Testa brauciens

Cupra Formentor VZ pirmais brauciens

Oriģinālmodelis, ar ko Cupra marka uzsāk patstāvīgu dzīvi
310 zirgspēku jauda un pilnpiedziņa
Pietiekami praktisks un ietilpīgs braukšanai ik dienu

AutorsNormunds Avotiņš Eksperts

Cupra agrāk bija visjaudīgākie Seat, bet kopš 2018. gada tas ir atsevišķs zīmols. Un kopš pagājušā gada tam ir arī atsevišķs modelis - sportisks krosovers Formentor, kāda nav un arī nebūs nedz Seat, nedz kāda cita Volkswagen zīmola rindās. Vai tas vien jau nav intriģējoši?

Saglabājot pietāti pret titulmarkas tradīcijām dēvēt automašīnu modeļus Spānijas apdzīvotu vietu vārdos, Formentor nokristīts par godu tāda paša nosaukuma zemesragam Maļorkā. Tāpat kā Cupra Ateca, automobilis ražots uz Volkswagen MQB platformas, taču ir garāks (4,45 m), par 15 cm zemāks, bet joprojām 5 cm augstāks par Cupra Leon. Pagarināts priekšgals, slīpāks vējstikls, dominējošas riteņu arkas un šarmanti itāliska "aste" ļauj Formentoram sacensties skaistumā ar piecreiz dārgāku Lamborghini Urus, turklāt Cupra dizains nav tik brutāls.

Tehnika izcelta no tā paša plaukta, kur glabājas Golf R un Audi S3 sastāvdaļas, tāpēc zem motorpārsega plosās pazīstamais četru cilindru turbodzinējs ar 310 zirgspēkiem, vienmēr sajūgts ar 4Drive pilnpiedziņu un 7 pārnesumu DSG pārnesumkārbu. Tā kā Formentor var iegādāties arī lētākā un civilākā izpildījumā, piemēram, ar 1.5 TSI dzinēju un priekšpiedziņu, tumsnējos halo-car izlemts apzīmēt kā Formentor VZ. Ja nepatīk, ka tas spīd, par 2058 eiro pirmā oriģinālā Cupra nonāks pie jums matēta.

Kāds tas ir?

Superauto proporcijas kombinācijā ar cross - country tipa uzlikām sākumā rada mulsinošu iespaidu, taču, apsēžoties pie stūres, viss kļūst skaidrs. Kausveida sporta sēdekļi un Cupra Leon kokpits veido ideālu sēdpozīciju, kas drīzāk rada paaugstinātam hečbekam, nevis SUV. Gleznie motorpārsega izciļņi pastāvīgi atrodas acu priekšā, taču tas netraucē un allaž atgādina, ka sēžat citādā auto nekā, piemēram, T-Roc R.

Valdošā krāsa kabīnē labākajās Cupra tradīcijās ir melna ar retiem vara krāsas akcentiem Cupra "tatto" logotipa un skopu dekoru formā. Virtuālais mērskalu panelis ar sešiem dažādiem izklājumiem ir standartā, tāpat kā milzīgais 12 collu centrālais ekrāns. Tas neatšķiras no citur grupā sastopamajiem, tāpēc sirgst ar tām pašām kaitēm - neapgaismotiem "slaideriem" skaļumam un temperatūrai, kā arī pārlieku krāšņām daudzstāvu izvēlnēm. Labi, ka stūres apsilde ieslēdzama uz pašas stūres.

Stūresrats Formentor VZ versijā izceļas ar divām papildus pogām - iedarbināšanai un braukšanas režīmu izvēlei. Līdzās DSG svirai/mēlītei kārdinoši vīd stabilitātes sistēmas atslēgšanas poga. Sākumā ar to pēc ieraduma gribas iedarbināt motoru, jo Ateca starta poga ir tieši tur.

Lai gan šķiet, ka šādā spēkratā par to neviens nedomā, Cupra Formentor ir pārsteidzoši daudz vietas aizmugurē. Tiesa gan, augstās logas malas dēļ pa sānlogiem neko daudz neredz. Bagāžnieks ir tikpat liels kā VW Golf, kas vēl vairāk nosver svaru kausus paaugstināta hot-hatch virzienā.

Kā tas brauc?

Nospiežot Alfa Romeo stila starta pogu, dzinējs atsaucas ar možu rūcienu. Ja otra poga palikusi Cupra režīmā (tas seko aiz Sport), kabīni piepilda leģendāru iekšdedzes dzinēju balss ieraksti - no skandām. Reālais akustiskais pavadījums no izpūtēju kvarteta ārpusē ir krietni atturīgāks. Formentor ir arī off-road režīms, tomēr šādā automašīnā tam pielietojumu varētu rast vien bezceļa piedzīvojumu kārā Latvijas Gada auto žūrija.

Formentor ir patīkami īss stūres pārnesums, kas padara automašīnu izveicīgu pilsētā un pietiekami aizraujošu ārpus tās. Vadāmība drīzāk atgādina garu hečbeku, nevis krosoveru, kas šajā gadījumā ir ieguvums. Papildus punktus Formentor kontā iemet rites komforts. Lai gan automašīna uzlikta uz BMW cienīga izmēra riepām (245/45 R18 vai 245/40 R19) pat Sport un Cupra režīmos adaptīvie amortizatori nepārvērš braukšanu zemestrīcē.

Dažbrīd pat šķiet, ka Cupra Formentor temperamentā noderētu vairāk drāmas, sevišķi VZ izpildījumā, taču līdzīgos VW spēkratos pārbaudītā recepte nav tik viegli maināma. Formentor drīzāk ir priekšpiedziņas automašīna ar pakaļējā tilta atbalstu, nekā ambiciozs 4WD. 

Savukārt paātrinājums zem piecām sekundēm šķiet pakārtots inženieru ambīcijām ieprogrammēt tehniku strādāt bez rāvieniem un jaudas pārrāvumiem jebkuros apstākļos. Ar gandrīz medicīnisku precizitāti tas arī ir izdevies. Taču uz jautājumu, vai automobilim patiesi nepieciešamas Brembo bremzes ar saliktajiem diskiem no Audi par 2300 eiro, seko dziļdomīgs klusums.

Vai to ir vērts pirkt?

Cupra Formentor VZ koncepcija attāli atgādina Leon Cupra, kurā jaudas injekcija radīja nevis asfalta briesmoni, bet praktisku ātrgaitas automašīnu ar premium manierēm, neuzkrītošu ārieni un burvīgu amortizāciju. Formentor gadījumā neuzkrītošā āriene aizstāta ar dedzīgu dizainu, ko nevar nepamanīt - un pamana.

Pretēji ātruma adeptu cerībām Formentor VZ ir līdzsvarota, ātra un pieklājīga automašīna ikdienas lietošanai. Iepriekš nezināmu automašīnu izskaidrošanai, sevišķi, ja tās nāk no tikai divus gadus veca zīmola, nepieciešams saprotams salīdzinājums. Ja tikko iedomājāties par divreiz lētāku Porsche Macan 2.0T alternatīvu, esat uz pareizā ceļa.  

Cupra Formentor VZ cena sākot ar 36 900 eiro, Cupra Formentor - no 28 900.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Honda Jazz Hybrid

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Kompaktā Honda Jazz hečbeka lielākais trumpis ir salona un bagāžas nodalījuma ietilpība, ko izceļ dažādos veidos salokāmie aizmugures sēdekļi. Uz ceļa tas nebūs tik aizraujošs kā Ford Fiesta, savukārt Peugeot 208 to pārspēs komforta ziņā, taču Jazz sniedz lielisku apkārtējo pārskatāmību, kas būtiski atvieglo pārvietošanos pilsētā. Ekonomiskais hibrīda dzinējs, bagātīgais aprīkojums un stabilā tālākpārdošanas vērtība vismaz daļēji attaisno tā augsto cenu.