Ziņas

Prognozē auto tirgus izaugsmi

Auto Asociācijas dati par auto tirgu Latvijā
Gads noslēdzies saskaņā ar tirgus prognozēm
Populārākie auto Latvijā 2013.gadā

Kāds bijis aizvadītais gads Latvijas auto tirgū? Auto Asociācija, kas apvieno Latvijas pilnvarotos auto tirgotājus, atzīst, ka kopumā gads noslēdzies saskaņā ar iepriekš paustajām prognozēm.

2013.gadā Latvijā kopumā pirmreizēji ir reģistrētas 12811 automašīnas (pasažieru un vieglais komerctransports līdz 3,5t), kas ir par 1% mazāk kā 2012.gadā.

Arī pārdoto jauno pasažieru automašīnu skaits aizvadītā gadā ir bijis teju identisks (10 636 vienības) 2012.gada reģistrāciju skaitam (10 665), bet vieglais komerctransports reģistrēts par 3% (2175) mazāk kā gadu iepriekš (2236 vienības).

„2013. gada auto tirgu kopumā var raksturot kā ar skaitliskā ziņā stipri samazinātiem lielajiem korporatīvajiem darījumiem – ļoti maz bija lielāki valsts iestāžu iepirkuma konkursi. Tieši korporatīvo darījumu mazo apjomu dēļ kritusies arī vieglā komerctransporta realizācija, kas savukārt kalpoja par pamatu auto tirgus pieaugumam 2012.gadā", skaidro Ingus Rūtiņš, Auto Asociācijas viceprezidents. 

"Tomēr, ja analizējam Latvijas auto tirgus potenciālu, nevar nepieminēt, ka kopējais auto reģistrāciju skaits ir nedaudz mānīgs, jo tas ietver arī re-eksportētos auto. Tie ir darījumi, kas dažu mēnešu laikā no reģistrācijas Latvijā tiek noņemti no uzskaites un pēc tam izvesti uz citām valstīm", piebilst Rūtiņš.

Ja 2012.gadā re-eksporta apjoms bija 9% no kopējā pirmreizēji reģistrēto vieglā transportlīdzekļu skaita, tad 2013.gadā re-eksportēto auto apjoms ir jau sasniedzis 14%. 

Kuras markas auto ir populārākie?

2013.gadā Latvijā visbiežāk reģistrētās pasažieru automašīnas ir Volkswagen (2080), kas aizņem 16% tirgus daļu, Toyota (1519) ar 12%, Peugeot (900) ar 7%, Škoda (835) ar 6,5% un Nissan (667) ar 5% lielu tirgus daļu.

Populārākie pasažieru automobiļi bijuši Volkswagen Golf (450), Ford Focus (357) un Peugeot 3008 (321), no pēdējām gandrīz visas (309) ir izvestas no Latvijas. Populārākie jaunie vieglie komerciālie transportlīdzekļi – Toyota Hilux (243), Renault Master (216), Volkswagen Caddy (133).   

„2013. gadā Latvijā nav notikušas būtiskas izmaiņas auto klašu sadalījumā – mēs joprojām ieņemam vadošo vietu Eiropā apvidus klases automobiļu īpatsvarā ar 34,7%. Šādu klientu ieradumu iemesli ir meklējami gan globālās pirkšanas tendencēs, gan ražotāju modeļu attīstībā, gan arī mūsu brūkošajos ceļos",  atzīst Auto Asociācijas viceprezidents.

Kas ir lielākie auto pircēji?

Viens no lielākajiem izaicinājumiem Latvijas auto tirgus noturīgai izaugsmei joprojām ir dalījums starp privātpersonu un juridisko personu auto iegādēm. Privātpersonām reģistrēto auto skaits arī 2013.gadā ir bijis ar izaugsmi, aizņemot 21% no kopējām pirmreizējām reģistrācijām, salīdzinājumā ar 20% gadu iepriekš.

Tas gan joprojām ir ļoti zems rādītājs, tomēr pieauguma tendence nenoliedzami ir laba ziņa. Zemā privātpersonu aktivitāte ir skaidrojama ar jau vairākkārt izskanējušiem argumentiem – neesošo Latvijas vidusslāni, nepietiekamajiem uzkrājumiem pirmajai līzinga iemaksai un aplokšņu algām, kas neļauj saņemt banku finansējumu.

2013.gadā starp līzinga kompānijām ir palielinājusies konkurence, cīņa par klientiem un tirgus daļu, jo tieši aizvadītā gadā pirmo reizi kopš lielās ekonomiskās krīzes, līzingā iegādātie automobiļi vienu mēnesi sasniedza 60% atzīmi no kopējām jaunu auto reģistrācijām.

Auto līzinga finansējuma apjoms privātajām un juridiskajām personām attiecīgi sadalās 53% un 49,4%. Kopējais līzinga finansējuma apjoms 2013.gadā ir būtiski audzis, sasniedzot 56% salīdzinājumā ar 48% gadu iepriekš.

Korporatīvo darījumu ir mazāk

Aizvadītā gadā Latvijas korporatīvo darījumu apjoms (3 un vairāk automašīnas vienā darījumā) pasažieru un vieglā komerctransporta tirgū 2013.gadā bija 23,4% (2996), kas salīdzinājumā ar iepriekšējā gada 34% ir būtisks samazinājums.

Lielākos apjoma darījumus nodrošināja vadošie auto nomas uzņēmumi – SIA „Transporent” (500), SIA „ALD Automotive” (400), un SIA „Ideal Services” (129), kas pēcāk nodrošina jaunu auto piegādes iepirkumos valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī valsts un pašvaldību iepirkumi – „Latvijas Valsts Meži” (134), „Latvenergo” (111) un „Rīgas Satiksme” (108).

Kādas ir nākotnes prognozes?

Auto Asociācija prognizē, ka pēc iestāšanās eirozonā, kā arī uz ekonomikas vispārējās atveseļošanās un konkurētspējas palielināšanās fona, jaunu auto tirgus nākamajos gados varētu atgriezties pie mērenas, bet stabilas izaugsmes 2014.gadā pieaugot par 6% un sasniedzot 13 600 reģistrētu jaunu pasažieru un vieglā komerctransporta auto vienību.”.

Igaunijā jaunu automašīnu tirdzniecības apjomi 2013.gadā ir pieauguši par +14.5%, sasniedzot 23 189 reģistrētās vienības, savukārt Lietuvā pirmreizēji ir reģistrēti 12 152 (-0.1%) vieglie automobiļi.

Saskaņā ar Eiropas auto ražotāju asociācijas sniegtajiem datiem Eiropā jaunu auto tirgus kopumā 2013.gadā noslēdzies ar -1,7% tirgus kritumu, arī auto lielvalstis – Francija (-5,7%), Vācija (-4,2%) un Itālija (-7,1%) saglabā negatīvus realizāciju apjomus, izņemot Lielbritāniju, kurai 2013.gadā izdevies realizēt par +10,8% vairāk pasažieru automašīnas nekā 2012.gadā.

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Saistītie raksti

Auto tests

BMW 3. sērija

What Car? Vērtē Novērtēts ar 5 no 5

BMW 3. sērija joprojām ir premium līmeņa biznesa klases līderis. Tā galvenā pievilcība slēpjas veidā, kā tas brauc. Vadāmības īpašības ar garantiju liks tev pasmaidīt. Tas ir arī ekonomisks (320d modifikācijā) un ar labāko infosistēmu savā klasē.