Viss par elektroauto - biežāk uzdotie jautājumi
Vai ir vērts pirkt elektroauto?
Cik ilgi jālādē elektroauto baterija un cik tas maksā?
Cik tālu var aizbraukt ar elektroauto un cik maksā lietoti elektroauto?
Arvien vairāk Whatcar.lv lasītāju interesējas par elektroauto - kamēr vēl pirms dažiem gadiem tas šķita kaut kas ekskluzīvs, šobrīd tirgus situācija ir mainījusies - un arī autoražotāji sāk piedāvāt vērā ņemamas alternatīvas tradicionālajiem benzīna un dīzeļa motoriem.
Kamēr Toyota un Lexus hibrīddzinēji, ko veido benzīna motors un elektromotors, vairs sen nešķiet nekas neparasts, “tīrs” elektroauto uz Latvijas ceļiem joprojām ir retums. CSDD informē, ka 2017. gadā elektroauto skaits pieaudzis par 30% - gada laikā piereģistrēti 93 transportlīdzekļi to kopējam skaitam sasniedzot 406. Citviet Eiropas Savienībā situācija ir mazliet atšķirīga, taču ikviens autoindustrijas un tirgus eksperts piekritīs, ka līdz elektroauto kļūšanai par normu vēl ir diezgan tāls ceļš priekšā.
Šobrīd gan teju katrs otrais autoražotājs savā modeļu klāstā
piedāvā arī elektroauto un to cenas arī vairs nav tik kosmiskas kā agrāk. Taču
pircēju bažas ir tās pašas - kādas būs reālās lietošanas izmaksas, cik tālu var
aizbraukt, neraizējoties par uzlādi, un - ar ko rēķināties pēc garantijas
termiņa beigām? Šajā rakstā mēģinām ieskicēt atbildes uz biežāk uzdotajiem
jautājumiem par elektroauto.
Kā notiek elektroauto uzlāde un cik tas maksā?
Eksistē trīs galvenie uzlādes veidi: lēnā, ātrā - un
superātrā. Vienkāršākais veids, kā uzlādēt elektroauto, ir - savas mājas garāžā
vai pie biroja. Jārēķinās, ka tipiskam elektroauto baterijas kapacitāte ir 40
kWh un ar vienu uzlādi teorētiski var nobraukt pat 350 km, tātad matemātika ir
vienkārša - šāds brauciens maksās ap 8 eiro. Ja iespējas uzlādēt pie garāžas
vai biroja nav, jāmeklē publiskās elektroauto uzlādes vietas - starp citu,
elektroauto uzlādes punktu karte ir pieejama Latvenergo mājaslapā, taču brīvi
pieejamas rozetes var atrast arī pazemes autostāvvietās un citviet. Var
gadīties arī, ka neviens neprasīs, ko un kāpēc tu uzlādē - un rēķina izmaksas
atkrīt.
Lēnā uzlāde
Šis uzlādes veids ir piemērots tiem, kas auto pa nakti
atstāj garāžā, vai pa dienu - stāvvietā pie biroja, kur pieejama parasta
elektrības rozete. Pilna baterijas uzlāde, izmantojot parastu vadu un klasisku
rozeti (kā, piemēram, planšetdatoram) prasīs no sešām līdz 12 stundām, atkarībā
no automašīnas un lādētāja.
Ātrā uzlāde
Daži ražotāji elektroauto pircējiem piedāvā papildus rīkus,
kas paātrina uzlādi, piemēram - pārvietojamo “uzlādes staciju”. To izmēri mēdz
atšķirties, taču tā parasti (kopā ar kabeļiem) ir ievietojama parastā
mugursomā, vai īpaši šim nolūkam paredzētā vietā automašīnas bagāžas
nodalījumā. Izmantojot to pašu, klasisko elektrības rozeti, ar šī rīka
palīdzību elektroauto var uzlādēt trīs līdz piecu stundu laikā. Ja ir pieejama
rūpnieciska parauga strāvas padeve - ar attiecīgu sazemējumu un adapteru -
uzlādes laiks būs no vienas līdz divām stundām, atkarībā no elektroauto.
Superātrā uzlāde
Arī šajā gadījumā viss atkarīgs no elektroauto
specifikācijas, pieejamā uzlādes punkta jaudas un lādētāja. Lielākajā daļā
gadījumu pusstundas laikā bateriju pat no parastas rozetes var uzlādēt līdz
80%. Piemēram, Tesla piedāvā Supercharger uzlādes punktu tīklu (Latvijā tāds
vēl nav), tiesa gan - tikai šī zīmola automašīnām ar iespēju nepilnas stundas
laikā gandrīz pilnībā uzlādēt to augstās kapacitātes baterijas. Tesla pircējiem
Supercharger tīkla izmantošanas programma (ar dažiem ierobežojumiem) nereti jau
ir iekļauta auto cenā.
Vai var ticēt ražotāja solītajam par attālumu, ko var veikt ar vienu uzlādi?
Ne vienmēr. Kilometrāža, ko elektroauto var veikt no pilnas
uzlādes brīža līdz tukšai baterijai, tiek mērīta saskaņā ar tiem pašiem Eiropas
standartiem, kas tiek pielietoti tradicionālo motoru degvielas patēriņa testos.
Tas nozīmē - ideālos apstākļos, maksimāli ierobežojot tos faktorus, kas varētu
degvielas (šajā gadījumā - elektrības) patēriņu palielināt. Jāņem vērā, ka
attiecībā uz elektroauto šie testi ir vēl neprecīzāki, jo litija jonu bateriju
veiktspēja ir vairāk atkarīga no gaisa temperatūras. Tāpēc daži ražotāji
Eiropas standartu mērījumu datus atspēko ar saviem datiem, norādot arī vasaras
un ziemas testu rezultātus. Piemēram, Renault Zoe elektroauto kilometrāža ziemā
ir uz pusi mazāka, nekā vasarā - norāda ražotājs. Tiesa gan - ne visi ražotāji
atklāj šos datus.
Vai ātrā uzlāde nebojā bateriju?
Daži eksperti norāda, ka ātrās uzlādes izmantošana ikdienā
var ietekmēt litija jonu baterijas mūžu, jo tās pārsvarā radītas tam, lai
uzkrātu vairāk enerģijas lielākam nobraucamo kilometru skaitam - nevis veiktu
īsas uzlādes, kur pagadās. Tomēr reālajā dzīvē lielākā daļa elektroauto
īpašnieku šim faktam pievērš nopietnu uzmanību, veicot pilnu uzlādes ciklu
saskaņā ar ražotāja norādījumiem. Arī pašas baterijas nereti jau ir
ieprogrammētas tā, lai pat ātrajā ciklā pēc 80% uzlādes samazinātu lādēšanas
ātrumu, tā izvairoties no bateriju bojāšanās.
Vai elektroauto pircējs var saņemt kaut kādu atbalstu no valsts?
Šobrīd dažādās Eiropas Savienības valstīs pieeejamas
atšķirīgas atbalsta programmas elektroauto pircējiem, nereti ļaujot viņiem
ieekonomēt līdz pat 35% vai vēl vairāk no auto cenas. Tas ir atkarīgs ne tikai
no valsts, bet arī pilsētas vai reģiona pašvaldības politikas – piemēram Amsterdamā
elektroauto pircējs vienubrīd pat varēja atgūt ap 20 tūkstošiem eiro no auto
cenas.
Kopumā gan valdību pretimnākšanai ir tendence samazināties, lai pārāk
lielas subsīdijas nesāktu kropļot tirgu. Latvijā pagaidām nekādas būtiskas
atlaides šim segmentam nav, tomēr dažas priekšrocības elektroauto īpašniekiem tomēr ir - ieskaitot iespēju izmantot sabiedriskā
transporta joslas, bezmaksas stāvvietas un – nemaksāt auto reģistrācijas
nodokli, kā arī maksu par iebraukšanu Jūrmalā vasaras periodā. Plašāk par šībrīža atvieglojumiem elektroauto pircējiem Latvijā lasi šeit...
Cik ilgi kalpo elektroauto baterija?
Patiesība ir tāda, ka neviens autoražotājs īsti nav drošs par to. Elektroauto segments ir relatīvi jauna parādība un līdz šim ražotāji ir devuši ilgu garantijas periodu baterijām. Atkarībā no baterijas kapacitātes (ko mēra kilovatstundās), garantijas termiņš tām ir vismaz 5 gadi. Garantija attiecas gan uz negaidītu baterijas darbības izbeigšanos, gan tās kapacitātes būtisku samazināšanos (zem 70%).
Piemēram Nissan, kura ražotais Leaf ir starp tirgus
līderiem, apgalvo, ka šī auto baterijas ir radītas tā, lai izturētu visu auto
kalpošanas mūžu. Nissan arī norāda, ka to nomaiņas izmaksas var tikt
pielīdzinātas dzinēja nomaiņas izmaksām tradicionālās automašīnās ar benzīna
vai dīzeļa motoru, vienlaikus uzsverot, ka šāda nepieciešamība viņu praksē
radusies vien vidēji trim no 30 tūkstošiem pārdoto Leaf. Katram ražotājam ir
sava politika attiecībā uz baterijām un daži, lai iedrošinātu pircējus,
vienkārši piedāvā tās nomāt par nelielu ikmēneša maksu. Ja baterijai rodas
defekts, to vienkārši nomaina bez maksas. Visagresīvākā politika ir Tesla, kas
saviem modeļiem piedāvā astoņu gadu garantiju bez nobraukuma ierobežojuma.
Vai elektroauto var pilnībā aizstāt tradicionālu auto ar iekšdedzes dzinēju?
Šobrīd elektriskas alternatīvas tiek piedāvātas teju ikvienā
segmentā – sākot no mazauto un beidzot ar apvidus auto. Tātad par praktiskumu
nav pamata raizēties. Tomēr ne tikai auto izmēram ir nozīme, viss atkarīgs no
tā, cik daudz kilometru ikdienā ir jānobrauc. Ja tu strādā Rīgā, bet dzīvo apmēram
50 kilometru rādiusā ap galvaspilsētu, tad vari būt 100% drošs, ka varēsi
aizbraukt gan turp, gan atpakaļ ar vienu uzlādi – turklāt gan vasarā, gan ziemā.
Protams, izvēlētais auto ir pirms iegādes jāpatestē, jāpaskatās – cik lielā
mērā tā baterijas uzlādes resursu ietekmē tavs braukšanas stils un klimata
kontroles lietošana. Braucot ar “pedāli grīdā” situācija, ka jāmeklē uzlādes
punkts, var pienākt negaidīti ātri.
Kāpēc elektroauto ir tik straujš vērtības kritums?
Tāpēc, ka ir mazs tirgus un sabiedrībai nav pietiekami daudz
objektīvas informācijas par šo auto lietošanas izmaksām pēc garantijas termiņa
beigām. Tas ir galvenais arguments, kāpēc pircēji, kas elektroauto meklē
otrreizējā tirgū, nevēlas riskēt – un, ja gribēsi to pēc pāris gadu lietošanas
pārdot, jārēķinās, ka cena nebūs gluži tāda, kādu tev gribētos redzēt.
Daži
ražotāji šo problēmu risina ar atpirkuma programmām, jeb lozungu - “lietots,
bet pārbaudīts”. Tāpēc par tālākpārdošanas izredzēm būtu jāpārliecinās vēl pirms
elektroauto iegādes – un faktiski šis padoms ir spēkā arī attiecībā uz jebkuru
auto, jaunu vai mazlietotu.
Cik tad īsti maksā jauna baterija?
Tas ir pats nepatīkamākais jautājums ikvienam elektroauto
ražotājam. Šīs baterijas nav gluži tās pašas, kādas var nopirkt katrā degvielas
uzpildes stacijā, tās sastāv no daudziem moduļiem, kurus veido atsevišķas
šūnas. Moduļus var mainīt, taču visas baterijas cena, piemēram, Nissan Leaf
gadījumā ir vairāk nekā 4 tūkstoši eiro (plus darbs). Te gan ir vērts atzīmēt,
ka eksistē Leaf ar vairāk nekā 200 tūkstošu kilometru nobraukumu, kas veikts ar
oriģinālajām baterijām.
Savukārt BMW i3 baterija maksā apmeŗam 10 tūkstošus
eiro, vai ap 1300 eiro par katru no tās astoņiem moduļiem. Tas nozīmē, ka Tesla
baterijas būs vēl dārgākas. Jo baterijas kapacitāte ir lielāka, jo izmaksas
attiecīgi pieaug. Tomēr pieredze liecina, ka kopumā bateriju izmaksas krītas –
aģentūras Bloomberg Finance pētījums rāda, ka pēdējā gada laikā litija jonu
bateriju cenas kritušās par gandrīz 25% - un līdz ar jaunāku tehnoloģiju
ieviešanu līdz 2025. gadam tās kritīsies vēl vairāk, vidēji sasniedzot 3 līdz 4
tūkstošus eiro par 40kWh bateriju.
Vai mana elektroauto bagāžnieks nebūs pārāk piebāzts ar dažādiem vadiem?
Nē. Faktiski tev būs vajadzīgs viens lādētājs, kas jau iekļauts
auto cenā, turklāt daži ražotāji piedāvā vairākus adapterus, kas piemēroti
lietošanai dažādās valstīs, dažādos uzlādes punktos – jo vienota standarta
elektroauto uzlādes punktiem šobrīd nav. Standarta vadu izmērs ir ap 3 metriem
vai vairāk. Par šo komplektāciju gan jāpārliecinās pirms auto iegādes.
Jautājumi vai komentāri? Raksti mums uz info@whatcar.lv
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...