Testa brauciens

Lexus RZ 450E pirmais testa brauciens

313 ZS jaudīgs ģimenes auto ar diviem elektromotoriem
Maksimālā sniedzamība - 435 km
Sīvs konkurents vāciešiem

Kas tas ir?

Ņemot vērā, cik daudzi jaunie auto tiek pieteikti kā sportiski vai ar sporta gēniem, šķiet atsvaidzinoši dzirdēt, kad jauna modeļa prezentācija sportiskums tiek pieminēts tā starp citu. RZ ir Lexus vadošais elektriskais modelis, un, kā apgalvo ražotājs, tas piedāvā “pārliecību, kontroli un komfortu”. Tiesa, tam ir 230 kW (313 ZS) un sprintā tas noskries ne vienu vien karsto hečbeku.

Vēl RZ ir apliecinājums tam, ka Lexus elektrisko lietu ņem nopietni. Tam kādu laiku ir bijis UX 300, taču nevarētu teikt, ka modelim bijuši lieli panākumi. RZ ir radīts uz e-TNGA platformas, kas tam kopīga ar Toyota bZ4X and Subaru Solterra.

Kopīgs visiem trim ir arī akumulators. Lexus ir apstiprinājis, ka tā bruto kapacitāte ir 71,4 kWh, bet izmantojamā – 64 kWh. 71,4 kWh ir mazāk nekā konkurentiem, un 7,4 kWh drošības buferis ir lielāks nekā caurmērā industrijā, taču, pēc Lexus teiktā, tas darīts, lai nodrošinātu ilgu kalpošanu. Lexus apgalvo, ka 10 gadu laikā kapacitāte saglabāsies 90 procentu līmenī, un tas, nevar noliegt, skan iedrošinoši. Cita lieta, vai cilvēkiem, kas izmantos operatīvo līzingu, tas šķitīs svarīgi.

Akumulatora salīdzinoši mazāko ietilpību kompensē divu elektromotoru zemais enerģijas patēriņš. Turklāt parastas braukšanas apstākļos RZ pārsvarā izmanto mazāko un ekonomiskāko aizmugurējo motoru, kura jauda ir 80 kW (109 ZS).

Kad pieprasāt pilnu jaudu, pieslēdzas priekšējais 150 kW (204 ZS) motors, taču atdeve nav konstanta, jo elektronika, pielāgojoties braukšanas situācijai, automātiski un dinamiski sadala motoru atdevi.

Oficiālais enerģijas patēriņš – 16,8–18,7 kWh/100 km – līdzinās Tesla sniegumam, taču gala rezultāts – 435 kilometru sniedzamība – nav izcils un sarūk līdz 395 km, ja automobilim uzstāda 20 collu diskus, kas, jādomā, būs populāra izvēle.

Arī ātrās uzlādes jaudas maksimums – 150 kW – nav īpaši iespaidīgs un faktiski ir absolūts minimums, ko tirgus sagaida no premium zīmola, kaut ilgtermiņā šādai uzlādes jaudai arī varētu būt pozitīvs iespaids un akumulatora kapacitāti. Te arī vērts pieminēt, ka uzlādei var izmantot CCS ligzdu, nevis Chademo, kā tas ir UX.

Kā tas brauc?

Lai pateiktu kaut ko pārliecinošu par faktisko autonomiju, mums vajadzētu nobraukt dažas dienas šeit Latvijā, jo vienas dienas pasākumā Francijā patēriņa rādītāji bija pārāk atšķirīgi. Temperatūrai esot ar 10 grādiem pēc Celsija, enerģijas patēriņš nostabilizējās aptuveni 21 kWh/100 km līmenī, kas attiecīgi solīja 306 kilometru nobraukumu. Tas ir līdzīgi kā bZ4X, taču mazāk nekā spēj, piemēram, BMW iX3. Tādā veidā RZ pievienojas tirgus segmentam, tieši autonomijas ziņā tajā neienesot neko jaunu.

Auto gan daļēji atspēlējas, esot uz ceļa, jo solījums par pārliecību, kontroli un komfortu nav tukša skaņa. Lai gan tam nav adaptīvo amortizatoru, auto brauc ļoti gludi un klusi, kas ir iedrošinoši un patīkami, pat ja šajā gadījumā nevar runāt par aizrautību.

Jūs tik tiešām varat just Lexus Direct4 efektu: jaunā sistēma jaudas un bremzēšanas spēkus dinamiski pārdala starp asīm tādā veidā, lai kontrolētu sasvēršanos un klanīšanos, kas tipiska paātrinājuma un bremzēšanas laikā. Nav tā, ka sistēma revolucionāri pārvērstu braukšanas pieredzi, taču tā procesā ienes patīkamu mieru.

Lai gan elektronika spēj gudri pārdalīt griezes momentu, priekšējais motors ir jaudīgāks par aizmugurējo, tālab līkumos RZ uzvedība, labākajā gadījumā, ir neitrāla. Taču tas ir O.K., jo, atcerieties, RZ nepretendē būt sportisks automobilis. Vienlaikus RZ nodrošina pilnīgi adekvātu saķeri, bet standarta stūres iekārta apvelta stūri ar labu, saprotamu pretestību.

Mēs izmēģinājām arī Lexus One Motion Grip stūres sistēmu, kas priekšējos riteņus stūrē elektriski – bez mehāniskas saiknes starp stūri un izpildmehānismu. Inženieri saka, ka vēl turpina to kalibrēt – īpaši darbību pie neliela ātruma, un līdz debijai tirgū paies divi gadi. Taču jau pašreizējā izpildījumā sistēma darbojas iespaidīgi labi un auto vadīšanas procesā ienes kaut ko jaunu.

Tā kā no atdures līdz atdurei stūres rats, pareizāk, jūgs, kādus ierasts redzēt lidmašīnās, pagriežas vien par 150 grādiem, jums nav nepieciešams pārņemt stūri.

Ņemot vērā uzbūves principu, tas var skanēt savādi, bet šī sistēma sniedz mazliet labāku izjūtu par priekšējo riteņu saķeri. Lielā diapazonā mainīgā stūres pārnesuma dēļ zūd aptuveni pieci procenti precizitātes, taču, tā kā RZ ir komfortabls SUV, nevis sporta automobilis, tā nav problēma.

Jūga tipa vadības rīks būtu pat vēl noderīgāks bZ4X, jo tajā vadītāja darba vieta šķiet pilnībā pakārtota novatoriskās stūres izmantošanai sakarā ar to, ka mērpulksteņi ierīkoti Peugeot stilā. Šajā ziņā RZ ir tradicionālāks – ar viegli lasāmiem digitālajiem mērinstrumentiem, un automobilī, ņemot vērā, ka tas ir elektrisks SUV, ir salīdzinoši zema sēdpozīcija.

Arī materiāli ir labāki nekā bZ4X, tiesa, tas ir ļoti atkarīgs no izpildījuma. Augstākajos līmeņos salonā izmantota mīksta āda un interesanti t.s. tehniskie materiāli, bet zemākajos to vietā ir mazāk patīkama āda un lētāka plastmasa.

Tur, kur RZ viennozīmīgi iepaliek no konkurentiem, ir multivides sistēma ar kaitinošajiem akustiskajiem signāliem un ne pārāk viegli sasniedzamu iestatījumu regulēšanu.

Vai to ir vērts pirkt?

RZ piedāvā dažas interesantas jaunās tehnoloģijas, un tas viennozīmīgi nāk par labu braukšanas pieredzei.

Cenas Vācijā apliecina, ka tas ir visnotaļ salīdzināms ar Audi Q8 E-tron 50, Jaguar I-Pace un (dažos tirgos) Genesis GV70.

Taču, ja salīdzina ar BMW iX3, kas piedāvā lielāku nobraukumu un labāku multividi, priekšrocības drīzāk meklējamas citās lietās, piemēram, uzticamībā un akumulatora veiktspējas solījumā.

Tehniskie dati:

  • Dzinējs                        divi sinhronie elektromotori
  • Jauda                           230 kW (313 ZS)
  • Grieze                          435 Nm
  • Pārnesumkārba            1 pārnesuma, pilnpiedziņa
  • Pašmasa                       2055 kg
  • 0–100 km/h                 5,3 s
  • Maks. ātrums              160 km/h
  • Akumulators                71,4/64 kWh (bruto/neto)
  • Sniedzamība                395–435 km
  • Enerģijas patēriņš        16,8–18,7 kWh/100 km
  • CO2                             0g/km
  • KONKURENTI         BMW iX3, Jaguar I-Pace

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Lexus RX

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

RX demonstrē ļoti labu sniegumu, pateicoties tā izsmalcinātībai, greznajam salonam un iespaidīgajai hibrīda veiktspējai. Protams, arī uzticamība ir būtiska priekšrocība. Parastā hibrīddzinēja versija lieliski noderēs tiem, kam nav pieejama uzlādes iespēja mājās vai darbā. Lai gan sniedzamība elektriskajā režīmā plug-in hibrīda versijai nav tik iespaidīga kā dažiem konkurentiem, Lexus pieejams par saprātīgāku cenu.