Asiņainais mēnesis uz Latvijas ceļiem: autovadītāju tipi, kas var būt satiksmē bīstami
Pētījums atklāj septiņus autovadītāju tipus
Daži - potenciāli bīstami satiksmei
Kurš autovadītāja tips esi tu?

Sociālpsihologi no Londonas Ekonomikas un politikas zinātņu
skolas (LSE) norāda, ka gan brīvdienās, gan ceļā uz darbu pavadītais laiks var
radīt stresu un vilšanos.
LSE un riepu ražotāja Goodyear kopīgi organizētā pētījumā par ceļu satiksmes drošības sociālo psiholoģiju ir konstatēti dažādi autovadītāju reakcijas veidi, mijiedarbojoties ar citiem autovadītājiem uz ceļa. To pamatā ir viņu attieksme pret savām izjūtām, kā arī neskaidrība par citu ceļa satiksmes dalībnieku rīcību.
Ar fokusa grupu palīdzību un padziļinātās intervijās ar Eiropas autovadītājiem pētnieki konstatēja septiņus personības tipus.
Skolotājs: vēlas panākt, lai citi autovadītāji zinātu, ko ir izdarījuši nepareizi, un sagaida, ka viņa darbs, kas ieguldīts citu apmācībā, tiks atzinīgi novērtēts.
Viszinis: domā, ka ap viņu ir nekompetenti muļķi un pazemojoši kliedz uz citiem autovadītājiem, tomēr neatstājot drošo patvērumu savā automašīnā.
Konkurents: vēlas apsteigt visus citus autovadītājus un ir aizkaitināts, ja kāds tam traucē. Palielinās braukšanas ātrumu, ja kāds vēlēsies viņu apdzīt, vai samazinās attālumu līdz priekšā braucošajai mašīnai, lai neviens tur nevarētu iespraukties.
Sodītājs: vēlas sodīt citus autovadītājus par jebkuru konstatēto nepareizo rīcību. Var pat izkāpt no automašīnas, tieši vēršoties pret citiem autovadītājiem.
Filozofs: viegli pieņem nepareizu rīcību un mēģina to racionāli izskaidrot. Izdodas kontrolēt savas izjūtas automašīnā.
Izvairīgais: pret citu autovadītāju nepareizo rīcību attiecas bezpersoniski, neuztver viņus kā apdraudējumu.
Bēglis: klausās mūziku vai runā pa tālruni, lai izolētu sevi. Bēgļi novirza uzmanību, koncentrējoties uz izvēlētām sociālajām attiecībām, lai nebūtu jāpievēršas citiem autovadītājiem uz ceļa. Šī stratēģija arī ļauj izvairīties no vilšanās.
Šīs autovadītāju personības atklājas dažādās situācijās, kad uz ceļa notiek autovadītāju savstarpēja mijiedarbība.
“Lielāko daļu laika mēs varam apmierināti sēdēt savu
automašīnu ērtajos salonos, tomēr mijiedarbība ar citiem autovadītājiem ir
neizbēgama un var notikt jebkurā vietā. Tādējādi ceļš kļūst par izaicinošu un nenoteiktu sociālo vidi. Mēs
raizējamies par to, kā brauc citi, bet šis pētījums liek domāt, ka viņu rīcība
ir atkarīga arī no mūsu rīcības,” skaidro sociālpsihologs
Dr. Kriss Tenants.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...