Interesanti un dīvaini fakti no auto vēstures
Mazāk zināmas auto vēstures patiesības
Lamborghini traktori un Ford pilsētas
Pagani Zonda ar detaļām no Rover un citas auto dīvainības
“Daudzi to varbūt nezina, bet…” šādu teikuma sākumu var
pielietot teju jebkurai nozarei - un auto industrija nav izņēmums. Vai zināji, ka
eksistē Porsche šampanietis un Peugeot kafijas dzirnaviņas? Šo sarakstu varētu
turpināt teju bezgalīgi, tāpēc – lūk daži no faktiem, kas var tev noderēt kā “smart
talk” sarunās ar draugiem vai darījumu partneriem, vai arī dalībai konkursā "Gribi būt miljonārs?"
Samsung automašīnas
Jā, tā pati korejiešu kompānija, kas ražo televizorus,
telefonus un daudz ko citu, savulaik ražoja arī automašīnas. Pirmie Samsung
auto modeļi nāca klajā 1994. gadā, bet ražošana apsīka līdz ar Āzijas finanšu
krīzi 1998. gadā. Divus gadus vēlāk Samsung pārdeva savu autobūves atzaru
franču kompānijai Renault.
Mercedes rozā troksnis
Šobrīd pārdošanā esošais E-Klases Mercedes-Benz ietver
veselu virkni ar jaunākajām drošības sistēmām, kas pasargās tā vadītāju un
pasažierus avārijas gadījumā un viena no tām ir “rozā troksnis”. Ja auto
konstatē, ka sadursme ir neizbēgama, tas salonā atskaņo konstantu 80 decibelu
troksni, liekot cilvēku auss muskuļiem iespringt, pasargājot bungādiņas no
gaidāmā, sadursmes radītā blīkšķa, kas rada pamatīgu akustisko spiedienu.
Tādējādi ir iespēja, ka avārijā nezaudēsi dzirdi.
Ford roboti
Pirms vairāk kā pusgadsimta kāds Ford vadības pārstāvis lepni rādīja strādnieku arodbiedrības pārstāvim pirmos robotus, kas ieviesti amerikāņu autoražotāja rūpnīcās. Ford pārstāvis centās būt dzēlīgs, vaicājot – “kā tu piespiedīsi šos robotus maksāt arodbiedrības biedra naudas?”. Arodbiedrības pārstāvis nepalika atbildi parādā, sarkastiski atcērtot: “bet kā tu panāksi, lai roboti pērk tavas automašīnas?”
Pirmie elektroauto
Piedod, ka sabojājām tavu dienu, taču pirmos elektroauto
nesāka ražot Tesla. Pats pirmais elektroauto tika izgatavots jau 1884. gadā, tā
autors bija brits Tomass Pārkers, turklāt viņš to laida klajā gadu pirms
atklātībā nonāca pirmais auto ar iekšdedzes dzinēju. Lai arī elektrība kā
jaudas avots autobūves pirmsākumos bija diezgan plaši izplatīta parādība,
iekšdedzes dzinēji tomēr guva virsroku, jo tolaik šķita daudz praktiskāki.
Lamborghini traktori
Lamborghini ir labi pazīstams kā ļoti ātru un iekārojamu
sporta auto ražotājs, taču sākotnēji kompānija ražoja tikai traktorus.
Patiesībā Lamborghini traktori tiek ražoti vēl joprojām, kamēr sporta auto ražo
Lamborghini atzars, kas pieder Audi. Šajā attēlā redzams pašreiz iespaidīgākais
Lamborghini traktora modelis – R8. Tieši tāds pats nosaukums, kā zināms, ir uz
Lamborghini platformas veidotajam Audi sporta auto. Traktori patiesībā ir
diezgan ienesīgs bizness – arī Porsche drīz pēc Otrā pasaules kara pievērsās
traktoru ražošanai.
Opel haizivju uzbrukums
Rūpīgi papētot Opel Corsa, Insignia un Zafira, kā arī Adam
vai Astra interjera apdares virsmas, šur tur var ieraudzīt haizivs siluetu.
Neviens īsti nespēj izskaidrot, ko tas nozīmē. Leģenda vēsta - savulaik Opel
dizaineri kādā jautrā vakarā saderējuši, ka viņiem izdosies panākt, ka šī
haizivs nonāk Opel modeļu ražošanas versijās un neviens to nepamanīs.
Acīmredzot sākumā tā arī bija, bet tagad šī tradīcija tiek turpināta ar nolūku
– un Opel īsti nepaskaidro, kāpēc.
Fordlandia
1928. gadā Henrijs Fords uzbūvēja veselu apdzīvotu vietu pie
kādas upes Brazīlijā, nolūkā nodrošināt gumijas krājumus saviem ASV ražotajiem
auto. Fords arī ieviesa stingru režīmu tur dzīvojošajiem cilvēkiem, cita starpā
aizliedzot lietot alkoholu un tabakas izstrādājumus. Turklāt viņi tika baroti
ar amerikāņu pārtiku, kas vietējiem īpaši negāja pie sirds. Septiņus gadus
vēlāk pilsēta tika pārcelta uz citu vietu, bet 1945. gadā pārdota Brazīlijas
valdībai. Kopumā Henrijs Fords šajā projektā pazaudēja naudas summu, kas pēc
mūsdienu kursa būtu mērojama ar vairāk kā 200 miljoniem dolāru, turklāt pats
nekad tā arī neieradās šīs pilsētas apciemot.
Jaguar/SS
Līdz Otrajam pasaules karam Jaguar bija pazīstams kā autoražotājs
ar nosaukumu SS Cars. SS nozīmēja Swallow Sidecar. Tomēr, ņemot vērā Ādolfa
Hitlera SS bēdīgo slavu (SS, jeb Schutzstaffel bija nacistu partijas
paramilitāra struktūra), uzņēmums nolēma savu nosaukumu mainīt uz Jaguar. Šajā
attēlā – SS Jaguar pirmskara modelis. Jāpiebilst, ka abreviatūra SS autobūvē
tomēr tika lietota arī pēc tam – SS iniciāļi tiek izmantoti jaudīgiem Chevrolet
modeļiem, kur tie nozīmē Super Sport.
Mercedes-Benz
Kāpēc pašai vāciskākajai no vācu autobūves kompānijām ir
spāņu sieviešu vārds? 19. gadsimta beigās viens no Daimler lielākajiem
klientiem bija kāds Emīls Jelineks, kurš tos pārveidoja par sporta auto. Šiem
modeļiem viņš piešķīra savas meitas Mersedesas vārdu. Mersedesa (attēlā) dzima
Jelineka laulībā ar Alžīrijas izcelsmes francūzieti Rakeli Gogmanu Senrobēru.
Kompānijai Daimler tik ļoti patika šis vārds, ka 1900. gadā viņi laida klajā
savu pirmo auto ar nosaukumu Mercedes.
1926. gadā Daimler apvienojās ar Benz, izveidojot Daimler Benz, un šajā
kompānijā ražotie auto tika saukti par Mercedes-Benz. 1998. gadā Daimler Benz
nopirka Chrysler un kļuva par Daimler Chrysler, taču pēc amerikāņu autoražotāja
pārdošanas 2007. gadā atkal kļuva par Daimler. Diemžēl Mersedesa to
nepiedzīvoja, jo mira no vēža 1929. gadā, 39 gadu vecumā.
Renault "amerikāņu sapnis"
Renault savulaik mēģināja pievilināt uz kabrioletiem kāros
ASV pircējus ar savu Renault 9 modeli, tikai tam bija noņemts jumts, bet pats
auto nokristīts par Alliance. Drīz vien amerikāņi secināja, ka saules iedeguma
iegūšana, braucot ar šiem auto neatmaksājas – jo Renault Viskonsinas rūpnīcā
ražotie kabrioleti kļuva bēdīgi slaveni ar savām kvalitātes problēmām. 1987.
gadā klajā laistais, sportiskais Alliance GTA nepalīdzēja uzlabot priekšstatu
par Renault un gadu vēlāk franču autoražotājs vispār pameta Ziemeļamerikas
tirgu, pārdodot savu ražotni kompānijai Chrysler.
Vienīgā mērvienība, ko akceptē visi ražotāji
Līdz ar auto tirgus globalizāciju, eksistē atšķirīgas
mērvienības, lai raksturotu vienu un to pašu pozīciju. Piemēram, motora jaudu
var mērīt ar zirgspēkiem (ZS), bhp (brake horsepower) un PS (Pferdestärke, arī
zirgspēki), un iegūtie skaitļi ir līdzīgi, bet ne identiski. Tāpēc 1992. gadā
Eiropas savienība noteica jaunu jaudas mērvienības standartu – kilovatus (kW).
Runājot par šķidrumiem, jāatceras, ka ASV galoni atšķiras no britu galoniem, jo
ir par 17% mazāki, bet praktiski visa pārējā pasaule tos mēra litros. Vienīgā
autoindustrijas mērvienība, kas ir identiska visā pasaulē, ir riteņu disku
izmērs. Tas tiek mērīts collās, pat vietās, kur collas un jardus ikdienā
mērīšanai nelieto.
Ultraviegls Porsche
Porsche savulaik bija tik apsēsti ar svara samazināšanu
savam 911 modelim, ka 1967. gadā klajā laistajam Porsche 911R zīmola emblēma
tika aizvietota ar uzlīmi, riteņu disku centri tika izņemti vispār, bet durvju
rokturi izgatavoti no alumīnija. Rezultāts bija auto, kas svēra 814 kilogramus,
jeb apmēram uz pusi mazāk, nekā šībrīža Porsche 911 Turbo.
Porsche 911 radīja Peugeot?
Patiesībā jau nē, bet izlasi šo līdz galam. Savulaik Porsche
nolēma sava 356 modeļa pēcteci nosaukt par 901. Peugeot sāka protestēt,
norādot, ka tikai viņiem ir tiesības uz modeļu trīsciparu nosaukumiem ar nulli
pa vidu. Tādā veidā Porsche modelis tika pie nosaukuma 911.
Kā radās Alfa Romeo?
“Alfisti” un daži citi to jau zina, bet pārējiem varam
pavēstīt, ka 1910. gadā tika nodibināts autobūves uzņēmums Anonima Lombarda
Fabbrica Automobili (ALFA), jeb Lombardijas autobūves kompānija. Piecus gadus
vēlāk to nopirka rūpniecības magnāts Nikola Romeo, jauno kompāniju nosaucot par
ALFA Romeo.
Ford lidmašīnas
1925. gadā Ford pievērsās aviobūvei un turpmāko astoņu gadu
laikā izgatavoja nepilnus divus simtus trīsmotoru 4-AT-E lidaparātus. Vienā
brīdī Ford pat kļuva par lielāko komerclidmašīnu ražotāju pasaulē, nodibinot
pasaulē pirmo kravas aviokompāniju. Tomēr Henrijam Fordam apsīka interese par
šo nozari pēc tam kad viņa personiskais pilots gāja bojā, izmēģinot Ford Flivver
lidaparāta prototipu. Tas notika 1928. gadā, bet Ford aviobūves atzaru vēl
smagāk iedragāja ekonomiskā krīze, kas sākās gadu vēlāk.
Otrā pasaules kara
laikā Ford ražoja B-24 Liberator bumbvedējus, bet 20. gadsimta vidū pēc ASV
Gaisa spēku pasūtījuma izgatavoja Sidewinder raķetes. 1990.gadā Ford šo biznesu
pārdeva un šobrīd šīs aktivitātes ir uzņēmuma Lockhheed-Martin pārziņā.
Messerschmitt automašīnas
Messerschmitt saražoja tūkstošiem lidmašīnu nacistiskās
Vācijas gaisa spēkiem, taču pēc Otrā pasaules kara uzņēmumam tika noteikts
aizliegums 10 gadus nodarboties ar aviobūvi. Tāpēc Messerschmitt pievērsās
autoindustrijai, laižot klajā tādus transportlīdzekļus, kā, piemēram šis KR200.
Lēnais Rolls-Royce
1905. gadā Rolls-Royce laida klajā automašīnu, kuras
maksimālais ātrums bija ierobežots pie 20 jūdzēm stundā. Tas tika darīts tāpēc,
ka Lielbritānijā satiksmes noteikumi neļāva braukt ātrāk un Rolls-Royce nolūks
bija radīt “likumpaklausīgu” auto, nosaucot to par Legalimit. Tiesa gan, pircējiem šāds auto nebija
interesants un kompānijai izdevās pārdot tikai vienu Legalimit eksemplāru. Diemžēl,
tas nav saglabājies līdz mūsu dienām, jo pircējs to vēlāk pārdeva atpakaļ
ražotājam, kurš to savukārt pārvērta metāllūžņos.
Autoražotājs, kas piederēja Miss World
Britu kompānija Gilbern savulaik lielāko daļu no saviem auto
pārdeva gandrīz kā IKEA mēbeles, kas pircējam pārsvarā jāsaliek pašam. Tādā
veidā pircēji varēja ieekonomēt uz nodokļu rēķina. Tomēr šī autoražotāja
vēsture bija daudz krāsaināka, nekā Gilbern automašīnas. 1968. gadā to nopirka
uzņēmums Ace Holdings, kas ražo spēļu automātus. Pēc tam visu holdingu nopirka
uzņēmums Mecca, kam piederēja plašs bingo spēles zāļu tīkls, kā arī
skaistumkonkursa Miss World rīkošanas tiesības. Kā zināms Miss World ir tiešs
konkurents skaistumkonkursam Miss Universe, kura līdzīpašnieks reiz bija kāds
vīrs vārdā Donalds Tramps.
Tesla Lieldienu olas
Īlons Masks, Tesla dibinātājs, par miljardieri kļuva nevis
ar šiem elektroauto, bet ar veiksmīgiem projektiem IT nozarē (PayPal ir viens
no tiem). Kā daudzi IT jomas jaunbagātnieki, Masks ir diezgan ekscentrisks
cilvēks, tāpēc nav brīnums, ka viņš atļaujas darīt to, ko tradicionālā
autoindustrija uzskatītu par neracionālu. Labs piemērs ir īpaša funkcija Tesla
automašīnās – Model S īpašniekiem pieejamas dažādas opcijas (tā dēvētās
Lieldienu olas) kā ar dažādiem kodiem personalizēt sava auto infosistēmu un
viena no tām ir pārvērst mērinstrumentu paneļa grafiku par Džeimsa Bonda Lotus
Esprit zemūdenes tablo. Šī zemūdene (kas Maskam ļoti patika un viņš to nopirka)
ir redzama filmā “Spiegs, kurš mani mīlēja”.
Gatso fotoradari
Jaunie stacionārie (un tagad jau arī pārvietojamie)
fotoradari, kas redzami uz Latvijas ceļiem, ir ar preču zīmi Gatso. To
izgudrotājs ir holandiešu rallija braucējs Moriss “Mauss” Gatsonidess, kurš
sākotnēji tos radīja, lai precīzāk izmērītu ātrumu līkumos, un tādā veidā
mācītos braukt vēl ātrāk. Komentējot savu izgudrojumu, Gatsonidess atzīst, ka
pats bieži saņem soda kvītis, kuru pamatā ir paša izgudrotā radara mērījumi, jo
viņam patīk braukt ātri.
Pasaulē lielākais riepu ražotājs
Ja rēķina pēc gadā izgatavoto riepu skaita, lielākais
ražotājs pasaulē nav vis Michelin, Pirelli vai Goodyear, bet gan Lego. Tiesa
gan, Lego taisa riepas tikai rotaļu automašīnām.
Pagani Zonda ar detaļām no Rover
Eksotiskais Pagani Zonda ir starp pašiem dārgākajiem auto
pasaulē, taču tā klimata kontroles sistēma ir no Rover. Ja tavam Zonda tā
kādreiz sabojājas, vari droši meklēt rezerves daļas pie kāda no Rover detaļu tirgotājiem.
Pirmais konceptauto pasaulē
Tiek uzskatīts, ka autoindustrijā pirmo konceptauto (dizaina
projektu, kas ieskicē gaidāmu sērijveida auto) radīja Volvo. Tas notika 1933.
gadā un konceptauto nosaukums bija Volvo Bilo. Pēc tam kad Volvo Bilo tika
atrādīts potenciālajiem klientiem Zviedrijā, to nopirka kāds “šrota” īpašnieks
Dānijā un pārbūvēja to par pikapu. Kopš pagājušā gadsimta vidus par to nekas
vairs nav dzirdēts.
Zviedru WRX
General Motors neilgā sadarbība ar Subaru deva Saab iespēju
uzbūvēt savu Impreza hečbeka versiju. Saukts par 9-2X, tas ierindojās zem 9-3
sedana kā Zviedijas autoražotāja bāzes modelis. Tā siluets atgādināja Impreza,
bet tam bija Saab stila priekšgals un raksturīgie lukturi. Visi šie auto bija
ar pilnpiedziņu, turklāt topversijām bija WRX 230 ZS motors. Tiesa gan, 9-2X
varēja nopirkt tikai Ziemeļamerikā no 2004. līdz 2005. gadam.
Somijā ražots Porsche
Ja tev pieder Porsche Boxster vai Cayman, kas ražots no
1997. līdz 2011. gadam, ir diezgan liela iespēja, ka tas ir ražots Somijā, tajā
pašā rūpnīcā, kur tika izgatavots Lada EuroSamara un Opel Calibra. Tā rūpnīca
pieder uzņēmumam Valmet, bet to uzbūvēja Saab/Scania 1968. gadā, kā vienu no
galvenajām saab ražotnēm. Šobrīd tur tiek ražoti Mercedes-Benz A-Klases un GLC
modeļi.
Un nobeigumā... ātrums nogalina?
Daudzi (tai skaitā Latvijas CSDD) uzskata, ka ātrums un
bojāeja ceļu satiksmes negadījumā ir tieši saistītas parādības. OK, skaidrs,
bet paraudzīsimies uz statistiku Vācijā, kur atsevišķos posmos uz autobāņa var
braukt, cik vien ātri tīk. Varētu padomāt, ka autobānis ir pati bīstamākā vieta
pasaulē, vai ne? Taču vidēji gada laikā, rēķinot nāves gadījumu skaitu pret
vienu miljonu nobraukto kilometru, Vācijā šis cipars ir 1,74. Tikai nedaudz
lielāks, kā kaimiņvalstīs Francijā un Beļģījā un divreiz mazāks, nekā ASV.
Jautājumi vai komentāri? Raksti mums uz info@whatcar.lv
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...