Ziņas

Kas kopīgs bitēm, sikspārņiem un Bentley

Bentley rūpīgi strādā pie teritorijas ilgtspējas
Pieci Bentley stropi pašlaik ir mājvieta aptuveni 300 000 bišu
Luksusa medus ir pozitīvs Bentley pūļu blakusprodukts.

Pateicoties Bentley pielāgošanas nodaļas pūlēm, veidojot dažādas īpašās versijas, turīgie dabas entuziasti ir labi aprūpēti. Ir radīts Bentayga Falconry by Mulliner jeb automobilis ar iebūvētu “lidojumu staciju” piekūnu īpašniekiem – ar dažādiem piederumiem, ieskaitot binokļus un Bentley zīmolotu putna “kapuci”. Ir pieejama Bentayga Fly Fishing by Mulliner, Bentayga ar īpašu mušiņmakšķerēšanas piederumu kasti un ūdensdrošu bagāžnieku, kurā glabāt izmirkušo makšķernieka tērpu.

Taču arī pats izlutinātākais plēsējputns droši vien veltītu skaudīgu skatienu Bentley jaunākajiem darinājumiem, kas radīti necilajam sikspārnim un zilzīlītei. Un, kamēr kāds noziegumus apkarojošs supervaronis varētu izvēlēties Mulliner izpildījuma Bentayga Batmobile kā vietu, kur baudīt luksusu, pielāgotu SUV vietā Bentley Krū rūpnīcas apkārtnē izvieto putnu un sikspārņu būrus, lai tajos varētu apmesties Anglijas laukos mītošie lidojošie kustoņi.

Autocar lēsa, ka uzbūvēt sikspārņa būri būs maķenīt vieglāk nekā luksusa limuzīnu vai tālo braucienu kupeju, un, lai uzzinātu, kāpēc autoražotājs nolēmis paplašināt darbību savvaļas dzīvnieku izmitināšanas biznesā, devās uz rūpnīcu pielikt savu palīdzīgo roku. Uzreiz jābrīdina – nekādi lielie palīgi no mums nesanāca.

Putnu un sikspārņu būru ideja pieder Endrū Robertsonam, Bentley ilggadējam ražotnes teritorijas plānošanas vadītājam. Būdams motoru industrijas veterāns, Robertsons ir vadījis Bentley centienus uzlabot ilgtspēju un samazināt Krū rūpnīcas ietekmi uz vidi. Taču, kamēr citas firmas cita pēc citas par līdzīgām iniciatīvām stāsta tikai tagad, viņš ar to ir nodarbojies vairāk nekā divas desmitgades.

To demonstrē sertifikāti pie rūpnīcas sienām, apliecinot, ka ražotne ir sasniegusi pievilcīgi nodēvētos ISO 14001 un 5001 vides standartus, kā arī izgājusi PAS 2060 sertifikāciju par oglekļa neitrālu darbību, un rūpnīcas teritorijā ir dažādi risinājumi, kas ieviesti, lai luksusa automobiļu izgatavošanu padarītu tik zaļu, cik tas vispār iespējams.

Bentley ir padarījuši Krū CO2 neitrālu. Tas nozīmē, ka CO2 izmeši ir samazināti un vienā vai otrā veidā kompensēti, pateicoties Robertsona un viņa komandas pūlēm. Ar tām rūpnīca ir pārgājusi uz zaļās enerģijas kombināciju, biogāzes izmantošanu un uzstādīja 30 000 saules paneļu. No tiem 20 000 atrodas uz rūpnīcas jumta un 10 000 autostāvvietā, kopā dodot 7,7 megavatus.

Nesen uzņēmums sācis savākt lietusūdeni un meklē iespējas, kā izmantot pārtikas atkritumus no vietējās kantīnes. Lai tas nav maz, Robertsons vēlas paveikt vairāk. “Mēs esam daļēji industriāla teritorija, tāpēc tam, ko varam, ir zināmas robežas. Taču mums šķita, ka ir svarīgi atbalstīt savvaļas dabu.”

Tā 2019. gadā, svinot Bentley simtgadi, firma iestādīja 100 kokus. Ir izdalīta jauna zaļā teritorija, ko pašlaik izmēģina, audzējot kāpostus. Bet visplašāk zināmā iniciatīva sākās pirms pāris gadiem, kad tika ieviestas Bentley bites. Ieceres īstenošana sākās ar diviem stropiem (jums nekad nevar būt tikai viens strops, teic Robertsons), ko izvietoja klusā Krū rūpnīcas stūrī, to darot kopuzņēmuma formātā ar vietējo firmu Buckley’s Bees. “Mēs nolīgām ārpakalpojumu, jo, lai gan diezgan labi mākam būvēt automobiļus, sākotnēji gandrīz neko nezinājām par bitēm,” atzīmē Robertsons.

Tagad te ir pieci stropi, kuros, saimnieki lēš, mitinās ap 300 000 bišu, dzīvojot tik košā Bentley greznībā, cik nu var nodrošināt autostāvvietas malā blakus galvenajai dzelzceļa līnijai uz Česteru. Nākamgad plānots paplašināties un bišu skaitu palielināt līdz apmēram miljonam.

Bentley bites ir ieguvušas slavenību statusu, lielākoties tāpēc, ka medus, ko tās saražo, ir tikpat ekskluzīvs kā pašās mazākajās sērijās izlaistie auto. Tiesa, tās nav vienīgās bites automobiļu nozarē: savi stropi ir luksusa spēkratu konkurentam Rolls-Royce, un īpaši ātrs medus top Lamborghini Santagatas bišu mājās. Autocar jau sapņo par autoindustrijas pirmo medus degustāciju.

Līdzās publicitātei un nelielam daudzumam dzintarkrāsas kāruma bites ir palīdzējušas vietējai videi, apputeksnējot augus. Tā, bitēm PRiecējot ar sanēšanu (piedodiet, nevarējām noturēties), Bentley ķērās klāt nākamajām iniciatīvām, lai palīdzētu vietējiem iedzīvotājiem. Un, kā zināt, visas tās klišejas un sakāmie par putniem un bitēm nav radušies tukšā vietā. Kāpēc tam visam nepiemest arī sikspārņus?

“Putni un sikspārņi ir dabiski sastopami vietējā vidē ap Krū, tāpēc mēs nolēmām, ka varētu viņiem nodrošināt dažas mājas,” stāsta Robertsons. “Mēs sākām pagājušajā gadā, uzstādot sešus putnu būrus, un nolēmām, ka šogad varētu paplašināties un kļūt mazliet azartiskāki.”

Tas nozīmēja vairāk putnu būru un lēmumu būrus izvietot tuvāk aktīvas darbības zonām cerībā, ka cilvēki tos vairāk pamanīs, kā arī paplašināšanos, uzstādot arī sikspārņiem domātus mitekļus.

Tiem, kas prāto, kā tie izskatās, varam atklāt, ka sikspārņu būris ir līdzīgs putnu versijai, tikai priekšā izvietota cauruma vietā, kas ir pietiekami mazs, lai caur to izsprauktos zīlīte, sikspārņu būrim ir apakšā izvietotas spraugas, savukārt iekšpusē būra augšdaļā ir iebūvēts parocīgs “aizkaru stienis”, no kura sikspārņi var karāties.

Un šeit Autocar vēlējās iesaistīties, mazliet pieliekot roku sikspārņu būru meistarošanā. Diemžēl tas nebija iespējams divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, Bentley pašlaik iepērk putnu un sikspārņu būrus, un to salikšanai nepieciešams minimāls darbs. Jā, patiesā autoindustrijas garā platformu koplietošana ietiecas pat mākslīgo mājokļu pasaulē. Bet, saprotams, Bentley ar to nav pilnīgā mierā, tāpēc būri iet caur uzņēmuma koka darbnīcu, kur tiem savu pieskārienu velta meistarīgie galdnieki, kuri vairumu sava laika velta izsmalcinātas apdares radīšanai, kas pēcāk nonāk limuzīnu ekskluzīvajos salonos.

Diemžēl sociālās distancēšanās prasības nozīmēja, kam ieeja darbnīcā bija liegta. Nu, vai vismaz tā mums to pasniedza. Visnotaļ iespējams, ka Bentley bija dzirdējuši par manu nespēju paveikt jebkādu “dari pats” uzdevumu, kas būtu sarežģītāks par Ikea vienkāršākās mēbeles salikšanu, un izmantoja situāciju kā aizbildinājumu, lai mūs atturētu no posta radīšanas.

Taču galdnieki putnu un sikspārņu būriem tikpat pieliek roku un dažu Bentley akcentu izsmalcinātu logotipu veidā. Par laimi, viņi spēj pretoties to pilnveidošanai ar Alcantara un lieliem skārienekrāniem. “Bentlijojot” būrus, galdnieki arī atrada vairākus veidus, kā, viņuprāt, varētu noslīpēt to dizainu un konstrukciju. Tāpēc nekur nav teikts, ka Bentley drīz vien nesāks taisīt pašu produkciju.

Lai arī nevarēju būt palīgs izgatavošanā, Robertsons un viņa komanda mani uzaicināja nākt talkā ar to izvietošanu Krū teritorijā. Uzstādīšanas vietas bija noteiktas jau iepriekš: putnu būrus pārsvarā bija paredzēts novietot netālu no Bentley veselības centra “Legends” sporta laukumiem (šobrīd to izmanto arī kā Covid drošu vietu apmeklētājiem), savukārt sikspārņu būrus bija jāizvieto virzienā uz autostāvvietu saules paneļu “bārkstīm”.

Tāda izvēle daļēji izdarīta tādēļ, lai sikspārņus paturētu tālāk no rūpnīcas ēkām, un daļēji, lai palīdzētu to “semiautonomajām vadības sistēmām”.

“Tāpat kā par bitēm, es par sikspārņiem esmu uzzinājis vairāk, nekā jebkad biju gaidījis,” teic Robertsons. “Tie darbina savu eholokāciju, izmantojot taisnas līnijas, tāpēc seko ceļiem, dzelzceļa līnijām un žogiem, tāpēc mēs viņiem domāto vietu izvēlējāmies šo objektu tuvumā.”

Tas izskaidro, kā es attapos uz pamatīgām kāpnēm Bentley inženiertehniskās autostāvvietas malā. Lai cik kārdinoši būtu bijis mēģināt šeit stāvošo spēkratu vidū saskatīt nākotnes modeļu testa versijas, šķita, ka būs labāk, ja koncentrēšos uz veicamo darbu. Par laimi, tas izrādījās salīdzinoši vienkārši: man bija jāpiestiprina būri pie lielu koka stabu augšējās daļas.

Ar elektrisko skrūvgriezi pa rokai tas bija relatīvi vienkāršs uzdevums, tiesa, mana nespēja skrūves ieskrūvēt taisni, iespējams, nozīmēja, ka uzstādīšana gluži neatbilda Bentley augstajiem standartiem bez vēlākas papildu pielāgošanas.

Man ir aizdomas, ka sikspārņiem varētu nepatikt arī karāšanās leņķis, taču pieļauju, ka kvalitātes kontroles fāzē tika veiktas nepieciešamās korekcijas, un lidoņiem, kas atradīs ceļu pie būriem, vajadzētu būt pateicīgiem par elegantajiem mitekļiem, pat ja viņi tā arī nesapratīs, ka tos nodrošinājusi viena no pasaulē labākajām luksusa automobiļu markām.

Iespējams, to par ērmotu kombināciju uzskatītu ne tikai sikspārņi vien, un ir viegli kļūt ciniskam, redzot autokompāniju, kas cenšas palīdzēt videi, vienlaikus turpinot ražot automašīnas ar iekšdedzes dzinēju. Galu galā, padarot automobiļu rūpnīcu CO2 neitrālu, runa vienlīdz ir gan par izmaksu samazināšanu – izmantot no saules paneļu nākušo enerģiju noteikti ir lētāk nekā to iepirkt, gan par planētas glābšanu.

Lai arī Robertsons atzīst, ka dažas iniciatīvas nes finansiālu labumu, tomēr uzstāj, ka Bentley centieni ir patiesi – kā to apliecina pūles nodrošināt mājas putniem, bitēm un sikspārņiem. “Par autostāvvietas biodaudzveidības palielināšanu sertifikātus neizsniedz. Bet tikpat tā ir pareiza lieta.”

Šī pieeja sniedzas tālāk par savvaļas dzīvnieku izmitināšanu. Robertsona nākamais mērķis ir padarīt Krū rūpnīcu ūdens neitrālu, ieviešot lietusūdens savākšanu. “Lielbritānijā tas ir izaicinājums, jo šī manta krīt no debesīm,” viņš piebilst.

“Elektrība un gāze maksā naudu, tāpēc, investējot pārejā uz oglekļa neitrālu darbību, tās pamatā var likt biznesa plānu, bet ūdens ir tik lēts, ka ir grūti investīcijām radīt ekonomisku pamatojumu. Taču tas nenozīmē, ka to nevajag darīt, tāpēc mēs pie tā strādājam.”

Tā ir pieeja, kas nesusi dividendes ļoti laimīgu bišu stropu veidā un tagad dod iespēju vietējiem putniem un sikspārņiem izbaudīt britu augstākās klases luksusu. Un, ja sikspārņu būru projekts izrādīsies veiksmīgs, turpmākajos gados tas varētu iet tikai plašumā. Kas zina, varbūt Bentayga Batmobile nemaz nav tik traka ideja.

BENTLEY CO2 APŅEMŠANĀS

Bentley ir izziņojis drosmīgu plānu 2025. gadā laist klajā markas pirmo elektromobili un līdz 2030. gadam pilnībā pāriet uz elektrisko modeļu klāstu. “Beyond100” plāns ietver apņemšanos līdz šim laikam kļūt par “pilnīgu oglekļa neitrālu” automobiļu marku. Faktiski tas nozīmē izslēgt vai kompensēt jebkādu CO2 emisiju, ko rada gan transportlīdzekļu ražošana, gan lietošana.

Būtiska plāna daļa ir solījums līdz 2030. gadam padarīt Krū rūpnīcas CO2 pozitīvu, to panākot ar jaunām ilgtspējas iniciatīvām. Papildus centieniem samazināt pašas rūpnīcas izmešus Bentley arī sācis izmantot videi draudzīgu sintētisko dīzeļdegvielu (rada, sadalot jūras ūdeni ūdeņradī un CO2, lai iegūtu oglekli, pēc tam apvienojot abus elementus).

Taču neceriet drīzumā ieraudzīt Flying Spur, ko darbina sintētiskais dīzelis: plāns ir degvielu izmantot daudzajiem kravas auto, kas piegādā kravas Krū rūpnīcas apkaimē.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota Highlander

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Highlander nebūs slikta izvēle. Ņemot vērā automašīnas izmēru, apvidnieks demonstrē pietiekami labu ekonomiju, bet Toyota zīmols – uzticamību. Tāpat šeit būs septiņas sēdvietas, kaut arī brīvā vieta galvai ir nedaudz ierobežota. Diemžēl automašīnas cena ir būtisks trūkums, kuru grūti kompensēt.