Testa brauciens

Toyota Land Cruiser 150 3,0 D-4D

Whatcar.lv brauc ar Toyota Land Cruiser 150
3,0 litru dīzeļdzinējs ar automātisko pārnesumkārbu
Maršruts Rīga - Narva - Kohtlajarve - Rīga

Toyota Land Cruiser un mode, šķiet, ir divas dažādas parādības. Pagājuši jau 54 gadi, kopš Toyota nāca klajā ar pirmo Land Cruiser un pat vairāk nekā pusgadsimtu vēlāk šis lielais apvidus auto joprojām ir uzskatāms par īstenu bezceļnieku – par spīti tam, ka daudzi tā konkurenti tādi vairs nav.

Nenoliedzami, jaunās tehnoloģijas tajā ir atradušas savu pielietojumu, taču galvenokārt tikai tāpēc, lai vairotu Land Cruiser leģendārās apvidus pārvarēšanas spējas. Pamatprincips – apvidus auto, ar ko var braukt arī pa šoseju – ir palicis tāds pats kā līdz šim.  

No attāluma Land Cruiser 150 pat izskatās kā iepriekšējās paaudzes modeļa atjaunināta versija, taču druknākas riteņu arkas, agresīvāki lukturi un bamperi ļauj secināt, ka tā vis nav. Tas izskatās modernāks, taču tas joprojām ir Land Cruiser.

Tehniskie dati liecina, ka tas ir mazliet garāks un platāks, nekā līdzšinējais modelis, kaut gan riteņu bāze (attālums starp priekšējiem un aizmugurējiem riteņiem) ir tāda pati. Būtisks Toyota mērķis bijis saglabāt un papildināt jaunā Land Cruiser bezceļa spējas, jo interese par šiem auto ir ne tikai Baltijas valstīs un Krievijā, bet tādos planētas karstajos punktos, kur pārvietošanās no vienas dislokācijas vietas uz otru ir ne vien nepatīkama, bet arī bīstama dzīvībai.

Bezceļa spējas

Galvenā atšķirība starp šo Land Cruiser un tā priekštečiem ir jauna pretizslīdes sistēma, kas paredzēta braukšanai bezceļos. Tās nosaukums ir Crawl Control un tā ļauj vadītājam izvēlēties braukšanas ātrumu no 1 līdz 5 km/h, atlaist gāzes un bremžu pedāļus, un pārvarēt šķērsli, vienalga vai tā ir stāva uzkalne vai nogāze, koncentrējoties vien uz stūrēšanu.

Vēl viena īpatnība ir Multi-terrain Select sistēma, kas pielāgo gāzes un bremžu sistēmu reakciju atbilstoši vienam no četriem ceļa seguma veidiem, kādu izvēlas vadītājs. „Mud and Sand” ļauj riteņiem izslīdēt vairāk, lai ļautu tiem ierakties dubļos vai smiltīs, kamēr „Rock” samazina izslīdēšanu līdz minimumam, lai saglabātu maksimālu saķeri ar virsmu, ja par tādu var nosaukt klintsbluķu krāvumu.   

Noderīgs jaunums ir priekšējā radiatora restē ievietota videokamera, kas ļauj vadītājam redzēt situāciju uz ceļa, attālumu līdz šķērslim un riteņu pozīciju laikā, kad auto priekšgals, piemēram, raugās debesīs. Šādas kameras jaunajā Land Cruiser ir četras – divas sānos un pa vienai priekšā un aizmugurē. 

Gaita un vadāmība

Toyota apgalvo, ka kompānijas inženieri ielikuši „100 procentus darba”, pilnveidojot jaunā Land Cruiser spējas pārvietoties kā bezceļos, tā uz šosejas, nesamierinoties ar vienkāršu kompromisu. Veicot simtiem kilometru no Rīgas līdz degakmens raktuvēm pie Igaunijas un Krievijas robežas un vairākus kilometrus pa pašām raktuvēm un tām apkārt esošajiem uzbērumiem, pauguriem un dīķiem, Whatcar.lv bija lieliska iespēja pārliecināties, kas ar to ir domāts.

Tādi elektroniski elementi kā bloķējams centrālais diferenciālis un aizmugures diferenciālis piešķir Land Cruiser apbrīnojamu spēju pārvietoties pa visnotaļ aizdomīga izskata virsmām, turklāt praktiski bez jebkādas riteņu izslīdēšanas. Laiku pa laikam auto apstājas, ļaujot elektronikai apjēgt notiekošo, taču pēc īsas pauzes tas ar Crawl Control palīdzību turpina ceļu ātrāk, nekā to spētu stūrēt jebkurš ierindas pircējs, izņemot varbūt vienīgi pašus kaislīgākos off-road piedzīvojumu meklētājus.

Uz šosejas, kur, pēc statistikas spriežot, Land Cruiser 150 pavadīs lielāko daļu sava ekspluatācijas laika, tas uzvedas kā jebkurš cits liels apvidus auto. Tam varbūt nav tādas manevrētspējas kā Audi Q7 vai BMW X5, kas domāti braukšanai pa asfaltu, taču tas ir pietiekoši pārliecinošs.

Klasiskā apvidus auto konstrukcija – virsbūve uz rāmja nozīmē, ka vadītājam nereti rodas sajūta, ka viņš ir mazliet attālināts no braukšanas procesa un drīzāk rekomendē automašīnai vēlamo braukšanas virzienu, nevis pats stūrē to. Taču jāatceras, ka šis ir apvidus auto un, braucot pa dubļu trasi, reti kuram būs vēlēšanās mētāties no vienas puses uz otru pie mazākās stūres kustības.

Turklāt klasiskā parauga konstrukcija labi apslāpē nelielus ceļa negludumus – brīžiem pat rodas iespaids, ka naktī ir noticis brīnums un ar burvju nūjiņas palīdzību Latvijā ceļi ir piepeši kļuvuši tikpat labi kā Vācijā. Tomēr dziļākās bedres tik un tā ir jūtamas, bet brīžos, kad ceļa segums kļūst viļņveidīgs un asfaltā parādās rises, Land Cruiser izmērs un augstais gravitācijas centrs kļūst par pretinieku komandas spēlētājiem.   

Dzinēji un dinamika

3,0 litru dīzeļdzinējs ir palicis nemainīgs no iepriekšējās paaudzes modeļa – tas nav spridzeklis, bet ar 410 Nm lielu griezes momentu piedāvā pilnīgi pietiekamu jaudu gan ikdienas satiksmei, gan piekabju vilkšanai. Dažu konkurentu piedāvātie tāda paša tilpuma sešcilindru dīzeļdzinēji ir spriganāki, jo Land Cruiser 11,7 sekundes līdz 100 km/h nozīmē, ka apdzīšanas manevri ir jāplāno savlaicīgi.

Taču līdzšinējiem Land Cruiser īpašniekiem tas nebūs nekāds pārsteigums, turklāt, ja jums nepieciešama lielāka dinamika, var izvēlēties Land Cruiser ar 4,0 litru V6 benzīna dzinēju, kas arī ir tāds pats kā līdzšinējam modelim.

Komforts

Piecpakāpju automātiskā pārnesumkārba darbojas nevainojami, arī trokšņi salonā praktiski nav dzirdami – ja neskaita četru cilindru dīzeļa rūkšanu, braucot nelielā ātrumā, vai paātrinoties. Salons ir kļuvis plašāks un ar labāku apdari, taču uzsvars jebkurā gadījumā ir likts uz praktiskumu, nevis luksusu, lai arī par attiecīgu samaksu Land Cruiser var komplektēt ar limuzīna cienīgu aprīkojumu.

Vietas salonā netrūkst nedz priekšā, nedz aizmugurē sēdošajiem – arī otrās sēdekļu rindas pasažieri var bīdīt savus krēslus, vai atlocīt to atzveltnes kā aviolainerī. Līdzīgi kā iepriekšējais modelis, arī šis pieejams septiņvietīgā izpildījumā, taču divas papildvietas tagad ir ielokāmas grīdā tā, ka tās pazūd no acīm, kad nav nepieciešamas, izveidojot līdzenu kravas nodalījuma grīdu.

Spriedums

Land Cruiser pamataprīkojums ir plašāks nekā līdzšinējam modelim un nekas neliecina, ka Toyota būtu piemirsuši par kvalitāti – tas joprojām ir auto, ar kuru bez problēmām var veikt simtiem tūkstošus kilometru.

Tas ir viens no retajiem apvidus auto, kas patiešām atbilst savam nosaukumam, turklāt tagad pat „svētdienas braucējs” ar to var droši mesties bezceļu piedzīvojumos. Tiesa gan, šī iemesla dēļ tas nav tik draudzīgs šosejai, kā citi konkurenti.  

Lasi detalizētu Land Cruiser 150 testu, salīdzini cenas, tehniskos datus un aprīkojumu

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota bZ4X

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

bZ4X ir lielisks universālis – īpaši, ja izvēlaties ar priekšējo riteņu piedziņu un vidējā līmeņa aprīkojumu. Tam ir laba vadāmība, ietilpīgs salons un tas pieejams par saprātīgu cenu, turklāt jūs saņemsiet 10 gadu garantiju akumulatoram, ja nogādāsiet savu automobili pie Toyota dīlera uz ikgadējo EV veselības pārbaudi.