Testa brauciens

Ford Mustang GT Roush Performance: lētākā biļete superkāru klubā

Ford Mustang GT ar vairāk nekā 600 ZS
Roush Performance tūninga pakotne
Testē autosportists Jānis Vanks

AutorsIvo Goldmanis

Ja tu gribi reālu sporta auto, kam ir vairāk nekā 400 ZS, bet tavs budžets nesniedzas līdz Porsche 911 un nebūt ne Lamborghini Huracan līmenim, tad Mustang ir faktiski vienīgā izvēle - jo tas maksā teju divreiz lētāk, nekā pats lētākais 911 Carrera. Tas izskaidro, kāpēc Ford Mustang ir pats pirktākais sporta auto Eiropā.

Piedāvājumā ir divas opcijas - mazāk jaudīgā ar 2,3 litru tilpuma benzīna turbomotoru, kā arī Mustang GT ar 5,0 litru atmosfērisko V8 motoru. Tieši šī modifikācija ir tā, kas vislabāk spēj definēt Ford Mustang būtību - tur ir gan jauda, gan skaņa, gan leģendām apvītā amerikāņu muskuļauto imidžs. Taču, kad ar to ir aprasts un šķiet, ka vēl ir par maz, tad Mustang GT var turpināt individualizēt pēc sirds patikas - tai skaitā, palielināt motora jaudu.

Tieši šāds Mustang GT, ar uzlabojumiem no tūninga ateljē Roush, kas motora jaudu pacēluši līdz (krietni) vairāk nekā 600 ZS, bet nomainītā, taisnās izplūdes sistēma rada tādu troksni kā motociklistu sezonas atklāšanas pasākums, uz mirkli nonāca mūsu autoparkā. Pie stūres - autosportists, DBS Autoskolas direktors Jānis Vanks.



Whatcar.lv: Jāni, kas ir muskuļauto un kāpēc ir cilvēki, kas uzskata, ka tie nekam neder?

- Muskuļauto ir Amerikā ražots aizmugures piedziņas auto, kam ir V8
motors un kompresors. Ir noteikts cilvēku loks, kas par tām iesmīn, jo ir iesakņojies priekšstats, ka šīs mašīnas ir ātras taisnvirzienā, bet asākos pagriezienos nav braucamas. Savulaik tā arī bija, bet tagad tā vairs nav - jo īpaši, ja paskatamies, ko Chevrolet ir izdarījuši ar Camaro un ko visi pārējie dara, respektīvi - šīs mašīnas jau tiek būvētas trasei. Pēdējo paaudžu Camaro un Mustang, jo īpaši tādi, kā šis, ar dzinēja tūningu no Roush, jau vairs ne ar ko neatpaliek no Corvette un faktiski ir ekvivalents Eiropas sporta auto. Ar tiem var braukt arī trasē, ne tikai taisnvirzienā.

Whatcar.lv: Un kā ar šo, 600+ zirgspēku Mustang?


- Tas klausa stūres kustībām un to var just jau pie pirmā stūres pagrieziena. Protams, tas milzīgais motora pārsegs rada ilūziju, ka tā mašīna sver vismaz četras tonnas. Tomēr, kad tu sāc braukt, paātrināties, stūrēt, tad kļūst skaidrs - Ford ir izdarījuši visu iespējamo, lai tas lielais metāla klucis klausītu tam, ko tu gribi izdarīt. Agresīvāk pabraucot pa līkumainiem, reljefainiem ceļiem ir jūtams, ka klausa tā mašīna, tas nav tā, ka tu mēģini izdzīvot ar tiem zirgspēkiem. Tu reāli spēj to kaut kādā veidā kontrolēt.

Stūrei ir Normal, Sport un Comfort režīmi, taču es pamatā braucu ar Normal, jo tas man šķita pietiekami labs un informatīvs - nav ne par smagu, ne par vieglu, bet tieši tā, kā vajag. Citus režīmus pat neprasījās izmantot. Varbūt, ja es brauktu trasē, tad - jā, bet pa koplietošanas ceļiem pietek ar šo. Vienīgais, ko es izmēģināju, ir dzinēja režīmi - Sport, Sport+, Race, kā arī Wet&Snow. Man ir aizdomas, ka Sport+ no Sport atšķiras vienīgi ar to, ka elektronika tevi mazāk pieskata, jo Race jau iedegās signāls, ka pretizslīdes sistēma ir atslēgta pilnībā. Taču tas vairāk attiecas uz standarta Mustang GT, jo ar tādu jaudu, kā šim auto, uz elektroniku vairs nevar paļauties nevienā režīmā.

 

Whatcar.lv: Kādas ir tavas sajūtas, salīdzinot Mustang ar Eiropas sporta auto?


- Ja salīdzinām, piemēram, ar BMW M5 vai citiem, protams, šīs mašīnas ir izsmalcinātākas un lietotājam draudzīgākas. Taču Mustang GT ar šo tūnēto V8 motoru ir brutāls spēks un ir pa īstam jāmāk braukt, lai to izbaudītu. Tas ir spēks, kas ir iegrožots paklausīgā stūrē un šasijā, kas kopā padara to mašīnu ātru, bet tikai tad, ja tu proti to darīt. Tikai tad, ja tu proti kontrolēt automašīnu sānslīdēs, ja tu saproti, kas notiek ar automašīnu, tad - jā. Ir jābūt kaut kādam skilam, lai izbaudītu to mašīnu un novadītu tos sešsimt plus zirgus uz asfalta lejā. Tas ir jāmāk izdarīt, pretējā gadījumā tās būs tikai problēmas sev un citiem. Tikmēr M5 ar visām savām elektroniskajām palīgierīcēm ļauj izbaudīt ātruma garšu arī cilvēkiem ar mazāku sportiskas braukšanas pieredzi.

Whatcar.lv: Šim Mustang ir sešpakāpju automātiskā pārnesumkārba ar  iespējām slēgt pārnesumus manuāli, izmantojot sviras aiz stūres. Kā tavuprāt būtu labāk?

- Es pieļauju, ka man labāk patiktu manuālā pārnesumkārba. Parasti gan ļoti jaudīgām automašīnām manuālā pārnesumkārba jau ir apgrūtinājums, tādā ziņā, ka tu netiec galā ar to visu. Šeit tās jaudas ir tik daudz, ka tev ir ārkārtīgi precīzi jādozē gāzes pedālis, ļoti precīzi ar to jāstrādā. Bet, ja tev pa vidu vēl ir automātiskā kārba, kura ik pa brīdim kaut kur aizrijās, kaut ko nedara tā, kā vajag vai iemet zemākā pārnesumā, nekā tu gribētu, tad tajā brīdī tā grieze sprāgst gaisā un var gadīties diezgan nepatīkami momenti. Bet tas ir tad, ja tu mēģini braukt dinamiski.

Ja tu brauc ar šo auto ikdienā - protams, ja tu gribi to darīt, tad nekas, bet ja tu sāc braukt dinamiski, tad var gadīties pārsteigumi. Piemēram, tu tuvojies līkumam un  tu saproti, ka tev pilnīgi pietiek ar to jaudu, kas ir pie 3500 apgriezieniem, bet pēkšņi kārba izdomā pārslēgties zemākā pārnesumā un tev ir vismaz 100 ņūtonmetru vairāk, nekā ir nepieciešams - diezgan nepatīkami momenti gadās. Pat tiem, kas zina, ko dara. Un, ja tev ir atslēgta elektronika, tad tu esi pats vainīgs. Savukārt ar mehānisko pārnesumkārbu, ņemot vērā, ka kompresoram nav tā dēvētās turbo bedres un paātrinājums ir lineārs, tu vari reāli dozēt jaudu - un tad no tā ir kaifs.



Whatcar.lv: Tagad mēs esam nonākuši līdz tam, ka Ford Mustang iegādes jēga ir skaidra. Atliek vien izvēlēties - kādu pirkt? Ko Tu ieteiktu?

Es varbūt izvēlētos klusāku izplūdes sistēmu un varbūt arī tas kompresors tam motoram nav vajadzīgs. Patiesībā es laikam izvēlētos tomēr kabrioletu ar standarta 5,0 litru motoru un automātisko pārnesumkārbu. Bet, ja es pērku Mustang ar kādu no Roush Performance apgreidiem (līdz pat 727 ZS), tad es gribu manuālo kārbu, es gribu lipīgas riepas, es gribu iebraukt trasē - un piesmiet visus Porsche.

Whatcar.lv: Bet vai tavuprāt tas ir lietojams ikdienā? Daži noteikti šaubās, vai Latvijā ar sporta auto kaut kur vispār ir iespējams braukt...

To droši var lietot ikdienā, jo gaitas komforts ir diezgan ciešams, ja ņem vērā, ka šis jau ir trasei domāts auto. Ja ir laba sporta piekare, tad tā ir absolūti OK arī ikdienai. Dziļām bedrēm tā tomēr sit cauri, bet pa parastu grubuļainu ceļu vai granti tā strādā ļoti normāli un labi. Un šim Mustang tāda ir, tāpēc šis auto pilnīgi noteikti ir lietojams arī ikdienā, par ko es biju patīkami pārsteigts. Var ērti iekāpt, normāli apsēsties. Stūres rats, sēdpozīcija - tas viss ir ērti, turklāt kondicionieris un viss pārējais arī ir. Tu viņā iekāp kā parastā ierindas auto, viss ir pa rokai, viss skaidrs un saprotams. Burtiski dažu minūšu laikā savienoju telefonu ar multimediju sistēmu, viss ir kā normālā auto.



Whatcar.lv: Un kā ir ar aprīkojumu?

Ja es to pirktu ar domu likt tos papildus zirgspēkus, tad man tā sēdekļu ventilācija nebūtu tik svarīga un es izvēlētos kausveida sporta sēdekļus. Jo trasē, ar lipīgu riepu, kuras platums aizmugurē ir vismaz 300, tad tie G-Force līkumos būs diezgan iespaidīgi, jo tā piekare to ļauj darīt. Un, ja tev nebūs normāli bucket-seats, tad līkumos tu sāksi balstīties pret durvīm. Un tajā pašā laikā tas būs auto, ar kuru tu pats vari aizbraukt no Rīgas līdz Nirburgringai, tad doties trasē, visus apdzīt un braukt mājās. Tāpēc, ka mierīgi braucot, arī šī taisnā izplūdes sistēma netraucē - to var redzēt uz šosejas, kur 100-120 km/h ātrumā motors strādā kā tukšgaitā.

Whatcar.lv: Šis konkrētais auto ar visu jaudas palielinājumu pilnīgi jauns no dīlera maksā 67 tūkstošus eiro, tātad ievērojami lētāk, nekā Porsche 911 Carrera, bet jaudas tam ir tikpat daudz kā Mercedes-Benz SLS AMG vai Lamborghini Huracan Performante. Un tie ir auto, ar kuriem pa grants ceļiem nepabrauksi, atšķirībā no šī. Arī vērtībai kristies nevajadzētu. Tātad - par iegādi esam vienisprātis? Tas būs labs pirkums?

Protams, šī ir kā 70% atlaide ieejas biļetei superkāru klubā. Un par vērtības kritumu nav jāraizējas, jo šis, pat būdams iepriekšējās paaudzes Mustang, savu imidžu nezaudēs, atšķirībā no tiem deviņdesmito gadu Mustang modeļiem. Tie nebija nekas īpašs – tajā laikmetā amerikāņu auto sastāvēja no plastmasas un krāsotiem mūzikas centriem. Šim konkrētajam tā vairs nav – salons ir apšūts vai nu ar ādu vai ādas aizvietotāju, tas viss ir mīksts, nekas negrab un daudzmaz pieklājīgi izskatās, retro stilā. Man patīk, ka Eiropas versijai viņi spidometrā blakus kilometriem ir saglabājuši jūdzes – tas iedod to garšu, ka tu brauc ar Mustang.

Liels pluss ir tas, ka Ford ar jaunajiem Mustang ir atgriezušies pie sešdesmito gadu dizaina tradīcijām - slīpās lampas, spuras, daudzas klasisko Mustang iezīmes šeit ir. Tāpēc tas nenovecos, tas ir pilnīgi skaidrs. Un, ja kādam ir vēlme kaut ko pamainīt salona apdarē, motorā, balstiekārtā – tas viss ir iespējams, jo ASV ir milzīgs tūninga tirgus, tāpēc ir tūkstošiem dažādu variantu un kombināciju. Vienalga, kas ienāktu prātā, kāds to jau ražo. Šo 5,0 litru tilpuma V8 motoru var uztūnēt pat virs 1000 zirgspēkiem, mainīt balstiekārtas elementus, kārbas - tam visam jau ir sagataves, Amerikā kāds jau to ir izdomājis un tirgo. Tāpēc Mustang būs ļoti pateicīgs pirkums tiem, kas to vēlēsies izmantot kā brīvdienu auto izklaidei, vai arī sporta mašīnu trasei. Ar to varēs izpausties gadiem, ik pa brīdim kaut ko pamainot, uzlabojot.

Whatcar.lv: Paldies! Tiekamies trasē!



Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Ford Ecosport

What Car? Vērtē Novērtēts ar 3 no 5

Ecosport ir mazs, simpātisks un praktisks krosovers ar vilinošu sākumcenu un plašām aprīkojuma iespējām, to skaitā ir ne tikai jaunākās tiešsaistes tehnoloģijas, bet arī pilnpiedziņa. Tā iegādi noteikti vajadzētu apsvērt tiem, kas domā par, piemēram, Kia Stonic, Nissan Juke, Renault Captur vai Peugeot 2008 iegādi.