Ziņas

Regulatoriem pievēršoties kabīnēm, pamazām izzūd jauna auto smarža

Jaunas tendences auto industrijā
Ziņo par negatīvās ietekmes simptomiem
Arvien vairāk izmantos bezsmaržas materiālus

"Jaunas mašīnas smarža" drīz var kļūt par pagātni, regulatoriem aizvien ciešāku uzmanību pievēršot izgarojošajiem ķīmiskajiem elementiem, kas izdalās no plastmasas, līmes, audumiem un citiem materiāliem, ko izmanto automobiļu interjeros, uzraugiem piespiežot ražotājus izmantot tīrākas alternatīvas bez smaržas.

Ir identificētas astoņas vielas, kas visbiežāk izdalās no auto interjera, īpaši pirmajā lietošanas laikā, un kam ir negatīvs iespaids uz veselību.

Dēvēti par gaistošajiem organiskiem savienojumiem (GOS), tie ir: acetaldehīds, akroleīns, benzols, etilbenzols, formaldehīds, stirols, toluols un ksilols.

To aromāts dažiem cilvēkiem var izraisīt alerģijai līdzīgas reakcijas, piemēram, acu kairinājumu, šķaudīšanu, reiboni, elpas trūkumu, nogurumu, sliktu dūšu un galvassāpes, un savienojumu stiprums mainās atkarībā no tā, kā automobilis ir pakļauts augstai temperatūrai un gaismai.

“Nav tā, ka šeit savienojumi izgaro un pazūd,” saka kompānijas Emissions Analytics vadītājs Niks Moldens. “Vielas izgaros kabīnē un vakarā, kad samazinās gaisa temperatūra, atkal uzsūksies salona virsmās.”

“Nākamajā dienā tās izgaros atkal, un, ja jūs šīs vielas sajaucat tādā kā zupā un ļaujat uz to iedarboties saules gaismai, jūs būtībā iegūstat GOS biosfēru, kas var saglabāties diezgan ilgu laiku.”

Par negatīvās ietekmes simptomiem visbiežāk ziņo Āzijā.

2005. gadā Dienvidkorejas Zemes, infrastruktūras un transporta ministrija veica pētījumu, kurā piedalījās 800 jaunu automobiļu īpašnieku, un atklājās, ka 51,5% bijis vismaz viens “slimās mašīnas” sindroma simptoms. Tas Dienvidkorejā pamudināja iedibināt jaunus GOS vietējos standartus, un līdzīgas iniciatīvas eksistē arī Krievijā un Japānā.

Ķīniešu JD Power īpašnieku apmierinātības pētījumā pastāvīgi izskan jaunu auto īpašnieku sūdzības par smaku, un Ķīna 2012. gadā ieviesa brīvprātīgas “vadlīnijas gaisa kvalitātes novērtēšanai pasažieru automobiļos” (GB/T 27630-2011), kas apraksta testa metodes un maksimālos pieļaujamos izmešus auto salonā.

2021. gada jūlijā vadlīnijas kļūs par obligātiem noteikumiem M-1 klases transportlīdzekļiem (pasažieru auto līdz astoņām sēdvietām), ražotājus spiežot līdz šim izmantotos materiālus aizstāt ar bezsmaržas ekvivalentiem, ja tie vēlas turpināt strādāt pasaulē lielākajā jauno automobiļu tirgū.

Apvienoto Nāciju Eiropas Ekonomikas komisija (UNECE) šo problēmu uzrauga kopš 2014. gada novembra un jūnijā atjaunināja vadlīnijas par automašīnu salonu gaisa kvalitātes standartiem un testēšanu.

Lai gan neviena valsts tās vēl nav pieņēmusi, tās piedāvā regulējumu valdībām, kas vēlētos ieviest atbilstīgus noteikumus, un, vadlīnijas plaši pārvēršot par likumiem, tās nodrošinātu konsekvenci starptautiskajos tirgos.

Izsakoties to formālajā valodā, vadlīnijas “veicinās materiālu un ķīmisko vielu, kas var būt kaitīgas cilvēkiem, lietošanas samazināšanos... un tādu materiālu plašāku izmantošanu, kas uzlabos gaisa kvalitāti pasažieru salonā”.

Pēc Moldena teiktā, cilvēkiem nevajadzētu ievērot neko vairāk kā “mazāk smirdošus auto”, tiesa, līdztekus varētu notikt neliela cenu palielināšana, kompānijām kompensējot izmaksas par jaunajiem materiāliem.

“Tie pieprasīs, lai visi piegādātāji pārbaudītu paklājus, ādu un citu un spētu pierādīt, ka materiāli atbilst noteikumiem,” teic Moldens. “Tad būs nepieciešams tipa apstiprinājums, lai būtu pārliecība, ka, visu saliekot kopā, interjers joprojām atbilst noteikumiem.”

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota Highlander

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Highlander nebūs slikta izvēle. Ņemot vērā automašīnas izmēru, apvidnieks demonstrē pietiekami labu ekonomiju, bet Toyota zīmols – uzticamību. Tāpat šeit būs septiņas sēdvietas, kaut arī brīvā vieta galvai ir nedaudz ierobežota. Diemžēl automašīnas cena ir būtisks trūkums, kuru grūti kompensēt.