Ziņas

Sauszemes valis - Toyota Land Cruiser 60

Pēc restaurācijas J60 devās uz Lofotu salām
Sēdekļu apdarei nepieciešamo audumu nācās pasūtīt ASV
Īpašnieks Raivis Pelšs

LAND Cruiser 60 jeb J60 bija Toyota pirmais luksusa apvidus auto. Vairs ne utilitārs darba spēkrats mežam vai tuksnesim, bet ikdienā izmantojams braucamais, ar ko, ja nepieciešams, varēja aizripināt kaut uz operu. Lai pastāstītu par manu J60, man jāatgriežas vēsturē: daļa manas ģimenes pēc kara dzīvoja Vācijā un, kad Latvija atguva neatkarību, nolēma atgriezties, līdzi ņemot šo auto.

Tālaika noteikumi repatriantiem ļāva ievest vienu automobili, par to nemaksājot ievedmuitu. Nonākot šeit, īpašnieki landkruizeru lietoja mēnesi, pusotra gadā, bet pārējā laikā ar to braucu es, un tas būtībā bija mans pirmais auto. Jāpiebilst, ka pirms nonākšanas pie maniem radiem J60 dzīvoja Somijā, kur bija tā pirmais pieraksts, un Vācijā nonāca tikai vēlāk.

Zinu, ka automobilim bijusi piedzīvojumiem bagāta dzīve, jo man ir fotodokuments par to, ka tas divas reizes bijis Sahārā. Gāja gadi, es vēlāk pārkāpu citās mašīnās, bet džips stāvēja laukos, ieaudzis zālē, un tika kustināts pavisam retu reizi.

Taču tad kādos Līgosvētkos es noslēdzu derības, pēc kurām kļuvu par mašīnas īpašnieku. Jāteic, stipri sarūsējušas un nogurušas mašīnas. Kad to apskatīja lietpratēji, galvenais slēdziens bija – tā ir pārāk sarūsējusi, lai metinātu, jo vairs nebija pie kā. Taču man paveicās, jo Polijā atradu NATO dienējušu mašīnu, kas bija nākusi no Eiropas dienvidiem: tai bija labs, stingrs rāmis, un varēja izmantot

vairākus virsbūves paneļus, citiem vārdiem – tas bija vērtīgs donors. Tiesa, jumta konstrukcijas īpatnības dēļ jumts bija sarūsējis arī tai, tāpēc nācās meklēt jaunu; jumts atceļoja no Nīderlandes, kaut gan tā oriģinālā izcelsme bija Austrālija. Restaurēšanu neveicu es, to darīja meistari, bet man šķita svarīgi īste[1]not ļoti skrupulozu pieeju, lai beigās auto būtu ja ne perfektā, tad ļoti, ļoti labā stāvoklī. Rāmis pēc notīrīšanas ir divreiz gruntēts un krāsots, balstiekārtas daļas lielākoties ir jaunas.

Četru litru dīzelis, kas attīsta nedaudz virs 100 ZS, ir ņemts no oriģinālā auto, bet tam veica kapitālo remontu, kas nozīmē, ka visas šāles, klaņi, virzuļi un vārsti ir jauni. Atverot priekšējo pārsegu, vienīgā detaļa, kas atgādina par Land Cruiser patieso vecumu, ir bremžu cilindrs. Salona apšuvumu izdevās saglabāt daļēji. Piemēram, durvju paneļi ir no mana auto, bet sēdekļu apdare tapusi no jauna. Audumu, kas bija ļoti dārgs, pasūtināju ASV.

Jāteic, meistariem, kuri man palīdzēja, restaurēšana izvērtās par sava veida mācību projektu. Es nedomāju amata prasmes, jo tās bija labas, bet tieši modeļa konstrukcijas un īpatnību iepazīšanu, toties tagad viņi tādu varētu sataisīt un arī sataisa itin viegli.

Kad ar auto braucu jaunībā, man tas bija tikai pārvietošanās līdzeklis, taču pēc restaurācijas beidzot izmēģināju visas tehniskās iespējas, proti, priekšējā tilta pieslēgšanu un pazeminātos pārnesumus, un biju šokēts, uz ko tas spējīgs. Taču, pat braucot bezceļā, auto paliek komfortabls – pāri smilšu kāpām tas veļas kā tāds sauszemes valis.

Mans tālejošais plāns, restaurējot J60, bija izveidot automobili ceļojumiem un, teiksim tā, pastaigām pa mežu. Pēc tik liela darba bija skaidrs, ka negribēšu to mocīt purvā. Tā es tagad pabraucu kaut kur pa stigām, izbraucam kopā ar ģimeni (auto ļoti patīk manai meitai!), bet 2020. gadā devos patiešām tālā ekspedīcijā uz Lofotu salām Norvēģijā.

Šis brauciens – rimtā ritmā – aizņēma divas nedēļas. Atceļā mani pārsteidza problēma ar degvielas sprauslu, bet nu jau tas sen novērsts, un var teikt, ka motors sataisīts divas reizes. Taču mans pavisam lielais plāns ir auto trešo reizi aizvest uz Sahāras tuksnesi. Man patīk saņemt stūres šauro stīpu un ieelpot mašīnas smaržu, jo tas mani uzreiz aizved atpakaļ jaunībā. J60 ir bijis klāt daudzos svarīgos manas dzīves notikumos, un es gribu, lai tā ir arī turpmāk.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota bZ4X

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

bZ4X ir lielisks universālis – īpaši, ja izvēlaties ar priekšējo riteņu piedziņu un vidējā līmeņa aprīkojumu. Tam ir laba vadāmība, ietilpīgs salons un tas pieejams par saprātīgu cenu, turklāt jūs saņemsiet 10 gadu garantiju akumulatoram, ja nogādāsiet savu automobili pie Toyota dīlera uz ikgadējo EV veselības pārbaudi.