Kā franču autobūves grupa PSA no bankrota sliekšņa nonāca līdz peļņas rekordiem?
Karloss Tavaress izglābj PSA no bankrota
Veiksmīgi sakārto Peugeot, Citroën un DS, kā arī Vauxhall-Opel
Whatcar.lv speciālreportāža
Franču autobūves grupas PSA šefs Karloss Tavaress, kura pārziņā ir Peugeot, Citroën un DS, kā arī nesen iegādātais Opel-Vauxhall, aizvadītā gada nogalē apstiprināja gan 40% ieņēmumu kāpumu, salīdzinot ar gadu iepriekš, gan rekordlielu peļņu, kas jau septembrī ļāva PSA apsteigt Volkswagen koncernu un kļūt par lielāko autoražotāju Eiropā. Tieši Tavaress ir cilvēks, kura vadībā PSA ir izkļuvis no nepskaužamas finansiālas situācijas un kļuvis par vienu no pelnošākajiem autobūves koncerniem pasaulē.
Vēl 2012. gadā PSA bija uz bankrota sliekšņa, jo gadu no
gada bija krājušies tikai zaudējumi, kas togad sasniedza 5 miljardus eiro. Daļēji
pie tā bija vainojama PSA koncentrēšanās uz Eiropas tirgu – un tobrīd
kontinenta auto tirgus vēl nebija atkopies no 2008. gada finanšu krīzes sekām.
Samazinot darbinieku algas un pirmsnodokļu peļņas procentus, PSA naudas plūsma kļuva
tikai sliktāka.
2014. gadā par PSA šefu tika iecelts Tavaress, taču drastiskas pārmaiņas jau bija sākušās – tika atlaisti 8000 darbinieki, slēgta rūpnīca Parīzē (pēc 40 gadus ilgas darbības), bet koncerna vadība vērsās pie Francijas valdības un Ķīnas uzņēmuma Dongfeng Motor, lai noslēgtu daudzmiljardu eiro palīdzības vienošanos. Tas izdevās, Francijas valdība un Dongfeng katrs nopirka pa 14% PSA akciju, kamēr Pežo ģimene atteicās no savām kontroles tiesībām pār uzņēmumu, ko bija vadījuši astoņās paaudzēs. Vienubrīd pat klīda runas, ka General Motors varētu pārņemt grūtībās nonākušo PSA.
Taču vienošanās ar ķīniešu Dongfeng izrādījās solis pareizajā virzienā.
Tas ne vien nodrošināja vitāli nepieciešamo skaidras naudas injekciju, bet arī pavēra PSA ceļu uz
Āzijas tirgu. Un tad uzņēmuma vadībā stājās Tavaress, kurš pirms tam ieņēma
vieno no vadošajiem amatiem citā franču kompānijā - Renault. Viņš uzreiz
ķērās pie lietas, īstenojot stratēģiju „Back in the Race”, kas nosprauda
mērķus, kas jāīsteno, lai PSA atgūtu konkurētspēju. Šo mērķu vidū bija modeļu
kataloga atjaunošana, ekspansija globālajā auto tirgū, kā arī izmaksu un
efektivitātes optimizēšana visos PSA zīmolos.
Tobrīd Tavaress skaidroja, ka uzņēmuma veiksmi mērīs pēc naudas plūsmas. Jau gadu pēc stāšanās amatā PSA nopelnīja vairāk nekā miljardu eiro – un tā kopš 2010. gada bija pirmā reize, kad PSA gadu noslēdza ar peļņu. Ražošanas efektivitātes palielināšana PSA rūpnīcās no 65% 2012. gadā līdz 90% 2016. gadā bija nākamais Tavaresa sasniegums, kam gan zināmā mērā palīdzēja globālā ekonomikas atveseļošanās. Taču „Back In The Race” plāns tika īstenots divus gadus pirms paša nospraustā termiņa.
Tāpēc Tavaress ķērās pie nākamā posma PSA sakārtošanā, ko
nosauca par „Push to Pass”. Plāna ietvaros uzmanība tika pievērsta tālākai izmaksu
samazināšanai un peļņas palielināšanai, kaut gan PSA 5% peļņa uz pārdotajiem
auto jau tobrīd bija daudzu ražotāju skaudības iemesls. Vienlaikus tika
turpināta Citroën zīmola atjaunināšana, pamatīgas investīcijas DS kā atsevišķā
premium zīmolā Citroën paspārnē, kā arī nospraustas vadlīnijas kā piešķirt
Peugeot daudz pamanāmāku identitāti. Lai šis plāns darbotos, par prioritāti
tika izvirzīta tirgus karstākā segmenta - SUV modeļu gammas paplašināšana, kā
arī elektrifikācija – jo šajā frontē PSA bija iedzinējos.
2017. gadā klajā nāca vairāki svarīgi modeļi, tai skaitā jaunie Peugeot 3008 un 5008 krosoveri, kas strauji kāpināja pircēju interesi par šo franču zīmolu, tikmēr Citroën pārdošanas apjomus ievērojami palielināja jaunais C3 mazauto. Savukārt DS laida klajā savu pirmo oriģinālo modeli (kura pamatā nebija Citroën) – 7 Crossback. Šo gadu PSA noslēdza ar rekordlieliem pārdošanas apjomiem, peļņu un ieņēmumiem.
Tad, daudziem par pārsteigumu, PSA no General Motors atpirka
Vauxhall-Opel, kaut gan tieši GM vēl pirms dažiem gadiem bija tas, kas
izvērtēja opciju nopirkt PSA. GM Eiropas atzars nebija spējis nest peļņu jau
gandrīz divdesmit gadus, taču Tavaress aukstasinīgi paziņoja, ka zaudējumu ēra ir galā un zīmols kļūs par „īstenu
Eiropas čempionu”.
Daudzi šādu apņemšanos vērtēja skeptiski, taču Tavaresam atkal izdevās paveikt neiespējamo. Ambiciozs izmaksu samazināšanas plāns ļāva Vauxhall-Opel 2018. gada pirmos sešus mēnešus noslēgt ar 502 miljonu eiro peļņu, kamēr PSA ieņēmumi no šī darījuma uzauga par 40%, padarot to par lielāko autoražotāju Eiropā aiz Volkswagen.
PSA tagad parādījušies jauni izaicinājumi – autobūves grupa sāk zaudēt pozīcijas Ķīnas tirgū, taču, ņemot vērā, ko Karloss Tavaress spējis paveikt līdz šim, nav nekādu šaubu, ka tas ir kārtējais „darba jautājums”, ar kuru viņš spēs tikt galā.
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...