Testa brauciens

Toyota bZ4X pirmie iespaidi

Veidots uz jaunās e-TNGA arhitektūras
516 km sniedzamiba ar vienu uzlādi
Priekšpiedziņas un pilnpiedziņas versijas

PORTFEĻA diversifikācija: divi vārdi, kas liek investoru sirdī ielīt siltumam. Teorija apgalvo – ja sadalīsiet savus ieguldījumus vairāku veidu aktīvos, iegūsiet labāku atdevi un samazināsiet risku. Citiem vārdiem – nevajag likt visas olas vienā grozā. 

Tomēr šāda pieeja ne vienmēr garantē panākumus. Paraugieties, piemēram, uz Toyota. Pēdējās desmitgadēs japāņu ražotājs ir īstenojis piesardzīgu pieeju un savus resursus ieguldījis hibrīda piedziņā, ūdeņraža degvielas šūnu sistēmās un daudz mazākā mērā – akumulatoru elektromobiļos (BEV). Konservatīvā elektromobiļu stratēģija kādā brīdī sāka detonēt, un Toyota bija spiesta sākt agresīvu pakaļdzīšanos, lai panāktu, piemēram, Tesla, kas piedzīvojusi stratosfērisku tirgus vērtības pieaugumu. 


Toyota boss Akio Tojoda pērn decembrī paziņoja, ka viņa uzņēmums palielinās BEV ražošanu, ekspansijā ieguldot 35 miljardus ASV dolāru (31,8 miljardus eiro), un laidīs klajā ne mazāk kā 15 jaunus elektrificētus modeļus. 

Tas ir ļoti ambiciozs attīstības plāns, un Toyota patlaban lēš, ka līdz 2030. gadam varēs tirgot trīsarpus miljonu BEV gadā. Tāpēc situācija ir līdzīga aizejošam vilcienam – tajā ir jāielec un jāielec tagad. Tā mēs nonākam pie auto, ar kuru braucam šodien, – Toyota bZ4X. 

“bZ” modeļa nosaukumā ir norāde uz ražotāja elektrifikācijas stratēģiju Beyond Zero, un bZ4X ir pirmais no septiņiem elektromobiļiem, kas nesīs šādu “vārdu”. “4X” nozīmē, ka modelis Toyota klāstā ieņem kompakta krosovera vietu, bet “4” ir aizguvums un atsauce uz līdzīgo Toyota RAV4. 


bZ4X un RAV4 (kurš kopš pagājušā gada ir pieejams arī kā uzlādējamais hibrīds) pat ir kopīgas stila iezīmes: ducīgas riteņu arkas ar melnām uzlikām, jumts kontrastējoša krāsā un pazīstams siluets. Tomēr, ieskatoties tuvāk, jūs pamanīsiet arī kaut ko pilnīgi jaunu, piemēram, āmurzivs galvas iedvesmotas gaisa ieplūdes atveres, neuzkrītošu melnu priekšējo “režģi” (kurā integrēti dažādi sensori) un pavisam citādus priekšējos lukturus, kas norāda uz atšķirīgu, bZ saimei izveidotu dizaina valodu. 

Unikāla bZ4X ir arī tā pilnīgi jaunā e-TNGA arhitektūra. Tā izstrādāta sadarbībā ar Subaru (partnera pirmais e-TNGA platformas elektromobilis būs Solterra), un Toyota apgalvo, ka platforma ar uzsvērti garo riteņu bāzi nodrošina plašu salonu un ļoti daudz vietas aizmugurē sēdošo kājām, telpas apjomam tuvojoties tam, ko piedāvā Lexus flagmanis LS. 

Automobiļa garums ir 4,69 metri, bet riteņu bāze 2,85 m, un vismaz uz papīra šīs iezīmes padara bZ4X un tā Subaru ekvivalentu par vistiešāko konkurentu tādiem elektriskajiem SUV kā Kia EV6, Škoda Enyaq iV un Volkswagen ID 4. 

Kad modelis nonāks tirgū, kas atkarībā no reģiona notiks šā gada vasarā vai rudenī, tam būs divi varianti: viena motora priekšējās piedziņas auto ar 150 kW (204 ZS) jaudu, 265 Nm griezes momentu un 8,4 sekunžu paātrinājumu līdz 100 km/h, un divu motoru mašīna ar visu riteņu piedziņu, kas attiecīgi attīstīs 160 kW (218 ZS) un 336 Nm, un līdz simtam ieskriesies 7,7 sekundēs. 


Enerģijas avots ir 71,4 kWh akumulators, kas sola 516 km nobraukuma rezervi monopiedziņas auto un 470 km pilnpiedziņas variantam. Enerģijas patēriņš – 14,3 un 15,8 kWh/km. Modeļa standarta aprīkojumā ir iekļauts siltumsūknis, līdz ar to negatīvo gaisa temperatūru ietekmei uz sniedzamību vajadzētu būt salīdzinoši nelielai. 

Kopumā sniedzamības rādītāji jāatzīst par cienījamiem, taču tie nav revolucionāri. Piemēram, monopiedziņas Škoda Enyaq iV 60 var nobraukt līdz 412 km, bet iV 80 līdz 537 km; iV 80 pilnpiedziņas variants līdz 496 km. Tikmēr Kia EV6 sniedzamība atkarībā no piedziņas ir 528 vai 506 kilometri. 

Lielākā uzlādes jauda, ko spēj uzņemt bZ4X, ir 150 kW, un tas nešķiet īpaši iespaidīgi, ja ņem vērā, ka automobilis konstruēts no baltas lapas (uzlādei līdz 80% gan jāiekļaujas mazāk nekā 30 minūtēs) un tā tiešie konkurenti EV6 un Model Y spēj izmantot vairāk nekā 200 kilovatu. 

Mums bija iespēja izmēģināt topversiju ar diviem motoriem, un, lai arī tai nepiemīt mežonīga paātrinājuma spēka, ar ko lepojas Tesla Model Y vai Kia EV6, jums nudien nešķitīs, ka tas no vietas ieskrienas lēni. Tikai tad, kad ātrums pārsniedz 110 km/h, paātrinājuma intensitāte, salīdzinot ar šiem konkurentiem, sāk samazināties. 


Šī mērenā, vienmērīgā jaudas padeve mudina vadīt bZ4X relaksētākā stilā, un tas absolūti atbilst Toyota jaunā modeļa raksturam. bZ4X balstiekārta ir ievērojami mīkstāka nekā Model Y un ar asāku temperamentu apveltītajam EV6, nodrošinot elastīgāku, komfortablāku gaitu gan pilsētā, gan uz šosejas. 

Relatīvi mīkstas balstiekārtas mīnuss, īpaši augstu SUV gadījumā, parasti ir lielas sānsveres līkumos, taču uz šaurajiem, līkumotajiem ceļiem Barselonas apkārtnē bZ4X jutās pārsteidzoši labi – kā mājās. Lai arī korpusa svārstības bija pamanāmas, tās bija labi kontrolētas, savukārt konsekventais bremžu pedālis un bremžu sistēmas darbība deva pārliecību veikt distanci labā tempā. 

Diemžēl mums neizdevās izmēģināt bZ4X ar Toyota intriģējošo steer-by-wire stūres iekārtu (bez fiziskas saiknes starp stūresratu un riteņu pagriešanas mehānismu), kam no atdures līdz atdurei veicams vien 150 grādu grieziens, turklāt stūres vietā ir “jūgs” – kā ātrākajās Tesla mašīnās. Tomēr arī parastā standarta sistēma strādā dabiski un progresīvi. 


Te jāpiebilst, ka bZ4X, ar ko braucām, bija ar rokām salikti pirmssērijas automobiļi (tāpēc uz tiem vēl bija kamuflāža) un pilnībā neatspoguļo spēkratus, ko redzēsim dīleru salonos. Taču, ja neskaita nelielu gaisa turbulenci ap spoguļiem un panorāmas jumta lūkas svilpšanu, automašīnas – vismaz dinamiski – šķita ļoti tuvu gatavam sērijveida produktam. Jo īpaši tas izpaudās, kad izmēģinājām bZ4X bezceļa sistēmas. Jā, jūs izlasījāt pareizi: bezceļa sistēmas. bZ4X var nešķist nikns bezceļnieks, taču tā labā strādā Subaru X-Mode apvidus braukšanas programma, kas ļauj pārvarēt dziļu sniegu, dubļus un citus šķēršļus.

Mēs pārbaudījām tās varējumu, arī spēju šķērsot 500 mm dziļu ūdens šķērsli, izaicinājumiem pilnā trasē, un tas, kā pilnpiedziņai izdodas atrast saķeri vissarežģītākajās situācijās, ir patiesi iespaidīgi. Kad situācija kļūst pavisam skarba, lielākais ierobežojums izrādās klīrenss, taču mēs galvojam, ka jūs savā autostāvvietā tik drīz neiestigsiet. 

Pozitīvais iespaids turpinās arī salonā. Jūs saņemat tieši to, ko varētu sagaidīt no jaunākās paaudzes Toyota. Materiāli, kas, iespējams, izskatās padrūmi, ir ar patīkamu virsmu un labi saskrūvēti, savukārt zemais panelis piešķir interjeram atvērtas un gaisīgas telpas izjūtu. 

Mūsu vienīgā nopietnā pretenzija attiecas uz vadītāja vietas iekārtojumu: instrumenti ir izvietoti augstu uz paneļa, savukārt stūre atrodas zemu. Tāds izvietojums ļoti atgādina Peugeot i-Cockpit. Mums ir aizdomas, ka šāda ergonomika izveidota, paredzot jūga tipa stūres izmantošanu, jo parastā stūresrata augšdaļa aizsedza vadītāja (jāatzīst – neliela auguma) acīm mērpulksteņu apakšējo daļu. 


Protams, jūs iegūstat milzīgu horizontālo skārienekrānu. Bezvadu Android Auto un Apple CarPlay pieder standarta komplektācijai, tāpat kā elektromobilim specifiskās funkcijas ar informāciju par atlikušo nobraukuma rezervi un pieejamajiem uzlādes punktiem, un jūsu rīcībā ir virkne modernu braukšanas palīgsistēmu. 

Mūsu testa auto visas funkcijas vēl nedarbojās, taču varam apliecināt, ka ekrāns nodrošina asu attēlu un uz ievadi reaģē ātri. Interjers iegūst papildu punktus arī par vienkāršiem fiziskiem klimata vadības rīkiem. 

Ar bZ4X garo riteņu bāzi aizmugurē diviem pieaugušajiem ir limuzīna cienīga vieta kājām, savukārt līdzenā grīda nodrošinās pietiekamu ērtu sēdēšanu vēl trešajam. 

Fantastiskā aizmugurējā pasažieru telpa gan šķiet iegūta, kaut ko nošķeļot bagāžniekam: aiz paceltām atzveltnēm tajā ietilpinās 452 litri, kas nedaudz atpaliek no EV6 490 l un vēl jo vairāk no Enyaq, kas aprij 585 l. Vēl viena nianse – atšķirībā no daža konkurenta bZ4X nepiedāvā priekšējo bagāžas nodalījumu. 


Ko mēs varam secināt pēc pirmā kontakta? Pat pirmsražošanas formā bZ4X šķiet augstvērtīgs elektrisko SUV rindu jaunpienācējs. Tam ir labas gaitas īpašības, ietilpīgs un labi salikts interjers, un modelis sola Toyota leģendāro uzticamību. Tieši pēdējā var dot nepieciešamo grūdienu tiem, kuri svārstās, vai ir laiks iegādāties elektromobili, jo zīmolam raksturīgā garā Toyota liek lielu uzsvaru uz automobiļa ilgmūžību. Vairākums ražotāju akumulatoram dod astoņu gadu garantiju, bet Toyota – desmit, solot, ka šā perioda beigās akumulators būs saglabājis 70% no sākotnējās kapacitātes. 

Cenas, ko šeit varam nosaukt, ir domātas Vācijas tirgum un kalpo tikai par orientieri, tomēr, ja 48 580 un attiecīgi 60 290 eiro vērtē kaut vai provizoriski, Toyota piedāvājums adekvāti iekļaujas pašreizējā tirgus situācijā.

bZ4X nonākšana tirgū pavelk rezumējošu svītru zem kompakto krosoveru segmenta veidošanās, un tagad beidzot var sākties pilnvērtīga cīņa starp visiem galvenajiem spēlētājiem. Tas, kā šie automobiļi izspēlēs savu partiju – reālos ikdienas apstākļos, būs viena no šā gada lielākajām auto nozares intrigām.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota Highlander

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Highlander nebūs slikta izvēle. Ņemot vērā automašīnas izmēru, apvidnieks demonstrē pietiekami labu ekonomiju, bet Toyota zīmols – uzticamību. Tāpat šeit būs septiņas sēdvietas, kaut arī brīvā vieta galvai ir nedaudz ierobežota. Diemžēl automašīnas cena ir būtisks trūkums, kuru grūti kompensēt.