Testa brauciens

Toyota Mirai: izmēģināts!

Whatcar.lv pirmie izmēģina Toyota Mirai
Sērijveida auto ar ūdeņraža degvielas šūnu
Ekskluzīvs testa brauciens Vācijā

AutorsIvo Goldmanis

Toyota Mirai ir monumentāls tehnoloģisks sasniegums – tas ir viens no retajiem sērijveida auto ar ūdeņraža degvielas šūnu. Tas arī izskaidro auto dizainu – pievērst šim modelim uzmanību, atšķirot to no plašām masām domātiem auto, ir Toyota nolūks.  

„Mirai” japāņu valodā nozīmē – „nākotne”, jo japāņu autoražotājs ir pārliecināts, ka tehnoloģija, kas izmantota Mirai, darbinās daudzus nākotnes auto. Tieši tāpēc Toyota ir padarījuši Mirai dzinēja uzbūves patentu, pie kura strādājuši jau vairāk kā 20 gadus, brīvi pieejamu visiem – bez maksas.

Mēs devāmies uz Hamburgu, Vācijā, lai iepazītos ar Mirai klātienē – un to izmēģinātu testa braucienā.

Kā tas darbojas?

Zem motora pārsega atrodas 154 ZS elektromotors ar 335 Nm griezes momentu, kas faktiski ir tas pats agregāts, kas atrodams Lexus GS450h. Tiesa gan, jauda tiek novadīta uz priekšējiem riteņiem. 

Zem priekšējiem sēdekļiem ir titāna korpusā iebūvēts kompakts degvielas šūnu bloks. Tieši šis bloks, kurā ūdeņradim savienojoties ar skābekli, tiek radīta elektroenerģija, kas darbina motoru, ir uzskatāms par Toyota inženieru lielāko sasniegumu. Tas var darboties pat -30 grādu salā un tā mūžs esot tāds pats kā parastam iekšdedzes dzinējam – Toyota apgalvo, ka tas var veikt līdz pat 500 000 kilometru līdz tam būs nepieciešams kapitālais remonts.

Zem Mirai sēdekļiem ir paslēptas arī divas ūdeņraža cisternas, kas veidotas no oglekļa un stikla šķiedras. To kopējais tilpums ir 122 litri, kas ļauj Mirai uzpildīt ar 5 kilogramiem ūdeņraža. Ar to pietiek, lai veiktu vismaz 500 km distanci līdz nākamajai uzpildes reizei, kas, atšķirībā no elektroauto, aizņem vien 3 līdz 5 minūtes.

Kā tas brauc?

Lai arī aiz Mirai ārienes slēpjas sarežģītas tehnoloģijas, kādas nav atrodamas nevienā citā Toyota modelī, tas brauc tāpat kā, piemēram, Toyota Prius. Nospied „start” pogu, ieliec pārnesumkārbas sviru pozīcijā „D” un – aiziet!

Jāņem vērā, ka jau pirmais pieskāriens akseleratora pedālim atbrīvo visus 335 motora ņūtonmetrus, tāpēc paātrinājums ir vienmērīgs un pārliecinošs. Tiesa gan, tāds ir tikai pirmais iespaids – lai arī satiksmes plūsmā ar Mirai iekļauties nav problēmu, tā 9,6 sekunžu paātrinājums līdz 100 km/h nozīmē, ka tas nav nekāds sporta auto. Jaudas resurss ātri vien izplēn un pie 160 km/h braukšanas sajūtas jau vairs nav īsti patīkamas. Ražotāja norādītais maksimālais ātrums ir 178 km/h taču mums tā arī neradās pacietība to sasniegt.   

Saprātīgākās ātruma robežās braukšana ar Mirai ir krietni patīkamāka. Toyota inženieri ir labi pastrādājuši, vienmērīgi izvietojot svara elementus, tai skaitā degvielas šūnu bloku, tādā veidā piešķirot Mirai labākas gaitas un vadāmības īpašības, nekā varētu sagaidīt. Stūres reakcija ir tikpat viegla un ne pārāk informatīva kā Prius, taču gaitas komforts ir labāks nekā radniecīgajam modelim ar hibrīddzinēju.

 

Kāds ir tā interjers, komforts?

Interjers ir tikpat ekstrēms, kā auto āriene, taču tos, kas redzējuši Opel Ampera vai Chevrolet Volt, tas īpaši nepārsteigs. Priekšējais panelis ir acīmredzami „moderns”, ar diviem displejiem – vienā redzams ātrums un cita informācija, kas attiecas uz automašīnu un konkrēto braucienu, bet otrs ir skārienjutīgs, ļaujot kontrolēt navigācijas un audiosistēmas funkcijas, kā arī dažus citus iestatījumus. Izraudzīto materiālu kvalitāte nav tā augstākā, taču kopumā tā nav sliktāka kā citiem Toyota modeļiem, no kuriem paņemtas arī dažas sviras un slēdži.

Visprecīzāk Mirai salona kvalitātei atbilst līdzšinējās, trešās paaudzes Prius interjers. Ir gan mīksta, gan cieta plastmasa, montāžas kvalitāte ir laba, taču viss izskatās lēts brīdī, kad tiek nosaukta automašīnas cena. Mirai gadījumā tā šobrīd ir 66 tūkstoši eiro (bez PVN).

Garāka auguma autovadītāji varētu sūdzēties par to, ka sēdekli nevar nolaist pietiekoši. Iemesls tam ir iepriekšminētais degvielas šūnu bloks, kas atrodas zem sēdekļa.  Augstajai sēdpozīcijai gan ir pluss – pārredzamība ir labāka.

Mirai ir diezgan lieli izmēri – tas ir 4,9m garš un 1,82m plats. Tas nozīmē ka salonā pasažieriem par vietas trūkumu kājām nevajadzēs sūdzēties. Bagāžas nodalījuma izmērus ierobežo ūdeņraža cisterna un baterijas – tā tilpums ir 361 litrs, tātad par 144 litriem mazāk nekā Prius Plus.  

Salonā ir tikai četras sēdvietas, taču nevienam no pasažieriem nevajadzētu būt sūdzībām par vietas trūkumu. Braukšanas komforta uzlabošanai riepu troksnis ir maksimāli apslāpēts, vienīgā skaņa dzirdama vien straujā paātrinājumā.  

Vai to ir vērts pirkt?

Sāksim ar to, ka Baltijas valstīs to šobrīd nav iespējams nopirkt. Arī jēga no šāda pirkuma nebūtu nekāda, ja vien auto nepērk kopā ar ūdeņraža uzpildes staciju. Līdzko šī infrastruktūra pie mums būs attīstīta, tā arī Mirai iegāde sevi attaisnos. Ne velti WhatCar testa brauciens notika Hamburgā – otrajā lielākajā  Vācijas pilsētā jau vairāki autobusi aprīkoti ar degvielas šūnu un ūdeņraža uzpildes stacijas ir atrodamas vairākās vietās pilsētā.

Vācija, tāpat kā Dānija un Lielbritānija būs pirmie Mirai noieta tirgi, turklāt tos pamatā būs iespējams iegūt savā īpašumā vien, četrus gadus maksājot fiksētu ikmēneša maksu (aptuveni 1000-1200 eiro mēnesī pirms valdības piešķirtajiem atvieglojumiem). Šajā summā iekļauts pilns serviss, riepu nomaiņa un degvielas izmaksas līdz pat 300 eiro mēnesī. Izklausās labi, it īpaši tiem, kas dzīvo netālu no ūdeņraža uzpildes stacijas. 


Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota bZ4X

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

bZ4X ir lielisks universālis – īpaši, ja izvēlaties ar priekšējo riteņu piedziņu un vidējā līmeņa aprīkojumu. Tam ir laba vadāmība, ietilpīgs salons un tas pieejams par saprātīgu cenu, turklāt jūs saņemsiet 10 gadu garantiju akumulatoram, ja nogādāsiet savu automobili pie Toyota dīlera uz ikgadējo EV veselības pārbaudi.