Eiropieši nestāv līdzās - īpašnieka pieredze ar jauno Voyah Courage elektroauto
Ikdienas pieredze ar Ķīnā ražotu elektroauto
434 ZS jauda un 450 km sniedzamība
Kādi ir mīti par elektroauto?

Fotogrāfs/videogrāfs un ģimenes cilvēks
Krists Veide ir viens no pirmajiem Latvijā, kurš kļuvis par Voyah Courage īpašnieku.
Viņš uzskata, ka šoreiz Eiropas autobūvē nespēj sniegt konkurētspējīgu
piedāvājumu, lai spēkotos ar elektroauto no Ķīnas.
- Kā tu uzzināji par šo zīmolu un modeli?
Dzīves sakritība. Pērnā gada beigās, darba darīšanās, ierados uz Voyah prezentāciju. Pārdošanas vadītājs piedāvāja iesēsties šajā auto un uzreiz bija wow efekts. Toreiz ieradāmies uz pasākumu ar citu, tās pašas klases, elektroauto un uzreiz varēju secināt, ka Voyah pārspēj vāciešus daudzos aspektos – cenā, apdares kvalitātē, funkciju klāstā. Dažus mēnešus vēlāk veicu garāku testa braucienu un ar ģimeni sapratām, ka šis auto saliek ķeksīšus visās mūsu vajadzībās.
- Kādas bija šīs vajadzībās?
Pirmā lieta - ventilējamie sēdekļi ar masāžas funkciju. Un ar masāžu es nedomāju risinājumu, kur muguras balsts kustās šurpu turpu, bet reāla astoņu punktu masāža. Tālāk seko atverama lūka, kas ļoti patīk maniem bērniem. Mūsdienās lūka paliek retāk pieejama, jo to aizstāj stikla jumts. Man patīk sajust vēju un īstu sauli. Tāpat ērti, ka ar mobilās lietotnes starpniecību var atdzesēt vai uzsildīt salonu pirms braukšanas. Protams, arī jauda un sniedzamība ir svarīga. 434 ZS, 200 kW uzlāde, pilnpiedziņa un 77 kWh baterijas kombinācija ļauj reāli veikt 450 km. Tas ir tieši tikpat, cik rāda WLTP dati. Patēriņš ir aptuveni 17 – 18 kWh/100km. Nezinu gan, kā šis rādītājs mainīsies ziemā. Noslēdzošais punkts ir salona ietilpība . Otrs mūsu ģimenes auto ir kompaktais VW T-Roc R krosovers, tāpēc vēlējāmies ko lielāku. Aizmugurē platība ir patiesi iespaidīga.
- Un kā ar centrālo ekrānu, ko var pārvietot no vidus uz pasažiera pusi?
Ja godīgi, tad šo funkciju izmantojam tikai brīžos, kad auto pirmo reizi parādam kādam no draugiem. Ikdienā tas nav bijis nepieciešams. Bet ekrāns ļoti labi reaģē uz pieskārieniem un displeja izmērs ir iespaidīgs. Pārkāpjot citā auto, šķiet, ka skaties uz telefona ekrānu.
- Kad piebrauci pie Wess Select salona, Courage rūca kā iekšdedzes auto.
Jā, šis elektroauto prot imitēt iekšdedzes dzinēja rūkšanu, atskaņojot to ne tikai salonā, bet arī ārpusē, jo tam ir 3 ārējie skaļruņi. Tas ir visai unikāli! Ar to nevienu nevar apmuļķot, taču skaņa ir visai dabīga, reaģējot darbībām ar akseleratora pedāli. Es pat gribētu, lai šī skaņa būtu skaļāka, attiecīgi dabiskāka un pierastāka.
- Mītu par ķīniešu automobiļiem netrūkst. Vai tev bija kādi aizspriedumi un kā tas ir mainījies?
Es atšķiros no vairuma cilvēku, jo man šādu aizspriedumu nav . Es zinu, ka ķīnieši spēj uzražot ne tikai lētas, bet arī labas preces. Es izmēģināju dažādus Ķīnā ražotus modeļus ar atvērtu prātu un tikai guvu apstiprinājumu tam, ka viņi ir ļoti labi pastrādājuši. Izskatīju arī vienu no sīvākajiem konkurentiem, , taču neapmierināja izvēlētie apdares materiāli un beigās nosvēros par labu Voyah. Lai arī jauda Voyah modelim ir mazāka, interjera kvalitāte šķiet labāka. Interesanti, ka šeit ir ne tikai klasiskā keyless sistēma, bet auto pats aizslēdz/atslēdz durvis aizejot un pienākot, kā arī aizver logus un lūku. Papildus pabrīdina, ja esi aizmirsis aizvērt durvis vai bagāžnieku, gan ar skaņas signālu, gan ar paziņojumu aplikācijā.
Jāsaka, ka šis auto ir ļoti līdzīgs Teslai, taču atšķirība tāda, ka Latvijā ir Voyah autorizēts dīlerserviss. Man ir svarīgi, lai ir kāds, kurš par auto uzņemsies atbildību arī pēc vairākiem gadiem. Tas dod sirdsmieru.
- Tas nozīmē, ka eiropieši nav sagādājuši konkurenci šim modelim?
Šobrīd vēl nē. Ja ņem vērā apdares kvalitāti, akumulatoru, jaudu un cenu kopumā, tad vācu un korejiešu auto pagaidām nav tik konkurētspējīgi. Citi zīmoli šīs pašas lietas arī piedāvā, bet par augstāku cenu.
- Kā elektroauto īpašnieks noteikti arī zini, ka pastāv dažādi viedokļi par šiem auto.
Nebūt nav tā, ka atbalstu tikai elektroauto. Es sevi gribētu uzskatīt par benzīngalvu, tāpēc neatbalstu tikai vienu dzinēja tipu. Tas, manuprāt, ir muļķīgi. Protams, par elektroauto ir daudz mītu. Visiem ir viedoklis, bet ne visi šo viedokli ir izveidojuši paši. Nereti cilvēki pielāgojas kāda cita domām. Mūs ļoti ietekmē tas, kādi bija pirmie modeļi, jo tā bija mūsu pirmā iepazīšanās ar elektroauto Latvijā Vienīgais veids, kā iegūt pieredzi – izmēģināt mūsdienīgos elektroauto un saprast, ka tie nav tādi, kādi bija pirmie Leaf, e-Golf utt. Ar tiem auto ikdiena tiešām bija ļoti grūta.
- Ar vienu uzlādi vari nobraukt 450 km. Vai plāno doties arī tālākos ceļojumos?
Neesmu vēl braucis ārpus Latvijas, taču pirms tālāka brauciena noteikti izdarītu pamatīgu mājasdarbu un iepazītos ar uzlādes iespējām un norēķinu sistēmu, lai būtu mierīgs prāts. Baltijā tas ir krietni vienkāršāk. Nobraucu 8 dienās 3000 km pa visām Latgales pilsētām. Lai arī tur uzlādes punktu skaitliski ir mazāk, neizjutu neērtības . Netrūkst arī uzlādes punktu pie veikaliem, ļaujot iepirkšanās laikā uzlādēt pilnu bateriju.
- Vai tev ir sava piemājas uzlādes stacija?
Nav, taču nevienā brīdī neesmu izjutis nekādu diskomfortu. Ņemot vērā to, cik attīstīts ir publiskās uzlādes tīkls Latvijā un cik mums šobrīd ir elektroauto, sava uzlādes stacija nav nepieciešama. Pat, ja gadās ilgāk uzkavēties uzlādes punktā, tad varu pieķerties e-pastiem un citiem darbiem, kurus esmu iepriekš atlicis.
- Cik maksā 100 km brauciens ar šo elektroauto?
Braucot ar sportisko 300 ZS iekšdedzes krosoveru, katri 100 km man izmaksā 25 eiro. Degvielas izmaksas mudināja apsvērt ekonomiskāka auto iegādi. Courage gadījumā dārgākais scenārijs, izmantojot ātrāko publisko lādētāju, ir 7 eiro uz 100 km, vidējā variantā 5 eiro uz 100 km. Ja mājās ir savs lādētājs un ir saules baterijas, tad brauciens ir teju bez maksas.
- Kas mudina cilvēkus pārsēsties uz elektroauto - ekoloģija vai ekonomija?
Katram ir savi apsvērumi. Ja tu brauc 1000 – 3000 km mēnesī, tad var būtiski samazināt brauciena izmaksas. Tas var pat nosegt automašīnas ikmēneša maksājumu. Citiem patīk komforts, jo elektroauto ir klusāks un jaudīgāks nekā vairums iekšdedzes auto. Apdzīšanu var veikt nemanāmi, padarot braukšanu drošāku, jo pretējā joslā pavadi īsāku laiku.
- Ātrumu līkumos gan ietekmēs elektroauto svars.
Jā, pie tā ir jāpierod un jāsaprot limiti. Lai brauktu patiesi dinamiski, ir jāizjūt tas, kā auto uzvedas. Šo auto es nesauktu par sportisku. Toties man ļoti patīk, kā balstiekārta strādā uz grants ceļa. Gaita ir ļoti komfortabla.
- Vai pilnpiedziņa elektriskajam auto ir svarīga?
Pat ja braucat tikai pa pilsētu, ir vērts izskatīt pilnpiedziņu. Gadījās, ka pēc stipra lietus bija jāizbrauc no pļavas. Varēja just, ka no dubļiem auto tiek ārā ar grūtībām. Bez pilnpiedziņas, visdrīzāk, būtu pavisam cits stāsts. Smags akumulators, aizmugures piedziņa, tūlītējs griezes moments un neizslēdzama saķeres kontrole var padarīt tevi visai bezspēcīgu noteiktās situācijās.
- Cik ilga ir garantija?
Automašīnai ir 5 gadi, akumulatoram 8 gadi.
- Kā ar tālākpārdošanas vērtību?
Pēc 5 gadiem tālākā vērtība būs 35%. Zinu, ka jauniem auto vērtība sākumā strauji krīt un elektroauto tas ir īpaši izteikti, tāpēc ar šo auto plānoju braukt pēc iespējas ilgāk.
- Kādas ir Kasko apdrošināšanas izmaksas šādam, visai unikālam elektroauto?
Manā gadījumā tie ir aptuveni 1300 eiro.
- Ko teica draugi, kad uzzināja, ka esi iegādājies šādu auto?
Protams, daudziem bija pārsteigums, jo teju neviens par šādu auto nav dzirdējis. Nedaudz ar to iepazīstoties, visi bija patīkami pārsteigti. Šis auto patiesi pievērš uzmanību, it īpaši, ja brauc ārpus Rīgas.
- Vai EKII atbalsts bija būtisks faktors šī auto iegādē?
Šis atbalsts ir ideāla iespēja, lai iegādātos elektroauto lētāk. Bez tā es nebūtu saņēmis 6750 eiro “atlaidi”. Domāju, ka tādā gadījumā nebūtu veicis pirkumu. Uzskatu, ka līdzšinējais atbalsta apmērs bija lielisks veids, lai mudinātu cilvēkus par to domāt, kā arī tas daļēji kompensē elektroauto vērtības kritumu
- Kā tu iedvesmotu citus izmēģināt Ķīnā ražotus automobiļus?
Galvenais ir pašam pamēģināt. Ja es nebūtu ar šo auto izbraucis, es neapzinātos, ka tas ir tik pārsteidzoši labs.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...