Testa brauciens

Toyota Prius Plug-in Hybrid pirmie iespaidi

Elektriskajā režīmā tas spēj veikt līdz pat 86 km
Virsbūve līdzinās sporta kupejai
Sākumcena - 45 300 eiro

KAS TAS IR?

Toyota Prius ir auto pasaules fenomens, kam īpaša iepazīstināšana nav nepieciešama. Savas gaitas uzsācis 1997. gadā, tas ir bijis hibrīda elektrisko auto pionieris un Toyota hibrīda tehnoloģiju šūpulis. Starptautiskajā tirgū nonāca Prius 1.5 – tas notika 2000. gadā, taču tas auto, kas mūsu atmiņās iespiedies kā polaroida foto, ir 2003. gada jeb otrās paaudzes mašīna.

Zīmīgā, mazliet smagnējā fāstbeka virsbūves forma un izmēri, kas to ierindoja starp Corolla un Camry jeb kompakto un vidējo klasi, padarījuši automobili atpazīstamu kaut ar puspavērtu aci. Toyota savulaik pie Prius izstrādāšanas ķērās, lai, pašu vārdiem, radītu 21. gadsimta automobili ar samazinātu ietekmi uz vidi, un otrās paaudzes izstrādāšanas laikā tika reģistrēts vairāk nekā 500 patentu.

Lai arī pieprasījuma pēc ekoautomobiļa nav trūcis, izlaidei pārsniedzot piecus miljonus, gaisā vienmēr ir karājies jautājums, kurš šo automobili vēlas. Loģisku, pragmatisku apsvērumu nav trūcis: praktisks formāts, nepretenciozs stils, zems degvielas patēriņš, uzticama tehnika, kā arī iespēja parādīt, ka izvēlies braukt ar vidi saudzējošu spēkratu.

Ne velti Prius izmantots kā taksometrs, kam izturīga tehnika un lēta ekspluatācija ir izšķirīga. Taču, kamēr Toyota Prius Plug-in Hybrid Izmetiet no galvas visu, ko domājāt par Prius, – šis auto ir citāds.

PIRMAIS BRAUCIENS

Eiropas politika nebija norakstījusi dīzeļus, Prius šķita nišas izvēle, un situācija kļuva vēl nesaprotamāka, kad parādījās ceturtā paaudze ar dizainu, kam nebija saprātīga izskaidrojuma. Par laimi, japāņu uzņēmuma dzīlēs ir notikušas tektoniskas pārmaiņas, un jauno piektās paaudzes Prius nevar ne pazīt. Šiks, sportisks ķīlis uz liela diametra riteņiem ar modernu gaismas tehniku. Turklāt dizains nav vienīgais, kas liek noelsties.

Prius ir uzsēdināts uz otrās paaudzes GA-C platformas un kļuvis par 46 mm īsāks, kamēr riteņu bāze palielināta par 50 mm; 24 kg vieglākās virsbūves stingrība ir palielināta par 30 procentiem. Hibrīda spēka agregātu veido 2 litru benzīna motors ar 152 ZS jaudu un elektromotors, kas attīsta 163 ZS jeb 120 kW, un sistēmas kopējā jauda ir 223 ZS, kas ir radikāls pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējo paaudzi un padara Prius līdzīgu ja ne karstajam, tad siltajam hečbekam, jo 100 km/h tas sasniedz fiksās 6,8 sekundēs.

Eiropā Prius ir pieejams tikai kā uzlādējamais hibrīds (tātad Latvijā privātie pircēji var pretendēt uz 2250 eiro atbalstu), tālab zem aizmugurējā sēdekļa tam uzstādīts kompaktāks, bet efektīvāks litija jonu akumulators ar 13,6 kWh kapacitāti, ko no parastā tīkla var uzlādēt četrās stundās. Elektriskā autonomija ir no 72 līdz 86 km (atkarībā no riteņu izmēra).

Pēc izvēles Prius var uzstādīt jumta saules paneļus, kas saulainā dienā spēj saražot enerģiju 8,7 km tālam braucienam. Prius ir paredzēti trīs aprīkojuma līmeņi, un cenas attiecīgi sākas no 45 300, 47 300 un 52 700 eiro.

KĀ TAS BRAUC?

Vadītāja sēdeklis ir negaidīti zems un ar labu atbalstu, stūre klēpī (taču tas netraucē), un saskarni veido divi displeji – neliels instrumentu bloks un prāvs multivides ekrāns – un patīkami analogi pogu bloki. Mazais panelis domāts braukšanas režīmu un drošības sistēmu pārraudzībai, un kādam tā izmērs un satura mērogs varētu šķist par mazu, toties centrālais ekrāns ir teicams.

Apdares materiāli nesasniedz to latiņu, ko uzlicis ekspresīvais eksterjers, taču iespaidu izlīdzina kokpita modernais dizains, un tiem punktiem, kam pieskaras rokas, ir mīksta apdare Saņēmuši mašīnu, mēs tūlīt pat piespiedu elektriskajā režīmā devāmies braucienā cauri pilsētai, un pie aptuveni 70% sākotnējās akumulatora uzlādes iekšdedzes dzinējs pirmo reizi ierūcās pēc aptuveni 45 km. Nav slikti!

Urbānajā satiksmē elektriski braucošs Prius ir dinamisks, līdzinoties jaunās paaudzes elektromobiļiem, un, ja nepieciešams, īsos spurtos gatavs noskriet vairumu “oponentu”. Ieslēdzot transmisijas B režīmu ar intensīvāku rekuperāciju, Prius nebremzē tik spēcīgi, lai brauktu ar tikai vienu pedāli, tomēr pilsētā ar palēninājumu bieži vien pietiek, un darba bremzes var lietot tikai pilnīgai apstādināšanai. Toyota jaunās paaudzes auto ir izvēlējusies salīdzinoši stingru amortizāciju, un, ripojot uz 19 collu diskiem, tā disonē ar kluso gaitu.

Toties Prius nevar pārmest lēnas vai neskaidras reakcijas uz stūri – mašīna komandām seko sportiski precīzi, iezīmējot vēl vienu pārmaiņu hibrīda modeļa raksturā. Esot uz šosejas, neizbēgami pienāk brīdis, kad ieslēdzas iekšdedzes dzinējs. Tas nav aizraujošs akustiskais piedzīvojums, tomēr ārpus aktīvas paātrināšanās dzinējs strādā rāmi un pazūd kopējā akustiskajā ainavā, kurā, starp citu, lielāko troksni taisa riepas.

Prius viegli izpilda apdzīšanas manevrus, tāpēc šaubīties par to kā par drošu starppilsētu braucienu partneri nav pamata. Tā kā bijām izsmēluši akumulatoru, mums vairs nebija iespējams braukt ar Toyota solīto nanopatēriņu, un ekrāns rādīja 3,8 litrus uz 100 km. Ikdienā šis rādītājs būs ievērojami zemāks. Vēl viens pārsteigums mūs gaidīja uz nomaļa pašvakas asfalta kvalitātes lauku ceļa. Vadot automobili tempā, kāds noteikti nebija prātā tā izstrādātājiem, vieglais Prius demonstrē fantastisku stabilitāti un ļoti drošu vadāmību. Jā, parādās diezgan liela virsbūves šūpošanās, taču nav ne miņas no priekšējo riteņu izslīdēšanas vai līdzsvara zuduma.

Nepārprotiet, Prius jūs neaicina sportot, tāda nav modeļa sūtība, taču, ja, kā saka, ir uzdevums, tad ir arī varēšana. Kas to būtu domājis… Atgriežoties pie prozaiskākām lietām, nevar nepamanīt, ka jaunajam modelim ir arī daži trūkumi. Zemais priekšējais bampers agri vai vēlu atdursies apmalē, aizmugurē sēdošo galvām var pietrūkt vietas (kājām vietas netrūkst), seklajam bagāžas nodalījumam ir neslikta forma, bet mazs tilpums (284 l), analogo/digitālo vadības rīku pārdalē ir pāris pārpratumu, un drošības sistēmu biežā dinkšķēšana ir tik tikko izturama. Taču tas nespēj nogremdēt Prius jaunieguvumus.

VAI TO IR VĒRTS PIRKT?

Toyota ir izdevies radīt perfektu automobili tiem, kuri sēž uz sētas un nevar izlemt, vai jau pienācis laiks pirkt elektromobili. Prius spēj būt gan dinamisks elektroauto, gan superekonomisks starppilsētu braucamais, turklāt pirmoreiz mūžā tas ir iepakots dizainā, kas visu hibrīda ekobraukšanu padara daudz, daudz iekārojamāku.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota bZ4X

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

bZ4X ir lielisks universālis – īpaši, ja izvēlaties ar priekšējo riteņu piedziņu un vidējā līmeņa aprīkojumu. Tam ir laba vadāmība, ietilpīgs salons un tas pieejams par saprātīgu cenu, turklāt jūs saņemsiet 10 gadu garantiju akumulatoram, ja nogādāsiet savu automobili pie Toyota dīlera uz ikgadējo EV veselības pārbaudi.