Ziņas

Elektroauto priekšrocības jau šodien - lietotāja pieredze

Sadarbībā ar Enefit
Elektroauto īpašnieka pieredze
Kā izvēlēties piemērotāko elektroauto uzlādes staciju?

Elektroauto attīstība ir būtisks pagrieziena punkts transporta sektorā. Piedzīvojot strauju tehnoloģisko attīstību, iekšdedzes automašīnas arvien biežāk klienti izvēlas nomainīt pret elektriskajām automašīnām.

“Par elektroauto interesējos jau ilgu laiku un nonācu pie secinājuma, ka elektromobiļi kļuvuši energoefektīvi, spējot pilnvērtīgi aizvietot ierasto iekšdedzes dzinēju spēkratus. Ieguvums par samaksāto naudu ir tā vērts - nobraucamais attālums, iegādes cena, ekspluatācijas izmaksas, dinamika, viegla lietojamība un citi ieguvumi,” saka elektroauto īpašnieks un enerģijas risinājumu entuziasts Daniels Treņins, kurš ikdienā brauc ar Audi Q4 e-tron.

Bonusu elektroauto īpašniekiem netrūkst un tos īpaši var izbaudīt tie, kuri dzīvo galvaspilsētā.

“Lielākais ieguvums ir iespēja braukt pa sabiedriskā transporta joslu, ko izteikti jūtu arī savā ikdienas maršrutā pa Brīvības ielu. Tas ļauj būtiski ietaupīt laiku - varu celties vēlāk nekā citi un nestāvēt ilgos sastrēgumos. Arī ikgadējais ekspluatācijas nodoklis nav jāmaksā un Rīgas Satiksmes stāvvietas ir par brīvu. Pie manas mājas auto novietošana izmaksātu 15 eiro dienā, bet ar elektroauto to izmantoju bez maksas,” ieguvumus skaidro Daniels.

Elektroauto modeļu klāsts ir ļoti plašs - kādu modeli izvēlēties? Daniels Treniņš uzskata, ka ļoti nozīmīgs notikums ir Volkswagen grupas ienākšana elektroauto tirgū, piedāvājot plašu modeļu klāstu - VW ID sērija, Audi e-tron spektrs, kā arī Škoda Enyaq versijas. Šie auto tehnoloģiski ir ļoti līdzīgi, uzticami un pieejami par atbilstošu cenu. Tāpat pircēji novērtē arī Tesla Model 3, kas pērn kļuva par pārdotāko elektroauto pasaulē.

Viena no svarīgākajām elektroauto komponentēm ir akumulators, taču cik ietilpīgu bateriju izvēlēties? Jāņem vērā, ka lielākas ietilpības baterija ne vienmēr būs labākā izvēle, jo šīs versijas ir ne tikai dārgākas, bet arī smagākas, tādejādi patērējot vairāk enerģijas.

“Visai ievērojamas atšķirības var novērot pat viena modeļa ietvaros. Piemēram, ar mazāko bateriju elektroauto patērē 16 kWh/100km, bet versija ar lielākas kapacitātes bateriju jau tuvāk 19 kWh/100km. Pircējam ir jāsaprot savas vajadzības un tiem, kuri ikdienā neveic lielus attālums, nav vajadzības pirkt pārlieku ietilpīgu bateriju. Ar katru gadu tehnoloģijas progresē un arī mazās baterijas ir energoefektīvas, ļaujot veikt lielus attālumus,” secina elektroauto īpašnieks.

Viņš norāda, ka šobrīd enerģijas tirgū novērojama pamatīga nestabilitāte, kas būtiski ietekmē degvielas cenu. Lai arī tirgus ir neprognozējams, vienīgais, kas ir skaidri zināms, ka degvielas cena augs. Daniels aprēķinājis, ka viens veiktais kilometrs ar elektroauto izmaksā trīsreiz mazāk nekā braucot ar 98. markas benzīnu un divreiz lētāk attiecībā pret dīzeļdzinēju. 

Elektroauto īpašnieks atklāj, ka līdz ar šāda auto iegādi nepieciešams mainīt attieksmi pret braukšanu – periodiski jāieplāno uzlādes. Jo biežākas un īsākas uzlādes veiksit, jo veselīgāk auto akumulatoram un labāk jūsu maciņam. Publiskās ātrās uzlādes stacijas 20 minūšu spēs uzlādēt pietiekami daudz, lai varētu veikt 50 – 70 km, kas Latvijas attālumiem ir pilnīgi pietiekami.

To, cik izmaksās brauciens ar elektroauto, lielā mērā nosaka elektroauto uzlādes veids. Elektroauto iespējams uzlādēt pat ar standarta mājsaimniecības rozeti, taču uzlāde būs ļoti ilga un auto ražotāji norāda, ka litija jona baterijām tik mazas jaudas uzlāde var paātrināti degradēt bateriju. Tāpat pieejamas arī publiskās uzlādes stacijas, no kurām dažas ir bez maksas, piemēram, IKEA klientiem paredzētie maiņstrāvas 22 kW uzlādes punkti. Ātrajai uzlādei Latvijā izveidotas vairāk nekā 100 CSDD e-mobi un Elektrum uzlādes stacijas. Ļoti noderīga ir viedtālruņa lietotne "Plugshare", kurā iespējams aplūkot elektroauto uzlādes staciju atrašanās vietu kā Latvijā, tā arī visā pasaulē.

Visērtāk un finansiāli izdevīgāk būs, ja privātais lādētājs atradīsies pie mājas vai darbā. Ņemot vērā augstās degvielas cenas, privātais lādētājs atmaksājas aptuveni gada laikā. Energokompānija “Enefit” piedāvā trīs veidu lādētājus, kuru jauda attiecīgi ir 7,4 kW, tad seko 11 kW un jaudīgākā ir 22 kW stacija, kas spēj uzlādēt pat vairākus auto vienlaikus, viedajai sistēmai sabalansējot jaudu, lai nepārslogotu mājas energoapgādi. Kā izvēlēties īsto?

“Pirmkārt, to var pielāgot jūsu esošajam auto, jo ne visus auto var lādēt ar 22 kW maiņstrāvu. Piemēram, manu Audi Q4 “35 e-tron” mājās var lādēt ar 7,2 kW jaudu, Tesla Model 3 var uzlādēt ar 11 kW staciju, bet Renault Zoe spēj izmantot pat 22 kW maiņstrāvas stacijas. Lādēšanas iekārtas kalpo ilgu mūžu, tāpēc var mainīt auto, bet saglabāt esošo lādētāju. Es izvēlējos skatīties ilgtermiņā, tāpēc uzreiz nopirku 11 kW staciju, lai mans nākamais auto varētu izmantot uzlādes potenciālu. Manā gadījumā 0-100% uzlāde ilgst sešas stundas, taču, ņemot vērā to, ka vēlams akumulatoru lādēt 30-60% robežās, uzlādes laiks mājās samazinās līdz trim stundām. Ja sekojat līdzi biržas cenām, tad var noķert vēl labākas tarifu cenas, lai veiktu uzlādi izdevīgākajā brīdī,” atklāj Daniels.

Elektroauto īpašnieks atklāj vienkāršu patiesību. Jo vairāk ar iekšdedzes dzinēja automašīnām tiek braukts, jo lielāks kaitējums apkārtējai videi tiek nodarīts. Elektroauto gadījumā ir tieši pretēji - jo vairāk ar elektroauto brauksit, jo zaļāks būs tā kopējais dzīves cikls. Jau šobrīd notiek būtiska uzlādes tīkla paplašināšana, lai brauciens ar elektroauto būtu maksimāli ērts un iekšdedzes dzinēja automašīnu loma mazinātos.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

BMW X5

What Car? Vērtē Novērtēts ar 5 no 5

Jaunais BMW X5 ir lielisks luksusa SUV. Bavārietis nav tik praktisks kā plaši zināmie konkurenti, bet tas izceļas ar vairākām citām kvalitātēm – interjera apdari, sportiskām gaitas īpašībām un lielisku multimediju sistēmu. xDrive45e ir viens no šī brīža iespaidīgākajiem plug-in hibrīdiem, demonstrējot apskaužamus efektivitātes rādītājus.