Testa brauciens

Bugatti Chiron: testa brauciens

Testējam Bugatti Chiron
Bugatti Chiron cena - 3 miljoni eiro bez nodokļiem
Tests tapis sadarbībā ar What Car? partneru mēdiju Autocar

Tas ir tikai auto. Tas ir galvenais, kas būtu jāsaprot. Parasts auto, tāds pats, kā jebkurš cits – četri riteņi, sēdekļi un degvielas bāka. Vienīgā atšķirība ir tā, ka Bugatti Chiron ir auto, kas spēj... ko, tieši? Labi, vispirms sāksim ar skaitļiem.

Oficiālie dati liecina, ka Chiron var sasniegt 420 km/h ātrumu, taču tas ir maldinoši, jo šis ātrums ir elektroniski ierobežots, kā arī mazāks, nekā bija Bugatti Veyron Super Sport, kad tas ar 430 km/h kļuva par pasaulē ātrāko sērijveida auto. Turklāt tam bija vien nieka 1200 ZS. Jaunākajam Bugatti modelim ir 1500 ZS, tāpēc tam vajadzētu būt spējīgam uz kaut ko vairāk, nekā Veyron.

Jo īpaši, ņemot vērā, ka Chiron konstruktoru darba uzdevums bija ļoti vienkāršs. Iespējams, pats vienkāršākais, kādu Volfgangs Dirheimers – bijušais Porsche attīstības nodaļas vadītājs, tagad Bugatti un Bentley šefs – jebkad savas karjeras laikā ir devis. „Tam jābūt labākam, nekā Veyron”, viņš teica. Tas nozīmē, ka tad, kad Bugatti šogad atgriezīsies Volkswagen grupas testu trasē, lai pavēstītu mums, cik ātrs tas patiesībā ir, šis skaitlis būs lielāks, nekā šobrīd oficiāli nosauktais.

Dirheimers apgalvo, ka tas būs ātrāks, nekā Veyron Super Sport, turklāt ievērojami. Tiesa gan, šobrīd Bugatti pārstāvji izvairās no jebkādām spekulācijām par šo tēmu. Mēs rēķinām, ka ar savu jaudas pārsvaru tas varētu būt par apmēram 10% ātrāks, tātad 475 km/h šķiet reāls cipars. Tikai, diemžēl, tas nav reāls. Chiron spēs braukt tieši tik ātri, cik atļaus tā riepas, pirms tās eksplodēs. Tāpēc, visticamāk, viņi izmēģinās Chiron maksimālo ātrumu uz lidostas skrejceļa, pirms tam kārtīgi piesprādzējot testu pilotu un iebarojot viņam dažas tabletes drosmei.

Mūsu minējums ir, ka Chiron maksimālais ātrums tiks novērtēts ar skaitli 440 km/h - un tas ir tikai minējums, tikpat labi tie var būt 10 km/h vienā vai otrā virzienā, un tas tik un tā ir iespaidīgs cipars. Turklāt tas ir svarīgs, jo viss, ko tu lasīsi par Chiron, tiks mērīts ar šo skaitli. Auto, ko definē iespaidīgi cipari, ir vienlaikus ierobežots un atbrīvots ar savu maksimālā ātruma slieksni. Tas ir dominējošs, bet vienlaikus kompromitējošs fakts tā raksturojumā. Jā, tas ir tikai auto. Taču tas ir auto, kas spēj attīstīt 440 km/h un tas pilnībā paskaidro, kāds tas ir.

Viss sāksies ar to, ka viņi pamazām sāks atklāt dažādas detaļas un demonstrēt grafikas. Centieni sasniegt tik lielu ātrumu robežojas ar apsēstību, tāpēc ir viegli apjukt skaitļos. Būtu nepieciešami simtiem lappušu un minūšu, lai izstāstītu pilnīgi visu, taču īsumā ir tā: Chiron ir divvietīgs sporta auto, kas veidots uz oglekļa šķiedras karkasa. Tam ir 8,0 litru 16 cilindru motors W konfigurācijā, tātad četri cilindru bloki, katrā pa četriem cilindriem. Tam ir četras turbīnas, no kurām divas darbojas nepārtraukti, bet pārējās divas pieslēdzas vai atslēdzas atkarībā no akseleratora statusa un motora apgriezienu līmeņa.

Tieši šis process nodrošina vienmērīgu jaudas padevi no 2000 līdz 6000 motora apgriezieniem minūtē, un tas ir cipars, kas nekļūst mazāks, neatkarīgi no tā, cik reizes tu to pieraksti. Jauda tiek padota visiem četriem riteņiem ar uzlabotu Veyron Ricardo divsajūgu automātisko transmisiju, kurai ir izturīgāki sajūgi un vieglāki pārnesumi. Jauda pamatā tiek novirzīta uz aizmugures asi, priekšējiem riteņiem pieslēdzoties situācijas kontrolei tad, kad aizmugurējie vairs netiek galā. Un tas būs bieži.

Riteņu izmēri ir auguši, salīdzinot ar Veyron Super Sport, tātad 20 collas priekšā un 21 colla aizmugurē, bet priekšējo riepu platums ir lielāks – 285mm, kamēr aizmugurējo – šaurāks (355mm), nolūkā panākt labāku vadāmību. Bugatti gadījumā vadāmībai un trases apļu ātrumiem ir būtiska nozīme – saskaņā ar autoražotāja aprēķiniem, tas būs starp ātrākajiem auto Lemānā, pateicoties uzrāvienam Mulsanne taisnvirziena posmā. 

Būdams Volkswagen grupas auto, 1212mm augstais un 2038mm platais Chiron ir iecerēts kā globāls produkts, kam savas spējas jāparāda ikvienā pasaules malā – tāpēc 1500 ZS un 1600 Nm motoram nepieciešama ārkārtīgi jaudīga dzesēšanas sistēma.

Vai ir vēl kas, ko būtu vērts pieminēt? Jā, stundām ilgi. Turbīnas, kas izskatās uz pusi lielākas, kā Veyron, oglekļa šķiedras ieplūdes kolektors, 420mm diametra oglekļa-keramikas bremžu diski, stūres rats, kas veidots no viengabalaina alumīnija, balstiekārtas bukses, kurās izmantots triju veidu gumijas sastāvs, lai nodrošinātu atšķirīgu reakciju vertikāli, horizontāli un sāniski, dziļāks difuzors, kura izsmalcinātība liek vilkt paralēles ar bišu šūnām. Kopumā, visa Chiron virsbūve ir veidota ar tik lielu uzmanību pret detaļām, ka to pat varētu atstāt nekrāsotu – tik perfekta tā ir.

Tādā garā varētu turpināt vēl un vēl. Visa auto konstrukcija ir no oglekļa šķiedras, kurai Bugatti Molsheimas rūpnīcā izgatavotais motors ir piestiprināts vien ar 10 titāna skrūvēm. Tomēr šīs konstrukcijas izturība ir 50 tūkstoši Nm uz vienu grādu, tātad – sacīkšu auto cienīga stingrība.

Arī pārējie skaitļi ir vienlīdz apstulbinoši – 0-100 km/h 2,5 sekundēs, 0-200 km/h 6,5 sekundēs un 0-300 km/h 13,6 sekundēs. Un 440 km/h maksimālais ātrums. Par to nekad nevajadzētu aizmirst.

Jā, vēl viens cipars – 3 miljoni eiro. Tiks izgatavoti vien 500 Chiron eksemplāri un patiesība ir tāda, ka 3 miljoni eiro (pirms nodokļiem) par katru no tiem ir pat pārāk lēti. Jā, Bugatti tik un tā nopelnīs ar šo projektu, apgalvo Dirheimers, taču ne tik daudz, lai Volkswagen vadība obligāti sankcionētu šo projektu tajos klimata apstākļos, kādos šobrīd atrodas koncerns.

Jā, bet tas ir lēts – 3 miljoni reiz 500 Chiron eksemplāri ir pusotrs miljards eiro, kuru ietvaros ir jārada un jāizgatavo pilnīgi jauns auto, turklāt jānodrošina tā atbilstība drošības un pārdošanas standartiem visā pasaulē. Neaizmirstot, protams, par tādām VW grupas produktu triviālām, bet nenoliedzami dārgām īpatnībām, kā salona atvēsināšana, kad ārā ir karsts un vējstikla atkausēšana, kad ārā ir auksts. Galu galā, tas ir tikai auto.

Mazliet par Veyron. Bugatti nolūks bija pārdot 450 šī modeļa auto, un, pēc tam, kad daži tika nokrāsoti kā Miņu dinastijas vāzes, bet citiem savus vārdus nosaukumā atļāva izmantot pazīstami pianisti, tas arī izdevās. Tiesa gan, šajā procesā Bugatti nenopelnīja pat tik, lai nopirktu paciņu ar sālītiem zemesriekstiem. Tagad, kā apgalvo Dirheimers, viņš zina, ko dara. 250 Chiron eksemplāri jau ir pārdoti un viņš ir pārliecināts, ka pārdos visus līdz pēdējam. Jau pēc diviem gadiem viņš ir gatavs iet uz tikšanos ar Volkswagen koncerna padomi, lai runātu par Chiron aizvietotāju.

Tas patiesībā nav mazsvarīgi. Ne gluži tāpēc, ka 3 miljonu eiro vērts auto kaut ko nozīmē plašākā kontekstā, bet gan tāpēc, ka krietni vienkāršāki auto kļūs arvien ātrāki, jaudīgāki un dārgāki, un tas novedīs pie Chiron ultradārgo un ekskluzīvo izejmateriālu koncepta demisijas.

Tikko pieminēto materiālu vidū ir, saprotams, āda un – metāls, bet nekas daudz vairāk. Montāžas kvalitāte ir fantastiska līdz vissīkākajai detaļai, taču ādas apšuve ir pacieta, nevis mīksta, jo – ir taču maksimāli jāsamazina svars! Auto ir jāspēj sasniegt 440 km/h, tāpēc katrs papildus izolācijas materiāla kilograms ir lieta, ko tas nevar atļauties.  

Tomēr tik un tā, kā ikviens to varētu cerēt, ir pozīcijas interjerā, kas neļauj aizmirst, ka tas ir 3 miljonu eiro vērts auto. Apšuves līnijas ir perfektas, bet paneļu salaiduma vietas ir precīzas līdz nanometram. Tevi ietver pasaulē garākais autobūvē izmantotais gaismas panelis, pastiprinot atšķirību starp vadītāju un pasažieri, kā arī ļaujot vaļu fantāzijai, kāds naktī varētu izskatīties Chiron kabriolets.

Elektriski regulējamie sēdekļi nodrošina labu atbalstu, bet nav pārāk plati, stūres rata regulēšana ir manuāla, turpat blakus atrodas motora starta poga un braukšanas režīma kontroles slēdzis. Stāvbremze ir elektroniska, viduskonsole – ļoti šaura un pārklāta ar nevainojami kvalitatīvi nopulētu metāla paneli, kurā atrodamas ikviena augstākās klases hi-fi audiosistēmas cienīgas pogas un slēdži. Lai izmantotu visu 420 km/h potenciālu, un nebraukātu kā tāds svētdienas braucējs ar 380 km/h maksimālo ātrumu, ir jāizmanto īpaša atslēga, taču – būsim godīgi – lielāko daļu laika tā pavadīs tai paredzētajā nodalījumā.

Apkārtējā pārredzamība ir viduvēja, taču ergonomika ir tieši tāda, kādu paredz VW grupas standarti. Tu nospied starta pogu, gluži kā Audi, bet motors ierūcas cilindru skaitam atbilstošā, bet vienlaikus - neuzbāzīgā kakofonijā. Nospied bremžu pedāli, ieliec pārnesumslēgu pozīcijā D un – prom tu esi.  

Viss ir tieši tur, kur tu to sagaidi. Gluži kā Golf, tikai šis ir 2 metrus plats Golf ar 8,0 litru 1500 ZS motoru un maksimālo ātrumu krietni virs 400 km/h. Un salīdzinājums ar Golf faktiski ir kompliments. Šis ir patiešām izcils auto.

Patiesība gan ir tāda, ka testa brauciens ar Chiron neprasa daudz laika. It īpaši šajā gadījumā, kad mums iedeva auto ar 440 km/h maksimālo ātrumu valstī, kur maksimālais atļautais ātrums uz šosejas ir 140 km/h. Piebilstot, ka mēs paši esam atbildīgi par savām vadītāja apliecībām. Mums nav zināms, kāds izskatās Portugāles cietums no iekšienes, taču, ja tu patiešām gribi to zināt, mēs varam šo to pastāstīt zem četrām acīm, kā arī ieteikt iespēju, kā to noskaidrot.

Cik ātrs ir Chiron? Protams, tas ir ļoti ātrs, tāpat kā daudzi citi auto. Taču šeit jāizceļ veids, kādā tas ir ātrs. Tas nav tik ātrs kā Tesla Model S P100d. Tesla traucas uz priekšu jau tad, kad Chiron vēl tikai domā, cik daudz turbīnas aktivizēt. Tas nav tik ātrs, kā superbaika paātrinājuma un sajūtu cienīgais Ariel Atom. Tas pat nav tik ātrs kā McLaren P1, kura paātrinājumam asistē elektromotora griezes moments un daudz mazāks svars.

Nē, Chiron paātrinājumam ir daudz dziļāka interpretācija. Ir turbobedre – patiesībā diezgan paliela, pirms tas kārtīgi ieelpo un sekundi vēlāk sāk katapultēšanos uz priekšu negantas skaņas pavadījumā. Tā nav soulmūzika, bet šis akustiskais pavadījums nebūt nav nepatīkams, turklāt tas vienmēr ir dominējošs – tas ir tāpat kā stāvēt blakus ātrvilcienam vai prāmim, kas atstāj staciju vai piestātni. Chiron pārliecinoši strauji sasniedz relatīvi mēreno atļautā ātruma slieksni, taču Bugatti rūpnīcas testu pilots norāda, ka turpina paātrināties vēl tad, kad ātrums jau ir virs 420 km/h. 

Gaita un vadāmība? Neko sliktu par to nav iespējams pateikt. Ir iespēja izvēlēties starp standarta EB režīmu, Highway vai Handling, taču tas viss ir vērsts uz to, lai padarītu to komfortablāku šai pasaulei, nevis tai, kurai patiesībā ir radīts 3 miljonu eiro hiperkārs.

EB režīms pielāgo adaptīvo amortizatoru cietību automātiski, kamēr pārējie divi samazina klīrensu un padara gaitu cietāku. Neatkarīgi no izraudzītā režīma, gaita ir cieta, taču reti kad – nekomfortabla. EB režīmā Chiron pat Krišjāņa Barona ielas bruģis nebūs šķērslis, taču gaitas komforta ziņā tas ir drīzāk tuvāks Porsche 911 GT3 cietībai, nevis Ferrari 488 GTB komfortam.

Stūres reakcijas izsvarojums ir labs, varbūt vienīgi Handling režīmā tas ir nevajadzīgi smagnējs. Taisnvirziena stabilitāte ir pārliecinoša (kā jau to varētu sagaidīt), bet elektriskais pastiprinātājs neļauj zaudēt informāciju par riteņu stāvokli. Nu gluži kā Golf R, ja tu domā par iespēju Chiron vietā izvēlēties kaut ko citu.

Saķere ar ceļu un vadāmība ir tieši tik laba, cik tu esi gatavs pārbaudīt, ņemot vērā, cik jaudīgs šis auto ir, turklāt tas bieži vien neļauj aizmirst savu iespaidīgo platumu. Vai tas nebija Ettore Bugatti, kurš reiz teica: „Bentley ražo ātras kravas mašīnas”? Mēs negribētu būt nepieklājīgi, taču izgatavot auto ar vēlmi, ka tas var sasniegt 440 km/h, vienlaikus saglabājot mieru un komfortu salonā neizbēgami liks iziet uz dažiem kompromisiem.

Tas gan ir saprotams. Pat nepieciešams. Būtu jau vienkārši iedot Chiron jaudīgu motoru un aizmirst par pārējo, taču tas būtu tas pats, kas Nissan GT-R ar 2000 ZS. Bugatti Chiron ir kaut kas vairāk. Tad, kad mēs savā laikā testējām Veyron Super Sport, bija cilvēki ar kaut kādām zināšanām par šādiem auto, kas iesēdās tajā, testu trasē sasniedz 320 km/h, atgriezās starta punktā un kāpa ārā. Bez īpašiem komentāriem. Chiron dara tieši to pašu, bet tas ir gandrīz 100 km/h ātrāks, ar lielāku luksusa līmeni un labāku vadāmību. Tā triumfs slēpjas apstāklī, ka jebkuram citam izcilam auto tas liek izskatīties vienkāršam. Tāds ir šis auto. 

Karstākie piedāvājumi auto tirgū! Nepalaid garām iespēju ietaupīt...

Apskati What Car? sludinājumus šeit!

Saistītie raksti

Auto tests

Lexus RX

What Car? Vērtē Novērtēts ar 4 no 5

RX demonstrē ļoti labu sniegumu, pateicoties tā izsmalcinātībai, greznajam salonam un iespaidīgajai hibrīda veiktspējai. Protams, arī uzticamība ir būtiska priekšrocība. Parastā hibrīddzinēja versija lieliski noderēs tiem, kam nav pieejama uzlādes iespēja mājās vai darbā. Lai gan sniedzamība elektriskajā režīmā plug-in hibrīda versijai nav tik iespaidīga kā dažiem konkurentiem, Lexus pieejams par saprātīgāku cenu.