Testa brauciens

Toyota Mirai pirmie iespaidi

High-end fāstbeka siluets padara vizuāli iekārojamu
Pilnveidota FCEV sistēma palielina sniedzamību līdz 650 km
Lexus LS balstiekārta un zems smaguma centrs veicina premium klases gaitas komfortu

AutorsNormunds Avotiņš Eksperts

Automobilis, kas iesūc gaisu un izpūš tīru ūdeni, turklāt nav nepieciešama uzlāde - izklausās saistoši, vai ne? Hibrīdu pionieris Toyota turpina attīstīt fuel cell jeb degvielas šūnu tipa spēkratus, un šoreiz WhatCar? iepazīstas ar otrās paaudzes ūdeņraža auto Toyota Mirai.

Kāpēc vispār tā noņemties, ja pārējā autoindustrija cieši tic uzlādējamu baterijas elektromobiļu (BEV) nākotnei un savus bezizmešu spēkratus izstrādā saskaņā ar šo doktrīnu? Toyota inženieri uzskata, ka elektromobilis ir piemērots vien pilsētām un netāliem izbraucieniem, kamēr tālāki maršruti vai lielāka masa prasa alternatīvus risinājumus - saspiestu vai sašķidrinātu dabasgāzi vai, kā FCEV gadījumā, saspiestu ūdeņradi. 

Atšķirībā no CNG vai LNG transportlīdzekļiem, FCEV nav iekšdedzes dzinēja. Ūdeņradis kalpo tikai kā enerģijas nesējs, kas degvielas šūnu blokā jeb elektroķīmiskajā ģeneratorā, savienojas ar gaisā esošo skābekli, un reakcijas rezultātā rada elektrību. Līdz ar to Toyota Mirai tāpat kā jebkurš no nedaudzajiem komerciāli ražotajiem FCEV spēkratiem faktiski ir elektromobilis.

Kāds tas ir?

Pirmās paaudzes Mirai (tulkojumā - "Nākotne") 2014. gadā kļuva par pirmo ūdeņraža automašīnu, ko varēja nopirkt, nevis, kā iepriekš, tikai iznomāt (tas bija saistīts ar neiedomājamo FCEV pašizmaksu). Gribētāju neatradās daudz. Vēsās attieksmes iemesls bija ne tik daudz premium mašīnas cena, cik FCEV sistēmas izvietojuma noteikti kompromisi - savādas proporcijas, mazs salons un tamlīdzīgi.

Jaunā Mirai uzdevums ir iekārdināt ar pārliecinošu dizainu, nevis ūdens tvaikiem no izpūtēja, tāpēc Toyota faktiski uzbūvējusi ūdeņraža Lexus. Gandrīz piecus merus garais limuzīns ar Porsche Panamera līdzīgām proporcijām konstruēts uz GA-L platformas. Tas nozīmē, ka ūdeņraža auto faktiski uzbūvēts uz Lexus flagmaņa LS, no kā aizgūta gan daudzsviru piekare, gan salona elementi.

Velkošie riteņi vairs nav priekšējie, bet gan aizmugurējie, kas dabiski vairo prestižu. Pilnveidots ūdeņraža tvertņu un FCEV sastāvdaļu izvietojums panācis to, ka Mirai ir ne vien par 7 cm platāks, bet arī par 6,5 cm zemāks nekā pirmais modelis. Kopā ar 19 vai 20 collu riteņiem auto drīzāk izskatās pēc futūristiska hiperauto nekā bezizmešu spēkrata.

Vienlaikus ūdeņraža balonu skaits zem grīdas palielināts no diviem līdz trim. Par 30% lielāka ietilpība jeb 5,6 kilogrami saspiesta ūdeņraža agrāko 4,6 vietā pastiepuši automašīnas sniedzamību ar vienu uzpildi līdz respektabliem 650 kilometriem.

Kā tas brauc?

Toyota vēlējusies uzlabot ne vien Mirai sniedzamību un vizuālo pievilcību, bet arī sniegt vairāk braukšanas prieka. Lai gan degvielas šūnu bloks kļuvis mazāks, tā energētiskais blīvums ir augstāks. Toyota hibrīdos iecienītās niķeļa-metālhidrīda baterijas vietā iebūvēta mazāka un ietilpīgāka litija - jonu baterija ar īslaicīgo atdevi 31,5 kW. Tādējādi spēka iekārtas jauda izaugusi no 155 līdz 174 (summāri pat 182) zirgspēkiem. 

Tas, protams, ir tālu no Teslas un pat zem jaunāko masu elektroauto snieguma, tomēr 9 sekundes līdz 100 km/h nav zemē metama dinamika. Nospiežot pedāli, Toyota Mirai paātrinās uzreiz un bez kavējumiem. Ražotājs iekļāvis sistēmu sarakstā arī braukšanas režīmu izvēlni, taču pāreja uz Sport temperamentu radikāli nemaina.

Braukšanas pieredze ar Mirai ir savdabīga un atšķirīga no citiem bezizmešu automobiļiem. Kopkpits ir dziļš, aptverošs un veidotas kā īpatnējs luksusauto un sporta mašīnas hibrīds. 

Platā viduskonsole ar bezvadu lādētāju tieši zem rokas un dažiem taustiņiem rokas stiepiena attālumā, kā arī labāki apdares materiāli atbalso Lexus LS, savukārt Prius stila pārnesumu manipulators, jaunais platformāta ekrāns un stūre kā Highlander vairāk piesaista oriģiālmarkai. Latvijā Mirai pieejams tikai divās labākajās komplektācijās - Premium un Ambassador, kas arī izskaidro greznos ādas sēdekļus ar ventilāciju un drošības sistēmu arsenālu.

Līdztekus tradicionālām vadības ierīcēm Mirai kabīnē atrodamas pavisam svešādas pogas. Viena, ar uzrakstu H2O, piespiedu kārtā iedarbina ūdens tvaika nolaišanu, kas, aizslēdzot automašīnu, parasti notiek automātiski. 

Cita, ASC iedarbina Active Sound Creator sintētiskās fona skaņas moduli, ja Mirai pilots vēlētos dzirdēt ko vairāk par enerģisku elektromotora sīkšanu. Nekas daudz no ārpasaules Mirai zemajā kokpitā dzirdams gan nav, jo Toyota guvusi labu mācību no iepriekšējā modeļa.

Braukšana ar jauno Mirai no 2014. gada modeļa atšķiras tikpat radikāli kā velkošo riteņu atrašanās vieta. Ja pirmais Mirai faktiski bija kas līdzīgs lielam Prius, jaunizdevums traucas un stūrējas kā pilnvērtīga premium automašīna, pie tam ar pretenzijām uz ideālo klasiskās piedziņas auto Made in Japan. Piemēram, Mirai izsvarojums pa asīm ir 50/50, bet par eleganti zemu smaguma centru jūs jau nojaušat. Nākotnes autobraukšanas idilli nedaudz izjauc vien inertā stūres iekārta un automašīnas pašmasa, ko Toyota vēl nav iemācījusies paslēpt tik meistarīgi kā tas paveikts, piemēram, Porsche Taycan.

Agri vai vēlu pienāks brīdis, kad T veidā organizētās ūdeņraža tvertnes pagrīdē iztukšosies. Galvaspilsētā tā nebūs problēma, jo Rīgā ir viena publiski pieejama saspiesta ūdeņraža uzpildes stacija,  kur Mirai baloni būs atkal pilni dažās minūtēs.

Vai to ir vērts pirkt?

67 500 eiro ir ambicioza cena par avangarda Toyota, taču izskatās Mirai par visiem simt tūkstošiem, un neaizmirsīsim par saitēm ar Lexus flagmani. Lielās Teslas vai Audi e-tron galu galā ir dārgāki. Jācer, ka CSDD visai drīz varēs piemērot FCEV automašīnām pilnvērtīgu bezizmešu transportlīdzekļa statusu, un Mirai arī varēs saņemt zilos numurus. Tas būtu tikai godīgi, īpaši zinot, ka Mirai gaisa attīrīšanas sistēma izlaiž atmosfērā tīrāku gaisu nekā iesūkusi. Tādējādi Mirai faktiski ir nevis bezizmešu, bet "mīnus izmešu" automobilis.

Lai gan Toyota apgalvo, ka jaunā platforma ļāvusi pagarināt salonu un pārvērst Mirai par reāli piecvietīgu automašīnu, aizmugurē joprojām ir pašauri un bagāžnieks ir mazs, gluži kā ekskluzīvos mazsēriju sporta auto.

Mirai ir pilnībā pielāgots ekspluatācijā aukstā klimatā, to bez problēmām var iedarbināt pat mīnus 30 grādos, kad vairums elektromobiļu paliks mājās. Kilometra izmaksas gan ir augstākas nekā BEV. Pie vidējā ūdeņraža patēriņa 0,8 kg/100 km un cenas 11 eiro bez PVN par kilogramu (Rīgā) Toyota Mirai degvielas izteiksmē līdzinās parastam benzīna automobilim - tikai bez CO2 komponentes.

Tehniskie dati:

  • Cena: 67 500 eiro
  • Dzinējs: Pastāvīgo magnētu sinhronais elektromotors
  • Jauda: 182 ZS pie 6940 apgr./min
  • Griezes moments: 300 Nm pie 0–3267 apgr./min
  • Pārnesumkārba: 1 pārnesuma
  • Pašmasa: 1920 kg
  • 0 - 100 km/h: 9,0 s
  • Maks. ātrums: 175 km/h
  • Patēriņš: 0,8 kg/100 km
  • CO2 izmeši: 0

KONKURENTI: Hyundai Nexo, Honda Clarity Fuel Cell

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota Yaris

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Ceturtās paaudzes Yaris ieguvis ekonomisku hibrīda sistēmu, kas būs pietiekami dinamiska arī ārpus pilsētas. Salonā izmantoti kvalitatīvi apdares materiāli un kompaktā hečbeka gaita ir līdzvērtīga klases labākajiem piemēriem, taču pasažieru vieta aizmugurē ir viduvēja, turklāt bagāžas nodalījums ir mazāks nekā konkurentiem. Hibrīda versija ir dārgāka par sāncenšu piedāvājumiem, taču ir vērts ņemt vērā, ka par šo naudu iegūsiet labi aprīkotu Yaris ar efektīvām tehnoloģijām. Tiesa, Ford Fiesta gaitas īpašības būs pārākas, bet Volkswagen Polo ir vispusīgāks.