks.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...