Testa brauciens

Toyota bZ4X pirmais tests

Testējam pirmo Toyota elektroauto
Sniedzamība līdz 516 km
Latvijā no nākamā gada

Protams, modeļa nosaukums varētu atgādināt 80. gadu vidū ražotu mikrodatoru, taču bZ4X vārdam ir moderns skaidrojums. "BZ" nozīmē "tālāk par nulli", tātad tas ir elektroauto; "4" aptuveni norāda uz izmēru - tas ir līdzīgs Toyota RAV4; un "X" nozīmē, ka tas ir SUV/krosovers, jo kurš sevi cienošs jauns elektromobilis tāds nav?

Toyota pirmais elektroauto radīts uz eTNGA platformas. Kā liecina nosaukums, tā ir radniecīga TNGA platformai, bet, kas nav pārsteigums, paredzēta akumulatora elektriskajiem automobiļiem. Aprises ir jau ierastās: liels akumulators zem grīdas, elektromotori abos galos un MacPherson balstiekārta priekšpusē.

Šī platforma kalpos par pamatu visiem Toyota elektromobiļiem, kuru garums būs no 4,3 metriem līdz pieciem (un mazdrusciņ vairāk) metriem. Mazākiem elektroauto būs vēl viena platforma, kurai Toyota, iespējams, ir novēloti pievērsusi savu ievērojamo uzmanību. Tas noticis vien aptuveni 25 gadus pēc tam, kad japāņu zīmols pirmo reizi sāka elektrificēt ģimenes sedanus.

4,7 metrus garo bZ4X var iegādāties ar priekšējo vai četru riteņu piedziņu. Mēs testējām jaudīgāko no šīm versijām, kas nozīmē, ka tam ir divi 109 ZS motori ar kopējo jaudu 218 ZS. Cena mūsu tirgum vēl nav izziņota, taču pirmie pasūtījumi tiks pieņemti septembrī. Latviju tas varētu sasniegt nākamā gada februārī vai martā. Priekšpiedziņas versijā bZ4X ticis pie 204 ZS elektromotora.

Abām modifikācijām ir vienāda izmēra 71,4 kWh akumulators (izmantojamā ietilpība vēl nav zināma), ko var ātri uzlādēt ar jaudu līdz 150 kW.

Pilnpiedziņas modeļa sniedzamība WLTP ciklā ir 411-470km, savukārt ar 2WD varēs aizbraukt tālāk - no 436 līdz 516 km. Reālas satiksmes apstākļos šie rādītāji gan varētu atšķirties. Pēc Toyota aprēķiniem īstais nobraucamais attālums pilnpiedziņas versijai būs tuvāks 340 km.

Pēc veiktspējas rādītājiem, izmēra un akumulatora šis automobilis ir gandrīz vienā līmenī ar Volkswagen ID 4, un sniedzamība būs atkarīga no tā, kurš no tiem būs efektīvāks. Toyota apgalvo, ka tas būs bZ4X. VW inženieri, iespējams, apgalvo pretējo.

bZ4X interjers ir plašs un gaisīgs. Bagāžas nodalījuma ietilpība sniedzas līdz 452 litriem, savukārt aizmugures sēdekļu atzveltnes var nolocīt papildus praktiskumam. Aizmugurē sēdošajiem ir daudz vietas ceļgaliem un sīklietām nodalījumu netrūkst, bet cimdu nodalījumu gan šeit neatradīsit.

Papildus skārienjūtīgajam ekrānam ir daudz pogu, tostarp uz nelielā stūres rata, kas atgādina Peugeot i-Cockpit, kas nozīmē, ka vadītājam jāskatās tam pāri, lai redzētu instrumentu paneli. Par papildus maksu bZ4X varēs aprīkot ar stūri, kurai nav augšējās daļas - gluži kā aviācijas pilotiem! Vadītājam būs iespējams regulēt tās stingrību, bet maksimālais pagriešanas leņķis ierobežots pie 150 grādu atzīmes. Interesanti, vai šāds jaunievedums apmierina klientu vēlmes, kuras neviens nav izteicis, bet mēs redzēsim.

Uz ceļa bZ4X uzvedas ļoti labi. Raugoties uz pilnpiedziņas perspektīvas, krosoveram ir no kalna nobraukšanas asistents, bezceļu palīdzības sistēma Crawl Control un spēja iebraukt ūdenī līdz 500 mm dziļumam. 

Protams, uz asfalta tas pavadīs krietni vairāk laika – šeit var izvēlēties dažādus bremžu enerģijas rekuperācijas režīmus, sākot no samerā straujas ātruma samazināšanas līdz plūdenai ripošanai.

Ātruma uzņemšana līdzinās parastam iekšdedzes dzinēja modelim. bZ4X ātrumu uzņem klusi un vienmērīgi, tomēr jāpatur prātā, ka šis ir elektroauto, tāpēc ar to var paātrināties arī pietiekami dinamiski. Vidējais patēriņš - aptuveni 18 kWh/100km.

Pateicoties ļoti zemam smaguma centram, krosovers līkumos maksimāli ierobežo virsbūves svārstības. Der atcerēties, ka bZ4X galvenais inženieris izstrādāja arī Lexus LFA superauto “launch control” funkciju. Tas izsaka daudz.

Fizikas likumus gan neizdosies apgāzt pat ar lielu auto fanātismu – bZ4X sver 2060 kg. Vai tam izdosies iekarot elektroauto tirgus virsotnes? To rādīs laiks.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota Highlander

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Highlander nebūs slikta izvēle. Ņemot vērā automašīnas izmēru, apvidnieks demonstrē pietiekami labu ekonomiju, bet Toyota zīmols – uzticamību. Tāpat šeit būs septiņas sēdvietas, kaut arī brīvā vieta galvai ir nedaudz ierobežota. Diemžēl automašīnas cena ir būtisks trūkums, kuru grūti kompensēt.