Testa brauciens

Testējam Škoda Fabia prototipu

Ceturtās paaudzes Škoda Fabia prototips
Jaunā PQ26 platforma
Hečbeks kļuvis lielāks un ietilpīgāks

Automobilis, ko šeit redzat paslēptu zem kamuflāžas, ir ceturtās paaudzes Škoda Fabia. Lai gan līdz tās laišanai tirgū ir vēl daži mēneši, mēs varam apstiprināt, ka tā būtībā ir jauns automobilis – no papēžiem līdz matu galiem – un ir balstīta uz tās pašas platformas, uz kuras nu jau kādu laiku ražo Volkswagen Polo un Seat Ibiza.

Jaunā platforma aizstāj struktūru PQ26, uz kuras bija balstīta trešās paaudzes mašīna, ko izgatavoja kopš 2014. gada. Faktiski tas ir Škoda pieejamākā modeļa pilnīgs “restarts”, arī tāpēc, ka mazauto Citigo ražošana ir pārtraukta.

Un jaunas platformas pārņemšana ir tikai sākums plašām pārmaiņām.

Fabia pārņem jaunāko tehniskās attīstības soļu rezultātus, proti, lielāku virsbūves stingrību, virkni modernizētu dzinēju, kā arī pilnveidotu elektronikas arhitektūru, kas cita starpā ietver modernākas infoizklaides un savienojamības funkcijas. Tas viss Fabia sola uzlabotu konkurētspēju ne vien līdzās populārajiem Volswagen koncerna ražojumiem, bet arī citiem tradicionālajiem favorītiem mazo hečbeku segmentā: Ford Fiesta, Peugeot 208 un Renault Clio.

Nav gan tā, ka Fabia jebkad būtu trūcis pircēju uzmanības. Kopš klajā laišanas 1999. gadā Fabia visā pasaulē ir atradusi vairāk nekā 4,5 miljonus pircēju, tādējādi kļūstot par otru populārāko Škoda modeli pēc Octavia un par spēlētāju ar ārkārtīgi svarīgu lomu neseno gadu izaugsmē.

Prototipi, ar ko braucām, visi biji maskēti kamuflāžā, taču klātienē redzams, ka Fabia ietver daudzus Škoda raksturīgā dizaina elementus, ieskaitot labi pamanāmo radiatora režģi, stūrainos lukturus un raksturīgo aizmugurējā sānu loga un jumta balsta saspēli.

Izmēru ziņā auto kļuvis lielāks: garums ir pieaudzis par 111 mmm – līdz 4108 mm, savukārt platums par 47 mm – līdz 1780 mm. Tam klāt par 94 mm garāka riteņu bāze un platāka šķērsbāze, abiem parametriem auto apveltot ar ievērojami pārliecinošāku stāju. Lielākas arkas ir gatavas uzņemt riteņus ar disku izmēru no 14 līdz 18 collām.

Par spīti pieaugušiem izmēriem, Fabia, pēc Škoda vārdiem, var lepoties ar klasē labāko aerodinamiskās pretestības koeficientu – 0,28, ko sekmē paneļi automašīnas apakšā, kā arī no jauna izstrādāts jumta spoilers, kas paātrina gaisa plūsmu virs mašīnas jumta.

Līdzās hečbekam Škoda izstrādā arī Fabia universāļa pēcteci, tiesa, Škoda apgalvo, tas tirgū nonāks tikai nākamā gada otrajā pusē.

2021. gada Fabia dzinēju klāsts ir Volkswagen grupas triju un četru cilindru benzīna dzinēju jaunākā evolūcija – visi atbilst Euro 6 un piedāvā samazinātu degvielas patēriņu salīdzinājumā ar motoriem, ko aizstāj.

Kopumā ir runa par trim dzinējiem. Paleti atklāj 1 litra atmosfēriskais dzinējs, kas attīsta 65 vai 80 ZS, taču jādomā, ka vairākums pircēju priekšroku dos 1 litra trīscilindru turbomotoram, kas būs pieejams divos jaudas izpildījumos – ar 95 vai 100 ZS. Jaunā klāsta virsotnē ir 1,5 litru četrcilindru turbomotors, kas attīsta 150 ZS.

Bāzes izpildījumā Fabia paredzēta priekšpiedziņa un sešu pakāpju manuālā kārba, savukārt četru cilindru dzinējam pēc noklusējuma pienāksies septiņu pārnesumu divajūgu automāts.

Kā to varēja paredzēt, Škoda ir atmetusi dīzeļdzinējus – gan tāpēc, ka galvenajos tirgos pēc tiem samazinājies pieprasījums, gan tāpēc, ka to piemērošana aktuālajiem un gaidāmajiem izmešu normatīviem ir pārāk dārga.

Mūsu prototips – vidējā līmeņa modelis ar 1.0 TSI 110 ZS motoru – bija aprīkots ar septiņpakāpju divsajūgu kārbu. Motors darbojās pieņemami, ar nedaudz rupju, bet labi izolētu skaņu, un nodrošināja adekvātu dinamiku. Apgriezieniem pārsniedzot divus tūkstošus, motors, ņemot vērā tā darba tilpumu, demonstrēja labu griezes piegādi un labprāt uzņēma apgriezienus vidējā diapazonā.

Programmatūras problēma pārnesumkārbā nozīmēja – ieslēdzot augstāku pārnesumu, mūsu auto ieturēja neparasti garas pauzes, bet Škoda izstrādes komanda sola, ka tas tiks novērsts, pirms sērijveida mašīnas parādīsies salonos.

Dzinējiem esot vēl ekonomiskākiem, Škoda lēmusi, ka standarta degvielas tvertnes tilpumu var samazināt par pieciem litriem – līdz 45 l, un ražotājs apgalvo, ka tam nebūšot ietekmes uz sniedzamību. Taču pircēji aizvien varēs pasūtināt 50 litru tvertni. Oficiālie rādītāji vēl nav atklāti, bet paredzams, ka 1.0 TSI patēriņš pēc WLTP būs ap 4,8 l/100 km.

Automobili izmēģinājuši uz sniega klātiem Austrijas ceļiem, temperatūrai esot zem nulles, mēs nevaram droši apgalvot, kā mašīna uzvedīsies uz zemākas kvalitātes seguma.

Taču stūrēšanā ir jūtama augstāka precizitāte, tai esot vieglai, bet ļoti tiešai. Auto šķiet veiklāks nekā priekštecis, komunikācija ir ļoti tieša, un automobilim ir laba virsbūves kontrole. Ar būtiski garāku riteņu bāzi un platāk izvietotiem riteņiem automobilis manevrē ar nepārprotami lielāku entuziasmu.

Taču lielākais uzlabojums izpaužas automobiļa gaitas kvalitātē. Gaitā ir vairāk elastības, un gan Makfērsona priekšējā piekare, gan aizmugurējā pusatkarīgā vibrācijas slāpē efektīvi, turklāt Škoda ir izmantojusi iespēju jaunajai Fabia radīt savus individuālus, no Polo and Ibiza atšķirīgus piekares regulējumus, arī šajā ziņā dodot savu raksturu. Tā kā šasiju izdevies padarīt stingrāku, mašīna mazāk ievēro sīkus nelīdzenumus un uz šosejas šķiet stabilāka.

Prototipa interjeru arī sedza kamuflāža, taču paredzams, ka jaunajā Fabia tas būs viens no atslēgas elementiem, jo aizgūs daudzas digitālās un savienojamības funkcijas no citām jaunākajām Škoda mašīnām, tāpat arī materiālus, tomēr te arī gaidāmi individuāli vaibsti.

Priekšējā panelī galvenais saskarnes punkts būs 10,2 collu digitālais instrumentu panelis, kam kompāniju veidos 6,8 vai pēc izvēles pieejams 9,2 collu ekrāns, kas izvietots augstu paneļa vidū. Standarta Fabia būs arī deviņi drošības spilveni.

Sēdpozīcija pie stūres ir labi atrisināta, vadītāja rīcībā esot plašam sēdekļa un stūres regulēšanas diapazonam. Vieta otrās rindas sēdekļos un bagāžnieka ietilpība vienmēr bijusi Škoda stiprā puse, tālab nav nekāds pārsteigums, ka abi parametri ir uzlaboti. Īpaši iespaidīgs ir bagāžnieks, kura ietilpība palielināta par vairāk nekā 50 litriem, apjomam sasniedzot 380 litrus. Škoda teic, ka tas būšot labākais klasē.

No tā, ko esam redzējuši, jaunā Fabia ir nepārprotami labāka par priekšteci. Tā turpina to, ko darījušas visas pēdējo gadu Škoda mašīnas, proti, piedāvā atpazīstamu dizainu, adekvātu veiktspēju pieejamā versijā, drošu vadāmību, iespaidīgu salona un bagāžas ietilpību, plašu aprīkojuma klāstu, kvalitāti, kas ir augstāka par vidējo, un dažus atjautīgus risinājumus salonā.

Fabia panākumi lielākoties būs atkarīgi no cenas, un patlaban pieejamā informācija ļauj domāt, ka vismaz starta punkts paliks līdzīgs trešās paaudzes mašīnai. Tirgū, kur cenai ir milzu nozīme, tas būs izšķirīgi.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota Highlander

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Highlander nebūs slikta izvēle. Ņemot vērā automašīnas izmēru, apvidnieks demonstrē pietiekami labu ekonomiju, bet Toyota zīmols – uzticamību. Tāpat šeit būs septiņas sēdvietas, kaut arī brīvā vieta galvai ir nedaudz ierobežota. Diemžēl automašīnas cena ir būtisks trūkums, kuru grūti kompensēt.