Kaskadieris Pauls Svifts māca, kā braukt uz diviem riteņiem
Sarežģīti manevri ar Ford Focus
Jaunas braukšanas iemaņas
Māca kaskadieris Pauls Svifts
Šobrīd mēs atrodamies asfaltētā laukumā. Netālu no mums izvietota taisnstūra formas konusu čupiņa, kas pēc izmēra ir tikai nedaudz garāka par Ford Focus.
Viens no šī taisnstūra
sāniem ir atvērts, bet līdzās tam redzamas neskaitāmas melnas riepu pēdas. “Būtībā
rokasbremze ir jāparauj tā, it kā jūs to vēlētos ņemt līdzi mājās,” stāsta
Pauls Svifts, liekot paralēlās parkošanās trikam izklausīties pēc vieglas
pastaigas.
Esam ieradušies Truxton trasē
Hempšīrā, lai piedalītos Paula Svifta kaskadieru braukšanas pieredzes pasākumā,
kas tiek organizēts daudzviet Lielbritānijā. Pasākuma mērķis ir apgūt precīzas braukšanas
iemaņas, kuras tiek pielietotas kaskadieru manevru izpildē, piemēram, slavenais
J-turn, ko filmās ļaundari allaž izmanto, lai aizbēgtu no kārtībsargiem.
Nākamais manevrs ir drifts. Šoreiz
tas nebūs klasiskajā izpildījumā, aizmugures piedziņas mašīnai lielā ātrumā
traucoties sānslīdē, ko parasti papildina spraiga pakaļdzīšanās. Tā vietā
mēģināsim kontrolējamu sānslīdi pavisam nelielā ātrumā ar priekšpiedziņas auto.
Lai piešķirtu trikam papildus asumu, es mēģināšanu izkārties pa pasažieru logu,
kamēr Pauls sēdēs pie Ford Focus stūres un brauks uz diviem riteņiem (cerams,
ka uz tiem diviem, kas atrodas viņa pusē).
Triks, kas mani satrauc visvairāk
(un visspēcīgāk varētu iedragāt manu ego), ir šķietami neiespējamais paralēlās
parkošanās manevrs. Ja nekad neesat redzējuši kā to dara, tad īsumā
paskaidrošu. Tas nozīmē, ka jūs braucat pretī brīvam stāvvietas placītim, kas
atrodas starp diviem auto. Tad tiek parauta rokasbremze un auto ieslīd brīvajā
vietā, kamēr līdz apkārtējiem auto paliek vien dažu centimetru vai milimetru atstarpe.
Instruktors Grehems Nikolsons izskaidro,
kā šis manevrs paveicams: “Palieliniet ātrumu līdz aptuveni 30 km/h un
izspiediet sajūgu. Tiklīdz esat konusa tuvumā, tā veiciet slaidu pagriezienu un
mērķējiet uz kvadrāta centru. Lai arī ko jūs darāt, turiet kāju nost no
bremzēm.” Izklausās vienkārši…
Tuvojoties attiecīgajai vietai,
mani pārsteidz, kā šīs konusa formas izmēri šķietami samazinās. Jau esot klāt,
strauji parauju rokasbremzi un pārsteidzošā kārtā man šis manevrs gandrīz
izdevās – aizķēru tikai vienu vai divus konusus. Dažus mēģinājumus vēlāk triks
norit bez aizķeršanās. Tātad galvenais ir ievērot pareizo tehniku un vairākkārtīgi
to atkārtot. Neesmu gan pārliecināts, vai kādreiz vēlētos mainīt šos pilonus
pret īstiem auto.
J-turn manevra veikšana ir
sarežģītāka, nekā izskatās. Marks Džons ir šī manevra instruktors. Viņš atklāj,
ka stūres kreisā puse jātur ar labo roku pozīcijā uz pulkstens deviņiem. Tālāk atpakaļgaitā
jāuzņem ātrums. Tiklīdz instruktors dod signālu, jāizspiež sajūgs un strauji
jāgriež stūre par 180 grādiem pozīcijā uz pulkstens trijiem. Kad tas izdarīts,
automašīna skaļas riepu švīkstoņas pavadībā aprauj degungalu uz otru pusi. Brīdī,
kad auto ir atgriezies taisnā pozīcijā, tad stūre jāpagriež vēlamajā braukšanas
virzienā un jāieslēdz pirmais vai otrais pārnesums, lai bez vilcināšanās aizbēgtu
no bandītiem (vai policistiem).
Stūres iztaisnošana īstajā brīdī,
kad galva cenšas labprātīgi atdalīties no pleciem, ir visai sarežģīta, taču vienmērīgi
to izdarīt ir vēl grūtāk. Džons iesaka stingri turēt stūri, lai sekmīgāk tiktu galā ar inerci griešanās brīdī. To gan ir vieglāk pateikt, nekā izdarīt, it īpaši,
ja jūsu bicepss ir kā Pelītei Minnijai.
Tik tālu viss kārtībā. Tiku galā
ar šķietami neiespējamo paralēlo parkošanos un sekmīgi izpildīju J-turn
manevru. Tagad ķeramies klāt priekšpiedziņas auto driftam, kas gan mani nedaudz
mulsina. Sānslīdi parasti izprovocē ar tā saukto oversteer (izslīdot aizmugurei
nevis priekšai). Saprāts saka, ka tas būtu jāpaveic ar aizmugures piedziņas
auto.
Svifts ikdienā izmanto to pašu
spēkratu, ko šeit. Lai brauciens uz diviem riteņiem varētu notikt, auto aprīkots
ar priekšējo Quaife ierobežotas slīdes diferenciāli. Tomēr galvenais āķis
sānslīdes nodrošināšanai ir plastmasas ratiņi zem aizmugures riepām. Sēžos
blakus pašam Maestro, lai piedzīvotu šī trika paraugdemonstrējumu. Ar ieslēgtu pirmo
pārnesumu viņš tuvojas konusam. Tiklīdz uzņemts pietiekams ātrums, auto
aizmugure sāk izslīdēt un pēc strauja manevra ar stūri jau esam pilnvērtīgā
sānslīdē.
Svifts stāsta, ka galvenais ir
saglabāt vienmērīgu ātrumu, tādejādi izvairoties no akseleratora pedāļa
spaidīšanas. Tagad pie stūres sēžos es - jau pirmajā mēģinājumā auto
nekontrolēti apgriežas ap savu asi. Mazie plastmasas ritenīši tiešām strādā! Ja
vien ar stūri nepaspējat uzķert īsto brīdī, Focus īsi pēc sānslīdes sākuma sāks
virpuļot. Nedaudz patrenējoties, man jau izdodas noturēt sānslīdi vairāku apļu
garumā. Patiesībā šis ir ļoti jautrs un lielisks veids, kā ierobežotā vietā praktizēt
kontrolētu sānslīdi.
Tālāk pamēģināju ar laika
kontroli pieveikt konusu trasi, sēžoties pie Focus RS stūres. To nevarēja saukt
par labāko brīdi manā autobraucēja karjerā. Tagad pienācis laiks lielajam
finālam – izkārties pa Svifta vadītā Focus logu, kamēr braucam uz diviem
riteņiem.
“Tiklīdz būsim uz diviem
riteņiem, nostājies uz pasažiera kāju balsta. Tad pievelcies, lai izrautos ārā
pa logu,” viņš saka. “Kad teikšu “rāpies atpakaļ”, tad īpaši nekavējies, jo mēs
atgriezīsimies ar visiem četriem uz zemes.”
Kamēr Svifts tiek galā ar viņam
uzticētajiem uzdevumiem, tikmēr es izlienu ārā pa pasažieru logu kā garīgi
nestabils tanka komandieris. Patiesībā šī poza pat šķiet dabiskāka nekā sēdēt
savā sēdvietā, kamēr auto brauc 45 grādu leņķī.
No šīs dienas aizguvu arī kādu
nopietnu atziņu. Ņemot vērā to, ka mūsdienās automašīnas palīdz autovadītājam
ar dažādiem elektroniskajiem asistentiem, šis ir lielisks veids, kā iemācīties,
ko auto patiesībā var izdarīt un kā to kontrolēt.
Pats galvenais ir izmēģināt jaunas braukšanas tehnikas – tas ir kas tāds, kas man nekad neapniks.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...