Testa brauciens

Škoda Scala: pirmie iespaidi

Izmēģinam Škoda Scala

Praktiski visur, kur ir Škoda pārstāvniecība, autopircēji zina, ka šī zīmola modeļiem varbūt nav pats lepnākais interjers klasē, taču tiem ir laba cenas un vērtības proporcija, turklāt tie ir ietilpīgāki, nekā varētu domāt. Tieši šo pašu tekstu varētu izmantot kā pirms septiņiem gadiem, kad klajā tika laists nu jau pensijā aizsūtītais Škoda Rapid, taču tas der arī šogad, kad klajā nācis Škoda Scala.  

Tā mērķauditorija ir tradicionālo vērtību piekritēji – to apliecina pēc Vision RS konceptauto parauga un divu kastīšu principa veidotais Scala dizains, kurā gan ir jaušama iedvesma no premium līmeņa automašīnām. Volkswagen koncerna paspārnē esošais čehu zīmols, kura populārākais modelis ir Octavia, līdz šim nebija nācis klajā ar auto, kas tik tieši konkurētu ar Ford Focus, Opel Astra vai pat Golf, taču – te nu tas ir. Nav brīnums, ka Austrumeiropā plānots uzbūvēt jaunu rūpnīcu, kas gadā spēj saražot 350 tūkstošus automašīnu, lai gan, ja būs pieprasījums, šo skaitli varētu dubultot.  

Protams, lai “tuvotos premium līmenim”, ko pēdējo gadu laikā dara ne viens vien ražotājs, ar Porsche stilā veidotu uzrakstu uz bagāžas nodalījuma vāka vien nepietiek. Scala nav nepieciešama labākā vadāmība savā klasē, taču gaitas komfortam gan vajadzētu būt labākam, nekā Rapid. Tas izskatījās pārāk vienkāršs, turklāt tā vietā, lai aizņemtos VW koncerna izslavēto MQB platformu, tas tika veidots uz Fabia bāzes ar to pašu vienkāršo balstiekārtas risinājumu.

Neviens jau negaida Mercedes-Benz cienīgu izsmalcinātību, taču ir 2019. gads, tāpēc veiksme šajā populārajā segmentā prasa ne vien pieklājīgas braukšanas manieres, bet arī noteiktu apjomu ar jaunajām tehnoloģijām aprīkojumā. Ja Škoda tas izdosies, saglabājot savas pamatvērtības, tai topošajai rūpnīcai vajadzēs ne tikai dubultot, bet pat trīskāršot savus ražošanas apjomus.

Atšķirībā no Rapid, Scala izbauda MQB platformas priekšrocības, tiesa gan, dārgā daudzsviru aizmugurējā piekare ir tikai jaudīgākajiem Škoda modeļiem, tāpēc Scala izmanto jau pazīstamo formulu. Te gan jāpiebilst, ka pagaidām Scala iecerēts vien kā hečbeks, turklāt – tikai ar priekšpiedziņu. Turklāt šī VW grupas MQB platformas versija, ko izmanto arī Seat Ibiza un Volkswagen T-Roc, ļāvusi Škoda Scala aprīkot ar jaunākajām vadītāja palīgsistēmām, to vidū aklās zonas brīdinājuma sistēmu, kas spēj “ieraudzīt” potenciālas briesmas līdz pat 70 metru attālumam.

Motoru klāstā – VW grupas TDI un TSI motori ar trīs vai četriem cilindriem.  1,0 litra tilpuma trīscilindru benzīna motors pieejams ar 95 vai 115 ZS, kamēr 1,5 litru tilpuma četrcilindru TSI motoram ir 150 ZS. Vienīgais dīzeļdzinējs ir 1,6 litru TDI ar 115 ZS. Atkarībā no izraudzītā motora, Škoda piedāvā izvēli starp piecpakāpju vai sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu vai septiņpakāpju DSG transmisiju.    

Kāds tas ir?

Apsēžoties pie Scala stūres, visapkārt netrūkst atgādinājumu, ka šis modelis būvēts, ekonomējot izmaksas. Ir redzami slēdži no VW grupas detaļu noliktavas, stāvbremze ir klasiska old-school svira, nevis elektroniska (un tā pat ir laba ziņa), savukārt teju visi apdares paneļi, kas atrodas tuvāk grīdai, ir no gaužām vienkāršas plastmasas.  Taču Škoda pircējiem tas nebūs kritisks arguments, kas liktu meklēt citu auto – jo par to cenu, kas tiek prasīta par Scala, šis ir ļoti jauks un patīkams salons ar pārdomātu arhitektūru un labu ergonomiku.

Ērtu sēdpozīciju atrast ir viegli, ceļa pārredzamība visos virzienos ir nevainojama, turklāt 9,2 collu izmēra infodisplejs priekšējā paneļa centrā šķiet novietots tieši tur, kur tam jābūt – ne par augstu, ne par zemu, vienā līmenī ar mērinstrumentu ciparnīcām. Arī pasažieriem nav pamata sūdzeties par Scala – ņemot vērā, ka tas ir 10 cm garāks nekā Golf, teju divmetrīgs pilsonis var itin ērti apsēsties aiz tikpat gara kunga, kas sēž pie stūres. Trijatā gan aizmugurē sēdēt diez ko ērti nebūs, ja nu vienīgi gadījumā, ja vidējais pasažieris ir ne vairāk kā pamatsolas audzēknis.

Ģimenei ar diviem bērniem šis auto būtu laba izvēle pat gadījumā, ja sākotnēji viņi plānojuši pirkt kaut ko Golf universāļa izmērā, jo Scala bagāžas nodalījums ir lielākais šajā klasē – 467 litri. Un tad vēl ir Simply Clever, kas Škoda valodā nozīmē dažādus noderīgus sikumus, par kuriem daudzi autoražotāji mēdz piemirst. Piemēram, stāvvietas kvīts turētājs pie vējstikla balsta, logu tīrīšanas šķidruma bākas vāciņš, kas vienlaikus ir arī piltuve, vai arī ledusskrāpis, ko var izmantot arī kā riepu protektora dziļuma mērītāju. Šādi sīkumi šķiet krietni noderīgāki nekā sānu spoguļi, kas tumsā uz asfalta spēj projicēt ražotāja logo.

Braukšanas sajūtas ir tikpat nepretenciozas, kā interjers. Trokšņu izolācija ir laba, mūsu testa auto 1,5 litru TSI motoram jaudas netrūka, un, ņemot vērā, ka tā tandēms ar DSG transmisiju jau ir pārbaudīts citos modeļos, tāpēc arī šeit nekādu pārsteigumu nebija. Apdzīšanas manevri nosirmot neliek – kamēr vien tie ir savlaicīgi izplānoti. Gaitas komforta ziņā Scala nav tik līdzsvarots auto, kā Golf, tāpēc 17 collu izmēra diski nebūs prātīgākā izvēle, ja tavos ikdienas maršrutos ir nelīdzeni lauku ceļi.

Vadāmības ziņā Scala nav ko pārmest, jo šis auto neprovocē uz sportisku braukšanu, bet kompetenti dara visu, kas tam ir jādara noteikto ātruma limitu robežās. Ir skaidrs, kāpēc Škoda plānos nav Scala vRS modifikācijas, un arī Ford Focus pagaidām vēl var gulēt uz klases līdera lauriem braukšanas dinamikas ziņā.

Vai to ir vērts pirkt?

Ja lieliska cenas un vērtības proporcija un nesamākslota praktiskuma šarms tev ir svarīgāks par izcilu vadāmību un izsmalcinātu salona apdari, tad – jā, to ir vērts pirkt. Pat bāzes versijas Scala ir pieņemams aprīkojums, lielāka ietilpība nekā jebkuram citam auto šajā klasē, turklāt dizainā pat ir iezīmes no Audi, ja tas vispār tev ir svarīgi. Kā rīks, lai brauktu no punktu A uz punktu B tev tas patiks.


Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!