Testa brauciens

CUPRA Formentor pirmais testa brauciens

Spāņu krosovers piedzīvojis modernizāciju
Būtiski uzlabojumi digitālajā jomā
Līdz 333 ZS jauda

AutorsNormunds Avotiņš Eksperts

KAS TAS IR? 

Vai gan kāds vairs atceras, ka CUPRA radās kā SEAT apakšzīmols, toties visi pazīst CUPRA pirmo pilnīgi patstāvīgo modeli Formentor, kam izskatā un temperamentā nav analoga visā Volkswagen grupā. Jaunais jeb modernizētais Formentor dižojas ar CUPRA jaunākās paaudzes matricu starmešiem, haizivs purna priekšdaļas dizainu šā epiteta labākajā un tiešākajā nozīmē, kā arī sarkani kvēlojošu CUPRA logotipu aizmugurējo lukturu lentē. Trijstūra akcenti gaitas lukturos un aizmugurē izceļ automašīnas formu un personību, kā arī signalizē par jaunāko gaismas tehnoloģiju klātbūtni.

Formentor dizains vismaz gaismas tehnikas līmenī atbalso CUPRA jaunākā elektromobiļa Tavascan estētiku, tā veidojot veiksmīgu, pamanāmu tandēmu, kura atbalsta grupā darbojas līdzīgi modernizētais CUPRA Leon. Formentor kokpits kopš pašiem pirmsākumiem bijis vienkārša braukšanas entuziasta automobiļa etalons. Neizjaucot sēdpozīciju un redzamību, CUPRA papildinājusi Formentor salonu ar nedaudz augstvērtīgākiem apdares materiāliem.

Klimata iekārtas vadīklas jeb slaideri nu ir izgaismoti, bet centrālais ekrāns ir lielāks, ātrāks un dzidrāks. Sennheiser vārds, kas pārsvarā pazīstams vien audiofilu un profesionāļu aprindās, tagad atrodams uz Formentor skandām.

Vienpadsmit skaļruņu un 390 vatu jauda izskatās vien pēc sausas atskaites papildaprīkojuma trešajā lapā un nevelk uz jaudas rekordu, bet – kā skan! Absolūti rekomendējama ekstra jebkurā CUPRA, kur vien tā pieejama. Lai gan centrālais ekrāns nu jau ir lielāks par stūri un vienīgās fiziskās pogas var sameklēt tikai uz tās, Formentor kokpits nav zaudējis ne grama fokusētās vadītāja pozīcijas.

Šis sēdeklis varētu būt apvilkts tiklab ar vegānu mikrošķiedru (fakts) kā spermvaļa priekšādiņu (diez vai), bet atrašanās tajā veicina nodošanos automašīnas vadīšanai tās augstākajā pakāpē, proti, nevis spaidīt pedāļus, grozīt stūri un laikus pagriezties, bet sajust, kā automobilis darbojas kā mehānisms un jūsu ķermeņa pagarinājums. Agrāk ko tādu pieprata daudzi, tagad retais un par tik pieticīgu naudu vien daži, un CUPRA Formentor ir tie “daži”.

KĀ TAS BRAUC?

Atšķirībā no ierastiem kompaktklases krosoveriem Formentor pamatforma ir VZ ar 333 zirgspēkiem. Tajā pukst 2 litru TSI sirds, kādu var sastapt vien jaunajā Audi S3 vai Volkswagen Golf GTI Clubsport. Formentor VZ ir visu riteņu piedziņa, turklāt atjauninātajā modelī tā adaptēta no VZ5.

Tas nozīmē, ka aizmugurē ir divi atsevišķi daudzdisku sajūgi – pa vienam katrai pusasij, kas savukārt nozīmē, ka CUPRA braukšanas režīmu izvēlnē var iestatīt dri§a režīmu, kāds agrāk bija pieejams vien 390 ZS modelim. Pat ja negrasāties ko tādu izmantot dzīvē, jaunā pilnpiedziņas sistēma nemanāmi paplašinās dinamiskās robežas, vīlējot ikdienišķus līkumus pelēkajā ikdienā. Un, kā zināms, tad tā vairs nešķiet tik pelēka. Formentor bāzes variantam arvien ir pašpietiekams 1,5 litru eTSI ar 150 ZS un apbrīnojami pieticīgu degvielas patēriņu benzīna dzinējam.

Taču, norimstot pirmajai sajūsmai, var izrādīties, ka šim Formentor variantam ar vieglā hibrīda tehniku ir gana daudz konkurentu, kas varbūt nav lētāki, toties ar labāku skaņas izolāciju. Apslēptais dārgums var izrādīties jaunais uzlādējamais hibrīds. Tā parametri atrodami katra Volkswagen grupas zīmola mājaslapā, taču CUPRA Formentor gadījumā ir “nianse”. Ražotājs to sauc par Formentor VZ.

Lai arī šim Formentor VZ e-Hybrid nav 333, bet gan 272 ZS un priekšējo riteņu piedziņa, tam pieejami aksesuāri, diski u.c., kas nekādi nepienākas ne eTSI bāzes modelim, ne e-Hybrid bāzes variantam ar 204 ZS jaudu. 

Paātrinājumā līdz 100 km/h uz papīra tas zaudē īstajam VZ, toties uzvar gaitas komfortā. Paradoksālā kārtā aizmugurē izvietotais 19,7 kWh gaitas akumulators uzlabo priekšpiedziņas šasijā sakņoto svarojumu, un šis tīkamais efekts ļauj viegli aizmirst, ka īstais VZ paātrinās teju par trim sekundēm ātrāk. Taču kāda gan tam nozīme ikdienā, ja 100 km var nobraukt ar tīru elektrību, un jaunie uzlādes parametri – 11 kW borta lādētājs un spēja pieņemt 50 kW līdzstrāvas jaudu – visu lādējamā hibrīda padarīšanu paceļ pavisam jaunā līmenī?

Iespējams, tāda, ka VZ nav lēts. Ja par vieglo hibrīdu prasa 31 400 eiro, par pamata uzlādējamo hibrīdu 43 300 un ugunīgā pilnpiedziņas VZ gadījumā jāšķiras no 42 000 eiro, ziedojums, kas uz spāņu kaislību un ātruma altāra jānoliek par spraudņa hibrīdu, ir 47 500 eiro. Tiesa, ja auto pērk privātpersona, valsts no tiem nošņāps 4500 eiro, un darījumu vēl vairāk saldinās bonuss no pārdevēja puses.

VAI TO IR VĒRTS PIRKT?

Jaunais CUPRA Formentor ir tikpat saistošs kā 2020. gada pirmizdevums, un feislifta vējš īstajā brīdī iepūtis tā noslīgušajās burās. Oriģinālā koncepcija modernizācijā nav cietusi nenieka, toties digitālajā vidē ir viss, ko vēlējāmies un kā pietrūka pirms pieciem gadiem un pat vēl pagājušogad. UVTN likmes izmaiņas gan iesitušas robu Formentor VZ “korporatīvo” klientu rindās, jo tūkstotis gadā nodoklī nav joks.

Taču sīki valsts priekšstrādnieku mēģinājumi izspiest vairāk naudas no pavalstniekiem nekādi nespēj aizlauzt Katalonijas autoentuziastu ģēnija otu, tāpat kā katoļu baznīcas ignorance nevar apturēt Gaudi katedrāles torņu nepārtraukto audzi Barselonā. Modeļa cenas, protams, ir pieaugušas. Bet kur gan tā nav? CUPRA Formentor ir saglabājis savu īpašo, mirdzošo rakstura šķautni un gluži vienkārši ir aizraujošs auto.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Saistītie raksti

Auto tests

CUPRA Terramar

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

CUPRA Terramar ir ilgi gaidīts papildinājums ģimenes SUV klasē. Maksimāli nokomplektētā versijā tas piedāvā daudz lielāku dinamiku un vizuālo pievilcību nekā radniecīgie VW Tiguan un Škoda Kodiaq, vienlaikus saglabājot klusu gaitu un komfortu ikdienas braucieniem.

Lietota auto tests