Testa brauciens

Testa brauciens: CUPRA Formentor VZ5

Cupra ieguvis Audi RS3 dzinēju
Saražots vien 7000 eksemplāros
Cena 65 000 - 70 000 eiro

AutorsNormunds Avotiņš Eksperts

Kas tas ir?

Neatkarību iemantojušais spāņu folksvāgena SEAT sporta atzars CUPRA izrādījies negaidīti veiksmīgs, tāpēc bauda arvien plašākas priekšrocības. Vispirms CUPRA tika pie oriģinālmodeļa, krosovera Formentor, kam nav tiešu analogu visā Volkswagen grupā, un nu tam piespēlēts pieccilindru turbodzinējs no Audi. Tas gan attīsta par 10 ZS mazāku jaudu nekā jaunajā Audi RS3, taču tie ir tikai desmit zirgspēki, vai ne!?

“VZ” versijas nosaukumā saglabāta no Formentor četrcilindru ātrās versijas (310 ZS), un ir saīsinājums no veloz (spāniski – ātrums). Piecinieks savukārt godina dzinēju, kurš astoņus (!) gadus pēc kārtas palika nepārspēts starptautiskajā Engine of the Year konkursā motoriem ar darba tilpumu no 2 līdz 2,5 litriem. Atverot Formentor priekšējo pārsegu, skatienam paveras entuziastiem labi pazīstamais ieplūdes kolektora vāks dzinēja priekšā. Lai gan ierasto četru riņķu vietā uz tā gozējas CUPRA, Audi emblēma atrodama uz katras caurules un kabeļu saišķa.

Pašsaprotami, ka Formentor VZ5 ir visu riteņu piedziņa, divsajūgu pārnesumkārba, kā arī pienācīga izmēra bremzes ar tā sauktajiem saliktajiem diskiem priekšā. Ne tik vienkārši sagremojams ir fakts, ka lētākais un tātad it kā prastākais CUPRA krosovers ir tehniski pārāks par prestižo Audi RS Q3. Formentor VZ5 pilnpiedziņas sistēma aizgūta no jaunā RS3 sedana, un, pateicoties komplicētai sajūgu sistēmai, auto prot… driftēt.

Ņemot vērā šiko mehānisko pildījumu, nelielu vilšanos sagādā VZ5 vizuālā līdzība ar lēnāko, vājāko un lētāko VZ. Ja neskaita delikātus oglekļa šķiedras spliterus un trapecē izvietotus izpūtēja uzgaļus, nekas neliecina par automašīnas ārkārtējo dabu.

Pircējs, protams, var paspēlēties ar riteņu diskiem un matētu krāsu, taču tāda pieejama arī Formentor VZ, bet diski un Petrol Blue ādas sēdekļi – VZ Cup. Tādejādi VZ5 ir atradums ļaudīm, kas nevēlas reklamēt savas automašīnas cenu un jaudu. Sensācijas pietrūkst arī kabīnē, jo te pat nav sīkākā VZ5 uzraksta vai, piemēram, kārtas numura, ko varētu gaidīt, ja reiz VZ5 paredzēts izlaist ierobežotā skaitā.

Tomēr sporta sēdekļi ar vienlaidu atzveltnēm noskaņo labvēlīgi un lietišķi, jo Formentor kokpits arī bez pieccilindru implanta ir sportiska krosovera paraugs: lakonisks, vietām pat skops, labi pārskatāms un nepārprotami domāts aktīvai braukšanai, nevis slinkai lates sūkšanai.

Kā tas brauc?

Izcili dzinēji sagādā baudu, pat stāvot uz vietas. Audi pieccilindrinieks nav izņēmums. Nospiežot starta pogu uz Formentor VZ5 stūres, agregāts atmostas ar raksturīgo dobjo ņurdoņu, ko vienādās daļās veido izplūdes trakts un netipiskā cilindru aizdedzes secība. Ja ar durvīm vaļā paspaida otru galveno pogu uz stūresrata – to ar CUPRA logo, var labi dzirdēt, kā mehāniski atveras un aizveras papildu vārsts izpūtējā, un atgāzu producētais skaņu celiņš pārlec par oktāvu zemāk. Elektromobiļi, lai cik ātri būdami, nekad nespēs aizstāt šo fiziski baudāmo iekšdedzes motora spēka manifestu. Šajā ziņā Formentor VZ5 patīkami līdzinās motociklam, kuram arī nelec seglos uzreiz pēc auksta motora iedarbināšanas.

Rudimentārais slēdzis kārtīgas pārnesumkārbas sviras vietā ir gaumes lieta, taču nevar noliegt, ka tas aizņem mazāk vietas viduskonsolē. Sākot braukt komforta jeb normālajā režīmā, ŪberFormentors šķiet negaidīti komfortabls un normāls, it kā brauktu tikai ar trim no pieciem cilindriem. Pat pirmā atbilde uz strauju gāzes pedāļa iegremdēšanu grīdā ir aizkavēta un negribīga, it kā mašīnu turētu kāds attālināti pieslēgts ierobežotājs. Tā ir vēl viena Audi dzinēja burvība. Plašais apgriezienu un momenta diapazons ļauj ieprogrammēt krasi atšķirīgus uzvedības modeļus.

VZ5 ir 20 collu diski, tātad tam vajadzētu būt cietākam un skaļākam par VZ. Patiesībā ir otrādi, un tas padara 390 ZS krosoveru pilnībā lietojamu lēnas satiksmes un sastrēgumu apstākļos. Taču nospiediet CUPRA pogu vēlreiz, liekot borta datoram pārlēkt režīmā Sport, un viss mainās. Pirmajā mirklī rodas sajūta, it kā CUPRA Formentor VZ5 pietuptos uz pakaļkājām kā gepards pirms izšķirīgā sprinta pēc antilopes. Šo efektu rada momentāna reakcija uz gāzes pedāli, un paātrinājuma intensitāte pirmajos trijos četros apdzīšanas manevros spēj nobiedēt nesagatavotu cilvēku.

Tik koncentrētu un precīzu vadāmību negadās sastapt bieži pat augstākajos sporta krosoveru plauktos. Jūs varat brīvi pāriet uz “rokas vadību” ar pārnesumu lāpstiņām zem stūres un tikpat viegli atkal atdot dzinēja komandēšanu elektronikas ziņā – tā nekļūdīsies.

Vēl viens pogas spiediens, un esam CUPRA režīmā. Citos modeļos tas nozīmē vairāk trokšņa, bet VZ5 ir īpašs gadījums. Ja “sportā”, vienkārši pavelkot kloķīti, var lēkāt starp DSG kārbas D un S režīmu (pārsvarā tie atšķiras ar dzinēja apgriezieniem pārslēgšanās brīdī), CUPRA gadījumā izvēle paliek starp “S” un “S+”, kur otrais ir savdabīga sacīkšu “pusautomāta” imitācija ar gandrīz jūtamiem sitieniem pārslēgšanās brīdī. Tā diez vai ir atbildīga izvēle Rīgas centrā, toties ļoti labi funkcionē ceļa posmā Zaube–Nītaure.

Drifta režīmu labāk atstāt slēgtām trasēm, un vienīgi tajā Formentor VZ5 var ieslēgt starta sistēmu: turam bremzi, spiežam gāzi, sasniedzam 5000 apgriezienu un laižam bremzi vaļā. Tas patiešām strādā.

Vai to ir vērts pirkt?

Šoreiz jautājums formulējams citādi – vai jūs to varat nopirkt? Problēma nav tik daudz automašīnas cena, kas ir sensacionāli augsta pat CUPRA ambīcijām (65 000–70 000 EUR), kā Formentor VZ5 pieejamība. Pirmais izlaidums 7000 eksemplāru apjomā tika izpirkts ātrāk nekā pirmās Harija Potera grāmatas. No šīs jaudas orģijas mums tika vien piecas automašīnas, kam vēlāk varētu sekot vēl kāda. Iespēja tikt pie Audi RSQ3 līdzīgas automašīnas par krietni zemāku cenu, augstāku brauktprieka potenciālu un efektīvāku piedziņas sistēmu negadās katru dienu. Galu galā pat VW Golf R netika pie Audi dzinēja, lai gan šāds nodoms sākotnēji esot bijis. Tik rets dzinējs un vēl retāks talantu kopums atsver arī nepietiekami īpašo VZ5 izskatu.

TEHNISKIE DATI

CUPRA Formentor VZ5

  • Dzinējs                        5 cilindri, 2480 cm3, turbo, benzīns
  • Jauda                           390 ZS pie 5700 apgr./min
  • Griezes moments        480 Nm pie 5700 apgr./min
  • Pārnesumkārba            7 pakāpju divsajūgu automātiskā
  • Pašmasa                       1683 kg
  • 0–100 km/h                 4,5 s
  • Maks. ātrums              250 km/h
  • Patēriņš                       9,3/100 km
  • CO2                            212 g/km

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Seat Leon hečbeks

What Car? Vērtē Novērtēts ar 5 no 5

Jaunākais SEAT Leon ir ļoti daudzpusīgs auto. Ja meklējat aizraujošu un ietilpīgu hečbeku ar bagātīgu aprīkojumu, Leon būs viena no pirmajām izvēlēm.

Lietota auto tests