Ziņas

Interesanti un dīvaini fakti no auto vēstures

Mazāk zināmas auto vēstures patiesības
Lamborghini traktori un Ford pilsētas
Pagani Zonda ar detaļām no Rover un citas auto dīvainības

“Daudzi to varbūt nezina, bet…” šādu teikuma sākumu var pielietot teju jebkurai nozarei - un auto industrija nav izņēmums. Vai zināji, ka eksistē Porsche šampanietis un Peugeot kafijas dzirnaviņas? Šo sarakstu varētu turpināt teju bezgalīgi, tāpēc – lūk daži no faktiem, kas var tev noderēt kā “smart talk” sarunās ar draugiem vai darījumu partneriem, vai arī dalībai konkursā "Gribi būt miljonārs?"

Samsung automašīnas

Jā, tā pati korejiešu kompānija, kas ražo televizorus, telefonus un daudz ko citu, savulaik ražoja arī automašīnas. Pirmie Samsung auto modeļi nāca klajā 1994. gadā, bet ražošana apsīka līdz ar Āzijas finanšu krīzi 1998. gadā. Divus gadus vēlāk Samsung pārdeva savu autobūves atzaru franču kompānijai Renault.

Mercedes rozā troksnis

Šobrīd pārdošanā esošais E-Klases Mercedes-Benz ietver veselu virkni ar jaunākajām drošības sistēmām, kas pasargās tā vadītāju un pasažierus avārijas gadījumā un viena no tām ir “rozā troksnis”. Ja auto konstatē, ka sadursme ir neizbēgama, tas salonā atskaņo konstantu 80 decibelu troksni, liekot cilvēku auss muskuļiem iespringt, pasargājot bungādiņas no gaidāmā, sadursmes radītā blīkšķa, kas rada pamatīgu akustisko spiedienu. Tādējādi ir iespēja, ka avārijā nezaudēsi dzirdi.

Ford roboti

Pirms vairāk kā pusgadsimta kāds Ford vadības pārstāvis lepni rādīja strādnieku arodbiedrības pārstāvim pirmos robotus, kas ieviesti amerikāņu autoražotāja rūpnīcās. Ford pārstāvis centās būt dzēlīgs, vaicājot – “kā tu piespiedīsi šos robotus maksāt arodbiedrības biedra naudas?”. Arodbiedrības pārstāvis nepalika atbildi parādā, sarkastiski atcērtot: “bet kā tu panāksi, lai roboti pērk tavas automašīnas?”

Pirmie elektroauto

Piedod, ka sabojājām tavu dienu, taču pirmos elektroauto nesāka ražot Tesla. Pats pirmais elektroauto tika izgatavots jau 1884. gadā, tā autors bija brits Tomass Pārkers, turklāt viņš to laida klajā gadu pirms atklātībā nonāca pirmais auto ar iekšdedzes dzinēju. Lai arī elektrība kā jaudas avots autobūves pirmsākumos bija diezgan plaši izplatīta parādība, iekšdedzes dzinēji tomēr guva virsroku, jo tolaik šķita daudz praktiskāki.

Lamborghini traktori

Lamborghini ir labi pazīstams kā ļoti ātru un iekārojamu sporta auto ražotājs, taču sākotnēji kompānija ražoja tikai traktorus. Patiesībā Lamborghini traktori tiek ražoti vēl joprojām, kamēr sporta auto ražo Lamborghini atzars, kas pieder Audi. Šajā attēlā redzams pašreiz iespaidīgākais Lamborghini traktora modelis – R8. Tieši tāds pats nosaukums, kā zināms, ir uz Lamborghini platformas veidotajam Audi sporta auto. Traktori patiesībā ir diezgan ienesīgs bizness – arī Porsche drīz pēc Otrā pasaules kara pievērsās traktoru ražošanai.

Opel haizivju uzbrukums

Rūpīgi papētot Opel Corsa, Insignia un Zafira, kā arī Adam vai Astra interjera apdares virsmas, šur tur var ieraudzīt haizivs siluetu. Neviens īsti nespēj izskaidrot, ko tas nozīmē. Leģenda vēsta - savulaik Opel dizaineri kādā jautrā vakarā saderējuši, ka viņiem izdosies panākt, ka šī haizivs nonāk Opel modeļu ražošanas versijās un neviens to nepamanīs. Acīmredzot sākumā tā arī bija, bet tagad šī tradīcija tiek turpināta ar nolūku – un Opel īsti nepaskaidro, kāpēc.

Fordlandia

1928. gadā Henrijs Fords uzbūvēja veselu apdzīvotu vietu pie kādas upes Brazīlijā, nolūkā nodrošināt gumijas krājumus saviem ASV ražotajiem auto. Fords arī ieviesa stingru režīmu tur dzīvojošajiem cilvēkiem, cita starpā aizliedzot lietot alkoholu un tabakas izstrādājumus. Turklāt viņi tika baroti ar amerikāņu pārtiku, kas vietējiem īpaši negāja pie sirds. Septiņus gadus vēlāk pilsēta tika pārcelta uz citu vietu, bet 1945. gadā pārdota Brazīlijas valdībai. Kopumā Henrijs Fords šajā projektā pazaudēja naudas summu, kas pēc mūsdienu kursa būtu mērojama ar vairāk kā 200 miljoniem dolāru, turklāt pats nekad tā arī neieradās šīs pilsētas apciemot.

Jaguar/SS

Līdz Otrajam pasaules karam Jaguar bija pazīstams kā autoražotājs ar nosaukumu SS Cars. SS nozīmēja Swallow Sidecar. Tomēr, ņemot vērā Ādolfa Hitlera SS bēdīgo slavu (SS, jeb Schutzstaffel bija nacistu partijas paramilitāra struktūra), uzņēmums nolēma savu nosaukumu mainīt uz Jaguar. Šajā attēlā – SS Jaguar pirmskara modelis. Jāpiebilst, ka abreviatūra SS autobūvē tomēr tika lietota arī pēc tam – SS iniciāļi tiek izmantoti jaudīgiem Chevrolet modeļiem, kur tie nozīmē Super Sport.

Mercedes-Benz

Kāpēc pašai vāciskākajai no vācu autobūves kompānijām ir spāņu sieviešu vārds? 19. gadsimta beigās viens no Daimler lielākajiem klientiem bija kāds Emīls Jelineks, kurš tos pārveidoja par sporta auto. Šiem modeļiem viņš piešķīra savas meitas Mersedesas vārdu. Mersedesa (attēlā) dzima Jelineka laulībā ar Alžīrijas izcelsmes francūzieti Rakeli Gogmanu Senrobēru. Kompānijai Daimler tik ļoti patika šis vārds, ka 1900. gadā viņi laida klajā savu pirmo auto ar nosaukumu Mercedes.

1926. gadā Daimler apvienojās ar Benz, izveidojot Daimler Benz, un šajā kompānijā ražotie auto tika saukti par Mercedes-Benz. 1998. gadā Daimler Benz nopirka Chrysler un kļuva par Daimler Chrysler, taču pēc amerikāņu autoražotāja pārdošanas 2007. gadā atkal kļuva par Daimler. Diemžēl Mersedesa to nepiedzīvoja, jo mira no vēža 1929. gadā, 39 gadu vecumā.

Renault "amerikāņu sapnis"

Renault savulaik mēģināja pievilināt uz kabrioletiem kāros ASV pircējus ar savu Renault 9 modeli, tikai tam bija noņemts jumts, bet pats auto nokristīts par Alliance. Drīz vien amerikāņi secināja, ka saules iedeguma iegūšana, braucot ar šiem auto neatmaksājas – jo Renault Viskonsinas rūpnīcā ražotie kabrioleti kļuva bēdīgi slaveni ar savām kvalitātes problēmām. 1987. gadā klajā laistais, sportiskais Alliance GTA nepalīdzēja uzlabot priekšstatu par Renault un gadu vēlāk franču autoražotājs vispār pameta Ziemeļamerikas tirgu, pārdodot savu ražotni kompānijai Chrysler.

Vienīgā mērvienība, ko akceptē visi ražotāji

Līdz ar auto tirgus globalizāciju, eksistē atšķirīgas mērvienības, lai raksturotu vienu un to pašu pozīciju. Piemēram, motora jaudu var mērīt ar zirgspēkiem (ZS), bhp (brake horsepower) un PS (Pferdestärke, arī zirgspēki), un iegūtie skaitļi ir līdzīgi, bet ne identiski. Tāpēc 1992. gadā Eiropas savienība noteica jaunu jaudas mērvienības standartu – kilovatus (kW).

Runājot par šķidrumiem, jāatceras, ka ASV galoni atšķiras no britu galoniem, jo ir par 17% mazāki, bet praktiski visa pārējā pasaule tos mēra litros. Vienīgā autoindustrijas mērvienība, kas ir identiska visā pasaulē, ir riteņu disku izmērs. Tas tiek mērīts collās, pat vietās, kur collas un jardus ikdienā mērīšanai nelieto.

Ultraviegls Porsche

Porsche savulaik bija tik apsēsti ar svara samazināšanu savam 911 modelim, ka 1967. gadā klajā laistajam Porsche 911R zīmola emblēma tika aizvietota ar uzlīmi, riteņu disku centri tika izņemti vispār, bet durvju rokturi izgatavoti no alumīnija. Rezultāts bija auto, kas svēra 814 kilogramus, jeb apmēram uz pusi mazāk, nekā šībrīža Porsche 911 Turbo.

Porsche 911 radīja Peugeot?

Patiesībā jau nē, bet izlasi šo līdz galam. Savulaik Porsche nolēma sava 356 modeļa pēcteci nosaukt par 901. Peugeot sāka protestēt, norādot, ka tikai viņiem ir tiesības uz modeļu trīsciparu nosaukumiem ar nulli pa vidu. Tādā veidā Porsche modelis tika pie nosaukuma 911.

Kā radās Alfa Romeo?

“Alfisti” un daži citi to jau zina, bet pārējiem varam pavēstīt, ka 1910. gadā tika nodibināts autobūves uzņēmums Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA), jeb Lombardijas autobūves kompānija. Piecus gadus vēlāk to nopirka rūpniecības magnāts Nikola Romeo, jauno kompāniju nosaucot par ALFA Romeo.

Ford lidmašīnas

1925. gadā Ford pievērsās aviobūvei un turpmāko astoņu gadu laikā izgatavoja nepilnus divus simtus trīsmotoru 4-AT-E lidaparātus. Vienā brīdī Ford pat kļuva par lielāko komerclidmašīnu ražotāju pasaulē, nodibinot pasaulē pirmo kravas aviokompāniju. Tomēr Henrijam Fordam apsīka interese par šo nozari pēc tam kad viņa personiskais pilots gāja bojā, izmēģinot Ford Flivver lidaparāta prototipu. Tas notika 1928. gadā, bet Ford aviobūves atzaru vēl smagāk iedragāja ekonomiskā krīze, kas sākās gadu vēlāk.

Otrā pasaules kara laikā Ford ražoja B-24 Liberator bumbvedējus, bet 20. gadsimta vidū pēc ASV Gaisa spēku pasūtījuma izgatavoja Sidewinder raķetes. 1990.gadā Ford šo biznesu pārdeva un šobrīd šīs aktivitātes ir uzņēmuma Lockhheed-Martin pārziņā.

Messerschmitt automašīnas

Messerschmitt saražoja tūkstošiem lidmašīnu nacistiskās Vācijas gaisa spēkiem, taču pēc Otrā pasaules kara uzņēmumam tika noteikts aizliegums 10 gadus nodarboties ar aviobūvi. Tāpēc Messerschmitt pievērsās autoindustrijai, laižot klajā tādus transportlīdzekļus, kā, piemēram šis KR200. 

Lēnais Rolls-Royce

1905. gadā Rolls-Royce laida klajā automašīnu, kuras maksimālais ātrums bija ierobežots pie 20 jūdzēm stundā. Tas tika darīts tāpēc, ka Lielbritānijā satiksmes noteikumi neļāva braukt ātrāk un Rolls-Royce nolūks bija radīt “likumpaklausīgu” auto, nosaucot to par Legalimit.  Tiesa gan, pircējiem šāds auto nebija interesants un kompānijai izdevās pārdot tikai vienu Legalimit eksemplāru. Diemžēl, tas nav saglabājies līdz mūsu dienām, jo pircējs to vēlāk pārdeva atpakaļ ražotājam, kurš to savukārt pārvērta metāllūžņos. 

Autoražotājs, kas piederēja Miss World

Britu kompānija Gilbern savulaik lielāko daļu no saviem auto pārdeva gandrīz kā IKEA mēbeles, kas pircējam pārsvarā jāsaliek pašam. Tādā veidā pircēji varēja ieekonomēt uz nodokļu rēķina. Tomēr šī autoražotāja vēsture bija daudz krāsaināka, nekā Gilbern automašīnas. 1968. gadā to nopirka uzņēmums Ace Holdings, kas ražo spēļu automātus. Pēc tam visu holdingu nopirka uzņēmums Mecca, kam piederēja plašs bingo spēles zāļu tīkls, kā arī skaistumkonkursa Miss World rīkošanas tiesības. Kā zināms Miss World ir tiešs konkurents skaistumkonkursam Miss Universe, kura līdzīpašnieks reiz bija kāds vīrs vārdā Donalds Tramps.

Tesla Lieldienu olas

Īlons Masks, Tesla dibinātājs, par miljardieri kļuva nevis ar šiem elektroauto, bet ar veiksmīgiem projektiem IT nozarē (PayPal ir viens no tiem). Kā daudzi IT jomas jaunbagātnieki, Masks ir diezgan ekscentrisks cilvēks, tāpēc nav brīnums, ka viņš atļaujas darīt to, ko tradicionālā autoindustrija uzskatītu par neracionālu. Labs piemērs ir īpaša funkcija Tesla automašīnās – Model S īpašniekiem pieejamas dažādas opcijas (tā dēvētās Lieldienu olas) kā ar dažādiem kodiem personalizēt sava auto infosistēmu un viena no tām ir pārvērst mērinstrumentu paneļa grafiku par Džeimsa Bonda Lotus Esprit zemūdenes tablo. Šī zemūdene (kas Maskam ļoti patika un viņš to nopirka) ir redzama filmā “Spiegs, kurš mani mīlēja”.

Gatso fotoradari

Jaunie stacionārie (un tagad jau arī pārvietojamie) fotoradari, kas redzami uz Latvijas ceļiem, ir ar preču zīmi Gatso. To izgudrotājs ir holandiešu rallija braucējs Moriss “Mauss” Gatsonidess, kurš sākotnēji tos radīja, lai precīzāk izmērītu ātrumu līkumos, un tādā veidā mācītos braukt vēl ātrāk. Komentējot savu izgudrojumu, Gatsonidess atzīst, ka pats bieži saņem soda kvītis, kuru pamatā ir paša izgudrotā radara mērījumi, jo viņam patīk braukt ātri.

Pasaulē lielākais riepu ražotājs

Ja rēķina pēc gadā izgatavoto riepu skaita, lielākais ražotājs pasaulē nav vis Michelin, Pirelli vai Goodyear, bet gan Lego. Tiesa gan, Lego taisa riepas tikai rotaļu automašīnām.

Pagani Zonda ar detaļām no Rover

Eksotiskais Pagani Zonda ir starp pašiem dārgākajiem auto pasaulē, taču tā klimata kontroles sistēma ir no Rover. Ja tavam Zonda tā kādreiz sabojājas, vari droši meklēt rezerves daļas pie kāda no Rover detaļu tirgotājiem.

Pirmais konceptauto pasaulē

Tiek uzskatīts, ka autoindustrijā pirmo konceptauto (dizaina projektu, kas ieskicē gaidāmu sērijveida auto) radīja Volvo. Tas notika 1933. gadā un konceptauto nosaukums bija Volvo Bilo. Pēc tam kad Volvo Bilo tika atrādīts potenciālajiem klientiem Zviedrijā, to nopirka kāds “šrota” īpašnieks Dānijā un pārbūvēja to par pikapu. Kopš pagājušā gadsimta vidus par to nekas vairs nav dzirdēts.

Zviedru WRX

General Motors neilgā sadarbība ar Subaru deva Saab iespēju uzbūvēt savu Impreza hečbeka versiju. Saukts par 9-2X, tas ierindojās zem 9-3 sedana kā Zviedijas autoražotāja bāzes modelis. Tā siluets atgādināja Impreza, bet tam bija Saab stila priekšgals un raksturīgie lukturi. Visi šie auto bija ar pilnpiedziņu, turklāt topversijām bija WRX 230 ZS motors. Tiesa gan, 9-2X varēja nopirkt tikai Ziemeļamerikā no 2004. līdz 2005. gadam.

Somijā ražots Porsche

Ja tev pieder Porsche Boxster vai Cayman, kas ražots no 1997. līdz 2011. gadam, ir diezgan liela iespēja, ka tas ir ražots Somijā, tajā pašā rūpnīcā, kur tika izgatavots Lada EuroSamara un Opel Calibra. Tā rūpnīca pieder uzņēmumam Valmet, bet to uzbūvēja Saab/Scania 1968. gadā, kā vienu no galvenajām saab ražotnēm. Šobrīd tur tiek ražoti Mercedes-Benz A-Klases un GLC modeļi.

Un nobeigumā... ātrums nogalina?

Daudzi (tai skaitā Latvijas CSDD) uzskata, ka ātrums un bojāeja ceļu satiksmes negadījumā ir tieši saistītas parādības. OK, skaidrs, bet paraudzīsimies uz statistiku Vācijā, kur atsevišķos posmos uz autobāņa var braukt, cik vien ātri tīk. Varētu padomāt, ka autobānis ir pati bīstamākā vieta pasaulē, vai ne? Taču vidēji gada laikā, rēķinot nāves gadījumu skaitu pret vienu miljonu nobraukto kilometru, Vācijā šis cipars ir 1,74. Tikai nedaudz lielāks, kā kaimiņvalstīs Francijā un Beļģījā un divreiz mazāks, nekā ASV.

Jautājumi vai komentāri? Raksti mums uz info@whatcar.lv


Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Ford Fiesta

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

Ford Fiesta ir viens no pašiem labākajiem paraugiem mazauto klasē – ar to ir patīkami braukt, tam ir gaumīgs interjers, kā arī pieejams plašs komforta un drošības aprīkojums.