Ziņas

Kā rodas automašīnu modeļu nosaukumi?

Automašīnu nosaukumu noslēpumi
Abreviatūras un atšifrējumi
Whatcar.lv speciālreportāža

Autoražotājiem ir veseli departamenti, kas nodarbojas ar pareizā nosaukuma izvēli tā izgatavotajām automašīnām. Tas nav viss – šiem cilvēkiem ir jāatrod tik pareizs nosaukums, lai tas skanētu pareizi un bez zemtekstiem jebkurā tirgū. Vai arī tas jānomaina atbilstoši tirgus specifikai, protams, ar noteikumu, ka šis tirgus ir pietiekami liels un vajadzīgs, lai attaisnotu ar nosaukuma maiņu saistītās izmaksas. Taču kļūdīties nosaukuma izvēlē var izrādīties krietni dārgāk, pārvēršot visādi citādi konkurētspējīgu auto par dārgu izgāšanos.

Nosaukumam ir sava loma arī automašīnas imidža veidošanā. Piemēram, jaunākās paaudzes Golf diez vai varētu baudīt tikpat labus pārdošanas rezultātus, kā tā priekšteči, ja mārketinga departaments nolemtu to nosaukt kādā jaunā vārdā.  vai arī, ja nākamās paaudzes BMW 3. sēriju kāds izdomātu nosaukt par Charlotte.  

Piedāvājam apskatu par to, kā radušies dažu populāru – un varbūt ne tik populāru, bet zīmīgu automašīnu modeļu nosaukumi.

Alfa Romeo MiTo

Šis ir pavisam vienkārši. Alfa Romeo šādu nosaukumu izvēlējās divu iemeslu dēļ. Pirmkārt tas signalizē, ka šis hečbeks ir izdomāts Milānā, bet ražots Turīnā, ko Itālijā pazīst kā Torino. Un otrkārt  – vārds „mito” itāļu valodā nozīmē „mīts”.  Alfa Romeo bija lieli plāni attiecībā uz šo modeli, kas tika pozicionēts kā lētāka Mini alternatīva.

Audi TT

Audi nosauca TT par TT, pateicoties Tourist Trophy motociklu sacensībām, kas ik gadu notiek Menas salā. Interesanti gan, ka Audi nekad nav nākuši klajā ar motociklu, kur nu vēl piedalījušies ar to minētajās sacensībās. Te gan ir vērts atzīmēt, ka DKW, viena no kompānijām, kas apvienojās, lai izveidotu Audi, ražoja sacīkšu motociklus pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados. Turklāt 1938.gadā DKW tika uz goda pjedestāla, uzvarot Tourist Trophy sacensībās.  Galu galā abreviatūra TT vispirms nonāca uz mopēda, tad motocikla un visubeidzot 1995. gadā klajā tika laists Audi TT konceptauto.

Chevrolet Camaro

Kad 1976. gadā Chevrolet laida klajā Camaro, vairākumam amerikāņu autoražotāja modeļu nosaukums sākās ar burtu C.  Ražotāja gaiteņos par Project Panther dēvētajam  modelim tika piedāvāti vairāki nosaukumi, daži bija reāli vārdi, daži bija kaut kādi izdomāti burtu salikumi. Camaro bija viens no tiem. lai arī tas izklausās spānisks, tas nenozīmē neko nevienā no zināmajām valodām. Tāpēc Chevrolet pārstāvji tolaik autožurnālistiem jokoja, ka  Camaro patiesībā ir mazs, negants zvēriņš, kas ēd Mustangus.

Citroën 2CV

Citroën pozicionēja 2CV kā budžeta klases auto, kura labākā īpašība ir, ka tas ir lēts. Tāpēc tērēt naudu trāpīga nosaukuma izveidei nebija franču autoražotāja prioritāte. To nosauca par 2CV tāpēc, ka zem motora pārsega tam bija 375 kubikcentimetru motors, kura nodokļiem apliekamā jauda to laiku Francijā bija divi zirgspēki  (franču valodā chevaux-vapeurs, tātad - CV). Lai gan tā pēctečiem bija jau jaudīgāks motors ar 3 šādiem zirgspēkiem, to tā arī nenosauca par 3CV.

Citroën DS

No pirmā acu uzmetiena DS ir divi nejauši izvēlēti burti. Jā, tie nav iniciāļi, bet nav tā, ka tie nenozīmē neko, Franču valodā DS izrunā kā déesse, kas burtiski tulkojot, nozīmē „dieviete”. Trāpīgs nosaukums modelim, kas tika prezentēts kā dieviete uz riteņiem. Modeļa bāzes versiju sauca par ID, jo tas savukārt skanēja kā idée, kas franču valodā nozīmē „ideja”.

Dodge Challenger/Charger/Durango SRT

Dodge izmanto abreviatūru SRT saviem jaudīgākajiem modeļiem. Tāpēc tas rotā gan Charger, gan Challenger, gan arī Durango, kam zem motora pārsega ir Hellcat V8 spēkstacija. SRT atšifrējums ir Street and Racing Technology. Lai gan Hellcat emblēma atgādina no pekles nākušu kaķi, Dodge šo vārdu aizņēmās no Grumman F6F Hellcat iznīcinātājiem, kādus amerikāņu armija izmantoja Otrā pasaules kara laikā.

Ferrari GTC4Lusso

Lai atšifrētu šo nosaukumu, tas vispirms jāsadala trīs daļās. GTC ir cieņas apliecinājums klasiskajiem Ferrari, tādiem kā 330 GTC, kas debitēja 1966. gada Ženēvas auto izstādē. Cipars 4 nozīmē, ka tas ir pilnpiedziņas auto, bet Lusso itāļu valodā nozīmē greznība, luksuss. Ja tu redzi šo auto uz ielas un aiz nosaukuma tam ir burts T, tas nozīmē, ka zem motora pārsega tam ir mazāk jaudīgais biturbo V8 motors, nevis varenais V12.

Fiat 500

Tas Fiat 500, kas ir pārdošanā šobrīd, savu nosaukumu ieguvis, pateicoties 1957. gadā klajā laistajam aizmugures piedziņas modelim. Tas bija lēts, mikroskopisks auto, kas primāri bija domāts tiem, kas vēlējās no mopēda vai skutera pārkāpt uz transportlīdzekli ar četriem riteņiem. Pašam pirmajam modelim bija 479 kubikcentimetru motors, ko Fiat noapaļoja uz 500. No tā arī radies šis nosaukums.

Lamborghini vērši

Ja neskaita logotipu, kurā redzams nikns vērsis, Lamborghini ilgus gadus arī savus ražojumus dēvē slavenu vēršu vārdos. Aventador bija vērsis, kas 1993. gadā ieguva balvu par drosmi. Arī Huracan, kas spāņu un krievu valodās skan kā „viesuļvētra”, patiesībā ir vērsis, kas slavas zenītā nokļuva 1879. gadā. Urus vēršu cīņu arēnā nav redzēts – un tas ir tāpēc, ka šis nosaukums ir tāds pats kā vēršū šķirnei, kas izmira jau 17. gadsimtā.

Mazda MX-5 Miata

MX-5ir populārā Mazda rodstera starptautiskais nosaukums, kas tulkojumā no mārketinga valodas nozīmē Mazda Experimenta, Savukārt Miata, kā to pazīst Amerikā, ir atvasināts no vācu valodas vārda, kas nozīmē „godalga”.

Mercedes-Benz E-Klase

Vairāki Mercedes-Benz modeļi paspēja nosaukumā iegūt burtu E vēl pirms oficiāli klajā tika laista E-Klase. Sākotnēji tas nozīmēja degvielas inžektoru sistēmu, ko vācu valodā sauc par einspritzung. Piemēram, 280E 2,8 litru motoram bija šāda sistēma.

Par pirmo E-Klasi kļuva W124, kad 1994.gadā Mercedes-Benz izlēma automašīnu nosaukumus saistīt ar virsbūves formu, nevis motora īpatnībām. Burts E ļoti parocīgi ierindojās hierarhijā starp C un S, kas apzīmēja attiecīgi izmēros mazāko un lētāko C-Klasi, kā arī grezno S-Klases luksusa auto.

Mercedes-Benz G-Klase

1979. gadā Mercedes-Benz sauca G-Klasi par Geländewagen, kas vācu valodā nozīmē -bezceļnieks.  No turienes arī nāk šad tad presē lietotais termins G-Wagen . Tikai 1994. gadā Geländewagen kļuva par G-Klasi, ko daļa mūsu reģiona iedzīvotāju dēvē arī par „geļiku”.

Nissan Qashqai

Reti kuram ir noslēpums, ka Qashqai ir krosovers, ko ražo Nissan. Taču antropoloģijas grāmatās rakstīts, ka kaškaji ir migrējoša tauta, ka s dzīvo Zagrosas kalnos Irānā. Kādā veidā šis nosaukums nokļuva uz viena no populārākajiem kompaktajiem krosoveriem, joprojām ir noslēpums. iespējamā atbilde: „Tas izklausījās foršs”. Amerikā gan tā nedomā, tur Qashqai sauc par Rogue Sport (attēlā).

Renault Twingo

Renault sāka pamazām atvadīties no ciparu kombinācijām modeļu nosaukumos 1990.gadā, kad klajā tika laists pirmais Clio. Šis solis franču autoražotāja vēsturē iezīmēja jaunas ēras sākumu, jo driz vien, 1993. gadā klajā tika laists Twingo. Tas atšifrējumā nozīmē veselus trīs deju stilus – tvistu, svingu un tango. Domādams neizdomāsi.

Tesla slepenā krustvārdu mīkla

Tesla pirmo auto sauca vienkārši par Roadster. Vēlāk Kalifornijā bāzētais uzņēmums izdomāja jaunu vārdu došanas sistēmu, 2012. gadā laižot klajā Model S, kam sekoja Model X un tika izziņoti plāni par vēl vienu Tesla produktu – Model Y. Sākotnēji gan Tesla gribēja savu pirmo auto saukt par Model E, bet Ford piedraudēja ar tiesu darbiem, jo viņi ir piereģistrējuši  šī nosaukuma izmantošanas tiesības uz sava vārda. Aizvieto 3 ar E un pārkārto burtus Tesla modeļu katalogā – un „krustvārdu mīkla” būs atminēta.

Toyota RAV4

Toyota radīja pirmo RAV4 vēl krietnu laiku pirms krosoverus sāka saukt par SUV (Sports Utility Vehicle) tāpēc viņiem nācās izdomāt kaut ko savu. RAV4 tobrīd tika atšifrēts kā Recreational Active Vehicle ar 4 riteņu piedziņu. Nosaukums ir saglabājies līdz pat mūsdienām, neraugoties uz faktu, ka vispārdotākais ilgus gadus bija RAV4 ar priekšpiedziņu.


Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Citroen C5 Aircross

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Citroen C5 Aircross ir labs gaitas komforts, lieliska trokšņu izolācija, pieņemama cena un adekvātas lietošanas izmaksas. Konkurentu tam netrūkst, taču no PSA grupas produkcijas tieši šis auto šķiet intriģējošākais priekšlikums.