Testa brauciens

Mazda MX-30: pirmie iespaidi

Spraigs high-tech izskats pasvītrots ar neparastu durvju konstrukciju
Dabīgi salona apdares materiāli apvienoti ar sportisku gaisotni
Saturīga dinamika ar ātru uzlādi un zemu sniedzamību

AutorsNormunds Avotiņš Eksperts

Pirmais Mazda elektromobilis sākotnēji pārsteidz ar ačgārnām durvīm rotorkupejas RX-8 stilā un salīdzinoši nelielu sniedzamību ar vienu uzlādi. Iepazīstoties ar elektrisko krosoveru tuvāk, atklājas ne vien šarmantas īpatnības, bet arī tālredzīgs ekonomiskais aprēķins.

Kodo dizaina valodā runājošais modelis izstrādāts uz Mazdas jaunākā kompaktā krosovera CX-30 platformas, taču iemantojis neatkarīgu virsbūves dizainu, vēl neatkarīgāku interjeru un 105 kilovatu elektromotoru, kas piedzen priekšējos riteņus.

Elektromotors aizņem labi ja pusi motortelpas, jo Japānā un citviet pasaulē MX-30 pazīst kā vieglo hibrīdu ar parastu 2 litru benzīna dzinēju, kam kopā ar pārnesumkārbu nepieciešams vairāk vietas. Mazdas nākotnes plānos ietilpstot arī citas iekšdedzes agregātu un elektrotehnikas kombinācijas, tāpēc tām unificētās virsbūves dzīlēs atstāta rezerves platība. 

Uz gaitas bateriju rezerve acīmredzot neattiecas, kamdēļ MX-30 apgādāts ar tikpat lielas vai drīzāk nelielas ietilpības 35,5 kWh bateriju kā cits īso distanču speciālists Honda e. Un, tā kā MX-30 ir lielāks un smagāks, veicamais attālums sarucis līdz teorētiskiem 200 kilometriem.

Kāds tas ir ir?

Atkāpšanās no ierastās Kodo dizaina paradigmas radījusi izskatīgu automašīnu ar strauju siluetu, izteiksmīgu priekšdaļu un satiksmes burzmā pamanāmu aizmuguri. Dizaineriem tik veiksmīgi izdevies iekomponēt "pusotras" durvis MX-30 sānos, ka elektromobilis izskatās sportiskāks un nedaudz masīvāks par standartizētajiem radiniekiem. Pēc garuma tas aptuveni līdzinās Škoda Karoq.

Ciešākas apskates vērts noteikti ir Modern Confidence salons, kurā uziesim izskatīgu jaunākā parauga sporta stūri, pieticīgi animētu mērskalu paneli un pirmo skārienjutīgo klimata iekārtas vadības paneli Mazda vēsturē. To visu apskauj ierasti tumšās, sausenās plastmasas un nekur citur nesastopama dabīgā korķozola mizas apdare. Tā piešķir siltumu, faktūru un krāsu iekšējiem durvju rokturiem un viduskonsoles daļām. Citu dabīgas izcelsmes materiālu pielietojums MX-30 apdarē atstāj pretrunīgāku iespaidu - ja atstāj to vispār.

Elektromobilim ir neparasta transmisijas svira, kas sāņus novirzītas P pozīcijas dēļ prasa pierašanu, un atgādina, ka modelis vispirms tapis braukšanai ar stūri labajā pusē. Par to netieši liecina arī labajā viduskonsoles pusē koncentrētās lādēšanas ligzdas un no aizmugures elektriski pabīdāms vadītāja, nevis, kā ierasts, pasažiera sēdeklis. Vienlaikus jāuzteic centrālā displeja grafika un gandrīz biedējošais viedtālruņa pievienošanas ātrums, taču Mazda saskarnē nav latviešu valodas.

Vidējā jumta statņa trūkums jūtami atvieglo iekļūšanu aizmugurējos sēdekļos, tomēr vietas par quad-coupe dēvētās kabīnes aizmugurē nav daudz. Bagāžnieka vāks aizverot stipri dārd, un elektriskā piedziņa tam nav paredzēta.

Kā tas brauc?

Lai gan MX-30 izrādās dzimis ne tikai kā 100% elektromobilis, kā bezizmešu transportlīdzeklis tas performē visai pārliecinoši. Paātrinoties automašīna izdod intriģējošu skaņu, kas atšķiras no citiem elektromobiļiem. Paātrinājums ir tūlītējs un kā pēdējā laikā ierasts, sajūtās vētraināks nekā datos minētās 9,7 sekundes līdz "simtam". Piekare šķiet cietāka nekā vajadzētu, taču tā bieži gadās elektromobiļos, kuros nākas kompensēt baterijas svaru.

Mazda MX-30 ir precīza, koncentrēta vadāmība, kas lieti noder pilsētā, turklāt vadītāja iemaņas neuzkrītoši pielabo elektriskā smaguma spēka vektorēšanas kontroles sistēma e-GVC Plus. Ja brauktuve izrādīsies slidena, elektromobilis pagriezienos novērsīs neveiklu viena puses riteņa izspolēšanu. Dažās reakcijās MX-30 pat atgādina ikonisko Mazda MX-5 rodsteru, nevis krosoveru, iemiesojot Mazda izstrādāto Jinba Ittai jeb "zirgs un jātnieks ir vienots" principu.

Vai to ir vērts pirkt?

Testa brauciena laikā Mazda MX-30 ar gandrīz pilnu bateriju (92%) solīja vien 129 kilometru nobraukumu. Japāņi visus pārmetumus atspēko ar "īstā izmēra" pretargumentu, jo lielāka baterija būtu dārgāka, lielāka, tās izgatavošana radītu apjomīgākus CO2 izmešus un uzlādes laiks prasītu ilgāku laiku.

Par laimi baterija ir ātri uzlādējama. Tā perfekti iekļaujas uzlādes formulā "80-50-30", proti, par 80% pilna baterija no 50 kW uzlādes stacijas 30 minūtēs. Mājās Mazda sola uzlādi četrarpus stundās, delikāti noklusējot, ka tas notiks vien tad, ja varat mājās atļauties 22 kilovatu Wallbox. 

Tomēr šādas ietilpības baterijas joprojām var droši lādēt arī no parasta sadzīves elektrotīkla, uz ko Mazda vedina ar šādu rekomendāciju: "Automobiļa uzlādi iesakām veikt, kamēr saldi guļat, lai no rīta tas būtu gatavs braukšanai." Bet no rīta Mazda MX-30 maksās, tikpat cik vakar - 33 990 eiro vai visus 36 790 eiro, ja izvēlēsities Luxury modeli. Tas ir aptuveni tikpat, cik Volkswagen prasīs par ID.3 bāzes modeli, kura reālā sniedzamība mūsu apstākļos arī pagaidām nav pārbaudīta.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Honda Jazz Hybrid

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Kompaktā Honda Jazz hečbeka lielākais trumpis ir salona un bagāžas nodalījuma ietilpība, ko izceļ dažādos veidos salokāmie aizmugures sēdekļi. Uz ceļa tas nebūs tik aizraujošs kā Ford Fiesta, savukārt Peugeot 208 to pārspēs komforta ziņā, taču Jazz sniedz lielisku apkārtējo pārskatāmību, kas būtiski atvieglo pārvietošanos pilsētā. Ekonomiskais hibrīda dzinējs, bagātīgais aprīkojums un stabilā tālākpārdošanas vērtība vismaz daļēji attaisno tā augsto cenu.