Ziņas

Kaskadieris Pauls Svifts māca, kā braukt uz diviem riteņiem

Sarežģīti manevri ar Ford Focus
Jaunas braukšanas iemaņas
Māca kaskadieris Pauls Svifts

Šobrīd mēs atrodamies asfaltētā laukumā. Netālu no mums izvietota taisnstūra formas konusu čupiņa, kas pēc izmēra ir tikai nedaudz garāka par Ford Focus.

Viens no šī taisnstūra sāniem ir atvērts, bet līdzās tam redzamas neskaitāmas melnas riepu pēdas. “Būtībā rokasbremze ir jāparauj tā, it kā jūs to vēlētos ņemt līdzi mājās,” stāsta Pauls Svifts, liekot paralēlās parkošanās trikam izklausīties pēc vieglas pastaigas.

Esam ieradušies Truxton trasē Hempšīrā, lai piedalītos Paula Svifta kaskadieru braukšanas pieredzes pasākumā, kas tiek organizēts daudzviet Lielbritānijā. Pasākuma mērķis ir apgūt precīzas braukšanas iemaņas, kuras tiek pielietotas kaskadieru manevru izpildē, piemēram, slavenais J-turn, ko filmās ļaundari allaž izmanto, lai aizbēgtu no kārtībsargiem.

Nākamais manevrs ir drifts. Šoreiz tas nebūs klasiskajā izpildījumā, aizmugures piedziņas mašīnai lielā ātrumā traucoties sānslīdē, ko parasti papildina spraiga pakaļdzīšanās. Tā vietā mēģināsim kontrolējamu sānslīdi pavisam nelielā ātrumā ar priekšpiedziņas auto. Lai piešķirtu trikam papildus asumu, es mēģināšanu izkārties pa pasažieru logu, kamēr Pauls sēdēs pie Ford Focus stūres un brauks uz diviem riteņiem (cerams, ka uz tiem diviem, kas atrodas viņa pusē).

Triks, kas mani satrauc visvairāk (un visspēcīgāk varētu iedragāt manu ego), ir šķietami neiespējamais paralēlās parkošanās manevrs. Ja nekad neesat redzējuši kā to dara, tad īsumā paskaidrošu. Tas nozīmē, ka jūs braucat pretī brīvam stāvvietas placītim, kas atrodas starp diviem auto. Tad tiek parauta rokasbremze un auto ieslīd brīvajā vietā, kamēr līdz apkārtējiem auto paliek vien dažu centimetru vai milimetru atstarpe.

Instruktors Grehems Nikolsons izskaidro, kā šis manevrs paveicams: “Palieliniet ātrumu līdz aptuveni 30 km/h un izspiediet sajūgu. Tiklīdz esat konusa tuvumā, tā veiciet slaidu pagriezienu un mērķējiet uz kvadrāta centru. Lai arī ko jūs darāt, turiet kāju nost no bremzēm.” Izklausās vienkārši…

Tuvojoties attiecīgajai vietai, mani pārsteidz, kā šīs konusa formas izmēri šķietami samazinās. Jau esot klāt, strauji parauju rokasbremzi un pārsteidzošā kārtā man šis manevrs gandrīz izdevās – aizķēru tikai vienu vai divus konusus. Dažus mēģinājumus vēlāk triks norit bez aizķeršanās. Tātad galvenais ir ievērot pareizo tehniku un vairākkārtīgi to atkārtot. Neesmu gan pārliecināts, vai kādreiz vēlētos mainīt šos pilonus pret īstiem auto.

J-turn manevra veikšana ir sarežģītāka, nekā izskatās. Marks Džons ir šī manevra instruktors. Viņš atklāj, ka stūres kreisā puse jātur ar labo roku pozīcijā uz pulkstens deviņiem. Tālāk atpakaļgaitā jāuzņem ātrums. Tiklīdz instruktors dod signālu, jāizspiež sajūgs un strauji jāgriež stūre par 180 grādiem pozīcijā uz pulkstens trijiem. Kad tas izdarīts, automašīna skaļas riepu švīkstoņas pavadībā aprauj degungalu uz otru pusi. Brīdī, kad auto ir atgriezies taisnā pozīcijā, tad stūre jāpagriež vēlamajā braukšanas virzienā un jāieslēdz pirmais vai otrais pārnesums, lai bez vilcināšanās aizbēgtu no bandītiem (vai policistiem).  

Stūres iztaisnošana īstajā brīdī, kad galva cenšas labprātīgi atdalīties no pleciem, ir visai sarežģīta, taču vienmērīgi to izdarīt ir vēl grūtāk. Džons iesaka stingri turēt stūri, lai sekmīgāk tiktu galā ar inerci griešanās brīdī. To gan ir vieglāk pateikt, nekā izdarīt, it īpaši, ja jūsu bicepss ir kā Pelītei Minnijai.  

Tik tālu viss kārtībā. Tiku galā ar šķietami neiespējamo paralēlo parkošanos un sekmīgi izpildīju J-turn manevru. Tagad ķeramies klāt priekšpiedziņas auto driftam, kas gan mani nedaudz mulsina. Sānslīdi parasti izprovocē ar tā saukto oversteer (izslīdot aizmugurei nevis priekšai). Saprāts saka, ka tas būtu jāpaveic ar aizmugures piedziņas auto.

Svifts ikdienā izmanto to pašu spēkratu, ko šeit. Lai brauciens uz diviem riteņiem varētu notikt, auto aprīkots ar priekšējo Quaife ierobežotas slīdes diferenciāli. Tomēr galvenais āķis sānslīdes nodrošināšanai ir plastmasas ratiņi zem aizmugures riepām. Sēžos blakus pašam Maestro, lai piedzīvotu šī trika paraugdemonstrējumu. Ar ieslēgtu pirmo pārnesumu viņš tuvojas konusam. Tiklīdz uzņemts pietiekams ātrums, auto aizmugure sāk izslīdēt un pēc strauja manevra ar stūri jau esam pilnvērtīgā sānslīdē.

Svifts stāsta, ka galvenais ir saglabāt vienmērīgu ātrumu, tādejādi izvairoties no akseleratora pedāļa spaidīšanas. Tagad pie stūres sēžos es - jau pirmajā mēģinājumā auto nekontrolēti apgriežas ap savu asi. Mazie plastmasas ritenīši tiešām strādā! Ja vien ar stūri nepaspējat uzķert īsto brīdī, Focus īsi pēc sānslīdes sākuma sāks virpuļot. Nedaudz patrenējoties, man jau izdodas noturēt sānslīdi vairāku apļu garumā. Patiesībā šis ir ļoti jautrs un lielisks veids, kā ierobežotā vietā praktizēt kontrolētu sānslīdi.

Tālāk pamēģināju ar laika kontroli pieveikt konusu trasi, sēžoties pie Focus RS stūres. To nevarēja saukt par labāko brīdi manā autobraucēja karjerā. Tagad pienācis laiks lielajam finālam – izkārties pa Svifta vadītā Focus logu, kamēr braucam uz diviem riteņiem.

“Tiklīdz būsim uz diviem riteņiem, nostājies uz pasažiera kāju balsta. Tad pievelcies, lai izrautos ārā pa logu,” viņš saka. “Kad teikšu “rāpies atpakaļ”, tad īpaši nekavējies, jo mēs atgriezīsimies ar visiem četriem uz zemes.”

Kamēr Svifts tiek galā ar viņam uzticētajiem uzdevumiem, tikmēr es izlienu ārā pa pasažieru logu kā garīgi nestabils tanka komandieris. Patiesībā šī poza pat šķiet dabiskāka nekā sēdēt savā sēdvietā, kamēr auto brauc 45 grādu leņķī.

No šīs dienas aizguvu arī kādu nopietnu atziņu. Ņemot vērā to, ka mūsdienās automašīnas palīdz autovadītājam ar dažādiem elektroniskajiem asistentiem, šis ir lielisks veids, kā iemācīties, ko auto patiesībā var izdarīt un kā to kontrolēt.

Pats galvenais ir izmēģināt jaunas braukšanas tehnikas – tas ir kas tāds, kas man nekad neapniks. 

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Ford Ecosport

What Car? Vērtē Novērtēts ar 3 no 5

Ecosport ir mazs, simpātisks un praktisks krosovers ar vilinošu sākumcenu un plašām aprīkojuma iespējām, to skaitā ir ne tikai jaunākās tiešsaistes tehnoloģijas, bet arī pilnpiedziņa. Tā iegādi noteikti vajadzētu apsvērt tiem, kas domā par, piemēram, Kia Stonic, Nissan Juke, Renault Captur vai Peugeot 2008 iegādi.