Testa brauciens
Toyota bZ4X pirmie iespaidi
Veidots uz jaunās e-TNGA arhitektūras
516 km sniedzamiba ar vienu uzlādi
Priekšpiedziņas un pilnpiedziņas versijas

Tomēr šāda pieeja ne vienmēr garantē
panākumus. Paraugieties, piemēram,
uz Toyota. Pēdējās desmitgadēs japāņu
ražotājs ir īstenojis piesardzīgu pieeju un
savus resursus ieguldījis hibrīda piedziņā,
ūdeņraža degvielas šūnu sistēmās un daudz
mazākā mērā – akumulatoru elektromobiļos
(BEV). Konservatīvā elektromobiļu stratēģija
kādā brīdī sāka detonēt, un Toyota bija
spiesta sākt agresīvu pakaļdzīšanos, lai
panāktu, piemēram, Tesla, kas piedzīvojusi
stratosfērisku tirgus vērtības pieaugumu.

Toyota boss Akio Tojoda pērn decembrī
paziņoja, ka viņa uzņēmums palielinās BEV
ražošanu, ekspansijā ieguldot 35 miljardus
ASV dolāru (31,8 miljardus eiro), un laidīs
klajā ne mazāk kā 15 jaunus elektrificētus
modeļus.
Tas ir ļoti ambiciozs attīstības plāns, un
Toyota patlaban lēš, ka līdz 2030. gadam
varēs tirgot trīsarpus miljonu BEV gadā.
Tāpēc situācija ir līdzīga aizejošam
vilcienam – tajā ir jāielec un jāielec tagad.
Tā mēs nonākam pie auto, ar kuru braucam
šodien, – Toyota bZ4X.
“bZ” modeļa nosaukumā ir norāde uz
ražotāja elektrifikācijas stratēģiju Beyond
Zero, un bZ4X ir pirmais no septiņiem
elektromobiļiem, kas nesīs šādu “vārdu”.
“4X” nozīmē, ka modelis Toyota klāstā
ieņem kompakta krosovera vietu, bet “4”
ir aizguvums un atsauce uz līdzīgo Toyota
RAV4.

bZ4X un RAV4 (kurš kopš pagājušā gada
ir pieejams arī kā uzlādējamais hibrīds)
pat ir kopīgas stila iezīmes: ducīgas
riteņu arkas ar melnām uzlikām, jumts
kontrastējoša krāsā un pazīstams siluets.
Tomēr, ieskatoties tuvāk, jūs pamanīsiet arī
kaut ko pilnīgi jaunu, piemēram, āmurzivs
galvas iedvesmotas gaisa ieplūdes atveres,
neuzkrītošu melnu priekšējo “režģi” (kurā
integrēti dažādi sensori) un pavisam citādus
priekšējos lukturus, kas norāda uz atšķirīgu,
bZ saimei izveidotu dizaina valodu.
Unikāla bZ4X ir arī tā pilnīgi jaunā e-TNGA
arhitektūra. Tā izstrādāta sadarbībā ar
Subaru (partnera pirmais e-TNGA platformas
elektromobilis būs Solterra), un Toyota
apgalvo, ka platforma ar uzsvērti garo riteņu
bāzi nodrošina plašu salonu un ļoti daudz
vietas aizmugurē sēdošo kājām, telpas
apjomam tuvojoties tam, ko piedāvā Lexus
flagmanis LS.
Automobiļa garums ir 4,69 metri, bet
riteņu bāze 2,85 m, un vismaz uz papīra
šīs iezīmes padara bZ4X un tā Subaru
ekvivalentu par vistiešāko konkurentu
tādiem elektriskajiem SUV kā Kia EV6, Škoda
Enyaq iV un Volkswagen ID 4.
Kad modelis nonāks tirgū, kas atkarībā no
reģiona notiks šā gada vasarā vai rudenī, tam
būs divi varianti: viena motora priekšējās
piedziņas auto ar 150 kW (204 ZS) jaudu,
265 Nm griezes momentu un 8,4 sekunžu
paātrinājumu līdz 100 km/h, un divu
motoru mašīna ar visu riteņu piedziņu, kas
attiecīgi attīstīs 160 kW (218 ZS) un 336 Nm,
un līdz simtam ieskriesies 7,7 sekundēs.

Enerģijas avots ir 71,4 kWh akumulators,
kas sola 516 km nobraukuma rezervi
monopiedziņas auto un 470 km pilnpiedziņas
variantam. Enerģijas patēriņš – 14,3 un
15,8 kWh/km. Modeļa standarta aprīkojumā
ir iekļauts siltumsūknis, līdz ar to negatīvo
gaisa temperatūru ietekmei uz sniedzamību
vajadzētu būt salīdzinoši nelielai.
Kopumā sniedzamības rādītāji jāatzīst
par cienījamiem, taču tie nav revolucionāri.
Piemēram, monopiedziņas Škoda Enyaq
iV 60 var nobraukt līdz 412 km, bet iV
80 līdz 537 km; iV 80 pilnpiedziņas
variants līdz 496 km. Tikmēr Kia EV6
sniedzamība atkarībā no piedziņas ir 528 vai
506 kilometri.
Lielākā uzlādes jauda, ko spēj uzņemt
bZ4X, ir 150 kW, un tas nešķiet īpaši
iespaidīgi, ja ņem vērā, ka automobilis konstruēts no baltas lapas (uzlādei līdz 80%
gan jāiekļaujas mazāk nekā 30 minūtēs) un
tā tiešie konkurenti EV6 un Model Y spēj
izmantot vairāk nekā 200 kilovatu.
Mums bija iespēja izmēģināt topversiju
ar diviem motoriem, un, lai arī tai nepiemīt
mežonīga paātrinājuma spēka, ar ko lepojas
Tesla Model Y vai Kia EV6, jums nudien
nešķitīs, ka tas no vietas ieskrienas lēni.
Tikai tad, kad ātrums pārsniedz 110 km/h,
paātrinājuma intensitāte, salīdzinot ar šiem
konkurentiem, sāk samazināties.

Šī mērenā, vienmērīgā jaudas padeve
mudina vadīt bZ4X relaksētākā stilā,
un tas absolūti atbilst Toyota jaunā
modeļa raksturam. bZ4X balstiekārta ir
ievērojami mīkstāka nekā Model Y un ar
asāku temperamentu apveltītajam EV6,
nodrošinot elastīgāku, komfortablāku gaitu
gan pilsētā, gan uz šosejas.
Relatīvi mīkstas balstiekārtas mīnuss,
īpaši augstu SUV gadījumā, parasti ir lielas
sānsveres līkumos, taču uz šaurajiem,
līkumotajiem ceļiem Barselonas apkārtnē
bZ4X jutās pārsteidzoši labi – kā mājās. Lai
arī korpusa svārstības bija pamanāmas, tās
bija labi kontrolētas, savukārt konsekventais
bremžu pedālis un bremžu sistēmas darbība
deva pārliecību veikt distanci labā tempā.
Diemžēl mums neizdevās izmēģināt bZ4X
ar Toyota intriģējošo steer-by-wire stūres
iekārtu (bez fiziskas saiknes starp stūresratu
un riteņu pagriešanas mehānismu), kam no
atdures līdz atdurei veicams vien 150 grādu
grieziens, turklāt stūres vietā ir “jūgs” – kā
ātrākajās Tesla mašīnās. Tomēr arī parastā
standarta sistēma strādā dabiski un
progresīvi.

Te jāpiebilst, ka bZ4X, ar ko braucām, bija
ar rokām salikti pirmssērijas automobiļi
(tāpēc uz tiem vēl bija kamuflāža) un pilnībā
neatspoguļo spēkratus, ko redzēsim dīleru
salonos. Taču, ja neskaita nelielu gaisa
turbulenci ap spoguļiem un panorāmas
jumta lūkas svilpšanu, automašīnas –
vismaz dinamiski – šķita ļoti tuvu gatavam sērijveida produktam. Jo īpaši tas izpaudās,
kad izmēģinājām bZ4X bezceļa sistēmas. Jā,
jūs izlasījāt pareizi: bezceļa sistēmas. bZ4X
var nešķist nikns bezceļnieks, taču tā labā
strādā Subaru X-Mode apvidus braukšanas
programma, kas ļauj pārvarēt dziļu sniegu,
dubļus un citus šķēršļus.
Mēs pārbaudījām tās varējumu, arī
spēju šķērsot 500 mm dziļu ūdens
šķērsli, izaicinājumiem pilnā trasē, un
tas, kā pilnpiedziņai izdodas atrast saķeri
vissarežģītākajās situācijās, ir patiesi
iespaidīgi. Kad situācija kļūst pavisam
skarba, lielākais ierobežojums izrādās
klīrenss, taču mēs galvojam, ka jūs savā
autostāvvietā tik drīz neiestigsiet.
Pozitīvais iespaids turpinās arī salonā.
Jūs saņemat tieši to, ko varētu sagaidīt no
jaunākās paaudzes Toyota. Materiāli, kas,
iespējams, izskatās padrūmi, ir ar patīkamu
virsmu un labi saskrūvēti, savukārt zemais
panelis piešķir interjeram atvērtas un
gaisīgas telpas izjūtu.
Mūsu vienīgā nopietnā pretenzija attiecas
uz vadītāja vietas iekārtojumu: instrumenti
ir izvietoti augstu uz paneļa, savukārt
stūre atrodas zemu. Tāds izvietojums ļoti atgādina Peugeot i-Cockpit. Mums ir
aizdomas, ka šāda ergonomika izveidota,
paredzot jūga tipa stūres izmantošanu,
jo parastā stūresrata augšdaļa aizsedza
vadītāja (jāatzīst – neliela auguma) acīm
mērpulksteņu apakšējo daļu.

Protams, jūs iegūstat milzīgu horizontālo
skārienekrānu. Bezvadu Android Auto
un Apple CarPlay pieder standarta
komplektācijai, tāpat kā elektromobilim
specifiskās funkcijas ar informāciju
par atlikušo nobraukuma rezervi un
pieejamajiem uzlādes punktiem, un jūsu
rīcībā ir virkne modernu braukšanas
palīgsistēmu.
Mūsu testa auto visas funkcijas vēl
nedarbojās, taču varam apliecināt, ka ekrāns
nodrošina asu attēlu un uz ievadi reaģē
ātri. Interjers iegūst papildu punktus arī
par vienkāršiem fiziskiem klimata vadības
rīkiem.
Ar bZ4X garo riteņu bāzi aizmugurē diviem
pieaugušajiem ir limuzīna cienīga vieta
kājām, savukārt līdzenā grīda nodrošinās
pietiekamu ērtu sēdēšanu vēl trešajam.
Fantastiskā aizmugurējā pasažieru
telpa gan šķiet iegūta, kaut ko nošķeļot
bagāžniekam: aiz paceltām atzveltnēm tajā
ietilpinās 452 litri, kas nedaudz atpaliek
no EV6 490 l un vēl jo vairāk no Enyaq, kas
aprij 585 l. Vēl viena nianse – atšķirībā no
daža konkurenta bZ4X nepiedāvā priekšējo
bagāžas nodalījumu.

Ko mēs varam secināt pēc pirmā
kontakta? Pat pirmsražošanas formā
bZ4X šķiet augstvērtīgs elektrisko SUV
rindu jaunpienācējs. Tam ir labas gaitas
īpašības, ietilpīgs un labi salikts interjers, un
modelis sola Toyota leģendāro uzticamību.
Tieši pēdējā var dot nepieciešamo
grūdienu tiem, kuri svārstās, vai ir laiks
iegādāties elektromobili, jo zīmolam
raksturīgā garā Toyota liek lielu uzsvaru uz
automobiļa ilgmūžību. Vairākums ražotāju
akumulatoram dod astoņu gadu garantiju,
bet Toyota – desmit, solot, ka šā perioda
beigās akumulators būs saglabājis 70% no
sākotnējās kapacitātes.
Cenas, ko šeit varam nosaukt, ir domātas
Vācijas tirgum un kalpo tikai par orientieri,
tomēr, ja 48 580 un attiecīgi 60 290 eiro
vērtē kaut vai provizoriski, Toyota
piedāvājums adekvāti iekļaujas pašreizējā
tirgus situācijā.
bZ4X nonākšana tirgū pavelk rezumējošu
svītru zem kompakto krosoveru segmenta
veidošanās, un tagad beidzot var sākties
pilnvērtīga cīņa starp visiem galvenajiem
spēlētājiem. Tas, kā šie automobiļi izspēlēs
savu partiju – reālos ikdienas apstākļos, būs
viena no šā gada lielākajām auto nozares
intrigām.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...