Ziņas

26 zīmīgākie modeļi apvidus auto vēsturē

Apvidus auto un krosoveru vēsture
Nozīmīgākie modeļi daudzu gadu desmitu laikā
Kā radās mūsdienu SUV?

SUV, jeb krosoveru un apvidus auto segments joprojām ir pati aktuālākā tēma auto ražotāju un auto pircēju komunikācijā, tāpēc ik gadu tirgus debiju piedzīvo arvien jauni modeļi, kam tiek pievērsta neviltota interese. Taču - kā radās mūsdienu SUV? Šajā fotoreportāžā - mūsuprāt zīmīgākie auto, kas uz visiem laikiem iecementējuši savu vietu apvidus auto un krosoveru vēsturē.

Lohner-Porsche (1900)

Šis ir pats pirmais pilnpiedziņas auto pasaulē, ko tālā senatnē radīja Ferdinands Porše. Papildus sešcilindru motoram ar gaisa dzesēšanas sistēmu, kas padarīja Porsche markas auto slavenus visā pasaulē, šim Lohner-Porsche bija arī četri elektromotori - pa vienam katram ritenim. Tas tika radīts vēl krietni pirms tika izdomāts termins SUV (Sports Utility Vehicle), taču to var droši uzskatīt par visu pilnpiedziņas auto vectētiņu ar savai ērai revolucionāru tehnoloģiju.

Spyker 60 HP (1903)

Holandiešu kompānija Spyker šo spēkratu radīja autosportam, kas savā ziņā izskaidro masīva 8,7 litru tilpuma vienrindas sešcilindru motora izmantošanu. 1903. gadā tas tika pieteikts autosacīkstēm Parīze-Madride, taču uz starta līnijas tā arī nenonāca, jo Spyker nespēja to uzbūvēt noteiktajā termiņā. Šo tradīciju - termiņu neievērošanu - Spyker cītīgi ievēroja visā savā pastāvēšanas laikā, piedzīvojot vairākus bankrotus. Savukārt 60 HP šobrīd cēli stāv muzejā Holandē un vienmēr tiks pieminēts kā pirmais pilnpiedziņas auto ar sešcilindru motoru.

Ford Model T Speedster (1915)

20. gadsimta sākumā pilnpiedziņas auto bija liels retums un tie daži, kas nonāca tirgū, bija ārkārtīgi dārgi. Tāpēc amerikāņu inženieris Džese Livinguds radīja plašākām masām pieejamu pilnpiedziņas konstrukciju, ko kā papildus aprīkojumu varēja iegādāties ikviens Ford Model T - tobrīd Amerikā populārākā auto īpašnieks. Tiesa gan, to nevarēja nopirkt no Ford bet gan no paša Livinguda, jo viņš atteicās pārdot šo patentu amerikāņu autobūves gigantam, tā vietā pieprasot tiesības to pārdot Ford dīleru tīklā. Ford tā arī nekad neuzbūvēja Model T pilnpiedziņas versiju un Livinguds turpināja ražot šo sistēmu kā papildaprīkojumu.

Chevrolet Carryall Suburban (1935)

Chevrolet Carryall Suburban no citiem universāļa tipa auto atšķīrās ar to, ka virsbūve bija no metāla, nevis koka. Tas tika veidots uz Chevrolet kravas auto platformas (šo pieeju ražotājs izmanto vēl šobaltdien, 12 paaudzes vēlāk), izmantojot tos pašus tehniskos risinājumus. Kā zināms, mūsdienu Chevrolet Suburban ir tas pats Silverado pikaps, tikai pielāgots pasažieru pārvadāšanai. Tas ir starp populārākajiem auto Amerikā, ko izvēlas ļoti plaša auditorija - to vidū gan kovboji, gan meksikāņu narkokarteļu pārstāvji, gan ASV slepeno dienestu autoparku menedžeri.

GAZ 61-73 (1940)

Pirmie Krievijā ražotie auto bieži vien tika veidoti, izmantojot jau izgudrotus dizaina un tehniskos risinājumus - un GAZ-M1 nebija izņēmums. Tā iedvesmas avots bija Ford V8-40 ar krievu inženieru uzlabojumiem - stiprāku rāmi un četrcilindru motoru. Vēlāk GAZ jau gāja savu ceļu, uzbūvējot prototipu ar pilnpiedziņu un sešcilindru motoru, turklāt - vēl lielāku klīrensu. Tika radīts arī 61-40 ar atvērtā tipa virsbūvi, lai varētu doties iekarot Sibīrijas nepieradinātos plašumus - līdz savas korekcijas ieviesa ziema, radot reālu apsaldēšanās risku. GAZ to atrisināja, radot jaunu prototipu ar slēgto kabīni. Neliels skaits GAZ 61-73 nonāca Sarkanās Armijas rīcībā.

Willys MB (1941)

Gatavojoties Otrajam pasaules karam, ASV armija steidzināja autoražotājus uzbūvēt vieglu, manevrētspējīgu visurgājēju. Savus priekšlikumus iesniedza Ford, Bantam un Willys-Overland. Un uzvarētājs bija… Willys-Overland, galvenokārt pateicoties savam veiksmīgajam Go Devil četrcilindru motoram. Willys MB drīz vien kļuva par ierastu skatu kaujas laukos un pēc kara daudzi no tiem nonāca privātu īpašnieku rokās. Zīmīgi, ka par vienu no Willys īpašniekiem kļuva kāds brits vārdā Moriss Vilkss, kas strādāja par dizaineri kompānijā Rover. Tieši Willys iedvesmoja viņu sākt darbu pie Land Rover apvidus auto.

Jeep CJ-2A (1945)

Redzot, ka Otrais pasaules karš tuvojas beigām, Willys bija jāizdara nopietns lēmums. Viena iespēja bija pārtraukt būvēt armijas auto un atgriezties pie vieglo auto būves. Otra iespēja – pārveidot armijai ražoto “visurgājēju” ierindas pircēju vajadzībām, turpinot gūt peļņu no jau pārbaudītā dizaina un tehniskajiem risinājumiem. Kompānijas bosi izvēlējās otro opciju, laižot klajā CJ-2A, kas kļuva par leģendārā Jeep Wrangler ciltstēvu.

Willys Jeep Station Wagon (1946)

To, ka tā dēvētajiem “džipiem” ir milzu potenciāls auto tirgū, Willys konstatēja jau krietni pirms Otrais pasaules karš bija beidzies. Pircējiem bija neviltota interese par automašīnām, kam piemita militārās tehnikas cienīgas spējas braukt bezceļa apstākļos, taču vienlaikus – arī iespēja sasēdināt šādā auto visu ģimeni. Willys Jeep Station Wagon bija tieši tas, kas vajadzīgs, kļūstot par pamatlicēju tam SUV konceptam, kādu pazīstam vēl šodien. 1963. gadā šī ideja tika attīstīta vēl tālāk, uz šī modeļa bāzes radot pirmo Jeep Wagoneer.

Land Rover (1948)

Izturīgs, spējīgs un par pieņemamu cenu – tāds bija pats pirmais Land Rover, ko radīja iepriekšminētais kompānijas Rover dizaineris Moriss Vilkss pēc tam kad viņam radās nepieciešamība aizvietot armijas džipu, ar kuru viņš pārvietojās savā lauku saimniecībā. Tolaik jaunos amerikāņu Jeep modeļus Lielbritānijā nebija iespējams nopirkt, bet lietotie bieži vien bija sliktā stāvoklī, tāpēc viņa ieteikums bija – uzbūvēt kaut ko ļoti līdzīgu. Sākotnēji par Land Rover mērķauditoriju tika uzskatīti zemnieki un Rover bosi domāja, ka šī modeļa dzīvotspēja beigsies līdz ar vieglo auto tirgus atjaunošanos pēc Otrā pasaules kara. Tomēr tagad mēs skaidri zinām, cik maldīgs bija šāds priekšstats.

Porsche 597 (1953)

Krietni pirms Cayenne klajā laišanas, Porsche pirmais mēģinājums radīt apvidus auto tika iedvesmots ar pasūtījumu no Vācijas armijas. Bundesvērs pieprasīja nelielu, vieglu bezceļnieku, tieši tādu, kāds jau bija amerikāņu militāristiem. Porsche priekšlikums – šis pilnpiedziņas auto ar aizmugurē novietotu četrcilindru dzinēju. Diemžēl vācu militāristiem tas nederēja, jo tas izrādījās pārāk dārgs, turklāt Porsche nespēja saražot tik daudz, cik armijai bija nepieciešams. Tā vietā valdības pasūtījums vainagojās ar DKV Munga un tika izgatavoti nedaudz vairāk kā 70 šī modeļa eksemplāri.

International-Harvester Scout (1961)

Ražotājs, kas bija pazīstams ar saviem pikapiem un lauksaimniecības tehniku, International-Harvester kļuva par pirmo īsteno Jeep konkurentu, laižot klajā savu versiju – Scout. Tā pirmais modelis bija iecerēts, lai fermās aizvietotu zirgus, taču vēlākas Scout versijas bija lietojamas arī kā ierindas auto ikdienas vajadzībām. Scout patiesībā aizsāka pilnībā jaunu segmentu, kļūstot par iedvesmu tādiem leģendāriem auto kā Ford Bronco un Chevrolet Blazer, kas kļuva par neatņemamu amerikāņu kultūras sastāvdaļu. Diemžēl International-Harvester pārstāja Scout ražošanu 1980. gadā, nonākot finansiālās grūtībās.

Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer (1963)

Jeep Wagoneer (un vēlāk arī Grand Wagoneer) nesa ASV autobūves vārdu tālāk pasaulē – līdz pat Irānai, kur šie modeļi pēc licences tika ražoti ilgus gadus. Šie modeļi ar katru gadu kļuva arvien elegantāki, iegūstot dažādas jaunas komforta un vizuālā noformējuma opcijas, tai skaitā koka paneļus durvīs. To ražošana turpinājās līdz pat 1991. gadam, kad šos modeļus aizvietoja pats pirmais Jeep Grand Cherokee.

Land Rover Range Rover (1970)

Kamēr pats pirmais Land Rover savu dzīvi sāka kā darba zirgs, Range Rover jau bija vairāk orientēts uz izklaidi un atpūtu, tēmējot uz turīgākiem pircējiem, kam patīk pikniki, makšķerēšana un medības. Tas bija dārgāks, bet arī daudz komfortablāks, turklāt ar jaudīgākiem motoriem. Pastāvīgā pilnpiedziņa, kas tolaik bija liels jaunums, padarīja dzīvi ar to daudz vienkāršāku, nekā ar lētāko, lauku darbiem domāto radinieku. Kad 1987. gadā tika uzsākta tā pārdošana ASV, tas ātri vien kļuva par pieprasītu spēļmantiņu turīgākiem auto pircējiem.

Monteverdi Safari (1976)

Laikam jau tieši Range Rover panākumi iedvesmoja šveiciešu ateljē Monteverdi radīt apvidus auto ar biznesa klases komforta līmeni salonā. Safari bija pievilcīgs, sava laikmeta prasībām pilnībā atbilstošs dizains, kā ari ietilpīgs salons ar attiecīgas kvalitātes apdari. Taču tā bija tikai āriene, auto konstrukcijā daudzi elementi bija no International-Harvester Scout. Safari kļuva par Monteverdi visu laiku veiksmīgāko modeli, taču vēsturnieki vēl strīdas par to, cik šādi modeļi tika izgatavoti. 

Lada Niva (1977)

Pirmais padomju ēras apvidnieks plašām tautas masām, galvenokārt kolhozniekiem, kam bija jāīsteno piecgades plāns, braukājot pa traktoru izdangātajiem ceļiem. Lai arī dizains pilnībā tika veidots Padomju Savienībā, agrīnajiem eksemplāriem bija motori no Fiat 124. Starp citu, Lada Niva tiek ražots vēl šobaltdien un Krievijā šim auto jau ir kulta statuss, par spīti leģendārajām uzticamības problēmām, kas vajājušas lielāko daļu padomju auto.

Volkswagen Iltis (1978)

Volkswagen Iltis 4x4 pie apvāršņa parādījās ikreiz, kad kaut kur pasaulē izcēlās kāds konflikts, taču tā liktenis ieguva negaidītu pavērsienu kad sniegotajā Somijā ar to izvizinājās Audi inženieris Jergs Bensingers, secinot, ka Iltis var būt ātrāks par sporta auto. Bensingers nopietni pievērsās Iltis pilnpiedziņas sistēmas analīzei, nonākot pie secinājumiem, kuru rezultātā tapa pirmais Audi Quattro. Starp citu, 1980. gadā Iltis uzvarēja ralijā Parīze-Dakāra.

AMC Eagle (1979)

Amerikāņu autoražotāja AMC radītais Eagle bija pirmais mēģinājums radīt automašīnu, kurai piemita gan bezceļu braukšanas spējas, gan vieglā auto izskats un vadāmības īpašības. Tādā veidā AMC centās izmantot Jeep ieņemto tirgus nišu, lai radītu jaunu produktu, kas iespējams, varētu glābt AMC no bēdīgās finanšu situācijas. Eagle tika veidots uz AMC Concord bāzes un tika piedāvāts kā sedans ar divām vai četrām durvīm, gan arī kā kupeja, kā hečbeks un kā ar universālis. Pēdējais variants izrādījās pats ienesīgākais. Diemžēl Eagle mūžs beidzās 1987. gadā, kad tā ražotāju nopirka Chrysler. Tomēr Eagle ideja pierādījusi savu nemirstību – to pierāda daudzie mūsdienu krosoveri. 

Land Rover 90/110/Defender (1983)

Patiešām leģendārs modelis, kura priekštecis bija pats pirmais Land Rover. Nosaukums Defender parādījās 1990. gadā turpinot ikoniskā bezceļnieka mūžu, kas ar niecīgām izmaiņām ilga līdz pat 2016. gada 29. janvārim, kad tika izgatavots pats pēdējais auto ar šo nosaukumu.

Jeep Cherokee XJ (1984)

Šis ir vēl viens auto, kura eksistencei jāpateicas par mūsdienu SUV popularitāti. Tas bija relatīvi kompakts, praktisks, turklāt bezceļa apvidū spēja pārvietoties tikpat izveicīgi, kā kalnu kaza. Tas arī kļuva par pirmo Jeep, kam netika pielietota tradicionālā konstrukcija (virsbūve uz rāmja), bet gan monolīts risinājums kā vieglajiem auto. Tā vienkāršais dizains iekaroja plašu popularitāti, tāpēc Cherokee tika ražots līdz pat 2001.gadam (ASV) un 2014. gadam (Ķīnā).

Lamborghini LM002 (1986)

Lamborghini LM002 tika izveidots, par pamatu ņemot Cheetah, amerikāņu armijai 1977. gadā radītu prototipu ar Chrysler V8 motoru. Tomēr militāristi prototipu ar aizmugurē novietoto, smago motoru izbrāķēja, it īpaši testos, kur auto bija jāpārvar stāvas uzkalnes. Tāpēc sērijveida Lamborghini LM002 bija priekšā novietots motors, turklāt jau V12 agregāts no Countach. Tā dzima pasaulē pirmais super-SUV. Tika izgatavoti vien 300 šī modeļa eksemplāri.

Ford Explorer (1991)

Laižot klajā Explorer, Ford mēģināja pārvilināt Jeep Cherokee pircējus. Agresīvais mārketings visticamāk bija viens no iemesliem, kas aizsāka SUV pirkšanas trakumu Savienotajās Valstīs. Salīdzinot ar mūsdienām, benzīns tolaik nemaksāja neko, tāpēc pircēji ar lielāko prieku upurēja degvielas ekonomiju paaugstinātas sēdpozīcijas, pilnpiedziņas un lielākas ietilpības vārdā. Universāļu tirgus ar to bija beidzies, bet Ford laida klajā arī vēl lielākus apvidniekus - Expedition, Excursion, turklāt šim modes vilnim piebiedrojās arī citi amerikāņu autoražotāji. 

Hummer H1 (1992)

Ikdienas pircēju tieksme pēc arvien lielākiem ikdienas apvidniekiem, ar ko stūrēt uz lielveikalu pēc produktiem, lika Hummer strauji pārveidot savu tuksneša visurgājēju par koplietošanas ceļiem legālu transportlīdzekli. Lai arī tas tik un tā daudz labāk izskatījās blakus amerikāņu tankiem Tuvajos Austrumos, ekstrēmais Hummer H1 ar vairāk kā 7 litru tilpuma motoru kļuva par arvien biežāku parādību veikalu stāvvietās. General Motors šo ideju attīstīja vēl tālāk ar “kompaktākiem” H2 un H3, taču tas viss beidzās ar bankrota pieteikumu 2009. gadā.

BMW X5 E53 (1999)

Pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu beigās ideja par BMW emblēmu uz apvidus auto šķita kaut kas tikpat neadekvāts, kā, piemēram, ja Land Rover būtu paziņojuši par plāniem radīt BMW Z3 rodstera konkurentu.  Tomēr BMW par laimi, Land Rover toreiz piederēja bavāriešu autoražotājam, tāpēc tas nevilcinājās izmantot pārbaudītās pilnpiedziņas sistēmas un tehnoloģijas, kā arī plaši izslavētā 5. sērijas sedana (E39) dizainu, detaļas un komforta elementus, lai radītu savu pirmo X5. Rezultāts bija negaidīti labs – apvidus auto ar nevainojamu, BMW zīmola cienīgu vadāmību, kas bija kaut kas neredzēts šajā segmentā. Turklāt tas spēja pārvietoties arī mērenos bezceļa apstākļos – un vairumam klientu neko vairāk arī nevajadzēja.

Nissan Qashqai (2006)

Nissan kļuva par pirmo autoražotāju, kas apvidus auto konceptu izgudroja no jauna. Pircējiem bija skaidrs, ko viņi grib – paaugstinātu sēdpozīciju, lielāku klīrensu, universāļa praktiskumu un apvidus auto imidžu, taču viņiem nebija īpaši svarīgas šī auto bezceļa braukšanas spējas, turklāt viņiem nebija naudas, lai maksātu par dārgām rezerves daļām un jaudīgo motoru degvielas apetīti. Nissan to saprata pirmie, nākot klajā ar plašām pircēju masām pieejamo Qashqai, kas kļuva par revolūciju tā dēvēto krosoveru segmentā, it īpaši Eiropā.

BMW Concept X6 (2007)

2007. gadā daudzi vaibstījās, redzot X6 “SUV kupejas” konceptu, taču bavāriešu autoražotājs izlēma riskēt, jo faktiski tas bija X5, tikai ar atšķirīgu virsbūvi – un dārgāks. Risks atmaksājās ar uzviju, padarot X6 par vienu no pirktākajiem BMW modeļiem un radot vēl vienu nišu strauji augošajā SUV segmentā.

Bentley Bentayga (2015)

BMW aizsāktā ideja par SUV ar prestižu zīmolu lika sarosīties arī citiem ražotājiem, radot arvien jaudīgākus un dārgākus apvidus auto. Bentley to noveda līdz jaunam, ekstrēmam līmenim, pārtrumpojot Porsche Cayenne Turbo ar savu Bentayga, kas nāca klajā 2015. gadā ar 600 ZS V12 motoru, piedāvājot nebeidzamas personalizācijas un komforta opcijas tiem pircējiem, kas ir gatavi par to maksāt. Britu zīmolam tas kļuvis par īstu zelta bedri, piemēram pērn ASV gandrīz 40% no visiem pārdotajiem Bentley bija tieši Bentayga


Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota bZ4X

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

bZ4X ir lielisks universālis – īpaši, ja izvēlaties ar priekšējo riteņu piedziņu un vidējā līmeņa aprīkojumu. Tam ir laba vadāmība, ietilpīgs salons un tas pieejams par saprātīgu cenu, turklāt jūs saņemsiet 10 gadu garantiju akumulatoram, ja nogādāsiet savu automobili pie Toyota dīlera uz ikgadējo EV veselības pārbaudi.