Ziņas

Škoda jaunais boss: Mērķis ir radīt elektroauto, kas lētāks par 20 000 eiro

Klauss Cellmers vairāk nekā divas desmitgades nostrādājis Porsche
Mērķis - radīt pircējiem pieejamu elektroauto
Auto industrijas ceļš elektrifikācijā

Tajā, KA Klauss Cellmers, kurš vairāk nekā divas desmitgades nostrādājis Porsche un nu astoņus mēnešus bijis Škoda valdes priekšsēdētājs, sauc sevi par auto cilvēku, nav nekā pārsteidzoša. Šim aprakstam atbilstu jebkurš, kurš savu darba mūžu pavadījis, kāpjot pa karjeras kāpnēm leģendārajā vācu sporta auto ražotājā (no 2015. gada viņš piecus gadus bija Porsche Cars North America izpilddirektors).

Daudz interesantāks šķiet jautājums, kāpēc 23 gadus Porsche nostrādājis cilvēks būtu jāaicina strādāt Škoda, kas atrodas pretējā Volkswagen Group cenu un prestiža spektra galā – īpaši tāpēc, ka viens no viņa nesenajiem priekšgājējiem Škoda Bernhards Maiers pēc tikpat ilgas darbības Porsche vadībā piecus gadus strādāja par Škoda galveno cilvēku.

Cellmers apgalvo, ka tā ir sagadīšanās, tāpēc mans pirmais jautājums – vai Porsche vadības aspekti tiek uzskatīti par noderīgiem Škoda vadīšanā – izrādās tukšs šāviens. Koncerns mēdz šādi rīkoties, un tas attiecas ne tikai uz vadītājiem, bet arī dizaineriem. Galvenā līdzība starp abiem darbiem, teic Cellmers, ir tā, ka viņš pāriet no viena veiksmīga uzņēmuma, ko virza spēcīgs zīmols, uz citu. Pēc līdzgaitnieku teiktā, Cellmers ir izvēlēts vadīt Škoda, jo ir pazīstams kā dinamisks līderis. Iepriekšējie vadītāji ir veidojuši un spodrinājuši marku, virzot to pa apmēram vienu ceļu, bet Cellmers būs tas, kuram tā būs jāved uz priekšu elektrifikācijas laikmetā.

Kā zina ikviens autonozares šefs, šis uzdevums ir visgrūtākais tieši pieejamo automobiļu markām, jo rūpīgi jālīdzsvaro ievērojamie ieguldījumi un peļņa. Tomēr Škoda ir noskaņota ļoti ambiciozi: līdz 2026. gadam tā būs laidusi klajā trīs jaunus elektriskos modeļus; tā paredz, ka līdz 2030. gadam 70% no ražotajiem auto tiks darbināti ar akumulatoru. Lai to panāktu, Škoda darba kārtībā ir divi visu darbību būtiski ietekmējoši projekti: stratēģijas plāns līdz 2030. gadam ar nosaukumu Next Level un jaunas dizaina valodas Modern Solid izstrāde un ieviešana visā modeļu klāstā, ko koncerna vadītāji jau raksturojuši kā “krasākās pārmaiņas” kopš 1994. gada, kad VW iegādājās Škoda marku.

 Abi šie pasākumi atbilst VW grupas reputācijai, jo tā veiksmīgi pārvaldījusi markas ar daudzām produktu līdzībām, turklāt ražotie automobiļi ietilpst līdzīgās cenu kategorijās. Iespējams, viens no jauno plānu iemesliem ir bažas, ka pēdējos gados daži modeļi pārāk pietuvojušies cits citam. “Mums ir jādara vairāk, lai Škoda skaidri atšķirtos no Volkswagen, Seat un Cupra,” teic Cellmers, “un nodrošinātu, ka mūsu pārdošanas apjomi ir tieši pieaugoši, nevis aizvietojoši.” “Termins Modern Solid ietver divus elementus, kas noteiks mūsu nākotnes dizaina vadlīnijas,” skaidro Cellmers.

“Tas mums izvirza pavisam citu mērķi, nekā, piemēram, Volkswagen, kurš runā par Timeless Progressive. Mēs esam domāti jaunām ģimenēm, cilvēkiem, ko mēs saucam par ikdienas atklājējiem (angliski – everyday explorers). Mēs vēlamies, lai mūsu produkti būtu ļoti funkcionāli, bet vienlaikus arī pievilcīgi. Mēs vēlamies zvejot citā dīķī nekā citi jeb veidot situāciju, kurā mūsu īstie sāncenši būtu ārējie autoražotāji, nevis mūsu pašu zīmoli.” Mani interesē, vai Cellmers ir mainījis šīs pamatstratēģijas, ņemot vērā, ka tās tika

zstrādātas pirms viņa ierašanās, taču abām ir tik stabili pamati, ka viņa darbs galvenokārt ir saistīts ar to īstenošanu. Viņš teic, ka Škoda ir pilna pozitīvu pārsteigumu: “Tas ir ļoti godīgs, ļoti praktisks uzņēmums. Mēs esam pastāvējuši tieši tikpat ilgi kā Autocar – mēs sākām savu darbību 1895. gadā –, un čehu cilvēki ir ļoti pragmatiski. Viņi vienmēr atrod risinājumu. Tas ir mūsu devīzes Simply Clever pamatā.

Ja sastopamies ar šķēršļiem, mēs sanāksmēs vienmēr sakām vienu un to pašu: atradīsim Simply Clever risinājumu. Un tas darbojas!” Trīsdesmit gadu laikā, ko Škoda pavadījusi VW sistēmā, tā ir iemantojusi reputāciju kā marka, kas radoši izmanto kolektīvi pieejamos resursus, lai ražotu tādus savdabīgus nestandarta modeļus kā Yeti, Roomster un Superb. Interesanti, vai šī neatkarība var turpināties un vai jaunajam valdes priekšsēdētājam tā ir svarīga? 

Kā atbildi viņš min pagājušā gada Vision 7S konceptu – septiņvietīgu elektromobili (vienīgais šāda formāta transportlīdzeklis koncernā) ar robustu stilu un teic, ka tas ne tikai sniedz agrīnu priekšstatu par Modern Solid stilu, bet arī definē Škoda produktu spektra augšējo daļu. Pēc viņa teiktā, zīmols vienmēr paliks pie “value for money” jeb cenas un vērtības filozofijas: divi jaunākie auto, kas pārstāv šo pieeju, ir Fabia un uz VW Group A0 pilsētas automobiļu platformas radītā Scala. Saglabāsies arī Simply Clever, stāsta Cellmers. 

Viņa pārraudzībā patlaban strādā komandas, kuru uzdevums ir atrast izcilas, inovatīvas Škoda idejas (atceraties Superb durvju kabatas lietussargu?) un tās pārceltu uz digitālo laikmetu. Pēdējā laikā mazo modeļu pārdošana nav sekmējusies tik labi kā iepriekš, jo komponentu trūkuma periodā arī Škoda nācās koncentrēties uz produktiem un tirgiem, kas visefektīvāk veicina 8% peļņu, ko grupa uzskata par panākumu.

(Cellmers lepojas – neraugoties uz milzīgiem zaudējumiem, ko izraisīja aiziešana no Krievijas tirgus, peļņa pat pie pārdošanas apjomu samazināšanās par aptuveni 20% bija 8,2%.) Raugoties nākotnē, kompānijas šefs par lielāko autonozares izaicinājumu min pieejamu akumulatora elektromobiļu ražošanu, taču apgalvo, ka Škoda ir tam gatava. “Mūsu nākamais modelis būs uz A0 platformas balstīts elektroauto,” viņš stāsta, “un tā cenai vajadzētu pietuvināties 25 000 eiro robežai. Taču lielais mērķis būtu tikt zem 20 000 eiro, kas nebūs viegli, ja gribam saglabāt mums raksturīgo drošības, kvalitātes un dizaina līmeni.”

Viņš piebilst: “Mēs pie tā jau strādājam. VW Group mums ir uzticējis izpētīt koncepciju automobilim, kura pozicionējums būtu zem A0. Vēl ir pāragri runāt par detaļām, taču esmu noskaņots optimistiski un uzskatu, ka mēs to varam paveikt. Ja tā nebūtu, es nesēdētu šeit, šajā krēslā. Tomēr negribu pārspīlēt ar solījumiem, jo ceļš nav viegls. Parunāsim pēc dažiem mēnešiem. Tad, cerams, mēs zināsim vairāk.” Vai lētiem auto nepieciešams liels realizācijas apjoms? Cellmers tā nedomā, kaut Covid gados “cīnījies par katru [pārdoto] auto”.

“Cilvēki jautā, vai mēs spējam izgatavot 1,5 miljonus, pat divus miljonus automobiļu,” viņš teic, “bet es nedomāju, ka tas ir galvenais. Pēdējos gados esam pierādījuši, ka esam izturīgi, robusti mūsu finansiālajos rādītājos. Es uzskatu, ka miljons auto Škoda ir labs cipars un jebkam vairāk ir ļoti būtiski jāpalielina peļņa.”

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Lexus RX

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

RX demonstrē ļoti labu sniegumu, pateicoties tā izsmalcinātībai, greznajam salonam un iespaidīgajai hibrīda veiktspējai. Protams, arī uzticamība ir būtiska priekšrocība. Parastā hibrīddzinēja versija lieliski noderēs tiem, kam nav pieejama uzlādes iespēja mājās vai darbā. Lai gan sniedzamība elektriskajā režīmā plug-in hibrīda versijai nav tik iespaidīga kā dažiem konkurentiem, Lexus pieejams par saprātīgāku cenu.