Testa brauciens

Toyota Supra 2019: testējam modeļa prototipu

Izmēģinām jaunā Toyota Supra modeļa prototipu
3,0 litru sešcilindru turbomotors, aizmugures piedziņa
Toyota Supra cenas vēl netiek atklātas

AutorsIvo Goldmanis

Toyota nolūks atdzīvināt Supra vārdu, laižot klajā leģendārās kupejas jaunākās paaudzes versiju, kļuva zināms jau pirms pāris gadiem, radot patīkamu satraukumu auto entuziastu aprindās. Papildus intrigu tam piešķīra 2012. gadā noslēgtā sadarbības vienošanās starp japāņu autoražotāju un BMW. Savukārt šī gada sākumā jau kļuva skaidrs, ka jaunais Supra modelis tiek veidots uz tās pašas platformas, ko izmanto jaunākās paaudzes BMW Z4.

Baumas ar jaunu sparu uzvirmoja vasarā Gudvudas ātruma festivālā, Lielbritānijā, kur auto entuziasti klātienē - no ārpuses - varēja aplūkot jaunākās paaudzes Supra prototipu. Lai arī to klāja raiba kamuflāžas līmplēve, maskējot topošā modeļa formas, līdzība ar Z4 bija acīmredzama.

Šobrīd līdz Supra klajā laišanai joprojām ir vairāki mēneši (galīgā versija tiks demonstrēta Detroitas autoizstādē 2019. gada janvārī), taču, neraugoties uz to, japāņu autoražotājs uzaicināja What Car? izmēģināt Gudvudā demonstrēto prototipu testu trasē Spānijā, piedāvājot iespēju aprunāties ar Gazoo Racing (Toyota autosporta vienības) inženieru komandu, kas ir radījuši šo modeli.



Viena lieta, kas viņiem nepatīk, ir apgalvojums, ka Supra – tas ir Z4 ar Toyota logo. Jo trīs litru tilpuma sešcilindru turbomotors un ZF astoņpakāpju automātiskā pārnesumkārba faktiski ir viens no tikai sešiem komponentiem, kas abiem auto ir kopīgi. Tagad būtu brīdis nosaukt kaut kādus skaitļus – zirgspēkus, ņūtonmetrus 0-100 km/h paātrinājuma laikus – taču mēs to nevaram, jo Toyota pagaidām šo informāciju tur slepenībā.

Skaitļi nav svarīgi, klusi skaidro Fukumoto-san, apmēram 40 gadus vecs japānis, kurš ārēji atgādina bibliotekāru vai datorspeciālistu. Taču viņš ir otrs svarīgākais cilvēks šajā projektā aiz Tada-san, Supra galvenā inženiera, ar kuru kopā uzkrājuši aviopasažieru elites statusu, pēdējos gadus pavadot regulāros lidojumos starp Tokiju un Minheni, daudz laika pavadot arī Nirburgringas trasē, kur notika Supra testēšana.

Tad kāpēc neatklāt skaitļus, ja reiz tie nav svarīgi? Daudz svarīgāk ir tas, kā Supra brauc un kādas ir tavas sajūtas pie stūres, skaidro Fukumoto-san, demonstrējot neviltotu interesi par to, kādi bija šo rindu autora iespaidi pēc trasē un Madrides apkārtnes autoceļu serpentīnos pavadītās pēcpusdienas.



Kāds tas ir?

Vispirms fakti – Supra ir vēl zemāks smaguma centrs nekā GT86, zem motora pārsega ir sešcilindru motors, kura jauda tiek novadīta aizmugurējiem riteņiem, kopīgs ar Z4 ir arī BMW M Active ierobežotas slīdes diferenciālis un perfekts 50:50 svara līdzsvarojums starp asīm.

Pēc sajūtām spriežot, motora jauda ir apmēram 330-340 ZS. Taču, ieminot pedāli grīdā, kļūst skaidrs – skaitļi tiešām šobrīd nav svarīgi. Supra pārliecinoši strauji uzņem ātrumu (0-100 km/h paātrinājums šķiet nedaudz mazāks par 5 sekundēm), motoram reaģējot ar patīkamu rūkoņu, kāda raksturīga vien sešcilindru motoram - lai vai ko teiktu skeptiķi, četrcilindru motori par tādu akustiku var vien pasapņot.

Par spīti tam, ka prototipa interjers bija diezgan rūpīgi klāts ar maskējoša auduma kārtu, var redzēt, ka kopējā arhitektūra ir kā BMW. Slēdži ir kā BMW, pārnesumslēgs - kā BMW, sēdpozīcija ir zema, ērta un viegli regulējama - kā BMW. Arī multimediju sistēmas monitors un tā kontroles slēdzis ir novietots turpat, kur BMW. Stūre ir mazliet plānāka, nekā BMW un apaļa, nevis ar trapeces veida formu. Skaidrs, ka monitorā redzēsim nevis BMW iDrive, bet gan Toyota Touch & Go sistēmu, taču šobrīd par to vēl pāragri diskutēt. Tāpat nav jēga aprunāt apdares materiālus, jo oficiāli tie vēl nav atklāti un mēs nezinām, kāda galu galā izskatīsies Supra galīgā versija.



Testa brauciena maršrutam bija izraudzīti koplietošanas ceļi ar minimālu satiksmi, turklāt mūsu prototipam pa priekšu brauca pasākuma rīkotāju tehniskais auto, pa rāciju ziņojot par iespējamām problēmām vai šķēršļiem. Tas ļāva izmēģināt Supra spējas, nepievēršot uzmanību ātruma ierobežojumiem. Maršrutā bija iekļautas arī daudzjoslu maģistrāles, turklāt daļu laika pavadījām arī sēžot sastrēgumos Madridē. Te ir vērts atzīmēt, ka visa testa brauciena garumā blakus pacietīgi sēdēja Toyota pārstāvis, tāpēc par interjera fotografēšanu un motora pārsega atvēršanu varējām aizmirst.

Viens ir skaidrs - Supra ir ātrs auto un ar to ir patīkami braukt. Par gaitas komfortu sūdzību nav - šķiet, tas  ir labāks, nekā līdzvērtīgs BMW ar tāda paša izmēra riepām. jauno Z4 vēl neesam izmēģinājuši, taču līdzšinējās paaudzes modelis ar M Sport pakotni un tādā paša izmēra R19 riepām bija - salīdzinoši - ārkārtīgi ciets. Te gan ir vērts atzīmēt, ka Spānijas šosejas ir slavenas ar savu perfekto segumu un nekur nav atrodams tik drausmīgas kvalitātes asfalts, kā maršrutā no Garkalnes līdz Sēnītei. Tāpēc gala secinājumus par Supra varēsim izdarīt vēlāk, kad tas būs nonācis līdz Latvijai savā galīgajā veidolā.



Nospiežot pogu “Sport”, akseleratora un pārnesumkārbas reakcija kļūst asāka, adaptīvie amortizatori - stingrāki, bet stūres reakcija - smagnējāka. Taču jau standarta konfigurācijā Supra atstāj labi sabalansēta sporta auto iespaidu - vienalga, vai tas ir koplietošanas ceļš, vai trase.

Vai to ir vērts pirkt?

Pagaidām nav nekādu iemeslu apgalvot pretējo. Supra dara visu, kas jādara sporta kupejai ar vismaz 330 ZS motoru un aizmugures piedziņu, turklāt dara to nevainojami. Jāņem vērā, ka par Supra konkurentu Toyota uzskata arī Cayman - un šis testa brauciens apliecināja, ka tie nav tukši vārdi.

Par cenām nekāda informācija sniegta netiek, mums izdevās izvilināt vien to, ka mērķis ir panākt modeļa sākumcenu nedaudz zemāku, kā BMW Z4 - un jūtami zemāku, nekā Cayman. Tas nozīmē, cik? Toyota klusē, taču mūsuprāt ar 60 tūkstošiem eiro būs jārēķinās. Lai arī kāda būs Supra cena, šis modelis noteikti ir laba investīcija, ņemot vērā, ka pirmajā ražošanas gadā Magna Steyr rūpnīcā Austrijā tiks izgatavoti vien ap 900 Supra eksemplāri un - kas notiks tālāk, nav zināms.



Tiek runāts, bet nav oficiāli apstiprināts, ka šai Supra versijai var sekot vēl jaudīgākas (ar GRMN logo), un, iespējams, arī mazāk jaudīgas modifikācijas - varbūt pat ar manuālo transmisiju. Ja ir interese, iesakām doties pie tuvākā Toyota pārstāvja un veikt rezervāciju - tas būšot iespējams jau šogad.


Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Toyota bZ4X

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

bZ4X ir lielisks universālis – īpaši, ja izvēlaties ar priekšējo riteņu piedziņu un vidējā līmeņa aprīkojumu. Tam ir laba vadāmība, ietilpīgs salons un tas pieejams par saprātīgu cenu, turklāt jūs saņemsiet 10 gadu garantiju akumulatoram, ja nogādāsiet savu automobili pie Toyota dīlera uz ikgadējo EV veselības pārbaudi.