Ziņas

Pasaules dīvainākie braukšanas noteikumi

Neparastākie satiksmes noteikumi
Mīti un leģendas
Iepazīsti pasauli!

Vai zināt, cik kartupeļu ir atļauts vest ar auto? Visticamāk, vietā, kur dzīvojat, par tādu ierobežojumu nebūsiet dzirdējuši, taču Jaundienvidvelsas autobraucējiem limita pārkāpšana reiz varēja sagādāt nopietnas raizes. Dažādu nāciju braukšanas noteikumus veidojuši automobiļi, ļaudis, kas tos stūrējuši, un vide, kur notikusi braukšana.

Kamēr gandrīz visās valstīs ir aizliegta pārāk ātra braukšana un auto vadīšana alkohola reibumā, dažas zemes ir ieviesušas šķietami ērmotus noteikumus, kas risina specifiskas vietējās problēmas. Tādā veidā likumu pantos visapkārt pasaulei parādījušies tupeņi, audioaustiņas un dubļusargi.

Mēs izpētījām mītus un leģendas, lai jūsu uzmanībai piedāvātu pašus dīvainākos noteikumus.

1. Austrālija: aizslēdziet savu auto

Dažos Austrālijas štatos, piemēram, Jaundienvidvelsā, likums nosaka, ka automobilistiem jāaizslēdz auto, ja tie no braucamā attālinās par vairāk nekā 10 pēdām jeb trim metriem. Autobraucējiem arīdzan jānoslēdz logi, kas nozīmē tos aizvērt līdz galam vai atstāt spraugu, kas nav lielāka par diviem centimetriem. Saprotams, šie noteikumi neattiecas uz mašīnām, kurām nav slēdzamu durvju vai logu kā Mini Moke vai vaļējam Jeep Wrangler.

2. Austrālija: reģistrējiet savus tupeņus

1946. gadā Austrālijā pieņemtais kartupeļu tirdzniecības likums aizliedz autobraucējiem, kuri nepieder pie kartupeļu tirdzniecības organizācijas vai tās pārstāvjiem, pārvadāt vairāk par 110 mārciņām (50 kg) kartupeļu. Likumsargiem svari nav nepieciešami; viņiem kravu atļauts novērtēt uz aci. Tie, kas šo likumu pārkāpa 40. gados, riskēja iedzīvoties lielos naudassodos. Taču nav pierādījumu tam, ka limits būtu spēkā arī 2020. gadā.

3. Bahreina: pasēdi ķurķī

Bahreinā likumsargi var piespriest cietumsodu par gandrīz jebkāda veida satiksmes notikumu pārkāpumu. Ja vadītājs pārbrauc krustojumu pie sarkanās luksofora gaismas, viņam var nākties pavadīt cietumā līdz pat sešiem mēnešiem vai maksāt 500 dināru (ap 1200 €), vai saņemt abus sodus. Ja, braucot pie sarkanās gaismas, vadītājs piedevām ir sabojājis svešu mantu, ieslodzījumā var nākties pavadīt līdz pat gadam, bet naudassods var sasniegt 3000 dināru (ap 7400 €).

4. Ķīna: lai brauktu, piedalies loterijā

Nolūkā samazināt satiksmes sastrēgumus un gaisa piesārņojumu Ķīnas varas iestādes ierobežo jauno automobiļu pārdošanu pēc degvielas tipa. 2019. gadā Pekinas transporta komiteja noteica, ka pilsētas ielās drīkst laist 60 000 jaunās enerģijas spēkratu (pārsvarā elektriskos) un 40 000 ar iekšdedzes dzinējiem. Lai iegūtu tiesības iegādāties auto, brauktgribētāji piedalās loterijā; izredzes būt starp veiksminiekiem ir 1 no 500.

5. Kipra: pirms brauc, paēd

Kiprā autobraucējiem nav atļauts dzert pie stūres, pat nekaitīgu minerālūdeni. Arī ēšana ir aizliegta, un likums prasa, lai autovadītāji stūri tur ar abām rokām visu laiku. Tāpat kā Ziemeļeiropā, Kiprā automobiļu priekšējiem lukturiem jābūt ieslēgtiem visu laiku, lai gan šajā dienvidu zemē ir daudz saulaināks un gaišāks.

6. Francija: pats dzēru, pats mērīju. Varbūt

Kopš 2013. gada franču automobilistiem ir pienākums līdzi vadāt nelietotu alkometru. Saskaņā ar noteikumu sākotnējo versiju autobraucējam, kas to ignorētu, būtu jāmaksā 11 eiro sods, taču galīgajā versijā šo sankciju neiekļāva, tālab īsta soda par to nav. Tā vietā satiksmes uzraugiem jāsaka kaut kas “tādas ir likuma prasības” garā un vadītāja pārbaudei jāizmanto sava ierīce.

7. Francija: nav tiesību? Nekādu problēmu!

Braukt bez autovadītājas apliecības Francijā ir absolūti legāli. Āķis slēpjas tajā, ka jums jābūt vecākam par 14 gadiem un nepieciešama atļauja vadīt braucamrīku, kas pēc būtības ir mopēds uz četriem riteņiem. “Beztiesību” auto maksimālā jauda un ātrums ir 8 ZS un 45 km/h, un ražotājiem ir jāņem vērā arī masas ierobežojumi. Šie mazie, trokšņainie, lēnie un pārlieku dārgie braucamie uz Francijas ceļiem ir izplatīta parādība. Varbūt retāk, bet tie ir manīti arī Latvijā.

8. Vācija: turiet pilnu bāku

Vācijas ātrgaitas ceļu tīklā nav atļauts palikt ar tukšu degvielas tvertni. Likuma sargi uzskata, ka priekšlaicīga degvielas beigšanās ir novēršama problēma, un uzsver –  apstāšanās uz nomales uz ceļa, kur bieži vien nav ātruma ierobežojumu, ir ārkārtīgi bīstami. Sods par apstāšanos tukšas bākas dēļ ir līdz 70 eiro.

9. Japāna: neapšļakstiet citus

Japāņu automobilistiem jāpadomā divreiz, pirms izbrauc cauri peļķei. Likums nosaka, ka automobiļiem jābūt aprīkotiem ar dubļusargiem un vadītājiem jāsamazina ātrums un/vai jāveic papildu manevri, pirms tie caurbrauc peļķi vai dubļus, lai nenošļakstītu gājējus.

10. Japāna: nebrauciet kopā ar dzērāju

Japānā braukšanu dzērumā uztver ļoti nopietni. Atrašanās pie stūres alkoholā reibumā pats par sevi ir nelegāla, taču pasažieri riskē nonākt cietumā uz laiku līdz pat trim gadiem, un naudassods var sasniegt 500 000 jenu (ap 4200 €), ja viņi brauc auto, ko stūrē piedzēries vadītājs.

11. Mongolija: brauciet, ar ko gribat

Mongoļi brauc pa ceļa labo pusi, taču ap 48 procentiem valstī reģistrēto auto stūre ir labajā pusē, un daudzi no tiem ir importēti no Japānas. Valsts galvaspilsētā Ulanbatorā to īpatsvars ir pat lielāks – ap 55 procenti. Pie tik līdzīgas “pareizo” un “nepareizo” stūru attiecības satiksme ir tieši tik haotiska, kā to iedomājaties, un valsts iestādes apsver importa ierobežojumus.

12. Spānija: nekādu austiņu

Austiņu lietošana ir bīstama, lai kurā pasaules malā jūs brauktu, taču Spānijā tā ir aizliegta pavisam – vienalga, vai jūs klausītos mūziku vai runātu pa telefonu brīvroku režīmā. Likums nosaka, ka austiņas akceptējamas vienīgi tad, ja mācāties braukt ar motociklu un jums jādzird instruktora norādes.

13. Dienvidāfrika: ja salūst mašīna, palieciet iekšā

Drīzāk ieteikums, ne likums: dažās nemierīgākajās, bīstamākajās Dienvidāfrikas daļās likuma pārstāvji rekomendē nevērt vaļā motora pārsegu un nemeklēt iemeslu, kāpēc auto apstājies. Drošāk ir palikt automobilī un telefoniski izsaukt palīdzību, nevis staigāt pa ceļa malu, riskējot tikt aplaupītam vai sabrauktam, vai sabrauktam un aplaupītam.

14. Krievija: notīri savus numurus

Varbūt būsiet dzirdējuši, ka Krievijā nav atļauts braukt ar netīru auto, taču tā nav taisnība. Maskavā automobilistus var apturēt un sodīt, ja automobiļa reģistrācijas numuri ir netīri, bet vadītājiem nav pienākuma turēt tīru pārējo auto. Daži negodprātīgi policisti izmantoja baumas, lai sodītu, pareizāk – izspiestu kukuļus par nemazgātu braucamo, un šī prakse kļuva tik plaša, ka vienubrīd radiostacijas sāka automobilistiem skaidrot to tiesības. Starp citu, Latvijā ir paredzēts sods par numuriem, ko nevar salasīt: 7 eiro vai brīdinājums un 30 eiro, ja numurs nav salasāms no attāluma, kas divreiz mazāks par noteikto.

15. Zviedrija: ieslēdziet lukturus

Zviedru satiksmes noteikumi paredz, ka priekšējiem lukturiem jābūt ieslēgtiem jebkurā diennakts stundā. Automobilistiem nav jāieslēdz aizmugurējie lukturi, līdz satumst un samazinās redzamība, tādēļ gaišajā laikā moderno spēkratu vadītāji var izmantot dienasgaitas gaismas. Šis ir savādu, bet arī ļoti loģisku noteikumu piemērs: Zviedrijā, kā jau ziemeļu zemē, caurmērā ir tumšāks nekā citviet Eiropā. Vai… varbūt tie ir savādi un nepazīstami tikai tiem, kas nedzīvo Ziemeļeiropā.

16. Šveice: nemazgājieties mājās

Šveice, kur tas, kas nav nelegāls, pārsvarā ir obligāts, automobilistiem nav atļauts mazgāt mašīnas uz mājas piebraucamā ceļa vai dzīvesvietas priekšā. Šveices valdībai nav nekas pretī tīriem automobiļiem. Likums vienkārši aizliedz iedzīvotājiem izgāzt jebko, kas varētu piesārņot ūdeni kanalizācijas sistēmā, ieskaitot šampūnus un citu auto tīrīšanas ķīmiju. Tādējādi, lai nomazgātu braucamo, jādodas uz tuvējo staciju un par samaksu jāizmanto tās aprīkojums.

17. Taizeme: atstājiet kreklu mugurā

Taizemē ir karsts un mitrs, bet tas nav pietiekams iemesls, lai brauktu bez krekla. Vadīt braucamo ar kailu rumpi ir pret noteikumiem, un tas attiecas arīdzan uz mopēdu un pat velosipēdu vadīšanu. 2014. gadā likumsargi brīdināja saules alkstošos tūristus, ka noteikumi attiecas arī uz viņiem, un pliko braukšanu sauca par nelegālu un nepieklājīgu.

18. ASV: transportlīdzekļu pārbaudes nav obligātas

ASV štati paši var izlemt, vai transportlīdzekļus pakļaut regulārām drošības un izmešu pārbaudēm. Dažviet izņēmumus nosaka, balstoties uz braucamrīku vecumu vai virsbūves tipu, vēl citos nekontrolē nekādā veidā. Mičiganā, Montanā un Ziemeļdakotā pārbaužu nav vispār.

19. ASV: brauciens kravas kastē

Havajiešu automobilistiem ir atļauts pārvadāt pasažierus pikapu kravas kastēs, taču ar zināmiem nosacījumiem. Tiem jābūt vismaz 12 gadu veciem, un kabīnē visām vietām jābūt aizņemtām. Šajā štatā cilvēku pārvadāšana aizmugurē ir ierasta, kaut pretrunīgi vērtēta lieta. Vieni uzskata, ka tā ir daļa no štata tradīcijām, citi – ka ārkārtīgi bīstams ļaužu pārvietošanas veids.

20. ASV: riepu kaucināšana

Ja svilināt riepas Dērbijā, Kanzasā, esat īsts dumpinieks. Pilsēta ar 25 000 iedzīvotāju ir aizliegusi šo autohuligānisma paveidu, vienalga, vai tas izpaustos kā dragreisa tipa starts vai t.s. saulītes. Ikvienam, ko pieķers, kā saka Kanzasas likumdevēji, kaucinām riepas, draud 500 dolāru sods vai 30 dienas tuptūzī.

21. Francija: dzeltenās gaismas

Desmitgadēm ilgi Francijā automobiļi bija jāaprīko ar dzeltenām priekšējo lukturu spuldzēm. Šo noteikumu saknes meklējamas 1936. gadā, kad tos pieņēma it kā tāpēc, lai karavīri varētu atšķirt franču automobiļus no ienaidnieka spēkratiem. Daži gan uzskata, kam tam ar ģeopolitiku nebija nekādas saistības un dzeltenās spuldzes ieviesa, lai novērstu pretimbraucēju apžilbināšanu. Lai kā tur būtu bijis, dzeltenās spuldzes bija obligātas līdz pat 1993. gadam.

22. Japāna: divi slēdži

XX gadsimta sākumā Japānā automobiļos nedrīkstēja būt tikai viens gaismu kontroles slēdzis. Ar priekšējā panelī iebūvētu slēdzi varēja ieslēgt priekšējos lukturus, taču ražotājiem vajadzēja ierīkot vēl otru, atsevišķu slēdzi automobiļa aizmugurē tās gaismu ieslēgšanai. Ideja bija tāda, ka, izkāpjot no mašīnas un aizejot līdz aizmugurējam slēdzim, vadītāji pārliecinājās, vai lukturi strādā, kā nākas.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Honda Jazz Hybrid

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Kompaktā Honda Jazz hečbeka lielākais trumpis ir salona un bagāžas nodalījuma ietilpība, ko izceļ dažādos veidos salokāmie aizmugures sēdekļi. Uz ceļa tas nebūs tik aizraujošs kā Ford Fiesta, savukārt Peugeot 208 to pārspēs komforta ziņā, taču Jazz sniedz lielisku apkārtējo pārskatāmību, kas būtiski atvieglo pārvietošanos pilsētā. Ekonomiskais hibrīda dzinējs, bagātīgais aprīkojums un stabilā tālākpārdošanas vērtība vismaz daļēji attaisno tā augsto cenu.