Ziņas

Kolekcionāra žetons - pašmāju Ferrari 308 GTBi

2,9 litru V8 dzinējs
Daļa no ģimenes kolekcijas
Andreja Rodes darbnīcā veikta pilnīga virsbūves un salona restaurācija

  • Turētājs: Krišjānis Oskerko
  • Pirmais klasiķis: Nākotnes projekts
  • Sapņu klasiķis: Citroën S

Mūsu ģimenē automobiļu kolekcionārs ir mans vectēvs Jānis Oskerko. Draudzējoties ar Andreju Rodi, viņš aizrāvās ar senajiem spēkratiem, un pašlaik viņam ir vairāki vērtīgi vācu un itāliešu ražojuma starpkaru automobiļi, kā arī daži klasiskie auto, kas ir piemēroti izbraucieniem. Es šajā procesā lielākoties esmu piedalījies kā novērotājs un palīgs un tagad, var teikt, esmu kļuvis par mūsu senā autoparka pārvaldnieku.

Ferrari mūsu ģimenes kolekcijā nonāca 2017. gada sākumā. Auto atradām Somijā, kur turienes entuziasts bija izveidojis iespaidīgu krājumu, lielākoties dažāda gadagājuma itāliešu mašīnas. Patiesībā, pirmo reizi viesojoties tur, mūs interesēja senā tehnika. Ferrari 308 GTBi un Alfa Romeo Giulia ievērojām kā starp citu, un pirmais guvums bija Oldsmobile 88.

Par mašīnas agrākajām gaitām nekas nav zināms, bet Ferrari jau bija veikts kārtīgs remonts – bija sataisīts dzinējs un pārnesumkārba, un mehāniskajā sadaļā būtiskas problēmas bija tikai ar bremzēm. Īpašnieks bija labojis arī virsbūvi, taču darbs bija izdarīts pa roku galam, novēršot vien lielākos bojājumus. Remonta darbi tika atspoguļoti vietējā autožurnālā. Virsbūves atjaunošana tika veikta Andreja Rodes darbnīcā.

Latvijā 308 nonāca Andreja Rodes darbnīcā, kur tika veikta pilnīga virsbūves un salona restaurācija. Kā zināms, Andrejam pēckara automobiļi nav pamatdarbība, tāpēc process virzījās pakāpeniski un aizņēma divus gadus. Taču var droši teikt, ka pēc atjaunošanas auto bija labākā stāvoklī nekā pametot rūpnīcas vārtus. Tāds nu ir Andreja darba rokraksts.

Ferrari var šķist vērtīgs kolekcijas priekšmets un tāds arī ir, taču jāatzīst, ka Somijā 308 tika noskatīts, lai pēc savešanas kārtībā to iemainītu pret vēl kādu sendienu braucamo. Tas ir kā maiņas žetons. Lieta tāda, ka seno spēkratu īpašnieku vidū ir diezgan daudz cilvēku, kuri tos saņēmuši mantojumā, un viņiem nav intereses par mašīnu atjaunošanu un saglabāšanu vai, iespējams, nav nepieciešamo līdzekļu, toties ir interese par jaunākiem automobiļiem, un Ferrari, protams, piesaista uzmanību.

Ferrari 308 sāka ražot 1975. gadā, un tas bija populārs modelis. No jauno laiku Ferrari produkcijas to varētu salīdzināt ar 458. Automobilim ir vidū šķērseniski novietots 2,9 litru V8 dzinējs un piecu pakāpju pārnesumkārba. Mūsu auto pilnais nosaukums ir 308 GTBi: “i” norāda uz Bosch degvielas iesmidzināšanas sistēmu, ko ieviesa, lai auto atbilstu izmešu prasībām. Šajā izpildījumā dzinēja jauda bija 214 ZS (iepriekš ar Weber karburatoriem virs 250 ZS).

Maiņas jautājums ir ievilcies, taču es par to neskumstu. Mašīnas debija sociālajā dzīvē notika 2021. gadā – toreiz pierunāju vectēvu aizbraukt uz Youngtimer Coffeetime, bet pērn bijām Itāļu pavasarī. Gadā iznāk izbraukt divas trīs reizes, taču tam ir jāsagatavojas. Mašīna ir zema, tāpēc maršruts jāplāno pa laba seguma ceļiem. Lai arī 308 ir sporta auto, tam ir savam laikam raksturīga mīksta piekare un gara priekšējā bufera ‘lūpa’, tāpēc vietas, kur notiek remonts vai ir slikts asfalts, tomēr rada lielu stresu.

Tā kā 308 dzinējs ir vidū un tam nav tādas konstantas priekšējo riteņu noslodzes kā mūsdienu auto, tam ir interesanta vadāmība. Līkuma vidū atlaižot gāzes pedāli, 308 sāk griezties ap savu asi, tāpēc trajektorijas koriģēšanai nepieciešami citi paņēmieni. Dinamikas ziņā 308 varētu salīdzināt ar 7. dīzeļgolfu, auto nav ātrs. Taču ne jau tas ir galvenais – galvenais ir skaņa, tu sēdi priekšā motoram, acu priekšā ir spārni, pārnesumi pārslēdzas ar skaļu klakšķi, un viss, ko dari, pārvēršas tūlītējās auto reakcijās. Auto brauc dievīgi!

Kādi ir nākotnes plāni? To ir grūti pateikt. Pašlaik galvenais ir mūsu ģimenes kolekcijas uzturēšana pienācīgā stāvoklī.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Lexus RX

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

RX demonstrē ļoti labu sniegumu, pateicoties tā izsmalcinātībai, greznajam salonam un iespaidīgajai hibrīda veiktspējai. Protams, arī uzticamība ir būtiska priekšrocība. Parastā hibrīddzinēja versija lieliski noderēs tiem, kam nav pieejama uzlādes iespēja mājās vai darbā. Lai gan sniedzamība elektriskajā režīmā plug-in hibrīda versijai nav tik iespaidīga kā dažiem konkurentiem, Lexus pieejams par saprātīgāku cenu.