5 lietas, kas noteikti jāņem vērā, pērkot lietotu auto
Auto nobraukuma pārbaude, auto vēstures pārbaude, atsauksmes
Auto servisa apkopju izmaksas, auto no Vācijas līzingā
Konsultē Matīss Mežaks, BRC Autocentra direktors, lietotu auto tirgus eksperts
Te nu mēs esam - sludinājumā auto izskatās "kā jauns", visi dokumenti ir kārtībā, cena šķiet pilnībā pieņemama. Izklausās lieliski, vai ne? Tomēr diezgan patiess ir apgalvojums, ka lietota auto iegāde ir kā loterija - var paveikties un var nepaveikties.
BRC Autocentra direktors Matīss Mežaks, kas ar lietotu auto tirdzniecību nodarbojas jau vairāk kā 15 gadus, izvērtē šobrīd populārāko segmentu - apvidus auto un krosoverus, norādot uz piecām svarīgākajām lietām, kas jāņem vērā, lai lietota auto iegāde nepārvērstos par finansiālu murgu.
1. VAI TEV TO PATIEŠĀM VAJAG? – pirms iegādājaties apvidus auto vai
krosoveru, rūpīgi pārdomājiet savu izvēli. Kādam tas ir sens sapnis, citam
statusa apliecinājums, taču prakse liecina, ka nereti pircēja reālās ikdienas
vajadzības var apmierināt standarta universālis.
Vairums krosoveru un apvidus
auto ir nekas vairāk kā universāļi ar augstu klīrensu, kam pievienotas augstas
uzturēšanas izmaksas. Lielākoties šā segmenta auto pircēji nemaz nedodas
bezceļu braucienos, tāpēc šāda braucamā iegāde nav racionāla.
Izvēloties dzinēja tipu, jāizvērtē, vai Latvijā tik populārā dīzeļdzinēja iegāde atmaksāsies, ņemot vērā gadā nobraukto kilometru skaitu.
2. RŪPĪGA REĀLO IZMAKSU PLĀNOŠANA – pirms auto iegādes pircēji lielākoties
rēķina tikai ikgadējā ekspluatācijas nodokļa un ikmēneša līzinga rēķinu
izmaksas, taču aizmirst par to, cik maksās auto regulārā apkope un tās detaļas, kas būs jāmaina regulāri, nemaz nerunājot par negaidītiem pārsteigumiem jau tūlīt pēc iegādes un visu dokumentu noformēšanas.
Jāņem vērā, ka
SUV modeļiem riepas, bremzes un citas periodiski maināmas lietas maksās
ievērojami vairāk nekā standarta universālim. Klāt jāpierēķina arī KASKO
apdrošināšanas polises izmaksas, jo pašreiz zagļi vairs netīko tikai pēc BMW
X5, bet gan transportē uz ārzemēm teju visu marku automašīnas. Tas īpaši
attiecas uz auto ar keyless go
sistēmu.
Vēlams, lai negaidītiem remontiem – kas ir pilnīgi normāla
parādība lietotiem auto – jums būtu pieejams budžets, kas mērāms 5% apmērā no
auto vērtības.
3. AUTOMAŠĪNAS VĒSTURE – manipulācijas ar odometra rādījumiem ir
skaudra lietoto auto tirgus ikdiena, tāpēc īpaši svarīgi izdarīt mājasdarbu.
Pirms auto iegādes jāizmanto visas iespējas pārbaudīt auto vēsturi attālināti.
Šeit var lūgt dīlera palīdzību, izmantot maksas izziņu pakalpojumus vai meklēt
informāciju ārzemju tehniskās apskates mājaslapās.
Svarīgi darīt visu iespējamo, lai maksimāli samazinātu risku iegādāties iepriekš avārijā nopietni bojātu automašīnu vai ar pazudušiem kilometriem.
4. TEHNISKĀ STĀVOKĻA NOTEIKŠANA – nākamais solis pēc auto vēstures
pārbaudes ir diagnostika. Prātīgs solis ir veikt diagnostiku pie attiecīgās
markas auto oficiālā dīlera. Taču jāņem vērā, ka tur speciālisti norādīs visus
tābrīža defektus neatkarīgi no to svarīguma pakāpes.
Nereti lietotam auto ir
kāds maznozīmīgs defekts, kas būtiski neietekmē komfortu vai drošību, un ar to
var sadzīvot. Oficiālais dīleris fiksēs summu par visa mezgla maiņu, lai arī
bojāta ir tikai kāda specifiska daļa, kuru iespējams pasūtīt atsevišķi. Šo
iemeslu dēļ potenciālais remonta rēķins var būt vairākkārt lielāks nekā patiesā
skāde, tāpēc šī informācija rūpīgi jāizvērtē.
Vislabāk, ja auto diagnostika
tiek veikta tur, kur savu auto turpmāk vedīsiet labot, – un par to būtu
jāpadomā jau auto izvēles procesā. Būtu muļķīgi pirkt, piemēram, lietotu Tesla Model X, vai kādu citu tikpat eksotisku auto, ja tuvākais serviss ir Zviedrijā.
5. AUTO IEGĀDES VIETA – svarīgi, lai auto tiktu iegādāts
tirdzniecības vietā, kurā pārdevējs uzņemas atbildību par preci. Ja atradīset kaut kādu, "baigi labo piedāvājumu" kaut kur Latvijas interneta sludinājumos vai iesiet uz
nelielu būdiņu ceļa malā, pastāv liela iespēja, ka neilgi pēc auto iegādes pārdevējs vairs nebūs atrodams, viņa telefons
būs izslēgts, bet birojs jau atradīsies citur. Diezgan nepatīkams scenārijs, jo īpaši, ja uz spēles likti daudzi tūkstoši eiro.
Protams, auto var sameklēt mobile.de un iegādāties arī no
ārzemēm, turklāt izmantojot līzingu. Šādiem spēkratiem būs grūtāk izsekot nobraukuma vēsturei, taču tie
lielākoties būs svaigākā stāvoklī nekā mūsu sāls ziemas un "ekonomisku remontu risinājumus" piedzīvojušie auto.
Salīdzinot divas vienāda vecuma automašīnas, Vācijas auto pat ar lielāku
nobraukumu bieži vien izrādās daudz sakoptāks un galarezultātā labāks pirkums.
UN NOBEIGUMĀ...
Daudzi to nedara, bet jau auto
iegādes brīdī vajadzētu padomāt, cik viegli būs to pārdot tad, kad jums tas kaut
kādu iemeslu dēļ vairs nebūs vajadzīgs. Iespējams, ne visas šobrīd izraudzītajā auto
esošās ekstras (pilnpiedziņa, ksenona lukturi, automātiskā transmisija) būs jums nepieciešamas, bet nākamais īpašnieks to novērtēs,
piemēram, kvalitatīvu audiosistēmu vai salona ādas apdari. Tā padarīsiet auto
pievilcīgāku nākamā pircēja acīs.
Un - lai vai kādas būtu ekstras, populārākās un vieglāk pārdodamās
krāsas ir melnā, baltā un pelēkā - neatkarīgi no tā, vai jums tās patīk
vai nē. Nopērciet, piemēram, zaļu BMW X5 un mēģiniet atrast nākamo īpašnieku - bez īpaši pievilcīgas cenas tas var neizdoties nekad.
Lai arī kādu auto jūs pirktu, ja ir iespēja, vienmēr izvēli izdariet par
labu attiecīgās paaudzes atjauninātajiem jeb feislifta modeļiem. Tiem parasti ir izlabotas rūpnīcas pieļautās
kļūdas, nereti izmainot tūkstošiem detaļu, kas ikdienas lietotājam paliek
nepamanītas.
Neatradi sevi interesējošo informāciju? Vēlies paust savu pieredzi vai viedokli? Raksti mums uz info@whatcar.lv
Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...